850 koppeling ontluchten....grrrrr

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
rotterdammertje010
3rd Gear member

vandaag met een 850 aan het stoeien geweest
moest even de kopeling bijvullen en ontluchten..
heb me de peentjes lopen pompen om dat koppeling op druk te krijgen
even paar minuutjes flink de koppeling pedaal lopen pompen en daarna pedaal helemaal intrappen en dan iemand ventieltje even los en ontluchten en dat zo een paar keer doen
maar elke keer als die ventiel open ging en weer dicht was de druk weg en konden we weer overnieuw beginnen
iemand tips over dit onderwerp ??
1996 tot - Volvo 440 1.8i uit 1996
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
edraket
7th Gear member

Wat je doet is waarschijnlijk je koppeling indrukken. Bij lossen van het pedaal gaat de koppeling weer terug waardoor je de druk kwijt bent. Het beste kun je druk op het potje zetten en dan de nippel open. Ik heb een setje gemaakt van een dop van een Volvo remolie reservoir, daar een slang aan die je op het ventiel van je band kunt zetten. Op die manier krijg je druk op het systeem.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member

een slangetje op de ontluchtingsnippel van de koppelingcilinder doen,deze in de rempot hangen en langzaam pompen met het koppelingpedaal tot je geen luchtbellen meer in de pot ziet verschijnen,nippeltje dichtdraaien en klaar is het!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
admiral
5th Gear member

Is hetzelfde als de remmen ontluchten toch. pompen pompen vasthouden en nippel opendraaien luchtbellen laten ontsnappen en de nippel weer dichtdraaien en de koppeling weer lossen. Dit herhalen totdat je tegendruk krijgt.

Maar je kan het ook idd met een compressor doen, deze wel op 1 bar instellen denk ik want ik weet niet wat er gebeurt als je er 8 bar opzet.
MarioC70
6th Gear member

admiral schreef:Is hetzelfde als de remmen ontluchten toch. pompen pompen vasthouden en nippel opendraaien luchtbellen laten ontsnappen en de nippel weer dichtdraaien en de koppeling weer lossen. Dit herhalen totdat je tegendruk krijgt.

Maar je kan het ook idd met een compressor doen, deze wel op 1 bar instellen denk ik want ik weet niet wat er gebeurt als je er 8 bar opzet.
Is niet hetzelfde als remmen ontluchten,een hoofdremcilnder heeft een terugvoerklepje een koppelingcilinder niet!
admiral
5th Gear member

MarioC70 schreef:
admiral schreef:Is hetzelfde als de remmen ontluchten toch. pompen pompen vasthouden en nippel opendraaien luchtbellen laten ontsnappen en de nippel weer dichtdraaien en de koppeling weer lossen. Dit herhalen totdat je tegendruk krijgt.

Is niet hetzelfde als remmen ontluchten,een hoofdremcilnder heeft een terugvoerklepje een koppelingcilinder niet!
Aha weer wat geleerd, alhoewel bij mijn ex amazon die ook hydrolische koppelinggebeuren had, dit nl wel werkte dacht ik van dan moet het dus zo ook lukken. Dus niet
MarioC70
6th Gear member

MarioC70 schreef:een slangetje op de ontluchtingsnippel van de koppelingcilinder doen,deze in de rempot hangen en langzaam pompen met het koppelingpedaal tot je geen luchtbellen meer in de pot ziet verschijnen,nippeltje dichtdraaien en klaar is het!

Als je het zo doet als staat beschreven hier is het zo klaar.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”