Beste Volvo rijders,
Als newbie in de Volvo wereld was ik benieuwd hoe men over de wegligging van met name de V50 (D2) denkt?
Mijn vorige auto was een Golf V TDI bluemotion die standaard al verlaagd zijn net zoals mijn V50 nu is maar ik moet zeggen dat er echt enorm veel verschil tussen beide auto's zit. Op zich is dat normaal en het is maar wat je gewend bent maar mijn probleem zit meer bij bijvoorbeeld het hard remmen . Als ik hard moet remmen dan gaat de voorkant van de auto heel erg "zoeken"wat niet bepaald veilig aanvoelt. Mijn auto staat momenteel op zijn winterbanden (Nokian) wellicht dat dit iets mee te maken heeft? Ik zit er namelijk aan te denken om de auto meer te verlagen en/of een veerpootbrug te monteren voor meer stabiliteit.
Graag jullie ervaring mening over dit onderwerp.
Groet
Niels
Wegligging
- emporionelis
- 2nd Gear member
Volvo V50 MY2012 Limited Edition in Black Sapphire
-
- 4th Gear member
Ik vermoed dat je het inderdaad bij je winterbanden moet zoeken. De wegligging van een V50 moet minimaal zo goed zijn als een Golf Bluemotion en eigenlijk zelfs nog wel iets beter. De V50 staat op het zelfde onderstel als een Focus en die wordt altijd geroemd om zijn uitstekende wegligging (het V50 onderstel is misschien iets zachter geveerd dan zijn Ford broer).
Wellicht de bandenspanning van je Nokian's eens nakijken en je zult je moeten realiseren dat een winterband altijd zachter is dan een normale zomerband. Zeker bij hard remmen of sturen zal dat minder stabiel aanvoelen. Overigens wordt vaak aangeraden om winterbanden ongeveer 0.2-0.3 bar harder te pompen dan aangeraden wordt voor je zomerbanden...
Wellicht de bandenspanning van je Nokian's eens nakijken en je zult je moeten realiseren dat een winterband altijd zachter is dan een normale zomerband. Zeker bij hard remmen of sturen zal dat minder stabiel aanvoelen. Overigens wordt vaak aangeraden om winterbanden ongeveer 0.2-0.3 bar harder te pompen dan aangeraden wordt voor je zomerbanden...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
- Fredhead
- Geartronic member
Ik vond het standaard V50 onderstel erg snel duiken bij remmen en op hogere snelheid nogal zweverig overkomen.
Die van mij had ik 3 cm verlaagd met Intrax veren en later aangevuld met Bilstein B4 dempers.
Mede hierdoor waren ze bij de Volvo dealer waar ik altijd kwam ontzettend te spreken over de perfecte wegligging die mijn V50 had, net als wat vrienden die eens mee reden.
Duiken was compleet weg en de auto voelde fantastisch stabiel aan, ook in snelle bochten ging hij er perfect neutraal doorheen.
Een veerpootbrug gaat qua remmen niets toevoegen.
Het gevoel wat je nu omschrijft lijkt wel meer van de winterbanden te komen, mijn Ibiza staat ook op Nokian winterbanden en bij echt hard remmen begint die nu ook een beetje te "zoeken" terwijl dat met de zomerbanden niet gebeurd
Die van mij had ik 3 cm verlaagd met Intrax veren en later aangevuld met Bilstein B4 dempers.
Mede hierdoor waren ze bij de Volvo dealer waar ik altijd kwam ontzettend te spreken over de perfecte wegligging die mijn V50 had, net als wat vrienden die eens mee reden.
Duiken was compleet weg en de auto voelde fantastisch stabiel aan, ook in snelle bochten ging hij er perfect neutraal doorheen.
Een veerpootbrug gaat qua remmen niets toevoegen.
Het gevoel wat je nu omschrijft lijkt wel meer van de winterbanden te komen, mijn Ibiza staat ook op Nokian winterbanden en bij echt hard remmen begint die nu ook een beetje te "zoeken" terwijl dat met de zomerbanden niet gebeurd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- emporionelis
- 2nd Gear member
Nou dat is juist wat mij verbaasd.. De wegligging van de focus is top maar ik ben niet echt onder de indruk van de V50.. De Golf met winterbanden was veel stabieler en voorspelbaar.
Wat Ferdi beschrijft herken ik ook, het duiken en zweverig voelen bij hogere snelheden.
Ik dacht dat een veerpootbrug wel zou helpen met het "zoeken" te verminderen omdat hij misschien dan minder tordeerd bij het fors remmen??
Ik wil de auto niet gaan verlagen totdat de zomer wielen er onder zitten maar volgens mij ontkom ik er niet aan..
Zelf had ik nog nooit van Nokian gehoord, maar herkennen nog meer mensen dit soort omschrijvingen?
Wat Ferdi beschrijft herken ik ook, het duiken en zweverig voelen bij hogere snelheden.
Ik dacht dat een veerpootbrug wel zou helpen met het "zoeken" te verminderen omdat hij misschien dan minder tordeerd bij het fors remmen??
Ik wil de auto niet gaan verlagen totdat de zomer wielen er onder zitten maar volgens mij ontkom ik er niet aan..
Zelf had ik nog nooit van Nokian gehoord, maar herkennen nog meer mensen dit soort omschrijvingen?
Volvo V50 MY2012 Limited Edition in Black Sapphire
- Fredhead
- Geartronic member
Een veerpootbrug werkt in een bocht meer in je voordeel, dan kan de voorkant minder "wringen" doordat het wat verstevigd is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
-
- 4th Gear member
Ik zou nog even wachten tot je weer op zomerrubber rijdt voor je aan de auto gaat sleutelen. Ik merk bij mijn huidige auto (een Prius, maar toch...) ook duidelijk dat mijn winterbanden een stuk minder strak rijden en sturen dan de zomerbanden. En dan liggen er 215/45/17 Goodyear UltraGrip Performance banden onder, die in de categorie 'sport-winterbanden' vallen.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
- Delanghe
- 2nd Gear member
Ik weet waarover je het hebt, heb zelf nu een golf V tdi (105) en een S40 2.0
Het klopt dat je de wegligging minder aanvoelt bij deze wagen, zelf durf ik met de golf ook sneller door de bocht te gaan dan met de volvo, maar je vergelijkt ook een hatchback met een break (veronderstel dat je 'n hatchback hebt). De volvo is inderdaad zachter (om't zo uit te drukken) maar heeft daarom niet minder grip, nu rijdt ik de laatste tijd meer met de volvo en heb enkele dingen opgemerkt, de stuurbekrachtiging bijvoorbeeld, bij een golf is dit veel stugger, duiken doet ie inderdaad iets meer, maar voor langere afstanden weet ik wel welke auto ik neem hoor! Het is een kwestie van gewoon te worden, want op beide auto's heb ik stabilisatie (volvo dstc en golf esp x asr) maar vindt dat die van volvo veel beter werkt!!! grijpt sneller in en brengt de auto doeltreffender naar de gewenste richting, met de sneeuw (zoals vorige vrijdag in belgië) rijdt ik liever met de volvo omdat ik daar zelf geen moeite moet doen om de auto onder controle te houden!!
hetgeen wat mij stoort aan de golf is dat je minder snel voelt dat ie gaat schuiven, op dat vlak geeft de volvo een veel betere feedback naar de chauffeur....
met andere woorden, zelf ben ik verkocht aan de ophanging! veel rustiger en tijdig waarschuwing als je iets verkeerd doet!!
groetjes
Het klopt dat je de wegligging minder aanvoelt bij deze wagen, zelf durf ik met de golf ook sneller door de bocht te gaan dan met de volvo, maar je vergelijkt ook een hatchback met een break (veronderstel dat je 'n hatchback hebt). De volvo is inderdaad zachter (om't zo uit te drukken) maar heeft daarom niet minder grip, nu rijdt ik de laatste tijd meer met de volvo en heb enkele dingen opgemerkt, de stuurbekrachtiging bijvoorbeeld, bij een golf is dit veel stugger, duiken doet ie inderdaad iets meer, maar voor langere afstanden weet ik wel welke auto ik neem hoor! Het is een kwestie van gewoon te worden, want op beide auto's heb ik stabilisatie (volvo dstc en golf esp x asr) maar vindt dat die van volvo veel beter werkt!!! grijpt sneller in en brengt de auto doeltreffender naar de gewenste richting, met de sneeuw (zoals vorige vrijdag in belgië) rijdt ik liever met de volvo omdat ik daar zelf geen moeite moet doen om de auto onder controle te houden!!
hetgeen wat mij stoort aan de golf is dat je minder snel voelt dat ie gaat schuiven, op dat vlak geeft de volvo een veel betere feedback naar de chauffeur....
met andere woorden, zelf ben ik verkocht aan de ophanging! veel rustiger en tijdig waarschuwing als je iets verkeerd doet!!
groetjes
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
- Delanghe
- 2nd Gear member
bijkomend, doordat ie zo zacht ligt, ben ik ook minder "opgejaagd" wanneer ik met de volvo rijdt, de golf geeft constant het gevoel om sportief te rijden. Volvo daarintegen geeft met zoiets van; doe maar rustig en geniet van de rit :p
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
- Bartboos
- 1st Gear member
Banden kunnen ook een enorm verschil maken, op onze S40 2.0d (2007) zaten Goodyear Ultragrip 7 winterbanden die op hun laatste eind waren (gecupt en nog 4 mm profiel). Onlangs laten vervangen door Bridgestone winterbanden (een heel ander profiel dan de Goodyears) en het verschil in wegligging en stabiliteit bij hogere snelheid is enorm! De auto ligt veel stabieler en koersvaster. Neemt niet weg dat de S40 / V50 wat meer duikt bij hard remmen, dit heeft te maken met het veerkarakter wat toch meer op comfort is afgestemd (ook bij sportonderstel, sportonderstel bij VW is toch veel stugger / harder).
Volvo 240 DL USA 1991 / Volvo 144 Grand Luxe 1974 / Volvo S80 2.5T 2011 / Volvo V40 T3 2019
- Rickkie
- 2nd Gear member
Sinds ik (16" Vredestein) winterbanden onder de v50 D2 Sport heb, kan ik niet aan de wegligging wennen. Met de 17"is het een stuk beter, uiteraard ook omdat er zomerbanden om de originele 17"wielen liggen.
Echter wordt vrijdag de V50 verlaagd met Chiel Bos veren, ook omdat ik de auto nog te veel vind duiken. Heb eigenlijk altijd auto's gehad met een verlaagd onderstel en strakkere veren.
Echter wordt vrijdag de V50 verlaagd met Chiel Bos veren, ook omdat ik de auto nog te veel vind duiken. Heb eigenlijk altijd auto's gehad met een verlaagd onderstel en strakkere veren.
MY11: V50 D2 Sport titanium grey, winter line, Serapis velgen, dakspoiler, R-design spiegelkappen, R-Design stuur, R-Design pook, LED DRL, privacy glass, 3cm verlaagd
Voor de mooiere maanden: Yamaha R6 2005
Voor de mooiere maanden: Yamaha R6 2005