Ratel in kachelventilator / blower

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1956
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Sinds vandaag hoor ik zachte ratel / ritsel in de, denk ik, kachelventilator / blower.
Als ik de blower helemaal uit, op stand "0" zet, is het stil en zodra hij begint te draaien hoor ik het weer. Hoe harder de blower draait hoe meer het geluid toeneemt. Het is geen hard geluid, maar irriteert wel :( .

Nu kan dat òf blad zijn, wat ik niet denk omdat ik de luchtroosters altijd bladvrij houd en er de laatste weken geen blad op is gekomen en de ratel er ook niet was de afgelopen weken, òf het heeft met de koude te maken? (ijsvorming/minder smerende werking door lagere temperatuur). Laatste zou ik wel vreemd vinden omdat het al langere tijd koud is en het zich nu pas voordoet?

Iemand een idee/tips?

Heb de handschoenenkastje uitbouw instructie al gevonden met de zoekfunctie, maar daar is het me nog ìets te koud voor! :twisted:

Is de blower eventueel makkelijk op te maken danwel te ontbladeren wanneer het dashboardkastje verwijderd is?

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
jeansimon
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33

heb sinds een paar dagen hetzelfde. eigenlijk sinds een koude nacht twee dagen geleden..

ben ook benieuwd naar ervaringen/oorzaak?
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990

"Amor vincit omnia"
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Haal anders eerst eens het interieurfilter eruit en kijk eens of daar wat in ligt. Dat is binnen 2 minuten gebeurd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Gelijkaardige ervaring met mijn 850 destijds. De oorzaak was een versleten lager van de ventilator. Hopelijk is dit bij u niet het geval want nogal wat werk aan verbonden. Mijn opinie is geen evangelie ... slechts een idee.
rjvandamme
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 05.03.2007 - 21:46

Ons tweede autotje ( toyota Aygo ) van 6 maanden auto heeft het ook.
In dat geval kan het niets met slijtage te maken hebben... Ik moet er maar eens naar kijken als het weer wat warmer is.
1998 V70 140PK aut 245.000 km
2001 V70 140PK aut 213.000 km
2013 V40 R-design black
Gebruikersavatar
johan191
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.11.2011 - 12:32
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Die van mij hoor ik ook hoor wanneer de auto nog koud is (V70 2.4 van 2001). Na een paar minuten is het verdwenen. Ik ben er ondertussen al aan gewend, maar het klinkt niet fijn, dat ben ik met je eens.
Groeten, Johan
Volvo v70 2.4 LPG G3 bouwjaar 2001
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

interieurfilter demonteren en het kachelhuis goed schoonblazen met de ventilatie roosters open.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
volvo318
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 08.01.2011 - 08:41
Locatie: Regio Amsterdam

Heb zelf ook last gehad van tjirpende kachelventilator en dacht in eerste instantie ook dat het via schoonmaken roosters bij moterkap etc zou oplossen, echter ging niet weg. Lager ventilator motor liep niet meer lekker.

Via sloop 2e hands (125 euro) geregeld en adhv op deze site (zoekfunctie) te vinden instructies op een middag in uur of 2, 2.5 de motor vervangen.

Wel erg veel gepiel en ook wel kapotte vingers, maar is uiteindelijk toch goed te doen. Tip: er bestaat op deze site een beschrijving incl. van welke gereedschappen je nodig hebt...deze zijn inderdaad onontbeerlijk ( met name flexibele kruiskoppeling 4,5 euro bij betere gereedschapswinkel) om de klus te kunnen klaren.

was de moeite meer dan waard: rijd nu weer in een fluisterstille auto, heerlijk!

groet
Robert
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”