Vandaag met een collega aan boord een trip gemaakt van 600km door Nederland. We hebben allebei de hele dag last gehad van een koude luchtstroom over onze bovenbenen. Airco aan of uit, recirculatie aan of uit, uitstroming boven midden onder, etc etc, niets helpt, er blijft koude lucht uit de twee ontwasemingsgaten (boven de buitenste ventilatieroosters ) uit het dashboard komen. Deze lucht is valt direkt naar beneden en strijkt dan over je bovenbenen.
Op den duur de temp maar op 24 grd gezet als compensatie, maar het bleef oncomfortabel. Nu, een uur na binnenkomt (ja het was weer gezellig op de weg vandaag) zijn de bovenbenen nog koud.... kan toch niet de bedoeling zijn.
Achteraf is het me al vaker opgevallen deze herfst / winter, dat dit fenomeen zich pas na een half uur /drie kwartier voordoet, dus alleen bij de wat langere ritten. Omdat de normale woon/werk ritten meestal 30-45 min duren, merk je het vaak niet.
Ik meen me te herinneren dat hierover al eerder is geschreven, maar zijn er inmiddels ook oplossingen bekend? De auto moet binnenkort wederom terug voor een ander garantieklusje, misschien kan het probleem direkt meegenomen worden.....
alvast dank!
koude lucht
- sanco
- 5th Gear member
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
- WMB
- 2nd Gear member
Dit koud-op-lange-ritten probleem heb ik ook...! KWam bij mij ook uit de gewone luchtroosters. Ik heb dat voor een deel opgelost door de blowersnelheid op standje laag te zetten in één van de menu's van de BC. Dat scheelt al wat, maar het probleem is er niet volledig door verholpen. En verder de temp op 22 graden. Ik eerder bij de dealer al eens dit probleem aangekaart. Er is toen een temp sensor in de auto vervangen, maar dat had geen effect. Als jouw dealer er wél een goede oplossing voor heeft hou ik me aanbevolen!
Fietsen is gezond, eet meer fiets!
- sanco
- 5th Gear member
Maandag gaat ie weer onderhanden. Als er iets uitkomt, laat ik het zeker weten, maar met een plaid in de auto zitten kan toch niet de bedoeling zijn.....
Overigens, herkent iemand ook het fenomeen dat de motor bij deze lagere temperaturen in het toerengebied rond de 1600/min in de lagere versnellingen (dus al hij niet "zwaar" moet trekken) wat hikkerig gedrag vertoond? de motor draait dan ondanks bedrijfstemperatuur (dat neem ik aan tenminste) niet helemaal mooi rond.
Ken dat wel van mijn vorige V50, maar dan alleen in de opwarmfase.
Nu ik dit zo teruglees zou je haast de thermostaat gaan verdenken..... kan het helaas niet zelf op het dash zien... we wachten het af.
Overigens, herkent iemand ook het fenomeen dat de motor bij deze lagere temperaturen in het toerengebied rond de 1600/min in de lagere versnellingen (dus al hij niet "zwaar" moet trekken) wat hikkerig gedrag vertoond? de motor draait dan ondanks bedrijfstemperatuur (dat neem ik aan tenminste) niet helemaal mooi rond.
Ken dat wel van mijn vorige V50, maar dan alleen in de opwarmfase.
Nu ik dit zo teruglees zou je haast de thermostaat gaan verdenken..... kan het helaas niet zelf op het dash zien... we wachten het af.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
- sanco
- 5th Gear member
Zo, auto weer terug. Behalve een nieuwe ophanging voor de tankdop zit er verse olie in het blok en een software update voor de verwarming. Nu afwachten of het "probleem" hiermee is opgelost. De Update is genaamd: temperature drop control service action.
Voor het iets onrond lopen bij 1600 omw/min is geen direkte oplossing voorhanden. Het aanpassen van de software voor de bak (de lock-up) zou mogelijk een oplossing kunnen bieden, maar daar geloof ik zelf niet zo in.
we gaan het eerst nog ff aanzien.
Overigens, verbeeld ik het me, of draait de motor net even lekkerder bij lage toeren door de schone, nieuwe olie... in elk geval kunnen we weer een jaartje vooruit.
Kreeg overigens vandaag de brief van VCN in de bus met het verzoek de update voor de SRS airbag uit te laten voeren. Hopelijk is die update inmiddels al meegenomen, want voor een derde keer binnen 4 weken voor updates is me wat veel van het goede.
Voor het iets onrond lopen bij 1600 omw/min is geen direkte oplossing voorhanden. Het aanpassen van de software voor de bak (de lock-up) zou mogelijk een oplossing kunnen bieden, maar daar geloof ik zelf niet zo in.
Overigens, verbeeld ik het me, of draait de motor net even lekkerder bij lage toeren door de schone, nieuwe olie... in elk geval kunnen we weer een jaartje vooruit.
Kreeg overigens vandaag de brief van VCN in de bus met het verzoek de update voor de SRS airbag uit te laten voeren. Hopelijk is die update inmiddels al meegenomen, want voor een derde keer binnen 4 weken voor updates is me wat veel van het goede.
- Oceanracer
- Geartronic member
De naam van de update biedt in elk geval perspectief.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- sanco
- 5th Gear member
jep oceanracer... tekstueel komt het in de buurt.. praktijk moet het nog uitwijzen. :?
Ondertussen weer een VCN brief ontvangen. (na gisteren eentje voor de SRS airbag update) Vandaag was het een brief over het stilaan verhogen van het oliepeil, een probleem agv het regenereren met brandstof overmaat. Een mooi verhaal erbij over hoe en waarom en een duidelijke uitleg over het elektronisch controleren van het oliepeil. Anderzijds: geef mij maar gewoon een stok... wysiwyg zullen we maar zeggen.
Waarom ik deze brieven nog heb ontvangen is me niet helemaal duidelijk. Deze beide zaken zijn als het goed is reeds half november opgelost bij een eerder bezoek. Schijnbaar wordt gewoon het hele bestand aangeschreven?
Trouwens nu ik er eens over heb nadacht, moet ik bekennen dat ik de laatste weken niets meer heb gemerkt van het regenereren. Verbruik is niet meer zo buitensporig hoog geweest die tijd, terwijl er qua kilometers al wel weer een paar regeneraties moeten zijn geweest. Tot voor de update werd ik dan getriggerd doordat de motor wat minder goed liep. Dat zou goed nieuws zijn dus.
maar de tijd zal het leren, i'll keep you posted!
Ondertussen weer een VCN brief ontvangen. (na gisteren eentje voor de SRS airbag update) Vandaag was het een brief over het stilaan verhogen van het oliepeil, een probleem agv het regenereren met brandstof overmaat. Een mooi verhaal erbij over hoe en waarom en een duidelijke uitleg over het elektronisch controleren van het oliepeil. Anderzijds: geef mij maar gewoon een stok... wysiwyg zullen we maar zeggen.

Waarom ik deze brieven nog heb ontvangen is me niet helemaal duidelijk. Deze beide zaken zijn als het goed is reeds half november opgelost bij een eerder bezoek. Schijnbaar wordt gewoon het hele bestand aangeschreven?
Trouwens nu ik er eens over heb nadacht, moet ik bekennen dat ik de laatste weken niets meer heb gemerkt van het regenereren. Verbruik is niet meer zo buitensporig hoog geweest die tijd, terwijl er qua kilometers al wel weer een paar regeneraties moeten zijn geweest. Tot voor de update werd ik dan getriggerd doordat de motor wat minder goed liep. Dat zou goed nieuws zijn dus.
maar de tijd zal het leren, i'll keep you posted!
-
- 1st Gear member
Heeft iemand misschien het part number van de Temperature Drop Control Service action? Mijn dealer wist van niets ondanks de goede Engelse beschrijving maar dat was geen grote verrassing (erg duur hier in Engeland en middelmatige service). Met het part number kan ik het direct bestellen. Bij voorbaat dank!
Sanco: ik ben benieuwd naar je ervaringen of het veschil maakt met de gelijkmatigheid van de temperatuur.
Sanco: ik ben benieuwd naar je ervaringen of het veschil maakt met de gelijkmatigheid van de temperatuur.
- sanco
- 5th Gear member
Heb nog geen langere rit gemaakt sinds maandag. Op korte stukjes merk je het niet, dus kan ik er nog niets van zeggen.Walter deRoche Bruene schreef:Heeft iemand misschien het part number van de Temperature Drop Control Service action? Mijn dealer wist van niets ondanks de goede Engelse beschrijving maar dat was geen grote verrassing (erg duur hier in Engeland en middelmatige service). Met het part number kan ik het direct bestellen. Bij voorbaat dank!
Ik heb de volgende code voor je: DiCE=205601 VCC-419032
dit is het enige wat ik op het schermafdrukje voor je kan vinden.
suc6!
-
- 3rd Gear member
Bij mij is het fenomeen vd koude lucht ook aanwezig. Zou het echter niet direct een probleem willen noemen. In mijn vorige auto (weliswaar geen Volvo) had ik een soortgelijk iets. Het lijkt wel of de airco automatisch de lucht wil verversen dmv koude lucht. Het is inderdaad alleen op lange afstanden. Maar nogmaals ik vind het geen probleem, hou wel van een beetje frisse lucht in de auto.
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
-
- 1st Gear member
Sanco bedankt! Gr8! Eens kijken wat de dealer zegt. Had net afgelopen vrijdag een grote beurt dus dat wordt een aparte afspraak. Zodra het geladen is zal ik mijn ervaringen laten weten.
-
- 2nd Gear member
En Sanco?
Probleem opgelost?
Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan dat de temperatuur (terwijl het buiten koud is) links gewoon de ingestelde 20C is en rechts ijskoud is (terwijl die ook op 20C staat).
Wil niet dat garages klakkeloos sensoren gaan vervangen dus ben zeer benieuwd naar eventuele resultaten vd patch
Probleem opgelost?
Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan dat de temperatuur (terwijl het buiten koud is) links gewoon de ingestelde 20C is en rechts ijskoud is (terwijl die ook op 20C staat).
Wil niet dat garages klakkeloos sensoren gaan vervangen dus ben zeer benieuwd naar eventuele resultaten vd patch
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
-
- 1st Gear member
Sanco, normaals bedankt; de dealer wist van niets dus de codes kwamen van pas. Heb de patch laten laden vanmorgen; de dealer wilde wel £52 hebben voor het werk en de software... Ik zal laten weten of het een goede investering is geweest zodra ik wat ervaring heb kunnen verzamelen.
- sanco
- 5th Gear member
@v40jlt4
De eerste indruk is dat het inderdaad verbeterd is, maar ik heb door de vakantie ed nog bijna geen langere tochten gemaakt, dus de tijd zal het nog moeten uitwijzen.
Voor Walter hoop ik wel dat het inderdaad de gewenste oplossing met zich meebrengt. Sjonge, een update voor een fout en dan nog zoveel vragen? of verkijk ik me op de uitgevoerde werkzaamheden en hebben ze meer gedaan? ben benieuwd.
Wel vreemd dat een garage niet zelf kennis heeft van dergelijke updates.... tenzij ze heel specifiek voor een bepaalde serie zijn.
De eerste indruk is dat het inderdaad verbeterd is, maar ik heb door de vakantie ed nog bijna geen langere tochten gemaakt, dus de tijd zal het nog moeten uitwijzen.
Voor Walter hoop ik wel dat het inderdaad de gewenste oplossing met zich meebrengt. Sjonge, een update voor een fout en dan nog zoveel vragen? of verkijk ik me op de uitgevoerde werkzaamheden en hebben ze meer gedaan? ben benieuwd.
Wel vreemd dat een garage niet zelf kennis heeft van dergelijke updates.... tenzij ze heel specifiek voor een bepaalde serie zijn.
-
- 2nd Gear member
Bedankt.
Vandaag zelf idd ook maar een kort stukje gereden en niets aan de hand.
Vreemd hoor. En idd, geld vragen voor een fout, tsja. Stel je voor dat Micro$oft geld ging vragen per patch/update, dan waren de meeste bedrijven en particulieren failliet
Vandaag zelf idd ook maar een kort stukje gereden en niets aan de hand.
Vreemd hoor. En idd, geld vragen voor een fout, tsja. Stel je voor dat Micro$oft geld ging vragen per patch/update, dan waren de meeste bedrijven en particulieren failliet

Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
-
- 1st Gear member
Sanco, ik was er eigenlijk bij de dealer om de nieuwe software voor het motoroliepeil te laten laden na een brief van Volvo UK dus ik hoopte dat ze dit er zo bij konden doen want hij lag toch aan de stekker. Maar goed, ze waren niet te overtuigen.
En in Engeland rekenen ze een half uur werk om de nieuwe software te laden dus dat was £36 arbeid en £16 voor de patch. Helaas is dit wat alle dealers doen dus veel keuze heb ik helaas niet; klantvriendelijk is het zeker niet! Er is een heel andere cultuur in dat opzicht. De dealer in London waar ik de auto kocht krijgt het voor elkaar om een volledige £150 per uur voor arbeidsloon te rekenen dus vele rijders in Engeland noemen hun dealers dan ook stealers. Niet netjes maar ik kan het wel begrijpen.
En in Engeland rekenen ze een half uur werk om de nieuwe software te laden dus dat was £36 arbeid en £16 voor de patch. Helaas is dit wat alle dealers doen dus veel keuze heb ik helaas niet; klantvriendelijk is het zeker niet! Er is een heel andere cultuur in dat opzicht. De dealer in London waar ik de auto kocht krijgt het voor elkaar om een volledige £150 per uur voor arbeidsloon te rekenen dus vele rijders in Engeland noemen hun dealers dan ook stealers. Niet netjes maar ik kan het wel begrijpen.
-
- 2nd Gear member
@ sanco en V40jlt4 en walter deRoche
Hoewel het onderwerp inmiddels meer dan een jaar oud is, is het voor mij actueel. linkerkant warm en rechterzijde koud. Heeft de update het probleem opgelost voor jullie??
Dealer heeft eergisteren wel een update geladen, weet niet welke, maar dt was niet de oplossing.
Hoewel het onderwerp inmiddels meer dan een jaar oud is, is het voor mij actueel. linkerkant warm en rechterzijde koud. Heeft de update het probleem opgelost voor jullie??
Dealer heeft eergisteren wel een update geladen, weet niet welke, maar dt was niet de oplossing.
V70 D5 Momentum 2008 M6
-
- 1st Gear member
De patch heeft een redelijk goed effect gehad. Soms is er wel wat koude lucht maar voor een korte periode; dat was eerst wel anders want dan zat ik soms toch een beetje te blauwbekken.
-
- 1st Gear member
Zonder te weten of bij sommigen het probleem van de koude lucht bij de benen nog bestaat, heb ik voor mezelf de volgende oplossing gevonden, namelijk het via de computer bij de volvo dealer opnieuw laten kalibreren van de kachelinstellingsmotortjes vetilatorroosters.
Moet zeggen dat er nu weer volop warme lucht uit de roosters bij de benen (beide zijden) komt en die vervelende koude tocht verdwenen is.
Succes
Groet
Robert
Moet zeggen dat er nu weer volop warme lucht uit de roosters bij de benen (beide zijden) komt en die vervelende koude tocht verdwenen is.
Succes
Groet
Robert
-
- 4th Gear member
sanco schreef:Zo, auto weer terug. Behalve een nieuwe ophanging voor de tankdop zit er verse olie in het blok en een software update voor de verwarming. Nu afwachten of het "probleem" hiermee is opgelost. De Update is genaamd: temperature drop control service action.
Dat is ook zo, zeker als de olie er 30000km heeft ingezeten, dat is gewoon te lang en de olie is dan slecht!! Voor behoud van je motor niet naar volvo luisteren en gewoon 15000 km voor de oliewissel aanhouden.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- sanco
- 5th Gear member
Zo.. was al bijna dit topic vergeten. De koude lucht is grotendeels verholpen door de toenmalige update, maar feit blijft dat de auto na een uur toch met koele lucht uit de bovenste ontwasemingsroosters begint, en dat is in de winter niet lekker. Ik compenseer dat door de ecc een graadje hoger te draaien.
@Lemmer: inmiddels al weer nieuwe olie, ik volg inderdaad mijn eigen inzicht (komt ongeveer overeen met de jouwe en die van mijn dealer). Dat van die opmerking over soepel lopen was ook een beetje als grapje bedoeld. Over het algemeen ben ik kritisch tav motorloop, maar om nu te zeggen dat ik de wissel merk, nou nee. Ander aspect wat toen speelde was het feit dat de software toen is vervangen. Sinds die tijd merk ik van de regeneratie niet zoveel meer, alleen laatst bij -10 koste het regenereren weldegelijk fors extra brandstof....
Wel gemerkt zowel tijdens wintersport als afgelopen week, dat starten verder probleemloos verloopt. Draait ook vlot mooi rond, maar de automaat heeft echt even wat soeplesse in de olie nodig, voor ie bij de les is. Op zich geen probleem, doe zelf in deze kou ook liever eerst ff rustig aan.
@Lemmer: inmiddels al weer nieuwe olie, ik volg inderdaad mijn eigen inzicht (komt ongeveer overeen met de jouwe en die van mijn dealer). Dat van die opmerking over soepel lopen was ook een beetje als grapje bedoeld. Over het algemeen ben ik kritisch tav motorloop, maar om nu te zeggen dat ik de wissel merk, nou nee. Ander aspect wat toen speelde was het feit dat de software toen is vervangen. Sinds die tijd merk ik van de regeneratie niet zoveel meer, alleen laatst bij -10 koste het regenereren weldegelijk fors extra brandstof....
Wel gemerkt zowel tijdens wintersport als afgelopen week, dat starten verder probleemloos verloopt. Draait ook vlot mooi rond, maar de automaat heeft echt even wat soeplesse in de olie nodig, voor ie bij de les is. Op zich geen probleem, doe zelf in deze kou ook liever eerst ff rustig aan.