Telefoon in S60

Alle vragen en tips over het gebruik van de telefoon in de auto. Ook alles over Bluetooth en Parrot etc.
Geert85
2nd Gear member

Heb nog een aantal zaken gecontroleerd en heb de radio er even uit gehad.

Achter de radio zie ik een 3,5mm female jack plug welke op een blauwe en blauw/gele draad angesloten is. Weet iemand waar deze draadkleuren voor zijn?

Ook zie ik een oranje draad die niet aangesloten is. Weet iemand waar deze voor dient?

De kabelboom waar de blauwe, blauw/gele en oranje draad in zit gaat naar links achter het dashboard, weet iemand waar dit naar toe gaat?

Verder zie ik dat de kabels onder de stoel van de speaker en microfoon ooit ergens tussen zijn gekomen en gerepareerd zijn.

De foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
Oceanracer
Geartronic member

Altijd lastig, dit soort dingen. Is er aan geklooit omdat het niet (meer) werkte, of werkt het nu niet meer omdat er aan geklooit is... :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Geert85
2nd Gear member

Ja dat is altijd de vraag, maar wil het graag opgelost hebben.
Ben aan het twijfelen of het misschien aan de module kan liggen of dat het een gevalletje software is.
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
Oceanracer
Geartronic member

De meest voor de hand liggende optie is langs de dealer rijden en laten uitlezen. Je krijgt er gegarandeerd een foutmelding op, dan weet je waar je moet zoeken.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hmmmms. Op verzoek van Geert85 kijk ik even mee.

Conclusies die we zouden kunnen trekken vooralsnog:
- Telefoon functioneert, want met hoorntje bellen werkt.
- Speaker functioneert in hoofdsteun, want de toets-toontjes komen door

Open vragen;
- Werkt de microfoon in de hoofdsteun (zwanenhals) ?
- Wordt audio van een gesprek goed naar de hoofdsteun gestuurd?
- Waarvoor zijn al die draadjes en stekkertjes achter de HU?

- Gesprek en toetstoenen komen uit de telefoon module, via hetzelfde pinnetje voor zover ik kan zien. Ik ga er van uit dat ook voor gespreks-audio de verbinding dus goed en OK is van module naar speaker.
- Het kan zijn dat de unit dermate in de war is dat een tot stand gekomen gesprek niet meer wordt doorgezet naar de speaker. (eigenlijk vanaf MY2005 en dan gaat het daar eigenlijk om de speaker in de deur, maar module is weinig veranderd dus vind het aannemelijk dat dat bij de oudere module ook van toepassing zou kunnen zijn).
- Oplossing hiertoe lijkt vrij simpel, zorg dat de unit volledige reset doet. Dit kan door de accu 10 minuten te verwijderen of de module via VIDA een reset te geven. (Niet alleen storingen wissen, maar echt de module te resetten).
Graag resultaat hiervan.

Dan blijft nog die tros stekkertjes over... zonder het te zien blijft dit gokken.
Al ZOU het kunnen zijn dat die Minijack Female aansluiting TOCH voor een extern speakertje is gebruikt... en dat er ergens is "afgetakt" voor gespreks-audio...

Volgende stappen lijken me zinvol:
- Accu-verhaaltje doen
- Als dat geen resultaat oplevert; even meten op die Minijack aansluiting als de auto op contact standje 2 staat. Als daar op alle pinnen 0V op staat en ong 1.5-2V als je een gesprek op handsfree begint... Dan is de boel dus afgetakt ergens en zou dat je telefoon-speakerdraad kunnen zijn.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Geert85
2nd Gear member

Allereerst wil ik Bob van harte bedanken voor het geven van een reactie! Top!

De accu heb ik er al zeker 1uur vanaf gehad, helaas zonder resultaat.
Op de minijack aansluiting heb ik om te testen even een losse carkit speaker die ik nog had liggen ingeplugd, echter zonder resultaat.

Als ik de module via Vida zou resetten, gebeurt er dan iets anders dan wanneer ik de accu er een tijd af haal?

En die kabelboom met de minijack die naar links loopt, komt je die bekent voor of zou dit niet origineel kunnen zijn?

Zou het kunnen zijn dat ondanks een afgekoppelde handsef ergens een contact blijft hangen zodat de carkit toch steeds naar de handset schakeld?
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Ok... VIDA reset is idd toch nog net even anders, proberen waard.
(weet niet waar je woont, maar we doen dit graag voor je even).

Minijack : zeker niet origineel, maar meestal minijack toch audio dus zag evt. een link naar een speaker oid, maar helaas dus.

Als je op telefoon ziet dat de hoorn wordt opgepakt... dan is het toch echt goed.
Ter test: verwijder de stekker die aan je hoorn zit even. Die kun je bereiken door de asbak (of plaatje) achterop de tunnel console te verwijderen.
(ga achterin zitten en met een plastic lepeltje heb je 'm er zo uit).
Daar zit 1 zwarte kabel met een stekker (rond met een afgeplatte kant), die even losmaken.
Eea is namelijk op basis van NC (normally closed) en als hoortje dus nu "open" gaat, sluit dat circuit en moet het geluid door je speaker komen als het probleem in de schakelaar van het hoortje zit!
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Geert85
2nd Gear member

Ik woon in Maasbracht, Limburg.

Stekker heb ik momenteel uitgetrokken in de middenconsole.
Dat NC contact zit dat in de hoorn zelf?
Wordt dit contact dmv een magneetje geopend als de hoorn er goed ingeklikt zit?
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Ok, stekker loskoppelen helpt dus niet begrijp ik?
www.volvotech.eu

Geert85
2nd Gear member

Nee stekker loskoppelen werkt niet. Heb de stekker weer aangesloten en wanneer ik de hoorn opneem gaat het display aan in telefoon modus.

Ik zag in vida dat als er sluiting in het circuit van de handsfree microfoon zit deze ook naar de handset kan schakelen. Dit heb ik nog onderzocht dmv de stekker los te trekken maar echter geen resultaat.

Dat resetten in vida werkt dat via de diagnose in vida of via DICE?
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Reset van de telefoonmodule gaat alleen via VIDA met DICE...
www.volvotech.eu

Geert85
2nd Gear member

Probleem opgelost!

Ik heb een Dice unit aangeschaft en met Vida de auto uitgelezen.
De telefoonmodule herkende de handsfree microfoon niet. De kabel bleek kapot te zijn in de rugleuning van de stoel. Deze heb ik gesoldeerd en opnieuw in de rugleuning getrokken.

De kabelboom met de minijack heb ik ook gevolgd, deze loopt helemaal naar de kofferruimte. Deze zal van een RTI systeem zijn geweest.

Bedankt voor iedereen die heeft meegedacht!
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
Oceanracer
Geartronic member

Top!
Plaats reactie