Ik vind een meter eerder interessant om te zien dat het water te koud blijft, want dat duidt op een thermostaat probleem. En ik denk niet dat te koude temperatuur een lampje doet branden.
Je mag de waarde van zo'n meter tegen oververhitting niet overdrijven. Hoeveel normale autobestuurders zijn er vandaag de dag die als een spitfire piloot al hun meters continue scannen? De meesten zullen pas iets opmerken als er ook een lampje gaat branden.
Je kan ook een oliedruk en olietemperatuurmeter onmisbaar vinden. En die zitten op geen enkele moderne auto, buiten sportwagens.
Geen koelvloeistoftemperatuurmeter in XC60 D3 ?
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Een extra meter had niet gehoeven, maar een extra selectie in de BC had een hele kleine investering geweest denk ik.
Of anders een blauw lampje ergens dat uit gaat bij een normale bedrijfstemp.
Of anders een blauw lampje ergens dat uit gaat bij een normale bedrijfstemp.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Iroll
- 6th Gear member
Het management regelt dat voor je. pas als de motor op bedrijfstemp. is kan je hem voluit belasten.Wat me vooral stoort is dat je geen idee meer hebt wanneer je motor op bedrijfstemperatuur is, als je 's ochtends vertrekt.
Als je de topics naleest over de automaten in de bergen met caravan erachter dan zie je dat het vrij regelmatig voorkomt dat de motor heet loopt. Als je in D een berghelling oprijdt maakt de motor dan te weinig toeren om voldoende te koelen. Op een metertje kan je zien dat het fout dreigt te gaan en kan je een tandje terug schakelen. Toch wel erg prettig dus.Je mag de waarde van zo'n meter tegen oververhitting niet overdrijven.
-
- 3rd Gear member
Ik zie het probleem niet. Als de temperatuur te hoog oploopt krijg je een melding op de BC. Dat is net zoiets als een metertje dat een bepaalde waarde aangeeft. Het metertje zie je misschien oplopen, maar je handelt er pas naar als een waarde is overschreden. Dat is uiteindelijk hetzelfde.
De genoemde storingsproblemen zijn niet anders bij de weergave via de BC of een metertje. Beide moeten gevoed worden door een sensor. Als die niet goed werkt, helpt een metertje ook niet.
De genoemde storingsproblemen zijn niet anders bij de weergave via de BC of een metertje. Beide moeten gevoed worden door een sensor. Als die niet goed werkt, helpt een metertje ook niet.
- Iroll
- 6th Gear member
Ik zie het probleem wel. Het management grijpt in en je kan altijd beter zelf ingrijpen omdat je kan anticiperen VOORDAT het te heet is. Het management grijpt in ALS het al te heet is. En dat kan heel verrassend en vervelend uitpakken als je in 1x minder vermogen hebt als je dat net broodnodig hebt in sommige situaties zoals ik al vermeldde in 1 van mijn eerdere bijdragen.
-
- 3rd Gear member
Het is de vraag of het management ingrijpt tegelijkertijd met de melding op de BC. Als er eerst een waarschuwing komt, dan kun je daar op anticiperen. Ik kan me niet voorstellen dat het vermogen ineens wegvalt, zonder waarschuwing vooraf.
- dutchlimits
- 5th Gear member
Dan is dit het resultaat
(alleen dan een auto uiteraard)

RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- Oceanracer
- Geartronic member
Nee, je krijgt vast een melding: Motor oververhit, direct stoppen! Daar wordt je blij van met je auto vol gezinsleden, tijdens een bergritje...
Ik snap deze lichtzinnigheid ook eigenlijk alleen van leaserijders...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Iroll
- 6th Gear member
Precies, dat bedoel ik!Oceanracer schreef:Nee, je krijgt vast een melding: Motor oververhit, direct stoppen! Daar wordt je blij van met je auto vol gezinsleden, tijdens een bergritje...
- EVV
- 5th Gear member
Dit
is toch wel een andere praktijk ervaring dandickmans schreef:Bij een te hoge koelvloeistof temperatuur krijg je een melding in het display van de toerenteller. Zelf een keer gehad in Frankrijk bergop met caravan stevig omhoog. Melding zoiets als: motortemp hoog, verminder snelheid .... Incl. een brandende oranje i tussen de meters in. Hetzelfde display geeft een melding als het peil van de koelvloeistof te laag is.
Oceanracer schreef:Nee, je krijgt vast een melding: Motor oververhit, direct stoppen! Daar wordt je blij van met je auto vol gezinsleden, tijdens een bergritje...
-
- 3rd Gear member
Dit vat ik op als een belediging.Ik snap deze lichtzinnigheid ook eigenlijk alleen van leaserijders...
-
- 3rd Gear member
Ik veronderstel dat dickmans dichter bij de waarheid zit dan Oceanracer.
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Ik ook.... wat een onzin Erwin..
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Iroll
- 6th Gear member
Wat is het verschil? Die melding kan komen als je het net absoluut niet kan gebruiken! Praktijk ervaringen zat op het forum. Met een metertje komt het zover niet want dat voorkom je door een aangepaste rijstijl VOORDAT je in een vervelende situatie geraakt. De melding komt IN de vervelende situatie.
- Oceanracer
- Geartronic member
Beetje licht geraakt? Als leaserijder rijd je toch altijd met een nieuwe auto? Als er in die periode gewoon geplankt wordt, komen de problemen hierdoor pas later (dus na de lease-periode) aan de orde.V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:Dit vat ik op als een belediging.Ik snap deze lichtzinnigheid ook eigenlijk alleen van leaserijders...
- Oceanracer
- Geartronic member
Er zijn hier op het forum inderdaad ervaringen genoeg te lezen. Over thermostaten die open blijven staan en over koelingsproblemen met de diesels, veelal in combinatie met een automaat. Allemaal al vervelend genoeg, natuurlijk. Maar beide kun je als bestuurder van je oude Volvo eenvoudig constateren door de aanwezigheid van zo'n simpel metertje.Iroll schreef:Wat is het verschil? Die melding kan komen als je het net absoluut niet kan gebruiken! Praktijk ervaringen zat op het forum. Met een metertje komt het zover niet want dat voorkom je door een aangepaste rijstijl VOORDAT je in een vervelende situatie geraakt. De melding komt IN de vervelende situatie.
-
- 3rd Gear member
Het heeft niets te maken met licht geraakt zijn. Het is een ongefundeerde mening waarmee je een negatieve kwalificatie geeft aan een grote groep personen.Beetje licht geraakt? Als leaserijder rijd je toch altijd met een nieuwe auto? Als er in die periode gewoon geplankt wordt, komen de problemen hierdoor pas later (dus na de lease-periode) aan de orde.
En waarom zou een leasrijder altijd planken???
-
- 3rd Gear member
Nee, de melding komt voordat de vervelende situatie zich voordoet.De melding komt IN de vervelende situatie.
- Oceanracer
- Geartronic member
Zucht... Ik stel toch nergens dat de leaserijder altijd plankt? Laat ook maar...
-
- 3rd Gear member
Hier bijvoorbeeld:Zucht... Ik stel toch nergens dat de leaserijder altijd plankt? Laat ook maar...
Als er in die periode gewoon geplankt wordt, komen de problemen hierdoor pas later (dus na de lease-periode) aan de orde.