Volvo vrienden,
Ik heb een Volvo 460 1,8i met een B18U motor en een Fenix 3B ontstekingssysteem.
Ik heb een probleem waar ik niet uit kom. Wie herkent dit en nog beter weet de oplossing:
De auto start, ook bij de huidige kou, zonder problemen waarbij de motor rustig zijn werk doet.
Op de snelweg ook geen problemen maar na ca 15 minuten beginnen de problemen. Als ik het gas loslaat b.v. omdat ik in een file terecht kom of voor een verkeerslicht moet stoppen slaat de motor zonder te haperen af. Het lijkt of de motor op die momenten geen benzine krijgt waarna de motor gewoon stopt. Hij bokt niet hij gaat gewoon uit alsof het een energie zuinige motor is die weer opstart als het gaspedaal wordt ingedrukt. Het starten geeft nu wel problemen en als de motor weer aanslaat houd ik hem alleen aan de praat door zo veel gas te geven dat het toerental boven de 3000 toeren per minuut blijft.
De storingsmelder geeft geen storingen.
Ik heb het idee (maar weet dit niet zeker) dat dit probleem zich allen voordoet bij koud weer omdat ik dit probleem in oktober en tijdens de kerstdagen ook heb gehad. Ook zie ik dat de temperatuur meter na de start gewoon oploopt tot ca halverwege de schaal(50%) waarna de temperatuur daalt doordat de thermostaat open gaat, tot ca 25% op de schaal. En ik heb het idee dat hierdoor het probleem wordt veroorzaakt.
Het afgelopen jaar zijn vervangen: accu, aluminium slang tussen motorblok en luchtfilter, slang van de carterventilatie, vacuum slangen, bougies, bougie kabels, thermostaat en luchtfilter .
Wie heeft er een idee?
BVD VOLVOPA
Motor slaat af
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18.12.2011 - 15:25
- Locatie: Leiderdorp
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Meet de weerstand van de koudstartsensor eens na met de motor koud en warm om te zien of die zijn werk doet. Er moet veel verschil in ohm waarde zijn tussen koud en warm. Kijk eerst even of de stekker en bedrading in orde zijn, misschien beschadigd tijdens bougies vervangen? Ik heb het vermoeden dat die constant motor koud doorgeeft waardoor het mengsel te rijk is om stationair te blijven lopen als de motor warm is. De sensor zit boven de meest rechtse #1 bougie.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18.12.2011 - 15:25
- Locatie: Leiderdorp
Bedankt voor de snelle reactie daar had ik niet opgerekend dus ik zie het nu pas.
Omdat het zo koud is en ik geen garage heb zal het even duren voordat ik je advies op kan volgen. Daarna zal ik het resultaat zeker melden.
Hartelijke groet,
Volvopa460
Omdat het zo koud is en ik geen garage heb zal het even duren voordat ik je advies op kan volgen. Daarna zal ik het resultaat zeker melden.
Hartelijke groet,
Volvopa460
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
kort geleden had ik precies zo'n probleem dat werd veroorzaakt door de dynamo. zie een van de eerdere topics.
oorzaak: versleten koolborstels. bij koude motor zijn de borstels nog net lang genoeg en maken ze contact. is de motor warm, dan niet meer. dan valt de laadspanning weg (meestal zonder dat het acculampje gaat branden), en dan valt ..... de ontsteking uit.
ik had het precies net zoals jij althans.
oorzaak: versleten koolborstels. bij koude motor zijn de borstels nog net lang genoeg en maken ze contact. is de motor warm, dan niet meer. dan valt de laadspanning weg (meestal zonder dat het acculampje gaat branden), en dan valt ..... de ontsteking uit.
ik had het precies net zoals jij althans.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18.12.2011 - 15:25
- Locatie: Leiderdorp
Volvo vrienden,
Vandaag de koudestartsensor doorgemeten zoals Iroll voorstelde:
Resultaat: Koud – 1582 ohm; Warm – 302 ohm dus dat lijkt goed. Bij de proefrit was het probleem er nog steeds. Nu we iets beter opletten zagen we toch weer wat andere dingen die het probleem misschien iets duidelijker maken.
Alles gaat zoals in het eerste verhaal:
Motor koud ==> start en rijdt zonder problemen
Temperatuur meter ==> ca 50% van de schaal. Geen problemen
Thermostaat gaat open ==> temperatuur zakt naar ca 25% van de schaal
Tijdens normaal door rijden hebben we geen probleem.
Bij het snelheid minderen en weer optrekken ontdekten we nu dat als we snel optrekken de motor inhoudt en even “bokt” maar trekken we heel rustig op dan “bokt” de motor niet. Maar dan moeten we wel zo rustig optrekken dat elke normale Volvo rijder zich er aan zal ergeren.
Volgens ons lijkt het er op dat bij het openen van de gasklep de inspuiting achter blijft maar wat raar blijft is dat dat alleen gebeurt als de temperatuur meter naar de 25% zakt.
Stoppen we helemaal bijvoorbeeld voor een verkeerslicht dan zakt het toerental naar het normale stationeer toerental (net onder de 1000 toeren) maar na ca 10 seconden zakt het toerental nog iets verder en begint de motor onregelmatig te draaien(de motor probeert het toerental te herstellen lijkt het) maar slaat na ongeveer 10 seconden af.
We vonden het te koud om de mogelijkheid van sleutelaar te onderzoeken.
We wachten in spanning af of dit wat lange verhaal tot mogelijke oplossingen leidt.
Hartelijke groet,
Volvopa
Vandaag de koudestartsensor doorgemeten zoals Iroll voorstelde:
Resultaat: Koud – 1582 ohm; Warm – 302 ohm dus dat lijkt goed. Bij de proefrit was het probleem er nog steeds. Nu we iets beter opletten zagen we toch weer wat andere dingen die het probleem misschien iets duidelijker maken.
Alles gaat zoals in het eerste verhaal:
Motor koud ==> start en rijdt zonder problemen
Temperatuur meter ==> ca 50% van de schaal. Geen problemen
Thermostaat gaat open ==> temperatuur zakt naar ca 25% van de schaal
Tijdens normaal door rijden hebben we geen probleem.
Bij het snelheid minderen en weer optrekken ontdekten we nu dat als we snel optrekken de motor inhoudt en even “bokt” maar trekken we heel rustig op dan “bokt” de motor niet. Maar dan moeten we wel zo rustig optrekken dat elke normale Volvo rijder zich er aan zal ergeren.
Volgens ons lijkt het er op dat bij het openen van de gasklep de inspuiting achter blijft maar wat raar blijft is dat dat alleen gebeurt als de temperatuur meter naar de 25% zakt.
Stoppen we helemaal bijvoorbeeld voor een verkeerslicht dan zakt het toerental naar het normale stationeer toerental (net onder de 1000 toeren) maar na ca 10 seconden zakt het toerental nog iets verder en begint de motor onregelmatig te draaien(de motor probeert het toerental te herstellen lijkt het) maar slaat na ongeveer 10 seconden af.
We vonden het te koud om de mogelijkheid van sleutelaar te onderzoeken.
We wachten in spanning af of dit wat lange verhaal tot mogelijke oplossingen leidt.
Hartelijke groet,
Volvopa
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18.12.2011 - 15:25
- Locatie: Leiderdorp
Hallo Iroll
Uit de documentatie van de link kan ik de stappenmotor niet vinden. Ik ben in het bezit van het Autotechnisch Handboek van Kluwer waarin op blad blad 83 een uitgewerkte tekening van het monopoint inspuitsysteem staat. Hier kom ik de term “Gasklepstelmotor stationeer toerental” tegen. Het is op de tekening een vierkant kastje dat zich aan de voorkant(rij richting) van het gasklephuis bevindt. Ik neem aan dat dat de bedoelde stappenmotor is. Een vraagje i.v.m. de kou: Moet ik hiervoor het hele gasklephuis van zijn plek halen of kan ik alleen even snel de stappen motor verwijderen Het lijkt mij namelijk dat ik er moeilijk bij kan.
Hartelijke groet,
Volvopa460
Uit de documentatie van de link kan ik de stappenmotor niet vinden. Ik ben in het bezit van het Autotechnisch Handboek van Kluwer waarin op blad blad 83 een uitgewerkte tekening van het monopoint inspuitsysteem staat. Hier kom ik de term “Gasklepstelmotor stationeer toerental” tegen. Het is op de tekening een vierkant kastje dat zich aan de voorkant(rij richting) van het gasklephuis bevindt. Ik neem aan dat dat de bedoelde stappenmotor is. Een vraagje i.v.m. de kou: Moet ik hiervoor het hele gasklephuis van zijn plek halen of kan ik alleen even snel de stappen motor verwijderen Het lijkt mij namelijk dat ik er moeilijk bij kan.
Hartelijke groet,
Volvopa460
- erik-hakkers
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 21:59
- Locatie: hardenberg
Al eens met carbarateur cleaner in de monopoint gespoten?
En maak alle contacten ook maar schoon en daarna eventueel wat vaseline inspuiten.
En maak alle contacten ook maar schoon en daarna eventueel wat vaseline inspuiten.
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305
volvo s70 2.5 10v 1998
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305
volvo s70 2.5 10v 1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18.12.2011 - 15:25
- Locatie: Leiderdorp
Erik,
Ik heb nog nooit met carburateur cleaner gewerkt. Wel gebruik ik van Wynn's periodiek Injectorcleaner. Dus erg vuil zou mijn injectorsysteem niet mogen zijn. Maar kun jij mij vertellen hoe de injector cleaner gebruikt wordt.
Allen,
Ik heb vandaag ook eens gezocht op de site van Promblemcar. Hier wordt regelmatig voorgesteld om stekkertjes los te trekken om de werking van een bepaald onderdeel te controleren. Bijvoorbeeld in een storing die op de mijne lijkt wordt voorgesteld het stekkertje van de stappenmotor los te trekken. Is de storing weg dan zit daar de oorzaak. Heeft iemand hier ervaring mee en kun je dat met elk stekkertje ongestraft doen?
Hartelijke groet,
Volvopa460
Ik heb nog nooit met carburateur cleaner gewerkt. Wel gebruik ik van Wynn's periodiek Injectorcleaner. Dus erg vuil zou mijn injectorsysteem niet mogen zijn. Maar kun jij mij vertellen hoe de injector cleaner gebruikt wordt.
Allen,
Ik heb vandaag ook eens gezocht op de site van Promblemcar. Hier wordt regelmatig voorgesteld om stekkertjes los te trekken om de werking van een bepaald onderdeel te controleren. Bijvoorbeeld in een storing die op de mijne lijkt wordt voorgesteld het stekkertje van de stappenmotor los te trekken. Is de storing weg dan zit daar de oorzaak. Heeft iemand hier ervaring mee en kun je dat met elk stekkertje ongestraft doen?
Hartelijke groet,
Volvopa460
- erik-hakkers
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 21:59
- Locatie: hardenberg
Dit is een soort van spuitbus met cleaner.
Met draaiende motor in het inlaattrajekt spuiten.
Of direct in de monopoint.
Met draaiende motor in het inlaattrajekt spuiten.
Of direct in de monopoint.
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305
volvo s70 2.5 10v 1998
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305
volvo s70 2.5 10v 1998
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Check de pakking van het injectorhuis op spruitstuk of de inlaatpakking.
Makkelijker is gewoon vervangen, pakkingen zijn niet duur, arbeid wel, als je het zelf niet doet.
Het lijkt op een probleem van warme spruitstukken en kromtrekken.
Hoe is het geluid van warme motor aan de uitlaat
brrrrrrrrrrrrrrrrrr = oke
prop prop prop = valse lucht, pakking kapot
gr WIm
Makkelijker is gewoon vervangen, pakkingen zijn niet duur, arbeid wel, als je het zelf niet doet.
Het lijkt op een probleem van warme spruitstukken en kromtrekken.
Hoe is het geluid van warme motor aan de uitlaat
brrrrrrrrrrrrrrrrrr = oke
prop prop prop = valse lucht, pakking kapot
gr WIm
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18.12.2011 - 15:25
- Locatie: Leiderdorp
Beste Volvo vrienden,
Allen dank voor de reacties. We kunnen weer even verder met onze zoektocht het aankomende weekend.
Jullie horen van mij.
Hartelijke groet.
Allen dank voor de reacties. We kunnen weer even verder met onze zoektocht het aankomende weekend.
Jullie horen van mij.
Hartelijke groet.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
heb je nu de dynamo gecontroleerd als het probleem zich voordoet?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18.12.2011 - 15:25
- Locatie: Leiderdorp
Beste Volvo vrienden,
Omdat ik geen garage heb heb ik de voorgestelde werkaamheden i.v.m. het weer nog niet uitgevoerd. Nu het weer warmer wordt gaan we alle voorgestelde zaken aanpakken. Alle zaken omdat de storing nu niet meer voorkomt omdat het warmer is. Ik kan dan ook niet aangeven of het probleem is opgelost als we alle werkzaamheden gedaan hebben. We moeten dus wachten tot de volgende vorstperiode.
I.v.m. het carnaval doen we dit weekend niets maar het volgend weekend staat het een en ander gepland. Ijs en weder dienende natuurlijk.
Dat zal ik hier ook melden tot die tijd nogmaals mijn hartelijke dank voor jullie gewaardeerde inbreng en tot schrijfs.
Omdat ik geen garage heb heb ik de voorgestelde werkaamheden i.v.m. het weer nog niet uitgevoerd. Nu het weer warmer wordt gaan we alle voorgestelde zaken aanpakken. Alle zaken omdat de storing nu niet meer voorkomt omdat het warmer is. Ik kan dan ook niet aangeven of het probleem is opgelost als we alle werkzaamheden gedaan hebben. We moeten dus wachten tot de volgende vorstperiode.
I.v.m. het carnaval doen we dit weekend niets maar het volgend weekend staat het een en ander gepland. Ijs en weder dienende natuurlijk.
Dat zal ik hier ook melden tot die tijd nogmaals mijn hartelijke dank voor jullie gewaardeerde inbreng en tot schrijfs.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18.12.2011 - 15:25
- Locatie: Leiderdorp
Volvo vrienden,
Dit is een wat lang verhaal wil je dat niet helemaal lezen mijn vragen staan onderaan.
Na de door jullie voorgestelde werkzaamheden uitgevoerd te hebben had ik eigenlijk 's morgens vroeg als het koud was nog minimale problemen dus wist ik dat het probleem niet helemaal weg was.
Vorige week moest ik 's nachts naar Schiphol rond 04:00 uur, het was koud en dus was het probleem weer volop aanwezig. Zolang ik het gas er ophield, boven de 1000 toeren, was er niet zoveel aan de hand. Maar onder het rijden met een constant toerental liep de motor een beetje stotterend en stationeer was het een drama. Op de terug weg zag ik dat het lampje “Emissie storing” op het dashboard brandde. De volgende dag heb ik de storingscode uitlezen: 1 – 2 – 1. Beide zaken hadden zich nog niet eerder voorgedaan. Zeker ben ik daar niet van want het groene Emissie lampje is bij daglicht bijna niet te zien. De handleidingen na gekeken ==> storing MAP sensor.
Hierna heb ik het stekkertje los getrokken en het probleem was helemaal weg. De motor loopt weer heel regelmatig als het stekkertje los ligt en zo gauw ik het stekkertje weer plaats hoor ik de motor weer af en toe pruttelen. Als dit de oplossing van het probleem dat ik in februari heb gehad en hier boven heb beschreven dan heb ik een hoop werk gedaan wat misschien niet nodig was en vooral werk dat veel meer tijd kost dan wat de oplossing(?) nu kostte. Positief: ik zie het maar als onderhoud en dat is nooit verkeerd en schadelijk. Wel zal ik op alle komende problemen met een haperende motor direct voorstellen: trek de stekker van de MAP sensor en kijk wat er gebeurt.
De vragen die ik nog heb zijn:
Het rare is dat als ik met het stekkertje aan gesloten ca 10 minuten rijdt de storing “Emissie storing” en ook de code 1 – 2 – 1 niet opkomt of is dat normaal doordat het geen keiharde storing is?
Kan ik hieruit concluderen dat er met de bedrading niets mis is omdat de MAP sensor blijkbaar vrij normale gegevens aan de ECU door geeft waardoor ik niet meteen een foutcode krijg?
Als ik namelijk het stekkertje los trek komen het alarm en de foutcode meteen op.
Hoe bezwaarlijk is het voor de katalisator als ik zonder de MAP sensor deze week(ca 80 km per dag) nog door rijdt?
Nogmaals dank voor jullie hulp en een hartelijke groet,
Henk
Dit is een wat lang verhaal wil je dat niet helemaal lezen mijn vragen staan onderaan.
Na de door jullie voorgestelde werkzaamheden uitgevoerd te hebben had ik eigenlijk 's morgens vroeg als het koud was nog minimale problemen dus wist ik dat het probleem niet helemaal weg was.
Vorige week moest ik 's nachts naar Schiphol rond 04:00 uur, het was koud en dus was het probleem weer volop aanwezig. Zolang ik het gas er ophield, boven de 1000 toeren, was er niet zoveel aan de hand. Maar onder het rijden met een constant toerental liep de motor een beetje stotterend en stationeer was het een drama. Op de terug weg zag ik dat het lampje “Emissie storing” op het dashboard brandde. De volgende dag heb ik de storingscode uitlezen: 1 – 2 – 1. Beide zaken hadden zich nog niet eerder voorgedaan. Zeker ben ik daar niet van want het groene Emissie lampje is bij daglicht bijna niet te zien. De handleidingen na gekeken ==> storing MAP sensor.
Hierna heb ik het stekkertje los getrokken en het probleem was helemaal weg. De motor loopt weer heel regelmatig als het stekkertje los ligt en zo gauw ik het stekkertje weer plaats hoor ik de motor weer af en toe pruttelen. Als dit de oplossing van het probleem dat ik in februari heb gehad en hier boven heb beschreven dan heb ik een hoop werk gedaan wat misschien niet nodig was en vooral werk dat veel meer tijd kost dan wat de oplossing(?) nu kostte. Positief: ik zie het maar als onderhoud en dat is nooit verkeerd en schadelijk. Wel zal ik op alle komende problemen met een haperende motor direct voorstellen: trek de stekker van de MAP sensor en kijk wat er gebeurt.
De vragen die ik nog heb zijn:
Het rare is dat als ik met het stekkertje aan gesloten ca 10 minuten rijdt de storing “Emissie storing” en ook de code 1 – 2 – 1 niet opkomt of is dat normaal doordat het geen keiharde storing is?
Kan ik hieruit concluderen dat er met de bedrading niets mis is omdat de MAP sensor blijkbaar vrij normale gegevens aan de ECU door geeft waardoor ik niet meteen een foutcode krijg?
Als ik namelijk het stekkertje los trek komen het alarm en de foutcode meteen op.
Hoe bezwaarlijk is het voor de katalisator als ik zonder de MAP sensor deze week(ca 80 km per dag) nog door rijdt?
Nogmaals dank voor jullie hulp en een hartelijke groet,
Henk
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De map sensor bepaalt hoeveel benzine er in gespoten wordt adh van het vacuum in het inlaatspruitstuk. Gasklep dicht is laag vacuum en weinig brandstof inspuiten, gasklep open weinig vacuum en dan meer brandstof inspuiten. Als de stekker los is zal er tijdens stationair teveel brandstof ingespoten worden en krijg je melding emissiestoring. Dat omdat de ecu dan een gemiddelde waarde van de map aanneemt omdat hij geen signaal van de map krijgt. De lambda kan dat dan niet bijregelen en is idd slecht voor de kat. Kijk eerst even goed naar het slangetje van de map naar het inlaatspruitstuk. Kan zijn dat die lek is, meestal gebeurt dit in de bocht vanaf de map waar die door het gat in de paravan gaat. Haal daarom even de map los om het goed te kunnen zien. En kort na de aansluiting van het slangetje op het inlaatspr.stuk zit een restrictie in het slangetje, kijk of dat misschien verstopt zit.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18.12.2011 - 15:25
- Locatie: Leiderdorp
Goedenavond Iroll,
De luchtleiding bestaat bij mijn auto vanaf het motorblok uit een dikkere slang waar in een slang van hard plastic geschoven is. Deze slang wordt na het schutblad onder het voorraam weer in een dikkere slang geschoven die verbonden is met de MAP sensor.
Omdat ik slecht bij het eerste stuk kon heb ik dat stukje, ca 5 cm, niet van het motorblok afgehaald. Ik heb gevoeld dat het bovenste stuk van die slang indrukbaar is en dat er vervolgens een verharding in de slang zit. Ik neem aan dat dat de vernauwing is.
Vervolgens heb ik de dikke slang van de sensor en de slang van hard plastic naar het motorblok los getrokken en door geblazen wat geen probleem gaf ,vervolgens het hard plastic slangetje weer in dikkere slang aan het motorblok geschoven en weer geblazen. Ik had niet het idee dat ik er lucht in kon blazen.
Daarna heb ik heb met een lopende motor het slangetje van de sensor getrokken waardoor het toerental op liep naar ca 1500 toeren. Het slangetje dicht geknepen en bij het openen van het slangetje hoorde ik het slangetje lucht aan zuigen. Mijn conclusie het slangetje is niet verstopt.
Denk jij dat deze conclusie klopt of zie ik met mijn niet technische boerenverstand iets over het hoofd?
En waar ik natuurlijk helemaal nieuwsgierig naar ben: is uit al deze zaken te concluderen dat het echt aan de sensor ligt of moet ik dat toch door een dealer laten meten. Of kan ik zelf nog iets controleren?
Hartelijke groet,
Henk
De luchtleiding bestaat bij mijn auto vanaf het motorblok uit een dikkere slang waar in een slang van hard plastic geschoven is. Deze slang wordt na het schutblad onder het voorraam weer in een dikkere slang geschoven die verbonden is met de MAP sensor.
Omdat ik slecht bij het eerste stuk kon heb ik dat stukje, ca 5 cm, niet van het motorblok afgehaald. Ik heb gevoeld dat het bovenste stuk van die slang indrukbaar is en dat er vervolgens een verharding in de slang zit. Ik neem aan dat dat de vernauwing is.
Vervolgens heb ik de dikke slang van de sensor en de slang van hard plastic naar het motorblok los getrokken en door geblazen wat geen probleem gaf ,vervolgens het hard plastic slangetje weer in dikkere slang aan het motorblok geschoven en weer geblazen. Ik had niet het idee dat ik er lucht in kon blazen.
Daarna heb ik heb met een lopende motor het slangetje van de sensor getrokken waardoor het toerental op liep naar ca 1500 toeren. Het slangetje dicht geknepen en bij het openen van het slangetje hoorde ik het slangetje lucht aan zuigen. Mijn conclusie het slangetje is niet verstopt.
Denk jij dat deze conclusie klopt of zie ik met mijn niet technische boerenverstand iets over het hoofd?
En waar ik natuurlijk helemaal nieuwsgierig naar ben: is uit al deze zaken te concluderen dat het echt aan de sensor ligt of moet ik dat toch door een dealer laten meten. Of kan ik zelf nog iets controleren?
Hartelijke groet,
Henk
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je kan even de spanning op de map nameten. Op de 2 buitenste aansluitingen moet 5v staan met het contact aan,motor uit. Kijk ook even goed naar de bedrading en de stekker of daar geen breuk inzit. Anders zou ik even bij een sloop een andere map halen.