Hoe rijden jullie met een roetfilter?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Beste dieselrijders,

Hoe rijden jullie met het roetfilter? Schakelen bij 2000 toeren, of juist een sportieve rijstijl en doortrekken?
Zelf hebben ze mij het nieuwe rijden aangeleerd (en dit bespaart veel brandstof en rijdt relaxed) en schakel bij 2000 toeren. Werkt dit juist vervuilend voor het roetfilter?
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Onder z,n toeren rijden is vervuilend,het nieuwe rijden is volgens mij gezwets in de ruimte,maar ja.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Ik trek de D5 meestal door tot 2500 toeren zodat ik na het schakelen altijd boven de 1500 toeren uit kom. Verder hoef je naar mijn weten niet speciaal te rijden met een half-open roetfilter (afgezien van uitersten zoals alleen maar korte stukjes rijden vermijden).
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Af en toe gewoon knallen als je motor warm is, dan is de roetfilter weer schoon. :wink:
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

D5 komt pas in beweging bij 2000 rpm....kan niet bij minder dan 2500 rpm schakelen...dan sta je naderhand weer praktisch stil.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Af en toe even tot 3500-4000 toeren doortrekken bij warme motor.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Prestaties vragen op hele lage toerentallen is imho slecht voor de motor.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

kuupertie schreef:D5 komt pas in beweging bij 2000 rpm....kan niet bij minder dan 2500 rpm schakelen...dan sta je naderhand weer praktisch stil.
Jij hebt nog een "oude" D5, de biturbo is al vrij vlot vanaf 1500rpm. Bij mij schakelt de automaat soms zelfs op bij minder dan 2000rpm, 50 rijden wil 'ie meestal ook in 5e doen, dan draait de motor minder dan 1500rpm.

ivm roetfilter: vooral op letten dat je niet zeer veel korte ritten doet. Ik ken mensen die een diesel kochten, maar eigenlijk de wagen alleen gebruiken voor boodschappen te doen en de kinderen naar school te brengen enzo. Motor komt dan nauwelijks op temperatuur en binnen de kortste keren stonden ze in de garage met motorstoringen ivm roetfilter. En af en toe de motor eens lekker wat autosnelweg laten rijden zodat de boel goed warm gestookt wordt.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

ppFreddy schreef:
kuupertie schreef:D5 komt pas in beweging bij 2000 rpm....kan niet bij minder dan 2500 rpm schakelen...dan sta je naderhand weer praktisch stil.
Jij hebt nog een "oude" D5, de biturbo is al vrij vlot vanaf 1500rpm. Bij mij schakelt de automaat soms zelfs op bij minder dan 2000rpm, 50 rijden wil 'ie meestal ook in 5e doen, dan draait de motor minder dan 1500rpm.
Ik heb een nog oudere D5, en die doet 55 in de 4 bij precies 1500 toeren. Als ik het gas intrap wil hij echt wel vooruit hoor, dat begint bij mij al bij 1500 toeren.
Ik schakel eigenlijk nooit op toerental (ja bij koude motor) maar op snelheid waar ik naartoe wil en sla dan ook rustig versnellingen over.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21225
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

ppFreddy schreef:
kuupertie schreef:D5 komt pas in beweging bij 2000 rpm....kan niet bij minder dan 2500 rpm schakelen...dan sta je naderhand weer praktisch stil.
Jij hebt nog een "oude" D5, de biturbo is al vrij vlot vanaf 1500rpm. Bij mij schakelt de automaat soms zelfs op bij minder dan 2000rpm, 50 rijden wil 'ie meestal ook in 5e doen, dan draait de motor minder dan 1500rpm.

ivm roetfilter: vooral op letten dat je niet zeer veel korte ritten doet. Ik ken mensen die een diesel kochten, maar eigenlijk de wagen alleen gebruiken voor boodschappen te doen en de kinderen naar school te brengen enzo. Motor komt dan nauwelijks op temperatuur en binnen de kortste keren stonden ze in de garage met motorstoringen ivm roetfilter. En af en toe de motor eens lekker wat autosnelweg laten rijden zodat de boel goed warm gestookt wordt.
Mijn "oude"D5 doet dat ook onder 2000rpm schakelt de automaat op waarbij hij bij 55km/h in de 5e zit.
Ik vindt dat niets omdat er dan slip in de bak zit, bij lange stukken bebouwde kom zet ik de bak manueel in 4.
Wellicht dat de flush gaat helpen mbt de slip, ik heb Gery een mailtje gedaan met de vraag of hij as zaterdag nog tijd heeft om naar het Drenthse te komen.
Nog geen antwoord maar dat heeft ongetwijfeld te maken met carnaval.
Ik houdt verder geen rekening met het roetfilter, respecteer de snelheidslimieten en in BRD rijdt ik hem weleens tot 200km/h en houdt dat ook een tijdje vol.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

het koppel van een diesel is ook stuk hoger dan van een benzineversie..
die kan dat wel aan.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Voor wat betreft het rijden met een regenererend roerfilter hou ik er in zoverre rekening mee dat er niet te veel km's aan korte ritjes tussen twee langere ritten zitten, ivm het regenereren. Bij het schakelen hou ik in ieder geval geen rekening met het roerfilter. Schakel, zeker in de bebouwde kom en dan behalve van 1 naar 2, bijna alles onder de 2000 tpm en ook ik rij langere stukken met 50-55 km/h in 5.
Maar het blijft altijd weer leuk om bij het accelereren het volledige vermogen aan te spreken, zeker in 3 en verder....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Mijn woonwerk verkeer is 30 minuten ongeveer. Stukje bbk en de andere helft erbuiten. Het is dus meer afhankelijk van de temperatuur van de motor dan van het toerental als ik het goed begrijp. Bedankt voor alle reacties alvast. Eens per week heb ik een snelwegrit.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Lekker blazen dna op de snelweg ;)
Ik rijd bijna nooit harder dan 80, dus de auto spaart die rommel lekker op. Als ik dan een keer op de snelweg kom trap ik hem even diep in (het liefst als er een Prius achter me zit). Vorige maand op de A7 van Hoogezand tot Groningen een zwarte pluim achter de auto gehad.
Ik heb een retrofit roetfilter.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

JeroenSpock schreef:Lekker blazen dna op de snelweg ;)
Ik rijd bijna nooit harder dan 80, dus de auto spaart die rommel lekker op. Als ik dan een keer op de snelweg kom trap ik hem even diep in (het liefst als er een Prius achter me zit). Vorige maand op de A7 van Hoogezand tot Groningen een zwarte pluim achter de auto gehad.
Ik heb een retrofit roetfilter.
Bij mijn S40 uit 2001 had ik dat ook als ik af en toe even het gas goed intrapte. Maar bij mijn S60 is er geen rookpluim te ontdekken ;-). Met dank aan het roetfilter?
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Of misschien omdat je niet altijd 80 keuteld, wat ik wel doe.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Idd met dank aan het roetfilter. Die vangt die shit op en gaat regenereren.
Denk er dus aan, dat wanneer je rijd als een opa, dat je regelmatiger je olie ververst. Anders wordt je olie van de regeneraties taai en kan je, net als ik, een setje nieuwe klepstoters en tuimelaars in laten bouwen.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Volgens mij heeft Remon een regenerende affabriek filter, geen half open systeem zoals de retrofit roetfilters dus. Die roetpluim zou er dus bij Remon ook niet komen als hij altijd 80 kachelt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Jers3n schreef:Volgens mij heeft Remon een regenerende affabriek filter, geen half open systeem zoals de retrofit roetfilters dus. Die roetpluim zou er dus bij Remon ook niet komen als hij altijd 80 kachelt.
Klopt, bij mij zit er een standaard roetfilter onder die af en toe diesel gebruikt om schoongebrand te worden. Altijd 80 kachelen is ook wat overdreven haha, maar ik houdt de auto altijd laag in toeren (1500 en 2500 toeren ongeveer). Af en toe trek ik even een keer door maar dat is kortstondig.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”