Schakelbusjes 440-460 ( Opgelost )

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Hallo,

Versnelling is nu helemaal gaar, achteruit zetten gaat wel maar als je de koppeling laat opkomen gaat deze gewoon vooruit ( niet altijd ), das best hinderlijk, is er een link naar de tekeningen, het gaat over 3 nylon busjes geloof ik.

Alvast bedankt,

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

In het 480 gedeelte heb ik die ergens gepost. Maar dat effect wat jij geeft kan ook hel goed, of bijna zeker, de achterste motorsteun zijn die lek is. De bak hangt dan scheef en het schakelen geeft dan dit effect.
Gevonden!
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Is dat vanaf boven te zien, of echt eronder. En die motorsteun is dat een gas/olie demper dan..vandaar lek, is deze lek te zien?

Alvast bedankt,
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Na ´90 0f ´92 zijn het met oliegevulde rubberbollen. Als daar een scheurtje in komt loopt de olie eruit en zakt de bak scheef. Is vrij lastig te zien, moet van onderaf op een brug om te goed te zien. Je kan kijken of er een oliespoor te zien is. Je moet tussen bak en subframe kijken, onder het schutboard ongeveer van bovenaf. Geen rare geur geroken van olie die verbrand op de uitlaat de laatste tijd?
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Toppie,

Nu weet ik waar ik naar moet zoeken, zo`n rubberbol gevuld met olie zit dan een beetje bij de uitlaat in de buurt, verwijs ik je even op de geur van verbrandde olie, ik heb niets geroken ben 356 dagen verkouden.

Auto is van na `92.

Bedankt voor de snelle info.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Iroll schreef:In het 480 gedeelte heb ik die ergens gepost. Maar dat effect wat jij geeft kan ook hel goed, of bijna zeker, de achterste motorsteun zijn die lek is. De bak hangt dan scheef en het schakelen geeft dan dit effect.
Gevonden!
Ik heb eens even onder de auto gelegen, om naar de motorsteun rubber te kijken, de aller achterste, deze zit op het sub-frame om de bak te ondersteunen, deze ziet er een beetje ster-vorming uit, deze is niet lek of nat door de inhoud van zo`n ding....dan toch die vermoedelijke schakelbusjes!!.

Kan ik die schakelbusjes ook controleren op slijtage of speling van onder af??.

Edit: ik heb even gevoeld en gekeken, zit wel wat speling op, maar niet overdreven, de zwarte busje is nog duidelijk zichtbaar, dat gak zowieso vervangen, vermoeden gaat dan naar dat kogel voor bij de bak, ik heb ook de nodige topics gevonden (inbusje alvast in de kruipolie gespoten).
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je de schakelpook alle kanten kan op bewegen (dus los aanvoelt) in zijn vrij dan de busjes vervangen. Die hebben dan teveel speling.
Als die motorsteun er stervormig uitziet dan denk ik dat hij lek is. Hij hoort mooi rond en bol te zijn door de druk van de olie die erin hoort te zitten. Je voelt het vanzelf als je erin knijpt.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Iroll schreef:Als je de schakelpook alle kanten kan op bewegen (dus los aanvoelt) in zijn vrij dan de busjes vervangen. Die hebben dan teveel speling.
Als die motorsteun er stervormig uitziet dan denk ik dat hij lek is. Hij hoort mooi rond en bol te zijn door de druk van de olie die erin hoort te zitten. Je voelt het vanzelf als je erin knijpt.
Het rubber moet goed zijn, ik heb er toch nog even in geknepen, en er zit iets in, ik denk dat de oplossing gevonden is, ik had nl gekeken naar de nylon bus ( bij de pook ) en die zat erin, maar aan de andere zijde zit helemaal niets meer betreft nylon.

Hopelijk was/is dat het schakel probleem, het lijkt me wel een moeilijke klus als je die rubber zou moeten vervangen, je kunt er zowat niet bij.

Bedankt,

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ja, die steun is een klus. Je moet het subframe aan de linkerkant laten zakken, motor ondersteunen, onderkant steun losmaken en hem er dan tussenuit friemelen. Zou mooi zijn als dat niet hoeft.
Busjes, vooral de nylon bus die IN de onderkant v.d. bak zit, waar de kogel v.d. schakelstang inzit, vervangen. Die bus zit vast met een klemring. Is eigenlijk een klus voor op de brug want die bus kan klem zitten waardoor je hem eruit moet hakken met een schroevendraaier en hamer. En voorzichtig zodat je het alu niet beschadigd van de bak. Weer monteren met flink wat vet. Monteren gaat een stuk makkelijker. Die recht onder de pook zit vast met een heel klein inbusje, goed in de kruipolie ztten voor het losdraaien. Let op dat je niet de afstelling op de schakelstang zelf niet loshaalt, anders is het een zware K klus om hem opnieuw aftestellen.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Ik ga zo`n setje bestellen met die busjes, ik had ook al je eerdere berichten gelezen van oudere topics incl tekeningen.

Mijn lieve hemel, als je zo`n rubber moet vervangen, laat ik er maar vanuit gaan dat het de bussen zijn.

Mvg,

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Update: busjes zijn besteld en onderweg.

Opmerking: onderin de schakelpook inbus-schroef ruim ingespoten met kruipolie, en opvallend schakelen achteruit gaat tot nu toe probleemloos??. de eerste faalt nog weleens( word dan derde versnelling).
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Monteer wel het boutje weer zoals het er uit komt,als je bij de bak het boutje van onder naar boven monteerd heb je geen achteruit meer,dan komt het uiteinde van het boutje tegen het bakhuis aan namelijk.dat kan een klein foutje zijn met grote gevolgen!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

MarioC70 schreef:Monteer wel het boutje weer zoals het er uit komt,als je bij de bak het boutje van onder naar boven monteerd heb je geen achteruit meer,dan komt het uiteinde van het boutje tegen het bakhuis aan namelijk.dat kan een klein foutje zijn met grote gevolgen!
Dat komt goed jong, eenmaal zien is genoeg bij mij.

;-)

Edit: Zoals ik het gezien hebt, zou ik de bout nooit vanonder terug plaatsen, mocht de schroef eraf trillen, dan valt de bout ook weg naar onderen, conclusie schakel stang valt op de grond.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Beste allemaal,

De auto schakelt weer als een nieuwe, bedankt voor de info allemaal, Iroll inbusje kreeg ik er makkelijk uit ( van te voren ingespoten kruipolie ), het busje bij de bak ging er ook gelukkig makkelijk uit zonder enig geweld.

Ik ben echt blij dat het niet de steun rubber van de versnellings-bak was.

Bedankt.

Vem is nog steeds goed.
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Goed om te horen dat het allemaal lekker soepel verlopen is. Schakelt een stuk prettiger zo'n strakke pook!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Schilder schreef:
MarioC70 schreef:Monteer wel het boutje weer zoals het er uit komt,als je bij de bak het boutje van onder naar boven monteerd heb je geen achteruit meer,dan komt het uiteinde van het boutje tegen het bakhuis aan namelijk.dat kan een klein foutje zijn met grote gevolgen!
Dat komt goed jong, eenmaal zien is genoeg bij mij.

;-)

Edit: Zoals ik het gezien hebt, zou ik de bout nooit vanonder terug plaatsen, mocht de schroef eraf trillen, dan valt de bout ook weg naar onderen, conclusie schakel stang valt op de grond.

Schilder
We zijn niet allemaal zo slim. :)
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Soms heb ik een goede ingeving ;-)

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”