Hallo,
Ik zit met een probleempje met de ABS op mijn "nieuwe" tweedehandse V40 :
- de ABS geeft toch wel heel hevige schokken als hij zijn "zelftest" doet, ook als ik zeker niet hevig rem en de ABS zeker niet zou moeten werken. Deze schokken zijn voelbaar en onaangenaam voor de passagiers, is dit normaal ? ik had een lichte puls op mijn rempedaal verwacht, maar dit gaat veel verder
- na een twintigtal km op de autosnelweg, licht het ABS lampje op mijn dashboard op, wat volgens de manual betekent dat het ABS niet werkt. Inderdaad, als ik dan traag afrem tot stilstand, heb ik die schokken niet, is wel aangenamer, maar misschien minder veilig. Stilleggen van de motor en herstarten lost dit probleem op, maar op de autosnelweg heb ik geen zin om even te herstarten...
- nog een vraagje : is de balancering van het remmen anders bij een auto met ABS ? met andere woorden, kan ik die ABS gewoon uitschakelen en remmen zoals ik vroeger deed, of moet er dan iets aangepast worden ?
Zo, veel vraagjes, er komen er nog veel meer, maar ik hoopte bij de specialisten hier een antwoord te vinden ! Alvast bedankt !
groetjes uit België !
Fred
eigenaardige ABS ?
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Dat de ABS al functioneerd bij normaal remmen is niet normaal, ik denk dat dat aan je wiel sensor(en) ligt. Dat het ABS lampje oplicht suggereert ook zoiets. Kan iets simpels zijn, draadje, of sensor los bijvoorbeeld.
De manier waarop het werkt, met hevige schokken in het pedaal, is wel normaal.
Bij mij was ooit de hele ABS computer kapot, toen werd mij gesuggereerd om de ABS gewoon uit te schakelen ipv een nieuwe computer te installeren (700 euro). Dus het kan uitgeschakeld worden. Ik zou hier echter nooit voor kiezen. Laat er eens een dealer/garage naar kijken, het kan dus best wat simpels of niet al te duurs zijn.
De manier waarop het werkt, met hevige schokken in het pedaal, is wel normaal.
Bij mij was ooit de hele ABS computer kapot, toen werd mij gesuggereerd om de ABS gewoon uit te schakelen ipv een nieuwe computer te installeren (700 euro). Dus het kan uitgeschakeld worden. Ik zou hier echter nooit voor kiezen. Laat er eens een dealer/garage naar kijken, het kan dus best wat simpels of niet al te duurs zijn.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11741
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Wat menjo ook al zei, bij normaal weer en normaal remmen zou je nooit je ABS mogen merken... De enige momenten dat ik de ABS uberhaupt heb gemerkt is bij sneeuwval met gladde ondergrond en bij sterk remmen op een blank staand stuk weg...
En ik zou het gevoel van de ABS omschrijven alsof je met kracht probeert ijsklontjes kapot te stampen?
Ik zou zo snel mogelijk er naar laten kijken, niet juist functionerende remmen kan extreem gevaarlijk zijn.
En ik zou het gevoel van de ABS omschrijven alsof je met kracht probeert ijsklontjes kapot te stampen?
Ik zou zo snel mogelijk er naar laten kijken, niet juist functionerende remmen kan extreem gevaarlijk zijn.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 15:37
Hallo nog eens,
Ik heb het eens nagevraagd bij een collega ex-V40 rijder (die nu via werk een V50 heeft...), en hij vond het ook vreemd dat de abs werkte als het niet nodig is. Dit op zich is al vervelend natuurlijk, zoals arnoudh omschrijft met die ijsklontjes, wel, als je dat gevoel aan elk rood licht ervaart, denk je dat er iets mis is (en nee hoor, ik rij niet zo sportief dat ik te bruusk rem, anders had ik geen 95 pk gekocht hé
).
Deze morgen eens op een eenzaam stuk zeer brede weg de omgekeerde test gedaan : het lichte "ABS" was weer aan, en bij bruusk remmen blokkeerden mijn wielen wel degelijk. Gevaarlijk...
Enfin, dealer met verlof tot volgende week, daarna eens langsgaan om het ding gefikst te krijgen. Hopelijk is het iets kleins, en valt het onder de garantie !
Ik hou je op de hoogte, groetjes,
Herzie
Ik heb het eens nagevraagd bij een collega ex-V40 rijder (die nu via werk een V50 heeft...), en hij vond het ook vreemd dat de abs werkte als het niet nodig is. Dit op zich is al vervelend natuurlijk, zoals arnoudh omschrijft met die ijsklontjes, wel, als je dat gevoel aan elk rood licht ervaart, denk je dat er iets mis is (en nee hoor, ik rij niet zo sportief dat ik te bruusk rem, anders had ik geen 95 pk gekocht hé

Deze morgen eens op een eenzaam stuk zeer brede weg de omgekeerde test gedaan : het lichte "ABS" was weer aan, en bij bruusk remmen blokkeerden mijn wielen wel degelijk. Gevaarlijk...
Enfin, dealer met verlof tot volgende week, daarna eens langsgaan om het ding gefikst te krijgen. Hopelijk is het iets kleins, en valt het onder de garantie !
Ik hou je op de hoogte, groetjes,
Herzie
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Het zou natuurlijk ook een remdruk cilinder kunnen zijn. Die geeft ook zo`n symptoom. Maar ik weet niet zeker of het abs lampje dan ook zou gaan branden.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 15:37
Dit klinkt zeer aannemelijk ! Ik heb ook het gevoel dat het maar van één kant komt (links). Maar da's misschien psychologisch.Remon schreef:Het zou natuurlijk ook een remdruk cilinder kunnen zijn. Die geeft ook zo`n symptoom. Maar ik weet niet zeker of het abs lampje dan ook zou gaan branden.
Volgens mij heb ik eigenlijk twee aparte problemen met die ABS, en is het uitvallen van de abs na lange afstand autosnelweg (met gepaard het aanspringen van het lampje) iets apart...
Is er een manier waarop ik dat van die remdruk cilinder gemakkelijk kan testen ?
groetjes,
herzie
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Dan moet je je voet een hele tijd pal op de rem houden. zo ver in drukken als je kan. Als je voet na verloop van tijd in weg zakt, is je remdruk cilinder lek. Duurt ongeveer een minuut.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 15:37
Dag Remon,
net over de middag eens een testje gedaan zoals je zei. Voet zakt niet noemenswaardig weg, zelfs niet na vijf minuten. Dit was wel bij stationair draaien van de auto, zo hoort het toch, veronderstel ik ? Of moet ik net de motor afzetten voor deze proef ?
herzie
net over de middag eens een testje gedaan zoals je zei. Voet zakt niet noemenswaardig weg, zelfs niet na vijf minuten. Dit was wel bij stationair draaien van de auto, zo hoort het toch, veronderstel ik ? Of moet ik net de motor afzetten voor deze proef ?
herzie
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Je kunt het nogmaal testen en dan inderdaad de motor uit zetten. Dan bouwt de rembekrachtiger geen druk meer op en kun je het beste het effect zien.
Succes
Remon
Succes
Remon

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 15:37
Ik heb het eens stationair en met motor af getest. Geen noemenswaardige indrukking van het pedaal merkbaar...
Nog tips ? Misschien moet ik het geluid eens proberen op te nemen ? Het zijn telkens drie à vijf schokjes, en het lijkt alsof er iets schuurt tussen de schokjes door... (heb dat ooit eens met de audi A4 van grootmoeder gevoeld, waren toen de remblokken die versleten waren, maar hier komt er dat geklop bij. auto is net gekeurd, dus normaal gezien moeten ze dit toch gedetecteerd hebben als het de remblokken zijn ?)
ik zoek verder ! Ik begin wel te vermoeden dat de dealer mijn auto gestript heeft. Niet leuk om mensen te wantrouwen natuurlijk, maar dit mag toch niet voorkomen op de eerste rit van de dealer naar huis al !
groetjes,
Herzie
Nog tips ? Misschien moet ik het geluid eens proberen op te nemen ? Het zijn telkens drie à vijf schokjes, en het lijkt alsof er iets schuurt tussen de schokjes door... (heb dat ooit eens met de audi A4 van grootmoeder gevoeld, waren toen de remblokken die versleten waren, maar hier komt er dat geklop bij. auto is net gekeurd, dus normaal gezien moeten ze dit toch gedetecteerd hebben als het de remblokken zijn ?)
ik zoek verder ! Ik begin wel te vermoeden dat de dealer mijn auto gestript heeft. Niet leuk om mensen te wantrouwen natuurlijk, maar dit mag toch niet voorkomen op de eerste rit van de dealer naar huis al !
groetjes,
Herzie