Bij bepaalde toerentallen gaat het langste deel van de multiriem (dynamo, stuurservopomp, etc) enorm klapperen en maakt daardoor een rotherrie.
De uitslagen zijn centimeters en de riem slaat zelfs tegen de dynamo.
Is dit een kwestie van verkeerde spanning of is er een looprol kaduuk?
Riem is nog geen jaar oud (15.000 km)
klapperende multiriem
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 21:41
- Locatie: beuningen
voel eens aan de riem staat er nog genoeg spanning( strak) op met de motor uit?
spanrol kan het zijn?
spanrol kan het zijn?
Volvo XC 70 bj 2005 nu in mijn bezit .
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21512
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Toch nieuwe spanrollen monteren. Bij deze kracht voel je namelijk niet dat daar speling op zit.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15.01.2011 - 10:51
Wat ook nog wel eens voorkomt is dat de vrijlooppoulie v/d dynamo kapot is, daardoor resoneert de motor erg, en kan kan ook de multiriem gaan klapperen.
Succes met zoeken!
Succes met zoeken!
Volvo S60 2.4 170pk intro edition, 17" Thor Black-Chrome Zomer, 16" Mimas Winter, Spaceball, 270.000+km
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De vrijloopoelie is de poelie die de dynamo aandrijft. Hier zit een soort koppeling in. Bij gas wordt de dynamo altijd meegenomen, bij gas los kan de koppeling de krachten wat opvangen. Ik zou hier zeker niet mee gaan rijden en alle zaken goed controleren. Het kan je anders duur komen te staan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
die poelie is de multiriem die de dynamo (voorste), stuurbekrachtiging (bovenste) en airco (onderste) aandrijft.
Waar zit die vrijloopkoppeling dan in? in de dynamo?
De enige vrijloop die ik hoor schakelen is die van de airco.
Waar zit die vrijloopkoppeling dan in? in de dynamo?
De enige vrijloop die ik hoor schakelen is die van de airco.
V60 PIH (2013)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Een poelie is iets anders als een multiriem. De multiriem wordt aangedreven door de krukas poelie. De riem loopt vervolgens langs een spanner, poelie van de stuupomp, poelie van de airco pomp en poelie van de dynamo. In deze laatste poelie zit een koppelingetje. Als je de riem losneemt kun je voelen of de poelie zijn werk nog doet door de dynamo een slinger aan de poelie te geven en te voelen of de koppeling doorslipt door hem tegen te houden. Koppeling werkt maar een kant op.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
Sorry Ed. helemaal gelijk met de poelie/riem. Als techneut zou ik beter moeten weten :oops:
Maar wat heeft zo'n vrijloop voor een effect op dat ongecontroleerde opslingeren van die snaar? Rondom stationair zie je staande golven () of 8-vorm.
Donderdag gaat ie naar de APK, ik laat eventueel de snaarspanner wel vervangen (was nl. niet gedaan bij omleggen nieuwe multiriem)
Maar wat heeft zo'n vrijloop voor een effect op dat ongecontroleerde opslingeren van die snaar? Rondom stationair zie je staande golven () of 8-vorm.
Donderdag gaat ie naar de APK, ik laat eventueel de snaarspanner wel vervangen (was nl. niet gedaan bij omleggen nieuwe multiriem)
V60 PIH (2013)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het systeem is zo ontworpen dat de koppeling daar een rol in speelt. Zonder deze koppeling moet de spanner veel sterker zijn wat weer zijn weerslag heeft op de rollen en riem. Vergeet niet dat de vervangings termijn erg lang is voor een riem en dat komt onder andere door deze constructie. Als de koppeling vast zit ontbreekt er een dempertje in het systeem en gaat de riem slingeren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95