Exporteren naar Duitsland

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
DawnBlueED
5th Gear member

Ik overweeg een verhuizing naar het oosten. Eén van de zaken die ik dan moet regelen is mijn Volvo op Duits kenteken zetten. De RDW heeft het over eerst op een exportkenteken zetten, maar dat lijkt mij verre van handig, ik wil hem vanaf het normale NL kenteken importeren in Duitsland.

Iemand ervaring hiermee of weet anderszins het naadje van de kous?
liquid_force
6th Gear member

je kunt tot een jaar op je nederlandse kenteken blijven rijden, zolang je verzekering het ook ok vind. dan kun je direct van NL naar D over schakelen. Verzelering uitzoeken (let op dat je bonus malus vaak niett mee gaat!) Afspraak maken bij de lokale KFZ Zulassungstelle en klaar.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Info over het importeren vind je o.a.hier

Indien je staat ingeschreven in Duitsland m.a.w. je hebt er je 'wohnsitz', mag je 185 dagen (6 maanden) met je buitenlands kenteken rondrijden in Duitsland. Dit is binnen de gehele EU zo.

Ik zou zeker geen gebruikmaken van een exportkenteken want dat is maar 14 dagen geldig.
Na het importeren moet je niet vergeten zélf bij de RDW een verzoek in te dienen tot beëindiging van de registratie in het Nederlands kentekenregister
Dit gebeurt n.l. niet automatisch ook al is het NL kentekenbewijs ingenomen !

De procedure is als volgt:

Je verzoekt om "Beëindiging van de registratie in het Nederlandse kentekenregister" *) i.v.m. registratie op Duits kenteken. Dit verzoek dien je in bij de RDW, kantoor Veendam.

*) Dit is de officiële omschrijving van je verzoek.

Bij dit verzoek dien je het volgende mee te sturen.

1. kopie van een geldig legitimatiebewijs.
2. het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs van het kentekenbewijs.
Noot: Indien dit niet meer in je bezit is, dan dien je te vermelden dat dit door de Duitse instanties is ingenomen. De RDW is met deze procedure bekend omdat het binnen de EU zo is afgesproken.
3. een kopie van het Duitse kentekenbewijs óf een kopie van de brief waarin het kenteken wordt toegewezen.

Omdat je in het buitenland woont hoef je de NL- kentekenplaten niet mee te sturen maar je moet ze wél vernietigen !
Na enige tijd, ik meen 4 weken, ontvang je van de RDW een bevestiging dat de registratie in het NL kentekenregister is beëindigd.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
DawnBlueED
5th Gear member

Bedankt voor al deze informatie :) Ik ga één en ander verder bestuderen, begin er ondertussen zin in te krijgen .........

Ik neem aan dat ik tot aan het moment van het op Duits kenteken stellen Nederlandse houderschapsbelasting zal moet blijven betalen. En de auto dus niet kan schorsen, zelfs niet als ik er niet meer mee in NL kom. Klopt deze veronderstelling?
Rolf-01
5th Gear member

Vrijwel elke verzekeraar heeft in de polisvoorwaarden het navolgende opgenomen: “De verzekering eindigt automatisch zodra het motorrijtuig gewoonlijk in het buitenland wordt gestald. U bent verplicht ons hiervan binnen 24 uur in kennis te stellen.”

Als je naar het buitenland verhuist, gaat deze regel op. Ik zou het maar eerst informeren (zoals Liquid_force al aangaf) bij de verzekeraar of die het ok vindt dat er op NL kenteken wordt gereden als je al in het buitenland woont.
V40 D4 my2015
XC 60 T5 my 2017
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

DawnBlueED schreef:Bedankt voor al deze informatie :) Ik ga één en ander verder bestuderen, begin er ondertussen zin in te krijgen .........

Ik neem aan dat ik tot aan het moment van het op Duits kenteken stellen Nederlandse houderschapsbelasting zal moet blijven betalen. En de auto dus niet kan schorsen, zelfs niet als ik er niet meer mee in NL kom. Klopt deze veronderstelling?
Helemaal juist en erg belangrijk om je ook hier aan te houden.

Behoudens tijdens de periode dat de geldigheid van kenteken is opgeschort , zo heet het officieel maar in de volksmond heet het gewoon 'als het kenteken geschorst is' dien je nog steeds aan de zgn. voertuiggebonden verplichtingen te voldoen te weten: geldige APK, motorrijtuigenbelasting betalen en minimaal een WA-verzekering.

Het is met een 'geschorst kenteken' niet toegestaan om in Nederland te rijden maar óók niet in het buitenland !
Over dit laatste worden vaak heftige discussies gevoerd met argumenten als "dat gaat ze niets aan' of 'in het buitenland heeft Nederland daar niets over te vertellen' enz.
Maar het ligt even iets anders. Tijdens de schorsingsperiode is het kenteken ongeldig (de geldigheid is immers opgeschort voor die periode !) en binnen de EU hebben alle landen afspraken gemaakt over de voorwaarden waaronder men buitenlands gekentekende voertuigen op hun grondgebied toelaat. O.a. wordt er geëist dat het voertuig over een geldig kenteken en keuringsbewijs beschikt. Tevens dient de motorrijtuigenbelasting te zijn voldaan in het land van herkomst om vrijgesteld te worden van een vergelijkbare belasting in het land van verblijf.

Over de handhaving en pakkans in geval van een overtreding laat ik me niet uit. Ik geef slechts weer hoe het wettelijk geregeld is en wat iemand doet met die wetenschap staat hem/haar helemaal vrij.

Omdat ik me op het gebied van invoeren/registreren van auto's nogal veel bezighoudt met het helpen van Nederlandse immigranten hier in Portugal, weet ik maar al te goed wat voor (financiële !) risico's je loopt als je denkt "het zal allemaal wel". Ik moet daar wel bij vertellen dat men hier erg streng is m.b.t. de handhaving van de regelgeving omdat het de Staat veel geld op kan leveren. Portugal kent n.l. óók een 'BPM'. In Duitsland kent men een dergelijke belasting niet en zal men vermoedelijk wat minder 'hysterisch' doen maar toch .......

Succes
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

los van de verzekering zou ik ook eens goed nakijken of je de auto wel op Duits kenteken krijgt. Oude, 'vieze' auto's proberen ze aardig te weren daar. Is allemaal gebaseerd op niets, geen idee hoe het zit maar de moeite om na te kijken denk ik
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
DawnBlueED
5th Gear member

Duidelijk verhaal Rob, bedankt voor al deze info!

Ik verwacht dat ik binnen één maand tijd de auto wel op Duits kenteken kan hebben staan. Dat maandje houderschapsbelasting kan er nog wel bij .....

Wat betreft mijn autoverzekering (DITZO):
In de polisvoorwaarden staat niet dat de dekking automatisch vervalt en/of de verzekering eindigt ten tijde van een verhuizing naar het buitenland. Er staat wel in dat de auto maximaal 3 aansluitende maanden dekking heeft in andere landen van Europa dan NL. Verder staat er in dat een verhuizing binnen 2 dagen gemeld moet worden. (dat gaat nog lastig worden met het webformulier dat een Nederlandse postcode vereist)

Dan nog op zoek naar een Duitse verzekeraar, bij voorkeur online af te sluiten. Ik lees elders dat ik een schriftelijke B/M verklaring nodig heb om aanspraak te kunnen maken op korting bij de Duitse verzekeraars ......

Weet iemand soms nog een site met tabellen van de tarieven voor de Duitse variant van de houderschapsbelasting?

In een aantal steden mag ik in ieder geval niet komen met de D24Tic .......
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Rolf-01 schreef:Vrijwel elke verzekeraar heeft in de polisvoorwaarden het navolgende opgenomen: “De verzekering eindigt automatisch zodra het motorrijtuig gewoonlijk in het buitenland wordt gestald. U bent verplicht ons hiervan binnen 24 uur in kennis te stellen.”

Als je naar het buitenland verhuist, gaat deze regel op. Ik zou het maar eerst informeren (zoals Liquid_force al aangaf) bij de verzekeraar of die het ok vindt dat er op NL kenteken wordt gereden als je al in het buitenland woont.
Klopt helemaal en het is ook een zeer goed advies om e.e.a. heel goed na te vragen bij de verzekeringsmaatschappij !. Aan dit alles ligt weer wetgeving ten grondslag op basis van EU-richtlijnen.

In Nederland zijn deze richtlijnen geïmplementeerd in de WET AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING MOTORRIJTUIGEN (WAM)

Zo is het bijv. niet toegestaan om je auto bij een buitenlandse maatschappij te verzekeren en omgekeerd mag een verzekeringsmaatschappij geen auto's met buitenlands kenteken verzekeren.
In genoemde wet is vastgelegd wannéér er sprake is van 'buitenlands'.

Rob
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

DawnBlueED schreef: ....Weet iemand soms nog een site met tabellen van de tarieven voor de Duitse variant van de houderschapsbelasting?
Leef je uit: Kfz-Steuer Berechnung ONLINE

Rob
abbabak1
4th Gear member

Rolf-01 schreef:Vrijwel elke verzekeraar heeft in de polisvoorwaarden het navolgende opgenomen: “De verzekering eindigt automatisch zodra het motorrijtuig gewoonlijk in het buitenland wordt gestald. U bent verplicht ons hiervan binnen 24 uur in kennis te stellen.”

Ja, informeren, NEE, je bent alleen in .DE na een jaar in overtreding als je geen .NL adres meer hebt.

Voor de wet ben je gewoon verzekerd:
- bij het afsluiten was je NL ingezetene.
- je stalt je auto niet maar rijdt ermee
En neem niet alles aan wat er verder wordt gezegd. Een RDW douanier wist me in 2003 ook te vertellen dat >SE echt niet bij de EU hoorde :S

We hebben ervaring en nog steeds 4 nl kentekens in .DE Na gezeur van Interpolis ben ik overgestapt naar de Europeesche met uitleg van overstap...

Maar een Volvo als de XC zou ik heel snel naar .DE brengen !

Ik zou me zorgen maken over een Tüv mens die vind dat ze in .NL niet zo goed keuren...
DawnBlueED
5th Gear member

Ik heb gebeld met mijn verzekeraar voor wat oriënterende informatie en de persoon die ik aan de telefoon kreeg gaf aan dat de auto nog drie maanden na een emigratie verzekerd kan blijven op NL kenteken. Omdat de polisvoorwaarden dat niet tegenspreken ga ik er voorlopig maar van uit dat die info klopt.

Ik ben verder nog meer informatie aan het verzamelen over met name het op Duits kenteken zetten van de auto, veel berichten die ik lees spreken elkaar enigszins tegen.

Iemand gaf aan dat een certificaat van overeenstemming de boel kan stroomlijnen en zo'n papier kan je in NL kopen bij o.a. http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Ex ... -auto.aspx

Ook lees ik over allerlei extra eisen m.b.t. een controle systeem voor de verlichting van een aanhanger indien er een trekhaak onder de auto zit, ik overweeg de trekhaak er dus maar onderuit te halen.

De zorgverzekering gaat ook nog een heel gedoe worden in mijn geval, maar dat is weer een ander topic :)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”