distributie riem vervangen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik wilde vanmiddag de distributie riem, spanrollen en multiriem eens vervangen. Ik had alles los gegooid, en wilde de distributie op tijd zetten.

Het gaat om een 96-er VOLVO 965 met een B6254FS motor, handbak met airco.

Volgens VIDA moeten de twee rode merktekens op de tandwielen, tegenover de witte staan op de behuizing.

Ik kwam dit tegen, ik snap er geen ruk van. De motor liep prima, heb er ruim 2000 km mee gereden, en ook wel eens 140 km/h..........zit hij dan zoveel tandjes fout? Heeft de vorige eigenaar zo zitten knooien? Een 2 tal tandjes fout merk je best wel, maar dit zijn dan 13 tandjes fout......de motor loopt amper, denk ik.

En welke nokkenas zit dan fout, in- of uitlaat? En hoe controleer je dat makkelijk, of moet de kleppendeksel eraf?

Afbeelding
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

13 tanden fout kan nooit van z,n leven.Want dan raken de kleppen de zuigers.
Volvo heeft ook geen rode merktekens,er staan op de tandwielen twee heel kleine streepjes,je moet echt goed kijken of je ze ziet,het krukas tandwiel op het merkteken zetten,dan moeten de twee streepjes corresponderen met de twee merktekens op het deksel.
Om te controleren moet je de krukas wel twee keer rond draaien om weer op de merktekens uit te komen,als je een keer draait dan krijg je dit vertekend beeld wat je nu laat zien,de krukas draait twee keer ten opzichte van de nokkenassen die draaien dan een keer rond.
Als je dus de krukas nog 1 keer rond had gedraaid,was je wel goed uit gekomen.
Kun je het volgen nu????
Succes..
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

de krukas nog een keer rond, en de rode staan allebei naar rechts,

zie plaatje, zo staat het in VIDA...

Heb het meerdere keren gedaan bij een 945, met een B230FT motor......en daar klopte het altijd precies, na 1 of 2 keer ronddraaien, stond het goed (maar 1 nokkenas)
Dus je zegt dat de rode tekens niets zeggen, en ik op zoek moet gaan naar inkepingen oid?
Zal eens kijken .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als de merktekens zowel boven als onder goed staan,moet je dus de krukas weer twee keer ronddraaien om op dat zelfde punt weer uit te komen,dus niet een keer draaien want dan klopt het niet.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik heb nog eens goed gekeken, en je hebt gelijk dat de rode merkjes niet zo veel zeggen. De inlaat nokkenas staat een rood verfstreepje op, en dat is precies op een inkeping tussen twee tandjes.
Als je goed kijkt zie je op de uitlaat nokkenas (de linker) ook een inkeping....dat rode verfstreepje zit daar voor Jan Met-die-korte-achternaam
Er zit helemaal niets van inkeping bij dat rode merkje op de linkernokkenas.

Ik zie in die rode vlakjes die ik erin getekend heb, een inkeping.
Ik kan hem nu met die inkeping op de merktekens zetten, dan zie ik de krukkenas ook op het streepje staan......

Phoe, dat lucht op......het klopt dus. bedankt!

morgen weer verder, nu is het donker, en moet alles op de stoep doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Toch wel handig zo,n technische vraagbaak online. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Misschien heeft iemand die streepjea gemaakt als ze alle bij recht naar boven staan ofzo? Als je die plastic kap er af hebt dan zoek je je kapot naar die inkepingen op de plastic kap. Dit had ik ook bij die vorige 960.

Pas erg op met de spanner. Die moet je heeel voorzichtig terug drukken in een bankschroef. Dan kan je er een dunne bus in duwen om te borgen. (inbusje ofzo?)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik heb de zooi vanmorgen ff op tijd gezet, zoals ik nu denk dat het goed is.
zie foto 1 zijn de twee nokkenas tandwielen op het merkteken.
zie foto 2 is de merkteken op de krukas tandwiel op het tekentje op het blok.

De multiriem is eraf, en de spanrol hiervan verwijderd, en schoongemaakt, en die rol erop vervangen........ging best wel zwaar rond, dus die was ook nodig, hoewel VIDA zegt dat die niet nodig is in de meeste gevallen.
Maar goed, hij lag in mijn "sparekit", dus waarom niet?

Koelvloeistof ligt er ook al uit, want de waterpomp verwissel ik ook, samen met de (defecte) thermostaat.
Ik ben nog niet begonnen aan de distributieriem, omdat ik om 13 uur bij de kaakchirurg was.....een apex reseptie, en bij thuiskomst had ik er totaal geen zin in om ook maar aan iets te denken........behalve de Ibruproven... :)
Ik zie op dit moment de hele wereld voor een grote doedelzak aan...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21401
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

arjan_de_jong schreef: ....

Pas erg op met de spanner. Die moet je heeel voorzichtig terug drukken in een bankschroef. Dan kan je er een dunne bus in duwen om te borgen. (inbusje ofzo?)
Dat heb ik voor de winter gedaan met een 3mm hard stalen boortje. En niet geheel overbodig want de kracht van die zuiger/demper is enorm.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”