Vandaag kreeg ik via de garage te horen dat de intercooler van de S60 D5 lek is. De auto heeft bijna 250.000 gelopen en er wordt al een dure reparatie uitgevoerd voor het vliegwiel en de koppeling, dit kan ik namelijk niet zelf doen.
De intercooler zou rond de 400 euro komen. Ik zag een gebruikte intercooler met garantie voor 125 euro en het vervangen van een intercooler gaat nog prima zelf.
Ik neem aan dat de intercooler van de S60 sinds 2001 niet gewijzigd is? Ik heb de 163pk D5, bouwjaar 2004, handgeschakeld.
En gelijk een vraag erbij: voorheen heb ik o.a. Ford Mondeo van 2004 gereden. Hiervan waren intercooler upgrades van Airtec beschikbaar (juist voor de diesels), die net zo duur zijn als een originele, maar hadden veel betere prestaties. Is er ook zoiets voor de D5?
Intercooler
- koen.s
- 4th Gear member
- Berichten: 525
- Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik zou die gebruikte er zelf onder schroeven. Wel zo voordelig! Zeker als ze ook nog garantie geven loop je geen risico.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Bedankt Koen en ovlov!
Ik maak er ook gelijk uit op dat alle D5's van 2001 tot 2008 dezelfde intercooler hebben, dus ik kan me sowieso niet vergissen qua type als ik toch besluit die gebruikte te kopen.
Ik overweeg de auto te laten tunen nadat de koppeling en het vliegwiel vervangen zijn, het onderstel is ook recent vervangen, dus voorlopig kan de auto zeker mee. Met het oog op de tuning (maatwerk chip) is een intercooler upgrade natuurlijk een slimme keuze. Alleen nog even de overweging maken of ik het geld over heb voor de upgrade en chip of nu gewoon de tweedehands plaats en tevreden ben met de auto.
Ik maak er ook gelijk uit op dat alle D5's van 2001 tot 2008 dezelfde intercooler hebben, dus ik kan me sowieso niet vergissen qua type als ik toch besluit die gebruikte te kopen.
Ik overweeg de auto te laten tunen nadat de koppeling en het vliegwiel vervangen zijn, het onderstel is ook recent vervangen, dus voorlopig kan de auto zeker mee. Met het oog op de tuning (maatwerk chip) is een intercooler upgrade natuurlijk een slimme keuze. Alleen nog even de overweging maken of ik het geld over heb voor de upgrade en chip of nu gewoon de tweedehands plaats en tevreden ben met de auto.
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Als je gaat chippen zou ik persoonlijk voor een nieuwe gaan.
Heb je iedergeval een goede "stage 0"
Heb je iedergeval een goede "stage 0"
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Dat idee heb ik ook, alleen die twijfel i.c.m. eventuele tuningOceanracer schreef:Ik zou die gebruikte er zelf onder schroeven. Wel zo voordelig! Zeker als ze ook nog garantie geven loop je geen risico.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat snap ik, maar dat stond er in het startbericht nog niet bij. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Klopt, maar da's een tactiek he. Eerst voorzichtig de vraag beantwoord zien te krijgen alvorens het draadje overslaat in dagdromen van mijzelf 
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou een nieuwe bestellen in Engeland. Een gebruikte is bijna net zo duur als een nieuwe. Het is best even werk, dus dat doen je niet graag elk jaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Standaard intercooler is bij diesel meer dan genoeg.
Bij chiptunen gaan ze ook niet tot het uiterste, om alles heel te houden.
En dan zeker dat duur vliegwiel.
Bij chiptunen gaan ze ook niet tot het uiterste, om alles heel te houden.
En dan zeker dat duur vliegwiel.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- DueVolvi
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Heb zelf in augustus 2010 voor voor mijn S60 D5 MY02 € 223,54 excl. btw betaald voor intercooler 969001.
Mijn oude lekte al enige tijd, een nieuwe geeft weer een heerlijk boost aan je auto!
Succes!
Mijn oude lekte al enige tijd, een nieuwe geeft weer een heerlijk boost aan je auto!
Succes!
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Komende week vrijdag wordt de auto voorzien van een nieuwe intercooler. Ik dacht eerst dat ik het zelf wel kon doen, maar na de documentatie te hebben gelezen, gaat het mij net iets te ver om zelf te doen. Reden is dat de koelvin en de radiateur ook verwijderd moeten worden. Vorige auto's was het vervangen een kwestie van twee slangenklemmen losmaken en twee boutjes, bij de S60 toch even iets ingewikkelder.
Het onderdeel van Winparts heb ik ook gezien, maar ik heb toch liever origineel of dan een performance upgrade. Er zit nogal wat verschil tussen de koelcapaciteit van goedkopere aftermarket intercoolers.
Komt bij dat de auto na het vervangen van de koppeling en het vliegwiel een flinke knak maakt bij het rijden over drempels etc. Heb het idee dat iets niet goed aangedraaid is, dus daar mag de garage sowieso naar gaan kijken.
Het onderdeel van Winparts heb ik ook gezien, maar ik heb toch liever origineel of dan een performance upgrade. Er zit nogal wat verschil tussen de koelcapaciteit van goedkopere aftermarket intercoolers.
Komt bij dat de auto na het vervangen van de koppeling en het vliegwiel een flinke knak maakt bij het rijden over drempels etc. Heb het idee dat iets niet goed aangedraaid is, dus daar mag de garage sowieso naar gaan kijken.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Koelvin moet wel weg, maar de radiateur kan blijven zitten. Is goed zelf te doen hoor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95