Hallo allemaal!
Ik ben van plan om in juni of de maanden daarna een Volvo S80 V8 aan te schaffen. Je zult je wellicht afvragen waarom pas vanaf juni? Het antwoord daarop is dat ik in juni pas genoeg bij elkaar heb gespaard. Tevens zou het me helpen als de prijzen nog wat dalen.
Ik heb al de nodige research gedaan op dit forum en het internet en dan ben ik met name op zoek geweest naar het antwoord op de vraag “waar op te letten bij aanschaf van een tweedehands S80 V8”. Ik heb helaas nog niet veel kunnen vinden, wat op zich een goed teken kan zijn. Hieronder dus een lijst met vragen, waarvan ik hoop dat er mensen zijn op dit forum die ze kunnen beantwoorden. Alle overige tips zijn natuurlijk ook (meer dan) welkom!
De motor en overige onderdelen:
- Zijn er bijzondere “aandachtspunten” bekend van deze motor?
- Zijn er zaken waar ik moet letten als ik de facturen van het onderhoud ga nalopen?
- Zijn er onderdelen die wellicht wat eerder slijten dan normaal en waarbij het mooi zou zijn als deze al vervangen zijn?
- Moet ik tijdens de testrit ergens in het bijzonder op letten?
Four C schokbrekers
Veel auto’s die nu te koop staan hebben het Four C systeem.
- Wat vinden jullie van dit systeem, is dat nu echt een verbetering ten opzichte van conventionele schokbrekers?
- Slijten deze schokbrekers sneller dan een conventionele schokbreker? Ik vraag dat, omdat de auto die ik waarschijnlijk zal kopen zo 100.000 a 150.000 km gelopen zal hebben. Ik heb mij laten vertellen dat het vervangen van deze schokbrekers ontzettend duur is.
- Wat is de prijs voor het vervangen van deze schokbrekers?
- Wie is eigenlijk de fabrikant van deze schokbrekers, is dat ook Monroe (ik kon op de site van Monroe wel de S60 R schokbrekers vinden, maar niet die van de S80)?
Automaat
Ik heb nog geen auto in mijn bezit gehad met een automaat, dus ik heb hier weinig ervaring mee.
- Ik ben van plan de auto te laten keuren bij de ANWB of de Volvo dealer. Kan de staat van een automaat dan beoordeeld worden?
- Moet ik tijdens de testrit nog ergens in het bijzonder op letten?
- Ik las ergens op dit forum dat je optioneel een oliekoeler kan laten plaatsen, heeft zoiets zin?
- Heeft het zin om deze automaat te “flushen”?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Aankoop tips Volvo S80 V8
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 22.04.2008 - 22:45
- Locatie: Ridderkerk
Volvo S60 T5 MY2001 Dark Grey Metallic, Comfort en Mobility pakket, Vol leder (zwart), 17 inch Tethys
- wilco l.
- 2nd Gear member
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 19.06.2011 - 10:01
- Locatie: Flevoland/Praag
Ik rijd zelf een S80 170 pk uit 2000, heb ook een Volvo aankoopkeuring laten doen, en daar kijken ze alleen optisch zeg maar, naar de automaatbak. Zelf heb ik de bak drie weken geleden laten "flushen" en dat is zeker aan te bevelen. Had geen klachten, puur preventief, maar voel wel verschil. Hopelijk heb je hier iets aan, succes met je V8 
Groet
Wilco L.

Groet
Wilco L.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Let op de eerste bouw jaren; er zou een probleem met de V8 zijn geweest. Hier staat op Swedespeed forum het 1 en ander over geschreven, ik weet niet of dit voor de Nederlandse markt ook van toepassing is.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik heb fourc in mijn V70 zitten en merk er eigenlijk niet veel van, wellicht dat het in de s80 beter te voelen is (ook omdat die nieuwer is).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 01.05.2011 - 20:51
Mijn opmerkingen zijn eigenlijk van toepassing voor alle gebruikte auto's maar vaak geeft het onderhoudsboekje al veel informatie. De regelmatigheid van de beurten en de tijdige interval. Laat er nieuwe banden onder zetten want je rijdt ze in 25k km op!
Volgens mij zijn er per onderhoudsbeurt vaste prijzen. (rond de 400eu voor klein en 800eu voor groot).
Volgens mij zijn er per onderhoudsbeurt vaste prijzen. (rond de 400eu voor klein en 800eu voor groot).
V60T8Rh,TVR Chimeara 500, Porsche 356, VW up.
BMW 318D,Volvo S80 AWD V8, Fiat 500 Abarth, MK-Indy (2.3L Cosworth)
BMW 318D,Volvo S80 AWD V8, Fiat 500 Abarth, MK-Indy (2.3L Cosworth)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Èr zijn problemen met oververhitting met de V8 in de S80. Zoek daar even op, je vind er wel leesvoer over, met name op US forums. Daar is hij namelijk wat meer verkocht.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Dat ja.edraket schreef:Èr zijn problemen met oververhitting met de V8 in de S80. Zoek daar even op, je vind er wel leesvoer over, met name op US forums. Daar is hij namelijk wat meer verkocht.
Even googlen op sedespeed forum en de S80 vanaf 2007 opzoeken. Staat genoeg over geschreven.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 22.04.2008 - 22:45
- Locatie: Ridderkerk
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb jullie tips opgevolgd en ben eens verder gaan zoeken op dit forum, swedespeed en de rest van internet. Misschien goed om het volgende te delen:
Balansaslager:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39517
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=34479
Het gaat in deze berichten om de V8 in de XC90 uit 2005. Het is mij niet duidelijk of het nou om incidenten gaat en/ of dit alleen voorkomt in de US? Maar goed, dit is m.i. niet van toepassing voor de S80 V8, want die is volgens mij pas in 2006 in Nederland geleverd en ga er dan ook vanuit dat deze het gemodificeerde blok heeft.
Koelproblemen:
Het zal wel aan mijn "zoek kwaliteiten" liggen, maar kan hier verder op swedespeed niets over vinden. Wel vond ik onderstaand berichtje op dit forum.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26163
Zou dat niet te maken hebben gehad met een software probleem in de "fan control module"? Volgens onderstaande site heeft Volvo in 2009 een aantal S80's teruggeroepen om dit te verhelpen. Mij is niet duidelijk of dit alleen US auto's betrof?
http://www.lemonauto.com/complaints/volvo/s80.htm
Een andere vraag:
Ik heb toch nog eens zitten zoeken naar het Four C systeem. De fabrikant van de schokbrekers van de S60 R is Monroe. Deze schokbrekers kun je ook terugvinden op de site van Monroe en ook op andere aftermarket sites. Maar ik kan niets terugvinden over de schokbrekers van de S80? Heeft Volvo een alleenrecht om de eerste jaren die schokbrekers te verkopen en zijn ze daarom nog niet aftermarket te verkrijgen? Of zijn de schokbrekers van een andere fabrikant?
Ik heb jullie tips opgevolgd en ben eens verder gaan zoeken op dit forum, swedespeed en de rest van internet. Misschien goed om het volgende te delen:
Balansaslager:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39517
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=34479
Het gaat in deze berichten om de V8 in de XC90 uit 2005. Het is mij niet duidelijk of het nou om incidenten gaat en/ of dit alleen voorkomt in de US? Maar goed, dit is m.i. niet van toepassing voor de S80 V8, want die is volgens mij pas in 2006 in Nederland geleverd en ga er dan ook vanuit dat deze het gemodificeerde blok heeft.
Koelproblemen:
Het zal wel aan mijn "zoek kwaliteiten" liggen, maar kan hier verder op swedespeed niets over vinden. Wel vond ik onderstaand berichtje op dit forum.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26163
Zou dat niet te maken hebben gehad met een software probleem in de "fan control module"? Volgens onderstaande site heeft Volvo in 2009 een aantal S80's teruggeroepen om dit te verhelpen. Mij is niet duidelijk of dit alleen US auto's betrof?
http://www.lemonauto.com/complaints/volvo/s80.htm
Een andere vraag:
Ik heb toch nog eens zitten zoeken naar het Four C systeem. De fabrikant van de schokbrekers van de S60 R is Monroe. Deze schokbrekers kun je ook terugvinden op de site van Monroe en ook op andere aftermarket sites. Maar ik kan niets terugvinden over de schokbrekers van de S80? Heeft Volvo een alleenrecht om de eerste jaren die schokbrekers te verkopen en zijn ze daarom nog niet aftermarket te verkrijgen? Of zijn de schokbrekers van een andere fabrikant?
Volvo S60 T5 MY2001 Dark Grey Metallic, Comfort en Mobility pakket, Vol leder (zwart), 17 inch Tethys
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bij mijn broer hebben ze eerst de fanmodule, fan en aansturing vervangen. Vervolgens het gehele motorblok, maar de auto bleef er maar last van houden. Als hij even stil stond met draaiende motor ging het mis. Auto had nog geen 20.000 km gedaan. Volvo kon het probleem niet oplossen. Ik heb begrepen dat er meerdere auto's last van hadden, maar kan er inderdaad op Swedespeed niets over vinden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 22.04.2008 - 22:45
- Locatie: Ridderkerk
Ha edraket,
Ja, dat is echt vervelend (geweest) voor je broer, dat zou je toch niet verwachten als je een nieuwe auto van zo'n EUR 100.000,00 koopt. Ik vermoed toch dat dit een incident is geweest, want ik kan er niet echt veel over vinden op het internet. Wellicht toch een eenmalige productiefout in het blok zelf? Ik zal er ter zijner tijd in ieder geval wel op letten als ik een proefrit ga maken. Als ik de auto ga inspecteren op een parkeerterrein dan laat ik de motor wel draaien, kan die goed warm worden, kijken wat er gebeurd. Overigens zie ik dat de prijzen al beginnen te dalen, vandaag heeft weer een dealer de prijs verlaagd van een V8 (wel een verschrikkelijk mooie auto met alles erop en eraan). Nou de rest nog. Ik heb alle tijd:-).
Ja, dat is echt vervelend (geweest) voor je broer, dat zou je toch niet verwachten als je een nieuwe auto van zo'n EUR 100.000,00 koopt. Ik vermoed toch dat dit een incident is geweest, want ik kan er niet echt veel over vinden op het internet. Wellicht toch een eenmalige productiefout in het blok zelf? Ik zal er ter zijner tijd in ieder geval wel op letten als ik een proefrit ga maken. Als ik de auto ga inspecteren op een parkeerterrein dan laat ik de motor wel draaien, kan die goed warm worden, kijken wat er gebeurd. Overigens zie ik dat de prijzen al beginnen te dalen, vandaag heeft weer een dealer de prijs verlaagd van een V8 (wel een verschrikkelijk mooie auto met alles erop en eraan). Nou de rest nog. Ik heb alle tijd:-).
Volvo S60 T5 MY2001 Dark Grey Metallic, Comfort en Mobility pakket, Vol leder (zwart), 17 inch Tethys
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er is een heel nieuw blok in gekomen, en toen was het nog steeds niet goed. De auto heeft later bij Hooftman te koop gestaan. Of hij toen goed was weet ik niet. Het is een magic blue summum met bruin interieur. Staat momenteel niet te koop.
Ik weet wel dat hij destijds heel veel vergelijkbare gevallen kon vinden op internet (USA). Vreemd genoeg is dat niet meer te vinden. Dat was voor hem de laatste Volvo.
Ik weet wel dat hij destijds heel veel vergelijkbare gevallen kon vinden op internet (USA). Vreemd genoeg is dat niet meer te vinden. Dat was voor hem de laatste Volvo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Die auto is toen verkocht, problemen waren naar verluidt opgelost. Vraag me niet hoe-en-waarom. de auto is verkocht vlak nadat het hier is besproken en diegene rijdt er bij mijn weten nog steeds in.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dan zal het ongetwijfeld gerepareerd zijn. Wel een heel erg mooie auto. Perfecte kleurstelling interieur exterieur naar mijn mening. Magic blue met een bruin interieur.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- heerhugo
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 07.03.2007 - 19:43
De schokdempers zijn afkomstig van Monroe echter het stukje mooie techniek is afkomstig van Öhlins.


Volvo S80 2.4 T (235 Pk Rica) Automaat '00
Volvo C70 Cabrio 2.4 T (193 PK) Automaat '99
Volvo C70 Coupe 2.4 T (237 PK Ziptuning) Automaat '02
Volvo C70 Cabrio 2.4 T (193 PK) Automaat '99
Volvo C70 Coupe 2.4 T (237 PK Ziptuning) Automaat '02
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Inderdaad, een plaat van een auto. En een geluid...edraket schreef:Dan zal het ongetwijfeld gerepareerd zijn. Wel een heel erg mooie auto. Perfecte kleurstelling interieur exterieur naar mijn mening. Magic blue met een bruin interieur.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!