krakend/tikkend geluid middenstijl

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
recon
1st Gear member

Hallo,

Ik lees al enkele maanden mee op het forum maar heb me sinds vandaag pas geregistreerd. In november vorig jaar stond ik voor de keuze van een nieuwe wagen. Ik heb even getwijfeld tussen een C30 en S40 maar omdat de C30 een klein koffer had en geen afneembare trekhaak toeliet voor de DrivE versie ben ik uiteindelijk voor een S40 rdesign gegaan.

Enkele maanden na aflevering is er mij iets opgevallen, namelijk een licht krakend/tikkend geluid aan de bestuurderskant. Als de weg mooi vlak is is er niets aan de hand maar eens er oneffenheden zijn hoor ik een tik of krak.
Ook bij het nemen van een verkeerremmer/rotonde's (en ik neem ze echt niet snel).
Het is precies wanneer er iets of wat flex ontstaat op de wagen dat ie dit geluid maakt, net of ergens plastiek tegen elkaar schuurt.

De wagen is hiervoor al een keer binnengeweest, ze hebben toen de deurpanelen opengehad maar ze konden niets terugvinden. Aangezien ik me meer en meer erger aan dit geluid wil ik hem weer laten nakijken.

Is iemand bekend met dit probleem? Of tips wat er eventueel nog nagekeken kan worden zijn altijd welkom.
Rob2u
5th Gear member

Komt het niet van de plek waar de veiligheidsriem uit de middenstijl komt?
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

je hebt het over de middenstijl, kan het zitten bij de verstelling van je veiligheidsgordel?
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

Rob was mij net voor...
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,

recon
1st Gear member

Bedankt alvast voor de reacties.
Het geluid is moeilijk te localiseren, ik begrijp ook wel dat het voor een garagist zoiets moeilijk op te lossen is, maar ik denk dat het uit de middenstijl komt op ongeveer oorhoogte.
Zover ik weet is er geen verstelling van de gordel mogelijk maar werkt het dmv een gleuf? Wanneer het probleem zich voordeed had ik al een keer de gordel wat uitgetrokken en opnieuw laten aanspannen maar dit hielp niet.
Wat me onlangs wel opviel is dat de deur aan bestuurderskant niet mooi overgaat naar de achterdeur, hier zit precies een minimum verschil van 1-2mm op. Aan de passagierskant loopt de lijn mooi door van passagiersdeur naar de achterdeur.
Zou het kunnen dat de bestuurdersdeur hierdoor wat wringt en af en toe gekraak/tik geluid veroorzaakt?

Misschien moet ik maar eens een foto posten...
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

zou ik zeker naar laten kijken, is toch garantiewerk.

Oceanracer
Geartronic member

Zo'n deur kan binnen enkele seconden anders worden afgehangen bij een willekeurig schadebedrijf. Misschien dat dat al helpt. Verder kan droog rubber ook krakende geluiden produceren, dus even de deurrubbers inspuiten met siliconenspray kan ook helpen. Ook kan de slotvanger nog kraken. Soms helpt invetten, maar de slotneus links met rechts omwisselen kan ook soelaas bieden.

Succes!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
stijnder
1st Gear member

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem (V50 MY08): een krakend geluid aan de bestuurderskant. Bij mij is het volgens mij het rubber wat aan de deur vast zit en niet goed aansluit op de auto. Ik heb ook het idee dat aansluiting van de deur niet heel goed loopt, maar dat kan je dus makkelijk (zelf) stellen?
Daarnaast was ik nog van plan die rubbers te behandelen met gekookte lijnzaadolie, aangezien dat wordt aangeraden dacht ik. Maar ik heb het nog niet kunnen vinden; waar koop je dat? Maar siliconenspray kan dus ook?
Oceanracer
Geartronic member

Gekookte lijnolie verkopen ze bij de bouwmarkt. Zelf zou ik het alleen niet op mijn deurrubbers smeren, maar dat is slechts mijn mening. Sluiting en afhangen van de deuren is voor schadebedrijven kinderspel, ik zou er echter zelf niet aan beginnen....
Iroll
6th Gear member

kan idd gewoon de kunstof afdekdelen zijn die langs elkaar schuren. Spuit een beetje siliconen of matte cockpitspray in de naden van verdachte plekken tussen de kunstof delen. Helpt voor even, maar als het geluid weg is weet je waar het geluid vandaan komt. Meestal wordt dit soort geluid erger in de winter omdat dan het kunstof harder is door de kou.
stijnder
1st Gear member

Oceanracer schreef:Gekookte lijnolie verkopen ze bij de bouwmarkt. Zelf zou ik het alleen niet op mijn deurrubbers smeren, maar dat is slechts mijn mening. Sluiting en afhangen van de deuren is voor schadebedrijven kinderspel, ik zou er echter zelf niet aan beginnen....
Siliconenspray heb ik ook nog wel liggen.
Ik las op andere plekken hier op het forum wel dat lijnzaadolie werd aangeraden, of is dat voor andere delen, zoals hard rubber/plastic?
Iroll
6th Gear member

Lijnzaadolie (bij de Gamma heet het lijnolie) is om de kunstofdelen aan de buitenkant weer mooi te laten glanzen en de kleur optehalen. Grijs uitgeslagen delen worden bijv. weer mooi zwart, en rose wordt weer rood. Ook kunstof tuinmeubelen (alle kleuren) knappen er enorm van op. Ook op hard houten tuinmeubelen werkt het erg goed.
Binnen kan je daar beter cockpitspray voor gebruiken, mat of glans variant en voor alle kleuren kunstof.
Oceanracer
Geartronic member

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. :-)
fmgillis
2nd Gear member
Contacteer:

De gordelspanners wil je ook nog wel eens horen helaas.
indoboy22
2nd Gear member

Ik heb dit ook gehad. Het kwam uit de middenstijl aan de bijrijderskant precies waar de gordel eruit komt. Ik heb dit kapje eruit geklikt met een heel klein schroevendraaiertje. Op de onderste randen heb ik kit gespoten en het kapje weer terug geplaatst. Even een nachtje laten drogen --> resultaat, nooit meer 1 kraakje uit de middenstijl. Na 339.250 km is mijn auto nog steeds kraak en rammelvrij! Oja, en de kit heb ik voor geloof ik 2 euro bij de action gehaald. Dus dat zijn de kosten ook niet toch?
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”