V50 '05 2.0D Dyno Test

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
BekeromTuning
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 29.09.2008 - 00:17

Voor wie dit interessant vind..

Ik heb vandaag even een dyno-test gedaan met mijn Volvo, leek me wel leuk om het hier even te delen.

V50 2005
2.0 D
Km: 240.000
EGR blockoff, verder standaard

Afbeelding

Afbeelding

Op de wielen: 129 pk
Op de motor: 149 pk / 397 Nm

Ter info, de wielpk's zijn juist gemeten, het motorvermogen/koppel is berekend met een verliespercentage van 15%. Dat is dus niet 100% nauwkeurig maar het zal er niet ver vanaf zitten.

Opvallend vind ik wel de piek op 2000 rpm, al voel ik die op straat ook wel een beetje. Voor de rest valt het resultaat me niet tegen.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Wat hoort ie nieuw te hebben?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Nieuw hoort ie 136pk/320Nm te hebben (op de motor dus)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

op de motor?

Dus dan zou dit blok gechipt moeten zijn!?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

ofwel een niet zo accuraat geijkte testbank. Die durven nogal eens verschillen.

edit: hoewel ik het nog gehoord heb dat de wagen meer vermogen leverde dan Volvo beweerde. De mijne was alleszins snel genoeg (en kreeg ook een serieuze duw bij 2000rpm) :D
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
BekeromTuning
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 29.09.2008 - 00:17

Slecht geijkte en afwijkende testbanken zie je heel inderdaad heel veel. De dynapack echter heeft geen calibratie nodig, en is altijd nauwkeurig op het wielvermogen. Alleen het verlies in de aandrijflijn is een aanname van 15%, maar daar kan een voorwielaangedreven auto nooit vervanaf zitten. Over het algemeen geeft deze dyno lagere score's dan bijvoorbeeld Dynostar, maha of superflow dyno, wat me wel vertrouwen geeft dat hij inderdaad wat meer vermogen maakt dan standaard.

Stiekem zit er vaak wel verschil tussen een fabrieksopgave en de waarheid wb prestatie's die de motor moet maken, zowel in negatieve als positieve zien. Je ziet het vaak al aan de ronde cijfers die worden opgegeven. (bijv 136 pk = 100Kw)
Gebruikersavatar
Volvov60polestar
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11

Wat is een EGR blockoff?
Met RICA chip zou de v50 2.0d 380Nm moeten hebben. En jij perst er maar liefst 397 Nm uit?
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
BekeromTuning
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 29.09.2008 - 00:17

Wat het zegt, EGR afgeblokt.

Ik zie dat de foto's niet meer online zijn, maar de 397 is een korte piek op 2000 rpm.
Gebruikersavatar
Volvov60polestar
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11

En welk verschil maakt een EGR blockoff?
En zeg nu niet dat het verschil is dat de EGR afgeblokt is want dat had ik ondertussen wel begrepen.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dan hebben ze de EGR of op de software of daadwerelijk dicht gezet. En dat geeft dan weer een storingsmelding etc etc. Zoek maar even, is meer dan zat over geschreven alhier.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
BekeromTuning
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 29.09.2008 - 00:17

Hij is idd gewoon mechanisch afgeblokt. Dat geeft overigens niet gelijk een foutcode. Waarom? ik heb het een tijdje terug gedaan als noodoplossing omdat de klep kapot was, maar ik zie (behalve milieu) niet echt voordelen om het egr systeem weer werkend te maken, dus ik laat het lekker zo. Het voorkomt iig dat ik om die reden nog eens langs de weg kom te staan.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

geeft geen melding op het dashboard, maar wel als ze de wagen aan de computer hangen. Bij de mijne was de egr ook dicht gezet in samenspraak met de garage.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Bartboos
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 11.07.2005 - 20:48
Locatie: Wemeldinge

Volgens mij heeft de 2.0d een overboost functie (bij vollast) van 340Nm, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine#2.0_2

Maar dan nog is een koppel van 397Nm erg veel...
Volvo 240 DL USA 1991 / Volvo 144 Grand Luxe 1974 / Volvo S80 2.5T 2011 / Volvo V40 T3 2019
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Dat is wel erg veel, 397 Nm en 149 pk, mijn collega rijdt een BMW 3, 2.0D, 150Pk, kan me nauwelijks volgen.
Jarno1975
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.02.2012 - 15:21

Niet zo heel vreemd hoor. De fabrieksopgave is altijd het aantal pk's/Nm wat de auto minimaal moet hebben. De fabrikanten gaan dan ook vaak wat aan de veilige kant zetten.

Kijk deze filmpjes maar eens:
http://www.autoweek.nl/video/2771/op-ro ... k-bmw-540i

http://www.autoweek.nl/video/2681/op-ro ... vo-v70-25t
1998 Alfa Romeo 156 2.4 JTD
2004 Alfa Romeo 156 1.9 JTD 16V
2006 VW Jetta 1.9 TDI Comfortline
2010 Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline Business
2012 Volvo V50 D2 S/S Limited Edition (Caspian Blue, 17";Spider Diamond Cut)
Gebruikersavatar
oli4-86
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.03.2010 - 18:27

ik dacht dat de 2.0d uit de V50 een motor is uit de PSA-stal ?

correct me if I'm wrong ...
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

is inderdaad een PSA motor, en Ford gebruikt die motoren ook.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Peterke
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 06.07.2010 - 13:36
Locatie: Temse
Contacteer:

is inderdaad een PSA motor, en Ford gebruikt die motoren ook.
Niet alleen Volvo en Ford. PSA is zo ongeveer de meest gebruikte diesel voor auto's.

Greetz, Peterke
Ikzelf: VOLVO V5O 2.0 D Momentum (2007 - Cedar Green Pearl - Top Line)
Vorige auto's: Citroen Berlingo 1.9 D (1998-2010); Ford Sierra 1.8 Turbo Diesel CLX (Break) (1994-1998); Opel Rekord 2.0 S(1993-1994); Nissan Bluebird 2.0 Turbo Diesel (1990-1993); Mazda 929 Coupe 2.5 V6 (1987-1990); Fiat 131 Racing (1985-1987); Simca 1100 (1983-1985); Peugeot 204 (1983-1983)
Mijn vrouwtje: Skoda FABIA 1.2 Break (2006 - 42000 Km - Zilver Metallic) - binnenkort een C30
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20788
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

De 2.0D tot en met 2006 is inderdaad een PSA blok.
Vanaf 2007 is het in de basis nog een PSA-blok maar wordt het in de eigen motorenfabriek gebouwd en verschilt het behoorlijk van het origineel.
Dat is ook in de loopcultuur terug te vinden. Een later 2.0D blok loopt lekkerder.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Heb je daar een bron van? Ik heb het namelijk nog nooit gehoord. De 5 cilinder diesels worden inderdaad in eigen fabrieken gebouwd, de 1.6 en de 2.0 4 cilinder kwamen dacht ik van PSA, maar wel met aangepaste software. Ik meen wel dat de nieuwe 1.6 sinds 2010 (115pk met 6bak) inderdaad een eigen doorontwikkeling was van de 1.6D PSA.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”