Volvo 244 uit 1979

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Volvo244Special
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.10.2011 - 12:09
Locatie: Nunspeet

Mede Volvo rijders:

Nadat ik mijn 244 uit 1975 heb aangeschaft, heb ik gemerkt dat dit fantastische wagens zijn!

Het heeft mij doen besluiten om er ééntje bij te kopen voor dagelijks gebruik.

Nu heb er eentje op het oog en wel een Volvo 244 2.1 automaat uit 1979.
Het betreft een originele hollandse auto.

Nu is mijn vraag: Hebben deze Volvo's een 3- of 4traps automaat?
Verder gaf de eigenaar aan dat de startmotor een beetje hikt, zou ik deze moeten vervangen, of enkel het asje, wat naar de krans toegaat inspuiten met WD40?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Verder gaf de eigenaar aan dat de startmotor een beetje hikt, zou ik deze moeten vervangen, of enkel het asje, wat naar de krans toegaat inspuiten met WD40?
Dat zou ik als eerste proberen, werkt dat niet -> nieuwe.

En persoonlijk zou ik liever een B23A blok willen hebben maar, zoals gezegd, dat is persoonlijk.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Normaalgesproken is een 1979-er voorzien van een drietraps automaat (BW55), maar ombouw is goed te doen.
Grootste uitdaging is de 4-traps automaat voorzien van een mechanische telleraandrijving. Zie het verhaal Mechanische telleraandrijving op 4-traps automaat op mijn website.
Voor dagelijks gebruik (met name als je veel snelweg doet) is een 4-traps wel aan te bevelen. Ik heb zelf een 244 GLE uit 1984 en die heeft ook een drietraps. Dan maak je op kruissnelheid van 120 ongeveer 3500 toeren. Na ombouw naar de AW71L zoals hieroven beschreven verwacht ik dat dat rond de 2700 a 2800 is.

Wat de startmotor betreft, inspuiten zou (even) kunnen helpen, maar als hij versleten is, moet hij toch worden vervangen. Je zou voor een goede gebruikte kunnen gaan. Dat is niet eens duur.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”