Hallo allemaal,
Het is mij opgevallen dat de kachel van mijn XC70 (bouwjaar 2000) soms spontaan voluit gaat werken, zonder dat de motor loopt of de sleutel in het contact is. Volgens mij heeft dit er al twee voor gezorgd dat mijn accu leeg werd getrokken.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van mijn overenthousiaste kachel kan zijn?
Bij voorbaat dank
Jeroen van Baekel
Kachel XC70
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de feedback.
Vandaag is de storing uitgelezen (871: CCM-0003) en het blijkt dat de temperatuur sensor ventilator motor een onjuist signaal geeft. Hierdoor gaat de kachel steeds vaker spontaan aan (zelfs als de motor al enige tijd/uren uit is) en schijnt de accu leeg getrokken te worden. Heeft iemand hier ervaring met deze storing en/of een oplossing?
Vandaag is de storing uitgelezen (871: CCM-0003) en het blijkt dat de temperatuur sensor ventilator motor een onjuist signaal geeft. Hierdoor gaat de kachel steeds vaker spontaan aan (zelfs als de motor al enige tijd/uren uit is) en schijnt de accu leeg getrokken te worden. Heeft iemand hier ervaring met deze storing en/of een oplossing?
- Oceanracer
- Geartronic member
Wordt daar dat kleine ventilatortje mee bedoeld, wat net achter de thermostaat op het bedieningspaneel van de EEC zit? Die zit na 12 jaar vast vol met stof en zal daarom niet meer draaien. Daardoor kan de thermostaat een verkeerde waarde gaan meten. Die kun je heel gemakkelijk verwijderen en schoonmaken. Baadt het niet, schaden doet het zeker niet!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
Daar lijkt het wel op. Echter, normale vervuiling (stof) zou de werking niet mogen beïnvloeden. De garage heeft vanmorgen de automatische inblaas gedeactiveerd. Als de accu nu niet meer leeg wordt getrokken is de conclusie dat de weerstand van dit motortje defect is en het motortje vervangen zou moeten worden. Motortje kost circa € 80,-. Ik ga eens twee weken aankijken hoe de accu zich houdt.
Jeroen
Jeroen
- Oceanracer
- Geartronic member
Als je in de auto gaat zitten, hoor je dan (voordat je de auto op het contact zet) het ventilatortje überhaupt wel draaien dan?
- Oceanracer
- Geartronic member
Als je hem nog nooit hebt gehoord, draait hij dus ook niet. Dan is het niet zo vreemd dat de motorweerstand te hoog is. Schoonmaken dus! Ben je ook gelijk van de schommelende temperatuur af.