Uitlijnen achterwielen mogelijk?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Post wat aangepast, was mijn linker achterwiel die de achterkant naar links trok en ik dus naar links moet corrigeren.

Niks aan de banden te zien. Maar volgens de uitlijner zou hij wel minder zenuwachtig moeten zijn.

Niet duur idd, viel mij mee. Bij KwikFit moest ik 49 euro betalen............
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Heb zelf ook naar tevredenheid mijn S60 laten uitlijnen bij Profile Den Bosch.
Hier zeiden ze echter dat het bij de S60 niet mogelijk was de achterwielen uit te lijnen. Zelfs een telefoontje richting dealer bood geen uitkomst. Uiteindelijk dus alleen voorwielen uitgelijnd en voor zelfde geld, het was rustig, alle banden even op onbalans gecheckt en gecorrigeerd!
Maar raar verhaal van die achterwielen, iemand een idee of garage die het wel kan? Heb bv Henze in Den Haag voorbij zien komen, weten zij meer van die achterwielen?
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ik zou ze eerst bellen met die vraag, aan de reactie merk je vaak wel of het specialisten of beuners zijn. Dan kun je ook vragen naar de prijs en wat vergelijken.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Duovolvi, waarom zou jouw S60 ander zijn dan die van Pieneman?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik hoop toch echt niet dat mijn auto anders is dan andere S60's :-)!
Maar ze kregen het niet voor elkaar bij de achterwielen.
Ben toch benieuwd waarom.
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat ze niet weten hoe het moet is wat anders dan dat zij beweren dat het niet kan. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Ze kunnen je achterwielen verstellen dmv het losdraaien van de gemarkeerde bout. Hiermee kunnen ze het achterwiel wat naar links of rechts zetten (juiste term is mij niet bekend), zodanig dat de sporing weer correct wordt. Bout weer aandraaien en klaar, uiteraard moet de uitlijner wel over de juiste apparatuur beschikken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dus laptop onder de arm en terug naar Profile Den Bosch...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
DueVolvi
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 06.06.2008 - 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Kijk, dat is nog eens bewijsmateriaal! Toch vreemd dat dat telefoontje naar de dealer dan geen oplossing bood. Of ze zien liever dat ik zelf langskom.....?
Bedankt mannen!
Ooit V40TD, S70TDI, S40 2.0D, C70 D5, S60 D5, V50 2.0D, S60 2.4T, S70 2.5T en nu S60 2.4.
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Update:
Na de bandenwissel van winter- naar zomerbanden had ik weer hetzelfde probleem: Laat ik het stuur los dan gaat de auto naar rechts terwijl het stuur gewoon in het midden staat. Dus rechtuit rijden heeft een correctie naar links nodig (begin topic).

Aangezien ik hier niet goed tegen kan moest er toch wat gebeuren. In de eerste instantie denk je dan toch weer aan de banden, al vervang je die ook niet zomaar omdat het toch wat kosten met zich mee brengt zonder garantie dat het dan verholpen is. En hij was tenslotte 'goed' uitgelijnd.

Ik wist wel zeker dat er in mijn ophanging geen enkele speling aanwezig is die het zou kunnen veroorzaken. Dus, toch in de buurt op zoek gegaan naar een andere 'uitlijner'. Bij Noorderkade BV (Alkmaar) stonden goede referenties, en ze doen al het werk voor de Volvo dealer in de regio. Na een telefoontje een goed gevoel overgehouden en een afspraak gemaakt.

Vanmorgen geweest, met het verhaal dat ik hiervoor ook al wat aan uitlijning heb gedaan :P De eerste check was even schrikken omdat het nog geen vier maanden geleden was dat de uitlijning gedaan is.

Wat mankeerde eraan:
  • Wiel RA: sporing verkeerd (duwde de kont naar links)
  • Wiel RV: Sporing verkeerd en de ophanging staat iets naar achteren tov het LV wiel. Ze noemen dit askanteling, bij mij dus een verschil.
  • Wiel LV: Sporing verkeerd en wielvlucht verkeerd.
Wat is eraan gedaan:
  • Sporing is verholpen bij de drie wielen, dat was eenvoudig.
  • Wielvlucht is moeilijk te corrigeren, omdat die optie simpelweg niet op de Volvo zit. Het wiel stond scheef, van bovenaf gezien viel deze naar binnen toe. Ze hebben onderaan de schokdemper de twee bouten los gehaald en het deel waar het wiellager en stuurstang op zit aan de bovenkant wat kunnen kantelen. Dus ten opzichte van de voorgaande setting staat het wiel nu rechter (zie bijlage van het onderdeel dat los gehaald is om te kantelen).
Resultaat:
Verbluffend hoe de mannen met wat creatief sleutelwerk de auto kunnen corrigeren. Op de snelweg kan ik mijn stuur weer los laten zonder dat deze naar rechts trekt. Enkel bij het gas geven voel ik hem iets naar rechts trekken en op een echte rechte weg gaat ie uiteindelijk nog wat naar rechts. Het is allemaal minimaal en ligt naar alle waarschijnlijkheid aan de verkeerde stand van het RV wiel. Het schijnt dat je dit rijgedrag nog iets kan bewerken maar dan ga je buiten de toleranties werken, waardoor je verkeerde slijtage krijgt. Daarnaast moeten de banden weer even goed 'slijten' wat een positieve uitwerking kan hebben op de loop.

De verkeerde stand kan, zover ze het kunnen inschatten, aan het volgende liggen:
  • Subframe
  • Draagarm (die is een jaar geleden vervangen door de vorige eigenaar)
  • Banden. Nu heb ik continetal premiumcontact (zie bijlage) die een buitenkant hebben en een binnenkant. Voor mijn gevoel lopen ze dus niet synchroon, al zegt continental van wel.
De kwaliteiten van de voorgaande 'uitlijner' laat ik even in het midden.

Heel blij weer met het resultaat nu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zo zie je maar weer: Uitlijnen is vakwerk. Dat moet je kunnen, anders wordt het prutswerk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”