Kraken stuurhuis

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eFFe
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 10.04.2009 - 14:22

Hoe een simpele klus helemaal fout kan gaan..... ::(

Ik heb vanmorgen mijn spoorstangen vervangen. Nu kraakt mijn stuurhuis enorm en voel ik fysieke weerstand tijdens het sturen. Het geluid komt echt uit mijn stuurhuis.

Ik ben bang dat ik het tandheugel verdraaid heb bij het losmaken/vastzetten van de spoorstangen. Kan dit? Hoe los ik dit op?

Ik heb juist ervoor gezorgd dat ik niet teveel kracht gezet heb, maar ben bang dat het toch al teveel was.

Voor achtergrondinfo zie mijn topic: Volvo monteur gezocht.
Gezin: V70 Classic Europa exclusive 2.4 140pk 2000 285000km+

Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km

Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Duidelijk iets mis gegaan.jammer van het werk dan!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
eFFe
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 10.04.2009 - 14:22

Geen oplossing voorhanden Mario? Al eens meegemaakt?
Gezin: V70 Classic Europa exclusive 2.4 140pk 2000 285000km+

Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km

Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik weet zo ook niet wat er mis is gegaan,op afstand is dat moeilijk te beoordelen!
Ik weet niet waar je de spoorstangen mee vast hebt gezet en hoe vast!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
eFFe
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 10.04.2009 - 14:22

Dat snap ik.

Ik heb een hulpstuk gebruikt. Een lange staaf met aan het eind een kop met rollers die de spoorstangen omklemt vlakbij het stuurhuis. Deze heb ik met handkracht bediend. Aan het eind met een normale steeksleutel 32. Dus geen powertools of extreem lange hefbomen. En een Jerommeke ben ik ook niet. Ik zal nooit meer dan 50Nm trekkracht uitgeoefend hebben. Dit lijkt mij niet te veel toch?
Gezin: V70 Classic Europa exclusive 2.4 140pk 2000 285000km+

Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km

Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Nee,dat lijkt mij ook niet te veel,misschien toch de tandheugel verdraaid,maar dat kan alleen als het stuurhuis zelf al niet fris meer is!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
eFFe
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 10.04.2009 - 14:22

Dan lijkt mij een voor de hand liggende conclusie dat ik toch mijn stuurhuis moet vervangen....

Al krijg ik de tandheugel terug in de goede positie, fris was mijn stuurhuis dus al niet meer en dat zal alleen maar erger zijn geworden.

One step forward, two steps back:

Was net blij met de progressie van vorige week. Vervolgens wordt afgelopen weekend mijn grille gejat en vandaag dit.
Gezin: V70 Classic Europa exclusive 2.4 140pk 2000 285000km+

Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km

Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
Gebruikersavatar
rvo033467
4th Gear member
Berichten: 818
Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:18
Locatie: Oss

Dat is balle inderdaad. Zeker als mensen ongewild spullen van je auto afhalen.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Gebruikersavatar
eFFe
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 10.04.2009 - 14:22

Ik ben als een gek het internet aan het afstruinen op zoek naar goed geprijsde stuurhuizen.

Inmiddels ben ik ook al op de hoogte van het type wat onder mijn auto zit: SMI ofwel code 5 op het typeplaatje.

Nu heeft Estate Services op het moment een aanbieding met TRW stuurhuizen. Dat scheelt aanzienlijk: TRW 297,50 t.o.v. SMI 475,- Daar zitten de spoorstangen al bij in!

Dus de comptabiliteit met de spoorstangen is al opgelost.

Nu mijn vraag: Kan ik zonder verdere problemen een TRW stuurhuis bestellen? Met andere woorden; alle andere aansluitingen zijn hetzelfde als van een SMI?

Dank voor jullie reactie
Gezin: V70 Classic Europa exclusive 2.4 140pk 2000 285000km+

Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km

Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Meestal werkt elk stuurhuis weer met een andere druk, dus ik zou dat zeker niet uitwisselen. Je hebt een grote kans dat je daarna weer andere problemen krijgt. Je kunt ook het stuurhuis laten reviseren. In Lelystad zit een grote.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Niet alle stuurhuizen zijn te reviseren omdat de fabrikant geen onderdelen leverd. Dus zal je moeten navragen of dat voor jouw stuurhuis wel kan.
En een ander merk monteren zal lastig zijn met aansluitingen, lengten en dikten van leidingen en slangen, en idd de druk v.d pomp. Die zal ws ook gewisseld moeten worden. Verder is het maar de vraag of de stuurstang op een ander merk stuurhuis past en de ophanging van het stuurhuis gaat ook problemen opleveren. Lijkt me totaal niet haalbaar.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Een TWR kun je niet uitwisselen met een SMI stuurhuis,is compleet anders ivm de leidingen,aansluitingen enz.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
eFFe
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 10.04.2009 - 14:22

Gisteren de auto voor het eerst na het debacle van afgelopen weekend weer eens gestart. Moest met de auto de oprijbokken op, om naar het onderdeelnummer van het stuurhuis te kijken. Na nog twee keer knakken en kraken verdween 90% van de weerstand in het stuur. Het is duidelijk niet 100%, maar bijna alle klachten zijn weg. Voelde eerst, tijdens het draaien, het rondsel over de tandheugel schieten. Moest maximaal een slag extra draaien van vol links naar vol rechts. Dat is nu absoluut niet meer zo. Toch zal ik het stuurhuis vervangen, want al tijdens het monteren van de spoorstangen voelde ik toch wel behoorlijk wat speling.

Na veel zoeken en vergelijken van originele onderdeelnummers heb ik nu een stuurhuis bij Rima gehaald. Met dank aan Vida en de magazijnmannen van Serva. Voor de prijs van 1 gebruikt stuurhuis kan ik 3 gereviseerde kopen. Loop dus wel een risico, maar vond het prijsverschil wel een gok waard.

Voor iedereen die ook op zoek moet naar een ander SMI stuurhuis voor een 2.4 non-turbo non-AWD benzine:

OEM 9421675 en OEM 9169210 zijn beide vervangen door hetzelfde ruilnummer OEM 8251305. In Vida staan hier ook geen extra aanwijzingen bij, dus deze onderdelen moeten identiek zijn.
Gezin: V70 Classic Europa exclusive 2.4 140pk 2000 285000km+

Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km

Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
Gebruikersavatar
eFFe
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 10.04.2009 - 14:22

Stuurhuis is gisteren vervangen.

Het oude stuurhuis bleek door vocht aangetast te zijn.

Nu stuurt onze Volvo weer als het hoort!
Gezin: V70 Classic Europa exclusive 2.4 140pk 2000 285000km+

Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km

Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”