Summum V70D3 of Momentum D5 ( handbak)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ t5power, jij hebt een heldere kijk op dit verhaal
Volvo for life
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Volgens mij zijn dwarsgeplaatste motoren veiliger omdat een motor die in lengterichting geplaatst is bij een crash meer richting binnenruimte komt dan een dwars geplaatst exemplaar.
Dat was mijn gedachte in 2e instantie ook, tot @lemmer met zijn reactie kwam. En die is technisch veel beter onderlegd dan ik, vandaar mijn opmerking. Ik plempte geen stelling neer overigens maar schetste een mogelijkheid waarmee Volvo weer enigzins kan aanhaken bij de Duitse concurrentie, die nu op motorisch gebied Volvo steeds meer achter zich laten (verhouding vermogen/uitstoot/verbruik, automaten). En dit kan ik wel volledig onderbouwen indien gewenst.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik heb even gegoogled, de reactie van lemmer gaat o.a. over ruimte en dat is nou juist gekoppeld aan de veiligheid. Bijv de reden dat er pas een V8 in de XC90 kwam toen er een compacte yamaha kwam:Thom schreef:Volgens mij zijn dwarsgeplaatste motoren veiliger omdat een motor die in lengterichting geplaatst is bij een crash meer richting binnenruimte komt dan een dwars geplaatst exemplaar.
Dat was mijn gedachte in 2e instantie ook, tot @lemmer met zijn reactie kwam. En die is technisch veel beter onderlegd dan ik, vandaar mijn opmerking. Ik plempte geen stelling neer overigens maar schetste een mogelijkheid waarmee Volvo weer enigzins kan aanhaken bij de Duitse concurrentie, die nu op motorisch gebied Volvo steeds meer achter zich laten (verhouding vermogen/uitstoot/verbruik, automaten). En dit kan ik wel volledig onderbouwen indien gewenst.
bron1
nog 1tjeEen van de belangrijkste vereisten van de nieuwe V8-motor was dat hij, net als alle andere motoren van Volvo, dwars geplaatst moest kunnen worden. "Een motor die in de breedterichting geplaatst is, zorgt ervoor dat de voorste kreukelzones goed blijven functioneren, waardoor de auto een optimale bescherming biedt", vervolgt Wikman. De motor moest dan ook zo compact mogelijk zijn. Daarom bedraagt de hoek tussen de twee rijen cilinders bijvoorbeeld maar 60 in plaats van de gebruikelijke 90 graden.
En zo zul je wel meer kunnen vinden. Veiligheid staat bij volvo voorop en dat vinden ze kennelijk zo belangrijk, dat ze daarmee concessies doen m.b.t. de motoren en automaat.Motoren dwars geplaatst
Door een efficiënt ontwerp zijn de motoren in de Volvo V50 200 millimeter smaller en 25 millimeter korter. Aangezien de motoren dwars worden geplaatst ontstaat er meer ruimte tussen de motor en het passagiersgedeelte. Raakt de auto betrokken bij een botsing, dan heeft de motor een ruimte van 150 millimeter om te verschuiven, voordat de krukas de dwarsbalk bij het schutbord raakt. De Volvo V50 is ook vanbinnen uitgerust met een uitgebreid veiligheidssysteem, overeenkomstig het gepatenteerde systeem van de Volvo S80. Zo kan de stuurkolom tot 140 millimeter vervormen en gebeurt deze vervorming niet verticaal maar horizontaal, zodat de positie van de airbag optimaal blijft
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20547
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Mods Break
Jongens, jongens zullen we nu even stoppen met elkaar te bashen.
JohanS60 heeft een duidelijke vraag. Help hem daarmee!
Wat is een goede keus voor zijn nieuwe Volvo!
Even resumerend: D5 is moeilijk (zeker met handbak) aan te komen als testauto. Er is gewoon te weinig vraag naar in Nederland.
De D3 stoot fractioneel meer uit (minder zuinig) maar is door de rare fiscale regeling in Nederland gewoon goedkoper (minder CO2 tax). Vraag me niet hoe het kan maar het is zo.
Dus nu weer on topic!
MODS BREAK uit
Mijn subjectieve mening is dan ook: Koop een D3. Je hebt genoeg power en net zoveel koppel als in je huidige T5. Dan ben je fiscaal gewoon beter uit.
Jongens, jongens zullen we nu even stoppen met elkaar te bashen.
JohanS60 heeft een duidelijke vraag. Help hem daarmee!
Wat is een goede keus voor zijn nieuwe Volvo!
Even resumerend: D5 is moeilijk (zeker met handbak) aan te komen als testauto. Er is gewoon te weinig vraag naar in Nederland.
De D3 stoot fractioneel meer uit (minder zuinig) maar is door de rare fiscale regeling in Nederland gewoon goedkoper (minder CO2 tax). Vraag me niet hoe het kan maar het is zo.
Dus nu weer on topic!
MODS BREAK uit
Mijn subjectieve mening is dan ook: Koop een D3. Je hebt genoeg power en net zoveel koppel als in je huidige T5. Dan ben je fiscaal gewoon beter uit.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Dank voor de reacties. We wachten af waarmee Volvo komt voor MY2013.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Volvo Beesd heeft sinds kort, en voor mij te laat, een xc70 d5 awd gt als testauto.V480-S60 schreef:Mods Break
Jongens, jongens zullen we nu even stoppen met elkaar te bashen.
JohanS60 heeft een duidelijke vraag. Help hem daarmee!
Wat is een goede keus voor zijn nieuwe Volvo!
Even resumerend: D5 is moeilijk (zeker met handbak) aan te komen als testauto. Er is gewoon te weinig vraag naar in Nederland.
De D3 stoot fractioneel meer uit (minder zuinig) maar is door de rare fiscale regeling in Nederland gewoon goedkoper (minder CO2 tax). Vraag me niet hoe het kan maar het is zo.
Dus nu weer on topic!
MODS BREAK uit
Mijn subjectieve mening is dan ook: Koop een D3. Je hebt genoeg power en net zoveel koppel als in je huidige T5. Dan ben je fiscaal gewoon beter uit.
Als rijdersauto zal een D5 met handbak zeker fijn zijn, een d5 is sterk onderin en loopt zonder dip door tot tegen de 4000 rpm met een geweldig geluid. Een d3 is een heerlijk stille motor met veel koppel over een heel klein toerengebied.
Economisch gezien is de restwaarde van een D5 met handbak dramatisch, merendeel van de mensen die deze wagens gebruikt kopen zijn niet op zoek naar een handbak.
Is puur een kwestie van smaak en gewenste rijbeleving.
Ik heb de xc70 metgt en 185pk, een vriend een identieke met handbak, verbruik scheelt 1 1/2 ltr per 100km!!! (als ik er in rij)
Kijk eens naar de topic van rudger.ede, daar straat een mooi filmpje die goed laat zien wat een fijne combi die D5 met handbak is.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- tvc15
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
- Locatie: Twente
@Lemmer, Bedankt voor je positieve recentie van mijn filmpje:
Bij "normaal" gebruik is de 215 pk D5 net zo stil als de D3, trap je hem op zijn staart dan antwoordt hij met de ultieme D5 roffel die inderdaad net zo mooi klinkt als die van de originele D5 (2000-2004) 163 pk.
Bij "normaal" gebruik is de 215 pk D5 net zo stil als de D3, trap je hem op zijn staart dan antwoordt hij met de ultieme D5 roffel die inderdaad net zo mooi klinkt als die van de originele D5 (2000-2004) 163 pk.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Kan ik volledig beamen, mn pa heeft de D5 AWD met GT, en de nieuwste 215pk is, mits goed warm, weer zoals 'ie moet zijn en lange tijd niet meer geweest is: brede powerband, machtige sound én door de twinturbo krachtiger dan ooit. Dat is toch wel hét grote verschil met de D3, die heeft dat beduidend minder. Overigens is 'ie helaas -ondanks de prachtige cijfers van Volvo- een tikkie onzuiniger dan de MY08 185pk..:?Bij "normaal" gebruik is de 215 pk D5 net zo stil als de D3, trap je hem op zijn staart dan antwoordt hij met de ultieme D5 roffel die inderdaad net zo mooi klinkt als die van de originele D5 (2000-2004) 163 pk.
- tvc15
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
- Locatie: Twente
@Thom,
Heb je meetdata van het verbruik van de nieuwe en oude D5 over een langere periode of baseer je je op de boardcomputer? Ik heb namelijk niet het gevoel dat de nieuwe meer verbruikt, maar iets zuiniger is. Over de eerste 5000 km ca. 2% in vergelijking met mijn MY2008 (7.77 l/100km vs. 7.92 l/100km berekend aan de hand van getankte liters en gereden km). Uiteraard zal een meting over een langere periode uit moeten wijzen of er werkelijk een significant verschil is in verbruik. Mijn MY2008 kwam uiteindelijk uit op 7.61 km/l over 147.000 km.
Heb je meetdata van het verbruik van de nieuwe en oude D5 over een langere periode of baseer je je op de boardcomputer? Ik heb namelijk niet het gevoel dat de nieuwe meer verbruikt, maar iets zuiniger is. Over de eerste 5000 km ca. 2% in vergelijking met mijn MY2008 (7.77 l/100km vs. 7.92 l/100km berekend aan de hand van getankte liters en gereden km). Uiteraard zal een meting over een langere periode uit moeten wijzen of er werkelijk een significant verschil is in verbruik. Mijn MY2008 kwam uiteindelijk uit op 7.61 km/l over 147.000 km.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Boordcomputer. De MY08 185pk GT deed gemiddeld 8,7l km meen ik, de MY2012 215pk GT met moeite onder de 9,5l/100km. Motor heeft bijna 40k gelopen, dus wel ingereden :?.. Ik weet niet of 18" en Four C nog verschil maken? De XC is met dat instelbare chassis wel duidelijk vlotter te rijden, dat moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen.