Trillingen in het stuur bij hoge snelheden.

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Pieter_16
1st Gear member

Hallo Volvo liefhebbers. Sinds deze week dan ook de stap gezet naar Volvo en een Volvo S70 2,5 tdi uit 1998 gekocht. 173 000km op de klokken en 3de eigenaar maken het plaatje compleet. Op een paar kleine rammeltjes her en der na, rijdt de auto perfect. Maar vandaag voor de 1ste keer naar het werk gereden met de S70 (40km autosnelweg enkel) en op een heel vervelend probleem gestoten... Op 120km/u begin ik een zeer lichte trilling (verwaarloosbar eigenlijk) te voelen in het stuur, vanaf 130km/u begint het storend hard te trillen en wordt enkel harder bij het opvoeren van de snelheid. Ik heb tot 150km/u getest, dan had ik er genoeg van :lol:

Op alle snelheden onder de 120km/u merk ik niets van trillingen, ook niet bij vol accelereren, ook bij het afremmen trilt er hij niet. Ik ben van België, dus de auto heeft een vorige week een verplichte technische controle gehad waarbij er geen enkele opmerking was over remmen, silent blocks of schokdempers. Al vertrouw ik deze keuring nooit 100%. Ik hoor wel een lichte klop als ik over een oneffenheid in de weg rijd, maar dit lijkt mij de uitlaat te zijn die ergens tegen tikt. De auto heeft een dikke 10 000km geleden nieuwe wiellagers (geen ori volvo delen) vooraan gehad en ik hoor ook geen typisch kapot wiellager geluid. De banden voor zijn 15 000km oud...

Iemand die dit fenomeen herkent?

Alvast bedankt.
koen.s
4th Gear member

Voorwielen balanceren.
Pieter_16
1st Gear member

koen.s schreef:Voorwielen balanceren.
Is het 1ste wat ik ga laten doen! Alvast bedankt Koen :wink:
Pieter_16
1st Gear member

Even een update. Vandaag de 4 velgen laten balanceren. De 2 velgen achteraan hadden een redelijke onbalans (die volgens de bandencentrale zou zorgen voor trillingen op hogere snelheden) de velg links voor was redelijk, maar kom beter. De velg rechts voor blijkt volledig krom te zijn, niet meer te redden... Nu is het trillen al wel een serieus stuk minder, maar de kromme velg moet toch nog vervangen worden om het echt goed te hebben.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”