Hoi,
Ik rij met een Volvo s40 1.6d en nu maakte de auto al een paar dagen een licht fluitend geluid bij een lager toerental (wat ik dacht dat van de turbo kwam aangezien ik deze pas had laten vervangen en dus wou een afspraak voor maken begin volgende week...) , nu vandaag kreeg ik ineens een melding "LAAD SYSTEEM SERVICE SPOED" en de rode driehoek ging branden. Ik ben toen maar onmiddelijk gestopt langs de kant en toen gaf hij nog een melding van iets van de stuur bekrachtiging en nog 1 wat ik mij niet meer herinner. Heb vervolgens de wagen stilgelegd en toen ik deze vervolgens weer wou starten lukte dit niet meer het was net alsof de batterij leeg was maar toch werkte alle andere elektronische dingen normaal...
Nu was men vraag zou dit het gevolg zijn van een dynamo die stuk is want volgens wat ik op meerdere plaatsen gelezen heb komt dit fluitend geluid van de dynamo (lager) en de foutmelding ook. En is het mogelijk om de auto nog te starten en naar de garage te rijden of is dit geen goed idee?
S40 1.6d Dynamo stuk?
-
- 3rd Gear member
Heb met mijn v50 1.6 ook gehad die melding. Toen gestopt en opnieuw gestart. Hij deed het gewoon. Toen ik op de snelweg was viel de auto , na eerst vele rode lampen te zien, helemaal uit. alles valt in 1 keer uit. Naar de vluchtstrook uit laten lopen. De ANWB heeft de auto naar servicecenter gesleept en nieuwe dynamo geplaatst. Heel simpel voor de diagnose. Meet de spanning van de accu en van de dynamo bij draaiende motor. Dan weet je het.
- NanookRubsIt
- 1st Gear member
Ja maar kan hem moeilijk nameten met draaiende motor nu, aangezien ik hem niet meer kan starten
En wat voor prijskaartje hing daar aan vast om deze te laten vervangen? Want ik heb pas een goeie 2 maand geleden men turbo laten vervangen + klein onderhoud voor 1900 euro :s Denk dat ik al bij al voor 4000 a 5000 euro zit (onderhoud en herstellingen) sinds dat ik de wagen anderhalf jaar geleden heb gekocht, Volvo zweedse kwaliteit my ass 

-
- 3rd Gear member
320 euro incl btw
arbeid betaal je niet als je lid bent
arbeid betaal je niet als je lid bent
- NanookRubsIt
- 1st Gear member
Tja dat is dan nog redelijk kwa prijs, dan dadelijk maar eens naar Volvo assistance bellen dat ze hem naar de garage kunnen slepen.
Dank u voor de reacties.
Dank u voor de reacties.
- V50-Mart
- 4th Gear member
4000-5000 euro al aan reparaties? wow...uit welk jaar is je s40? De buitenkant is inderdaad steviger dan de binnenkant zeg maar...er gaat wel erg veel snel stuk aan die volvos. voor een auto van een jaar of 6 oud is het eigenlijk te belachelijk voor woorden vind ik.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- NanookRubsIt
- 1st Gear member
Tja is van midden 2006 ergens, dit is zowat de historie de laatste 25000km de airco module laten vervangen 105000km (600a700 euro) klein onderhoud 110000km (200a300 euro) Groot onderhoud 120000km (800a900 euro) 125000 Roetfilter (600 euro) 130000km Turbo + klein onderhoud (1900 euro) en dan nu wss nog eens 300 a 400 euro erbij voor de dynamo bij 133000km...
- NanookRubsIt
- 1st Gear member
Ik reed ervoor met een Ford Fiesta en daar had ik al aardig wat stukken aan...dus ik dacht iedereen zegt Ford rammelkar...Volvo kwaliteit. Maar achteraf gezien moet ik zeggen dat ik met men ford fiesta nog niet aan de helft zoveel stukken kwam en deze had 160000km toen ik hem weg deed.
-
- 3rd Gear member
beste medelezers,
Ik wil toch een paar kanttekeningen plaatsen. Op de eerste plaats is onderhoud, vooral bij de PSA 1.6d en 2.0 d, zeer belangrijk.
Ik heb zelf een volvo v50 1.6 d waar ik 50.000/jaar mee rij. Deze is van 2005 en (gelukkig) zonder roetfilter. Km. stand 283.000. Ik rijd vnl. snelweg en snelheden boven de 100 km zijn mij vreemd. Met 1 tank diesel rijd ik ong. 1.000 km.
Het allerbelangrijkste is om de voorgeschreven serviceinterval niet aan te houden. Onderhoud doe ik vrijwel allemaal zelf. Olie verversen., met filter doe ik om de 7.500 km (volgens volvo 20.000). De oliepeilstok op max.
Tussentijds hoef ik nooit bij te vullen. De airco om de 3 jaar, gas eruit laten halen en opnieuw afvullen. Meestal is er dan 2/3 uit. Tussen de 2 radiatoren elke 3 jaar alle bladeren, zand, steentjes verwijderen. De condensor gaat hier anders geheid stuk. Alle PSA diesels gaan bij de verstuivers lekken als ze ouder worden. Ik haal de verstuivers er elk jaar uit, reinig alles, nieuwe brandplaatjes a €1,25/stuk erin. Houdt ook rondom de verstuivers bovenop alles schoon (ligt bij enkele na 1000 km beetje olie op).
Velen blijven rijden totdat de verstuivers er helemaal in vastgebakken zitten.
Olie van de versnellingsbak elke 2 jaar verversen i.p.v. wachten tot deze moeilijk schakelt en gereviseerd moet worden. En zo kan ik nog wel doorgaan.....
Ik begrijp ook wel dat mijn auto stuk kan gaan. Met de dynamo die stuk was is het voor mij de 1e keer in mijn leven dat de auto ermee stopte en ik rijd toch al bijna 40 jaar.
Ik wil toch een paar kanttekeningen plaatsen. Op de eerste plaats is onderhoud, vooral bij de PSA 1.6d en 2.0 d, zeer belangrijk.
Ik heb zelf een volvo v50 1.6 d waar ik 50.000/jaar mee rij. Deze is van 2005 en (gelukkig) zonder roetfilter. Km. stand 283.000. Ik rijd vnl. snelweg en snelheden boven de 100 km zijn mij vreemd. Met 1 tank diesel rijd ik ong. 1.000 km.
Het allerbelangrijkste is om de voorgeschreven serviceinterval niet aan te houden. Onderhoud doe ik vrijwel allemaal zelf. Olie verversen., met filter doe ik om de 7.500 km (volgens volvo 20.000). De oliepeilstok op max.
Tussentijds hoef ik nooit bij te vullen. De airco om de 3 jaar, gas eruit laten halen en opnieuw afvullen. Meestal is er dan 2/3 uit. Tussen de 2 radiatoren elke 3 jaar alle bladeren, zand, steentjes verwijderen. De condensor gaat hier anders geheid stuk. Alle PSA diesels gaan bij de verstuivers lekken als ze ouder worden. Ik haal de verstuivers er elk jaar uit, reinig alles, nieuwe brandplaatjes a €1,25/stuk erin. Houdt ook rondom de verstuivers bovenop alles schoon (ligt bij enkele na 1000 km beetje olie op).
Velen blijven rijden totdat de verstuivers er helemaal in vastgebakken zitten.
Olie van de versnellingsbak elke 2 jaar verversen i.p.v. wachten tot deze moeilijk schakelt en gereviseerd moet worden. En zo kan ik nog wel doorgaan.....
Ik begrijp ook wel dat mijn auto stuk kan gaan. Met de dynamo die stuk was is het voor mij de 1e keer in mijn leven dat de auto ermee stopte en ik rijd toch al bijna 40 jaar.
- NanookRubsIt
- 1st Gear member
Ja maar het is toch niet de bedoeling dat iemand die niks van auto's afkent dan niks dan stukken en problemen krijgt omdat hij niet zelf aan auto's kan werken of niet de tijd heeft om dat allemaal zelf te doen...en gelijk je zegt de olie van de versnellingbak verversen om de 2 jaar en verstuivers proper maken enz is dat niet net de bedoeling dat Volvo dat even naziet en eventueel vervangt dat ik daarom bijna 1000 euro (roetfilter niet inbegrepen) betaal voor een groot onderhoud.
-
- 3rd Gear member
Wat je schrijft klopt helemaal Nanook. De praktijk is helaas anders. Als de auto nieuw is gaat het goed. De problemen komen jaren later. De dealer zal bv zeggen dat het normaal is dat bij 100.000 de turbo stuk gaat etc.
Denk eraan dat van de motor zeer veel gevraagd wordt. Een zeer kleine carterinhoud, turbo om toch voldoende vermogen uit de motor te halen etc.
Denk eraan dat van de motor zeer veel gevraagd wordt. Een zeer kleine carterinhoud, turbo om toch voldoende vermogen uit de motor te halen etc.
- NanookRubsIt
- 1st Gear member
Ja ik weet het daar was ik al bang voor ik de auto kocht die 1.6hdi motor volledig uitgeperst tot 110pk lijkt mij niet goed voor zo een lichte motor. Maar dan bij ander inzien als ik hier op het forum kijk zie ik juist zoveel topics over stukken die stuk gaan op de 2.0d. Maar het probleem is dat het nie alleen motorisch is maar ook alle andere stukken erond. Was eent denken van toch over te stappen op een ander merk maar ja lijkt mij beter van niet aangezien ik nu al zowat elk stuk heb laten vervangen dat stuk kan gaan, en wie weet mss heb ik met een nieuwe wagen weer allemaal dezelfde problemen.
- dutchlimits
- 5th Gear member
Ja jij hebt misschien wel een miskleun gekocht maar die volvo van mij die blijft maar perfect door karren 

RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001