krakend/tikkend geluid bij wegrijden V70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maxxzz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 25.01.2006 - 09:12
Locatie: Drenthe

Als ik wegrijd uit stilstand (voor of achteruit) komt er een tikkend/krakend geluid bij het linker voorwiel vandaan. Lijkt in de buurt van de wielophanging/aandrijf-as.

Wat zou dit kunnen zijn en is dit misschien een bekend kwaaltje bij de V70?
2002 Volvo V70 2.4 Dynamic Line 140pk
2006 BMW 320d High Executive automaat 197pk / 400Nm
Gebruikersavatar
rhs60
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
Locatie: Rijsbergen (N.Br.)

Is waarschijnlijk een bekend kwaaltje bij de V70 en S60.

De bout waarmee de aandrijfas vast zit in de fusee is de boosdoener. Hier zijn gemodificeerde bouten met een rubber bus voor verkrijgbaar voor de belachelijke prijs van 18 euro per stuk ex. BTW.

Vervangen is erg eenvoudig:
Naafkapje er af, bout los, nieuwe bout met bus er in en natrekken met een momentsleutel.

hier een linkje naar een oud topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... steekassen
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
Gebruikersavatar
maxxzz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 25.01.2006 - 09:12
Locatie: Drenthe

rhs60 schreef:Is waarschijnlijk een bekend kwaaltje bij de V70 en S60.

De bout waarmee de aandrijfas vast zit in de fusee is de boosdoener. Hier zijn gemodificeerde bouten met een rubber bus voor verkrijgbaar voor de belachelijke prijs van 18 euro per stuk ex. BTW.

Vervangen is erg eenvoudig:
Naafkapje er af, bout los, nieuwe bout met bus er in en natrekken met een momentsleutel.

hier een linkje naar een oud topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... steekassen
Weet je misschien een onderdeelnummer ervan?
2002 Volvo V70 2.4 Dynamic Line 140pk
2006 BMW 320d High Executive automaat 197pk / 400Nm
Meijer
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.05.2007 - 23:28
Locatie: Drachten

Vandaag ben ik bij twee Volvo dealers geweest inzake mijn "tik-krak"probleem. Daarnaast heb ik een Volvo dealer telefonisch benaderd. De oorzaak van de klacht is duidelijk, alle drie Volvo dealers trekken dezelfde conclusie. De bout waarmee de aandrijfas vast zit is de boosdoener. Echter hebben deze Volvo dealers, met uitzondering van 1 nog nooit van een orgineel gemodificeerde bouten set gehoord m.b.t. bovengenoemde probleem. Let wel dit zijn “echte” Volvo dealers. De dealers komen onafhankelijk van elkaar met diverse oplossingen:

Volvo dealer (1): Naafkapje er af, bout los, gat vol pompen met vet, vervolgens de bout weer aandraaien met momentsleutel. Tevens niet op de hoogte van modificatie setje.

Volvo dealer (2): Naafkapje er af, bout los, bout vastzetten met lock-tite vervolgens de bout weer aandraaien met momentsleutel. Nadeel: bij reparaties in de toekomst moet de lock-tite eerst los gebrand worden. (kost meer tijd) Tevens niet op de hoogte van modificatie setje.

Volvo dealer (3): Naafkapje er af, bout los, oude bout vernietigen, gemodificeerde bout plaatsen en vervolgens de bout aandraaien met momentsleutel.

Voor volgende week heb ik een afspraak gemaakt bij Volvo dealer (3).

Groeten,

Lammert
Gebruikersavatar
arjen
4th Gear member
Berichten: 736
Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
Locatie: Leiderdorp

Vervangen is erg eenvoudig:
Naafkapje er af, bout los, nieuwe bout met bus er in en natrekken met een momentsleutel.
Als ik bij de dealer zo'n moer haal, is het vervangen ervan dan echt zo simpel. En hoe weet ik met hoeveel kracht de moer vast gezet moet worden?

Gr arjen
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Zo even dit onder werp omhoog geschopt!!!

Bij mij het volgende:
Aankomen rijden bocht maken,( om achteruit de carport in te rijden,) en dan een resonantie, het is zeker geen homokineet geluid maar het is er wel.
Links voor.
Iemand een idee/oplossing
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

w.stif schreef: Zo even dit onder werp omhoog geschopt!!!

Bij mij het volgende:
Aankomen rijden bocht maken,( om achteruit de carport in te rijden,) en dan een resonantie, het is zeker geen homokineet geluid maar het is er wel.
Links voor.
Iemand een idee/oplossing
Ik heb ook zoiets, heb ik alleen met koud/nat weer net of er een resonantie in een holle buis hoor. Ik vermoed iets met de veerpoot rubbers nog geen tijd gehad dat na te kijken.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10492
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

c7rl schreef:
w.stif schreef: Zo even dit onder werp omhoog geschopt!!!

Bij mij het volgende:
Aankomen rijden bocht maken,( om achteruit de carport in te rijden,) en dan een resonantie, het is zeker geen homokineet geluid maar het is er wel.
Links voor.
Iemand een idee/oplossing
Ik heb ook zoiets, heb ik alleen met koud/nat weer net of er een resonantie in een holle buis hoor. Ik vermoed iets met de veerpoot rubbers nog geen tijd gehad dat na te kijken.
Wellicht komt het wiel tegen de stuurslagbegrenzer aan zodra je een scherpe bocht maakt. Beetje vet aan beide zijden smeren en probleem is opgelost.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Bij mij was dit het onderste rubber om de veer, deze was versleten en 'kloenkte' bij scherpe stuurbewegingen. Materiaalkosten zijn nihil, werkzaamheden zou ik alleen doen als je echt het juiste gereedschap hebt. (veerspanners) Let wel op dat er nog meer rubberen onderdelen bij je veer/veerpoot zitten, het is dus de moeite om alles even na te kijken als het toch los moet.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Ik denk ( en hoop) beste Henk oet twente dat je gelijk hebt.
Het geluid klinkt helemaal niet ijzerachtig of gevaarlijk trouwens.
Morgenavond even kijken.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

En waarschijnlijk gevonden.
Gister op de brug even gekeken, en volgens de monteur zijn de binnenste stuurkogels ruim.
Dit stangetje kun je idd ook wel iets bewegen.
Het is niet gevaarlijk, maar hij zij dat je auto op hogere snelheid wel wat kan gaan zoeken, je banden slijten natruurlijk ook harder.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ergo: vervangen.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”