Verstandig? Snelheid maken met nieuwe auto
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
Ik ben morgen in de buurt van de Duitse grens, is het verstandig of misschien goed om mijn nieuwe auto, km-stand zal morgen op ongeveer 1400km staan. Even goed op snelheid te laten komen bij de buren? Of is het daar wellicht nog te vroeg voor want dan doe ik het natuurlijk niet... Ik twijfel... Iemand tips?
- bookkeeper
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
- Contacteer:
mijn inziens is het belangrijk, wanneer je met hoge snelheid wilt gaan rijden, dat de motor warm is, dus niet vol gas bij koud wegrijden....
en na op hoge snelheid gereden te hebben even tijd nemen om rustig uit te rijden... dus niet direct stoppen en motor uit....
en na op hoge snelheid gereden te hebben even tijd nemen om rustig uit te rijden... dus niet direct stoppen en motor uit....
Bookkeeper
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
Nee, dat staat buiten kijf. Ik ben ook een liefhebber, auto moet goed warm zijn en de boel moet goed uitgereden worden. Ik wil hem ook niet volgas gaan belasten maar gewoon keurig even op toeren brengen, wellicht even een goed aantal km's op hoge snelheid rijden en dan weer uitrijden en met 100 op de Nederlandse snelwegen naar huis. Dan heb ik nog ruim 100km om hem uit te laten rijden.
Vraag is echter of het verstandig is met pas 1400km op de teller...
Vraag is echter of het verstandig is met pas 1400km op de teller...
- bookkeeper
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
- Contacteer:
ik rij zelf altijd sportief, tot erg sportief en nooit problemen gehad of vreemde klachten.... wel altijd bovenstaande in de gaten gehouden...
Bookkeeper
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Gewoon niet tot het uiterste gaan , trek hem eens lekker door tot pak hem beet 180km/h daarna even weer wat rustiger .
Dan de keer erop tot 200 bijvoorbeeld , geen idee waar een T3 toe in staat is misschien is die 200 wel het uiterste
maar geen uur planken ..
Dan de keer erop tot 200 bijvoorbeeld , geen idee waar een T3 toe in staat is misschien is die 200 wel het uiterste

V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Het gaat om de toeren. Rij niet langdurig hoog in dezelfde toeren. Af en toe boven de 4000 kan, maar niet langdurig. Beetje met het gas spelen zodat de toeren varieren. Wordt het blok lekker soepel van en kunnen de nokkenassen op de juiste manier inslijten. Rij de 1e 5dkm op die manier, daarna kan je de toeren verder gaan opbouwen.
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
Haha, hoge snelheid is idd wat overdreven, volgens mij kan hij maar max 200... Ik ga zo de weg op, ik zal eens kijken wat handig is, ik zal hem zeker niet tot het uiterste gaan drijven maar even rustig toeren maken met een motor die heerlijk opgewarmd is lijkt mij lekker inrijden.V70 T5 assen schreef:Gewoon niet tot het uiterste gaan , trek hem eens lekker door tot pak hem beet 180km/h daarna even weer wat rustiger .
Dan de keer erop tot 200 bijvoorbeeld , geen idee waar een T3 toe in staat is misschien is die 200 wel het uiterstemaar geen uur planken ..
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bij een nieuwe auto niet langdurig een vaste snelheid aanhouden. Dit dus ongeachte je rijsnelheid. En niet meer dan zo'n 70% van het vermogen benutten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Precies. Eigenlijk is de autobahn daarom niet ideaal om je motor in te rijden. Binnenwegen zijn voor dat doel geschikter. Daar variëer je veel meer in toeren wat een lekker soepel en langer meegaande motor opleverd.Oceanracer schreef:Bij een nieuwe auto niet langdurig een vaste snelheid aanhouden. Dit dus ongeachte je rijsnelheid. En niet meer dan zo'n 70% van het vermogen benutten.
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
te laat, ik heb de autobahn betreden maar heb daar niet meer dan 20km opgereden en het snelste dat ik even 30 seconden heb gereden is 190km/h. Het was te druk en toerenteller is eigenlijk niet boven de 4000 uitgekomen. Toen ik wilde keren, was de oprit afgesloten en heb ik binnendoor terug moeten rijden en dus veel moeten schakelen.
Per saldo heb ik niks geks gedaan dus. Ik heb wel een paar keer met echt goede warme motor even iets voorbij de 4000 toeren te komen maar je merkt dat de motor dat nog niet echt prettig vindt. Dus op de snelweg veel terugschakelen en inrijden. Vandaag toch weer 350km gemaakt en gisteren ook 400km... begint op te schieten. Teller staat nu op 1560...
Per saldo heb ik niks geks gedaan dus. Ik heb wel een paar keer met echt goede warme motor even iets voorbij de 4000 toeren te komen maar je merkt dat de motor dat nog niet echt prettig vindt. Dus op de snelweg veel terugschakelen en inrijden. Vandaag toch weer 350km gemaakt en gisteren ook 400km... begint op te schieten. Teller staat nu op 1560...
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
Gisterochtend stond hij op 830 ongeveer daar heeft nijn vrouw bijna 400km mee gereden gisteren. Ik begon vanmorgen op een km-stand van 1220 en als ik in dld aan zou komen dan staat hij rond de 1400 en dan weer naar huis. Klopt volgens mij aardig... ik zeg toch ook morgen op 1400... en niet km-stand staat nu op 1400...remmm schreef:Ik ben morgen in de buurt van de Duitse grens, is het verstandig of misschien goed om mijn nieuwe auto, km-stand zal morgen op ongeveer 1400km staan. Even goed op snelheid te laten komen bij de buren? Of is het daar wellicht nog te vroeg voor want dan doe ik het natuurlijk niet... Ik twijfel... Iemand tips?
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Zal vast niet verkeerd geweest zijn, goed stukje rijden zo met een nieuwe (warme) moter.
Lange afstanden met hogere snelheid (vakantie) ook zeker niet slecht voor een auto - in tegendeel.
PS - als je zo door gaat met gem. 500 km per dag dan zit je dit jaar nog aan de 100.000 :roll:
Lange afstanden met hogere snelheid (vakantie) ook zeker niet slecht voor een auto - in tegendeel.
PS - als je zo door gaat met gem. 500 km per dag dan zit je dit jaar nog aan de 100.000 :roll:
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En had hij waarschijnlijk liever een diesel gehad.als je zo door gaat met gem. 500 km per dag dan zit je dit jaar nog aan de 100.000
On topic: Gewoon gaan met die banaan met inachtneming van alle goede adviezen die hierboven genoemd zijn. Dan is hij lekker los!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
Thanks voor de info en alle adviezen.... Wat heb ik er nou van geleerd? Dat je correct moet schrijven wat je aanvangskm is en dat je gewoon naar de auto moet luisteren... Ik wil hem gewoon lekker ingereden hebben (los) en dat komt binnenkort wel.
Ik maak normaal iets van 40.000km per jaar en rond de 100km per dag... Dit waren toevallig 2 extremen. Mijn vorige auto was een diesel maar ik mis hem nog niet.
Ik maak normaal iets van 40.000km per jaar en rond de 100km per dag... Dit waren toevallig 2 extremen. Mijn vorige auto was een diesel maar ik mis hem nog niet.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Aha, je hoeft de benzine kennelijk niet zelf te betalen. Maar ehm....een 1.6 dieseltje.....neem een D5, wil je nooit meer iets anders.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
+1V70/2.4D/2003 schreef:Aha, je hoeft de benzine kennelijk niet zelf te betalen. Maar ehm....een 1.6 dieseltje.....neem een D5, wil je nooit meer iets anders.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Ik kan je vertellen dat het behoorlijk wat verschil maakt om eens de teugels vrij te laten (op de A31).
Laatst ook nog even met de V60 gedaan (alhoewel deze inmiddels al 20.000 km heeft gereden). Bijna 1 uur lang 220 - 225 km per uur. Wel eventjes afgewisseld met het remmen voor medeweggebruikers die niet zo snel rijden en een stukje waar je maar 80 km/u mag rijden.
Dan is er vanaf 225 km/u nog een stukje met een snelheidsbeperking van 120 km/u, daarna rustig aan 50 km/u. Als de auto dan voor de garage staat loopt hij zonder meer schitterend mooi, alles doorgewarmd, roetfilter schoon.
Hele mooie, regelmatige, rustige loop.
Laatst ook nog even met de V60 gedaan (alhoewel deze inmiddels al 20.000 km heeft gereden). Bijna 1 uur lang 220 - 225 km per uur. Wel eventjes afgewisseld met het remmen voor medeweggebruikers die niet zo snel rijden en een stukje waar je maar 80 km/u mag rijden.
Dan is er vanaf 225 km/u nog een stukje met een snelheidsbeperking van 120 km/u, daarna rustig aan 50 km/u. Als de auto dan voor de garage staat loopt hij zonder meer schitterend mooi, alles doorgewarmd, roetfilter schoon.
Hele mooie, regelmatige, rustige loop.
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Zelf zit ik ook vaak op de autobahn in DE en ik heb wel 't idee dat hoe harder je op de autobahn rijdt hoe beter m'n D5 begint te draaien, uren aan een stuk 200+ is geen enkel probleem. Echt super blokken, 100% gemaakt om comfortabel en snel snelwegkm's mee te malen.
DPF en katalysator zijn al 2 jaar verwijderd dus daar kan ik ook geen problemen mee hebben, enkel een lager verbruik en hogere betrouwbaarheid voor de turbo. Altijd lachen als ik op de APK (hier gewoon keuring genoemd in BE) tijdens de roetttest vaak DPF-auto's zie roeten, en de mijne geen tikkeltje roet geeft en dus telkens perfect door de roettest raakt
DPF en katalysator zijn al 2 jaar verwijderd dus daar kan ik ook geen problemen mee hebben, enkel een lager verbruik en hogere betrouwbaarheid voor de turbo. Altijd lachen als ik op de APK (hier gewoon keuring genoemd in BE) tijdens de roetttest vaak DPF-auto's zie roeten, en de mijne geen tikkeltje roet geeft en dus telkens perfect door de roettest raakt
