Verstandig? Snelheid maken met nieuwe auto

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Ik ben morgen in de buurt van de Duitse grens, is het verstandig of misschien goed om mijn nieuwe auto, km-stand zal morgen op ongeveer 1400km staan. Even goed op snelheid te laten komen bij de buren? Of is het daar wellicht nog te vroeg voor want dan doe ik het natuurlijk niet... Ik twijfel... Iemand tips?
Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

mijn inziens is het belangrijk, wanneer je met hoge snelheid wilt gaan rijden, dat de motor warm is, dus niet vol gas bij koud wegrijden....

en na op hoge snelheid gereden te hebben even tijd nemen om rustig uit te rijden... dus niet direct stoppen en motor uit....
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Nee, dat staat buiten kijf. Ik ben ook een liefhebber, auto moet goed warm zijn en de boel moet goed uitgereden worden. Ik wil hem ook niet volgas gaan belasten maar gewoon keurig even op toeren brengen, wellicht even een goed aantal km's op hoge snelheid rijden en dan weer uitrijden en met 100 op de Nederlandse snelwegen naar huis. Dan heb ik nog ruim 100km om hem uit te laten rijden.

Vraag is echter of het verstandig is met pas 1400km op de teller...
Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

ik rij zelf altijd sportief, tot erg sportief en nooit problemen gehad of vreemde klachten.... wel altijd bovenstaande in de gaten gehouden...
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Gewoon niet tot het uiterste gaan , trek hem eens lekker door tot pak hem beet 180km/h daarna even weer wat rustiger .
Dan de keer erop tot 200 bijvoorbeeld , geen idee waar een T3 toe in staat is misschien is die 200 wel het uiterste :) maar geen uur planken ..
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Het gaat om de toeren. Rij niet langdurig hoog in dezelfde toeren. Af en toe boven de 4000 kan, maar niet langdurig. Beetje met het gas spelen zodat de toeren varieren. Wordt het blok lekker soepel van en kunnen de nokkenassen op de juiste manier inslijten. Rij de 1e 5dkm op die manier, daarna kan je de toeren verder gaan opbouwen.
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Warmrijden (olie is de beste indicatie die je kan gebruiken), en PLANKEN maar.
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

V70 T5 assen schreef:Gewoon niet tot het uiterste gaan , trek hem eens lekker door tot pak hem beet 180km/h daarna even weer wat rustiger .
Dan de keer erop tot 200 bijvoorbeeld , geen idee waar een T3 toe in staat is misschien is die 200 wel het uiterste :) maar geen uur planken ..
Haha, hoge snelheid is idd wat overdreven, volgens mij kan hij maar max 200... Ik ga zo de weg op, ik zal eens kijken wat handig is, ik zal hem zeker niet tot het uiterste gaan drijven maar even rustig toeren maken met een motor die heerlijk opgewarmd is lijkt mij lekker inrijden.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bij een nieuwe auto niet langdurig een vaste snelheid aanhouden. Dit dus ongeachte je rijsnelheid. En niet meer dan zo'n 70% van het vermogen benutten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Oceanracer schreef:Bij een nieuwe auto niet langdurig een vaste snelheid aanhouden. Dit dus ongeachte je rijsnelheid. En niet meer dan zo'n 70% van het vermogen benutten.
Precies. Eigenlijk is de autobahn daarom niet ideaal om je motor in te rijden. Binnenwegen zijn voor dat doel geschikter. Daar variëer je veel meer in toeren wat een lekker soepel en langer meegaande motor opleverd.
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

te laat, ik heb de autobahn betreden maar heb daar niet meer dan 20km opgereden en het snelste dat ik even 30 seconden heb gereden is 190km/h. Het was te druk en toerenteller is eigenlijk niet boven de 4000 uitgekomen. Toen ik wilde keren, was de oprit afgesloten en heb ik binnendoor terug moeten rijden en dus veel moeten schakelen.

Per saldo heb ik niks geks gedaan dus. Ik heb wel een paar keer met echt goede warme motor even iets voorbij de 4000 toeren te komen maar je merkt dat de motor dat nog niet echt prettig vindt. Dus op de snelweg veel terugschakelen en inrijden. Vandaag toch weer 350km gemaakt en gisteren ook 400km... begint op te schieten. Teller staat nu op 1560...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Huh? Je begon met 1400km op de teller volgens je 1e bericht, hebt daarna 400 en 350km gereden en nu staat je teller op 1560km? Ben je achteruit retour gereden?
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

remmm schreef:Ik ben morgen in de buurt van de Duitse grens, is het verstandig of misschien goed om mijn nieuwe auto, km-stand zal morgen op ongeveer 1400km staan. Even goed op snelheid te laten komen bij de buren? Of is het daar wellicht nog te vroeg voor want dan doe ik het natuurlijk niet... Ik twijfel... Iemand tips?
Gisterochtend stond hij op 830 ongeveer daar heeft nijn vrouw bijna 400km mee gereden gisteren. Ik begon vanmorgen op een km-stand van 1220 en als ik in dld aan zou komen dan staat hij rond de 1400 en dan weer naar huis. Klopt volgens mij aardig... ik zeg toch ook morgen op 1400... en niet km-stand staat nu op 1400...
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3186
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Zal vast niet verkeerd geweest zijn, goed stukje rijden zo met een nieuwe (warme) moter.
Lange afstanden met hogere snelheid (vakantie) ook zeker niet slecht voor een auto - in tegendeel.

PS - als je zo door gaat met gem. 500 km per dag dan zit je dit jaar nog aan de 100.000 :roll:
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

als je zo door gaat met gem. 500 km per dag dan zit je dit jaar nog aan de 100.000
En had hij waarschijnlijk liever een diesel gehad.
On topic: Gewoon gaan met die banaan met inachtneming van alle goede adviezen die hierboven genoemd zijn. Dan is hij lekker los!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Thanks voor de info en alle adviezen.... Wat heb ik er nou van geleerd? Dat je correct moet schrijven wat je aanvangskm is en dat je gewoon naar de auto moet luisteren... Ik wil hem gewoon lekker ingereden hebben (los) en dat komt binnenkort wel.

Ik maak normaal iets van 40.000km per jaar en rond de 100km per dag... Dit waren toevallig 2 extremen. Mijn vorige auto was een diesel maar ik mis hem nog niet.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Aha, je hoeft de benzine kennelijk niet zelf te betalen. Maar ehm....een 1.6 dieseltje.....neem een D5, wil je nooit meer iets anders.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

V70/2.4D/2003 schreef:Aha, je hoeft de benzine kennelijk niet zelf te betalen. Maar ehm....een 1.6 dieseltje.....neem een D5, wil je nooit meer iets anders.
+1
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gast

Ik kan je vertellen dat het behoorlijk wat verschil maakt om eens de teugels vrij te laten (op de A31).
Laatst ook nog even met de V60 gedaan (alhoewel deze inmiddels al 20.000 km heeft gereden). Bijna 1 uur lang 220 - 225 km per uur. Wel eventjes afgewisseld met het remmen voor medeweggebruikers die niet zo snel rijden en een stukje waar je maar 80 km/u mag rijden.
Dan is er vanaf 225 km/u nog een stukje met een snelheidsbeperking van 120 km/u, daarna rustig aan 50 km/u. Als de auto dan voor de garage staat loopt hij zonder meer schitterend mooi, alles doorgewarmd, roetfilter schoon.
Hele mooie, regelmatige, rustige loop.
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Zelf zit ik ook vaak op de autobahn in DE en ik heb wel 't idee dat hoe harder je op de autobahn rijdt hoe beter m'n D5 begint te draaien, uren aan een stuk 200+ is geen enkel probleem. Echt super blokken, 100% gemaakt om comfortabel en snel snelwegkm's mee te malen.

DPF en katalysator zijn al 2 jaar verwijderd dus daar kan ik ook geen problemen mee hebben, enkel een lager verbruik en hogere betrouwbaarheid voor de turbo. Altijd lachen als ik op de APK (hier gewoon keuring genoemd in BE) tijdens de roetttest vaak DPF-auto's zie roeten, en de mijne geen tikkeltje roet geeft en dus telkens perfect door de roettest raakt :)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”