s40 1.9D 2002

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
johnbob
Starter

Hallo

Op de eerste plaats, mijn naam is John en dit is mijn eerste post.
Ik weet niet of deze post hier op z'n plek is, maar dit hoor ik vanzelf wel ;-)

Ik heb een s40 1.9D 2002 met 222.000 km op de teller.
Deze auto loopt al meer dan 100.000 km zonder problemen.
Ik kocht hem van de eerste eigenaar en op het periodieke onderhoud na heb ik er geen kosten aan gehad.
Nu reed ik gisteren op de cruise control een tijdje achter een vrachtwagen met zo'n 90 km/u
Toen ik hem na een tijdje wilde inhalen bleek gasgeven nutteloos.
Normaal voel je de auto dan trekken en wil hij ervan door.

Er brande géén lampje op het dashb.
Toch was er bijna geen trekkracht.
Als ik met de koppeling ingetrapt gas gaf, dan maakte hij wel weer toeren, maar minder fel.
Deed ik dat in een versnelling, dan was weinig daar.
Op een stukje waar een beetje filevorming was moets ik optrekken van 60 naar 80, dit duurde zeker een halve minuut.
Hij gaf dus wel gas, maar absoluut zonder power...heeeel laaaangzaam zonder het te merken accelereerde hij.
Zo plots als dat het begon, zo abrubt was het ook weer weg...alles bij elkaar duurde het ongeveer 10 minuten.
Sindsdien heb ik nog 30 km autoweg gereden met full power, NIETS aan de hand. en daarna aansluitend nog 15 km stadsverkeer, eveneens NIETS meer gemerkt.

Heeft iemand dit eerder gehad of weet iemand waar ik eens naar moet kijken.
Nu doet hij het weer als vanouds, maar ja...dat onzekere gevoel in mijn buik is nog steeds niet weg ;-)

Alvast bedankt
MarioC70
6th Gear member

Even uit laten lezen op storingen,maar het komt vaker voor en na het contact te hebben afgezet en opnieuw starten is de storing weer weg.
Distributieriem vervangen al een keer?
johnbob
Starter

Thanks voor je responce.
Jep de distr. riem is vervangen bij 213.000 pas geleden dus.
Incl. alle bijbehorende onderdelen nieuw incl beurt etc.

Maar het schijnt dat je de storing niet meer kunt uitlezen als je de auto eenmaal een keer uitgezet hebt en gestart...dus dat zal niet meer gaan ben ik bang ;-)
Buurtje
3rd Gear member

Hallo Johnbob,

ik heb dit ook gehad (v40 1.9D 115pk, 2002).
Bij mij was het met name toen de auto koud was. De eerste 500 meter was alle power weg, en kon je met de koppeling ingetrapt wél toeren maken.

Omdat de auto nog onder garantie viel, heb ik de auto toen naar de garage gebracht. Zij hebben een hoop geprobeerd (o.a. additief aan de diesel om de motor schoon te branden). Uiteindelijk hebben ze de nokkenas vervangen (deze was licht beschadigd in mijn ogen, maar volgens mijn vaste garagist kon dit helemaal niet). Daarnaast hebben ze er toen een gereviseerde kop opgezet en toen was het probleem weg.
Waar het aan lag, kan ik dus niet met zekerheid zeggen, maar ik hoop tegelijkertijd dat mijn gehannes met die auto je bespaard zal blijven.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
johnbob
Starter

Ik hoop het ook hahaha
Ik rijd elke dag van maastricht naar eindhoven voor mijn werk (al 20 jaar) moet er niet aan denken dat het een tijd van problemen gaat worden.
Deze @@@ regering houd geen rekening met mensen die werken.
(sorry moest er ff uit) hahaha

De auto heeft me tot nu toe probleemloos overal gebracht...geen bijgeluiden geen haperingen....alleen dit ff.
Ook vandaag weer gewoon gereden...een vuiltje of iets aan de slang van de turbo?
johnbob
Starter

Inmiddels dagen verder en niets meer gemerkt.
volgens de garage kan het tussen de 0 en de 1200 euro gaan kosten.
Leuke diagnose dus.
Volgens de garage is er geen diagnose mogelijk omdat de motor al is uit geweest en er geen lampje heeft gebrand.

Heeft iemand een idee waar ik zelf naar kan kijken (kapotte slangen of een lek ergens) want vlgs mij is het iets kleins.
Hij rijd gewoon super, zonder haperingen of wat dank ook. Ik denk dat als het iets ernstigs is, dat ik dit probleem wel frequenter zou hebben sinds afgelopen donderdag.
Ik heb er nu weer 400 km opzitten sinds donderdag.
Buurtje
3rd Gear member

Als het probleem zich niet meer voordoet, zou ik er zeker geen 1200 euro aan uitgeven.
Ook raar dat ze een dergelijk bedrag noemen, zonder aan te kunnen geven waar het aan ligt. Ben wel benieuwd waar ze dat dan op baseren?
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
MarioC70
6th Gear member

johnbob schreef:Inmiddels dagen verder en niets meer gemerkt.
volgens de garage kan het tussen de 0 en de 1200 euro gaan kosten.
Leuke diagnose dus.
Volgens de garage is er geen diagnose mogelijk omdat de motor al is uit geweest en er geen lampje heeft gebrand.

Heeft iemand een idee waar ik zelf naar kan kijken (kapotte slangen of een lek ergens) want vlgs mij is het iets kleins.
Hij rijd gewoon super, zonder haperingen of wat dank ook. Ik denk dat als het iets ernstigs is, dat ik dit probleem wel frequenter zou hebben sinds afgelopen donderdag.
Ik heb er nu weer 400 km opzitten sinds donderdag.
Dat was zeker geen dealer?????
Bart Giesen
5th Gear member

Vermogenverlies heb ik ook gehad. Maar dat was een lekke turboslang (en dat merk je echtwel) en laterop een defecte luchtmassameter (en dat merk je ook heel erg ;-)). Juist omdat het bij jou zo spontaan komt en gaat maakt het wel apart :-), en heb ik geen idee.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”