heet lopen 145

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Swieb
2nd Gear member

Omdat mijn 145 heet liep, heb ik de thermostaat eruit gehaald. Dit ging even goed, maar vrij snel stond hij weer te koken.
Eerst voel ik dat hij vermogen verliest, en als ik hem stil zet, dan blijkt hij te koken. Wat kan dat zijn?
Kort geleden is de koppakking vervangen, de winter is hij goed doorgekomen maar nu sinds 2 weken steeds het heet loop verhaal.
onderschriftloos.........
Iroll
6th Gear member

Als het koelvloeistof peil goed blijft zijn er een paar mogelijkheden. Of de radiateur zit verstopt of er zit(ten) koelkanaal of kanalen verstopt of de waterpomp is op en moet vervangen worden. Ik zou om te beginnen de waterpomp vervangen.
Hoe ziet de kvs eruit? Is die bruin en drabbig dan aftappen, water en huishoudazijn 50/50 erin en daar een paar dagen mee rond rijden. Aftappen, tuinslang erin via de bovensteradiateur slang, daarna via de onderste rad slang en dan via de beide slangen van de kachel elk een paar minuten goed spoelen. Kachel wel op heet zetten.
Swieb
2nd Gear member

vloeistof in de radiator is bruinsig, geen echte rommel of drab erin, maar ik ga het met die huishoudazijn toch maar proberen als eerste.

Kan je zien, merken of de waterpomp niet goed meer is? zo ja wat/hoe
En misschien een hele domme vraag, waar zit de waterpomp?
Iroll
6th Gear member

Dat bruinsig is nie goe nie. Begin dan maar eens met die flush met azijn en daarna flink de tuinslang erin om de losse rommel eruit te spoelen.
Als je 'm dan weer gevuld hebt met kvs(!) draai de rad.dop eraf, start de motor en kijk via het gat of je de kvs goed ziet circuleren. Dan doet de waterpomp zijn werk. Als de thermostaat erin zit moet je wchten tot hij op temp. is zodat de thermostaat open staat. Met een dichte thermostaat zie je geen circulatie in de rad.
De waterpomp (van aluminium) zit links onderop het blok, aangedreven door de V-snaar. Kost rond de €50 uit mijn hoofd.
Swieb
2nd Gear member

THX. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het de waterpomp is. Kan die een ratelend geluid gaan maken?
Ik wilde nml een stukje rijden met het azijnmengsel erin, en na ongeveer 3,5 km was het vermogen weer weg, ratelde er iets in de motorkap en sloeg hij af. Hij wil nu ook niet meer aanslaan. Misschien als hij helemaal koud is wel weer (hoop ik dan 3,5 km duwen is niet alles hahaha).

Oke dan had ik toch het goede voor ogen wat ik dacht dat de waterpomp was.
admiral
5th Gear member

Swieb schreef:THX. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het de waterpomp is. Kan die een ratelend geluid gaan maken?
Ik wilde nml een stukje rijden met het azijnmengsel erin, en na ongeveer 3,5 km was het vermogen weer weg, ratelde er iets in de motorkap en sloeg hij af. Hij wil nu ook niet meer aanslaan. Misschien als hij helemaal koud is wel weer (hoop ik dan 3,5 km duwen is niet alles hahaha).

Oke dan had ik toch het goede voor ogen wat ik dacht dat de waterpomp was.
Mijn ex amazon had ook een waterpomp die begon te gieren maar ratelen dat niet, ik hoop voor je dat het niets ernstig is. Overigens heb ik mijn amazon destijds 3 maanden met alleen maar azijn laten staan. Auto was in de laatste fase van restauratie toen nog 2 weken mee rond gereden in de zomer en vervolgens afgetapt en gespoeld met leiding water. Koelen als geen ander.
Swieb
2nd Gear member

oke waar denk jij dan aan met deze symptomen?
Begon met hoger verbruik, heet lopen, vermogensverlies, ratelend geluid afslaan
is ie koud dan kan je hem tot nu toe weer starten, zodra hij iets warm wordt begint het weer met vermogen verliezen en heet worden
Luchtfilter is vervangen en alle vloeistoffen staan keurig op peil. Gastank zit vol.
Boele
4th Gear member

Klepspeling in orde?
Swieb
2nd Gear member

dat durf ik niet te zeggen, ze zijn na het vervangen van de koppakking niet meer gesteld
oudevolvo
3rd Gear member

Swieb schreef:oke waar denk jij dan aan met deze symptomen?
Begon met hoger verbruik, heet lopen, vermogensverlies, ratelend geluid afslaan
is ie koud dan kan je hem tot nu toe weer starten, zodra hij iets warm wordt begint het weer met vermogen verliezen en heet worden
Luchtfilter is vervangen en alle vloeistoffen staan keurig op peil. Gastank zit vol.
Distributie die het begeeft? Als de kern van het fiber tandwiel los raakt kun je rare dingen krijgen. Klapperend geluid + verlopende ontsteking.

Ow... het pertinax tandwiel dus..... daar ben ik helemaal niet blij mee.....
Swieb
2nd Gear member

Ik heb een garagebedrijf een mail gestuurd met de symptomen, en die begint te roepen dat het de koppakking is....... (alweer)

Ben net naar de auto gelopen in de hoop dat ik hem aan de praat zou krijgen en hem naar huis kon sukkelen, wat dus niet het geval is. Na het uiteindelijk aanslaan veel lawaai en geen vermogen. Dan maar zien dat ik hem naar huis gesleept krijg door iemand en hopen dat ik hem met een beetje hulp weer gangbaar kan krijgen. Nog even en ik zet hem voor loop of sloop te koop...... wordt er moedeloos van.

Maar goed eerst thuis zien te krijgen en dan uitvogelen wat het nu exact is wat hij weer mankeert.
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

moet je regelmatig koelvloeistof bijvullen?
binnenkant vd radiatordop vies met geel-bruine troep (soort gel)

had je de kop laten vlakken? (na de eerste keer)
Swieb
2nd Gear member

Ik had de kop niet laten vlakken. Geen troep aan de radiatordop, wel bijvullen, maar dat bleken 2 slangenklemmen te zijn die niet goed afsloten.
EVV
5th Gear member

Treed dat vermogensverlies alleen op op gas, of ook op benzine? Als je waterpomp stuk zou zijn heb je natuurlijk ook amper circulatie in je gas verdamper en die zit niet voor niets in het koelwater circuit ;)
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Iroll
6th Gear member

Ga er maar vanuit dat het fiber distributietandwiel los ligt van de as. De herrie kan je goed van vooraan het motorblok horen, achter het alu deksel vandaan.
Swieb
2nd Gear member

OP benzine heb ik niet getest, dat doe ik als hij thuis staat dan gooi ik er weer benzine in. Ik vermoed nml dat de tank lek is.
Botje
2nd Gear member

Waterpomp kan je deels controleren door de radiateurdop te verwijderen. (met "koude" motor doen anders kan het gevaarlijk zijn met hete vloeistof) Vervolgens je motor warm laten draaien totdat de thermostaat open gaat. Als het goed is zie je dan de koelvloeistof "rap" stromen door de radiateur.
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
Swieb
2nd Gear member

Hij staat thuis, accu is weer deels geladen, en ik heb hem met wat moeite kunnen starten., met nog meer moeite en een steen eventjes lopend gehouden zodat ik kon luisteren waar uit de kap het ratelende-krassende geluid kwam.'

Geluid komt volgens mij van recht voor van de neus van de wagen.
tijdens het lopen en starten kwam er rook uit de luchtfilter.

Ik had de radiatordop open gemaakt, en de vloeistof (inmiddels water) schuimde terwijl de auto nauwelijks gelopen heeft.

Geen mayo in de oliedop, wel een beetje olieachtige vloeistof in het luchtfilterhuis.

De vsnaar die voorop het blok zit (ik denk naar de waterpomp) mist een paar tanden.

Dat is voor zover ik nu gekomen ben. De luchtfilter had ik zaterdag net een nieuwe in gezet, en deze is nog schoon verder.

Tot zover wat ik kan horen en zien.
Swieb
2nd Gear member

Ik ben bang dat ik definitief afscheid moet gaan nemen van mijn volvo :shock:
Het blok is echt aan gort. Een ander blok.... ik weet het niet.
Het liefste zou ik weer een oldtimer volvo willen, maar of ik dat kan ophoesten nu?
Ik moet er eens even goed over nadenken. Baal stevig.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”