Gekende issues met Sensus

Over Sensus, Sensus Connect, Sensus Connet Touch etc
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

PGV70 schreef:Maar bij Sensus krijg je nu wel 2x en kaartupdate toegestuurd - inbegrepen bij de aankoop; dus ruim de eerste 3 jaar voorzien....
TomTom heeft ook regelmatig acties met 2 jaar gratis kaartupdates bij nieuwe aanschaf, of 4 updates (=1 jaar) voor 40 euro. Maar uiteindelijk betaal je al dat gratis gewoon zelf. Zowel bij Volvo als TomTom. De RTI staat in de prijslijst voor 1180 euro, een goede TomTom heb je voor 200. Reken 50 voor HD traffic en 60 voor kaarten per jaar. Dan zou je 9 jaar gratis RTI updates moeten krijgen, maar dan nog werkt een TomTom veel beter in bediening en navigatie.

Ik ben het met Santu eens dat maar weinig mensen dit interesseert. Het gros vindt het allang prachtig dat het in hun Volvo zit, en weten niet dat het veel beter kan en zou moeten zijn. En ik ga echt geen Renault kopen omdat daar een geïntegreerde TomTom inzit. Het blijft een nice-to-have en geen cruciale eigenschap van een auto.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Inderdaad, ik hou niet van die losse dingen op mijn dashboard, alles moet geïntegreerd zijn! Veel leuker!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ja, geïntegreerd is mooier, maar dan moet het wel goed werken! Het is kiezen tussen functionaliteit en esthetiek. Terwijl dat voor deze prijs helemaal geen keus zou moeten zijn.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Carlsson 900

RichieB schreef:Ja, geïntegreerd is mooier, maar dan moet het wel goed werken! Het is kiezen tussen functionaliteit en esthetiek. Terwijl dat voor deze prijs helemaal geen keus zou moeten zijn.
+1
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40383
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Heren,
zullen we ons beperken tot het in de titel van dit topic genoemde onderwerp.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Idd, het was niet mijn bedoeling om iedereen zijn gal te laten spuwen over Volvo of Sensus, maar eerder om een overzicht te realiseren van beperkngen en gekende probleempjes.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Maar goed, nu is het mij nog steeds niet duidelijk of , en hoe de feedback van dit lijstje bij Volvo terecht komt.
Er gewoon maar vanuit gaan dat men er niets mee zal doen is iets te gemakkelijk, en dan weten we zeker dat er ook ect niets zal veranderen.
Bovendien - laten we wel wezen, de Sensus is al een enorme verbetering tov vorige systeem tot midden 2011 - dus men heeft waarschijnlijk wel doorgekregen dat er verbeteringen nodig waren!.

Dus nogmaals, zijn er mensen met ingangen bij Volvo NL of Volvo Benelux (Brussel) die de lijst zouden kunnen doorgeven?

Of is een alternatief dat diversen dit terugkoppelen via de dealers, en dan hopen dat als Volvo dezelfde feedback via verschillende kanalen krijgt men wellicht actie gaat ondernemen?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik denk dat terugkoppelen naar de dealer met het verzoek dit door te geven aan Zweden het meeste effect zal sorteren. Als ze opeens 10 serieuze klachten krijgen van verschillende klanten, lijkt me dat een duidelijk signaal. Ik ga mijn klachten per E-mail sturen naar de dealer, dan is het makkelijker voor hen om door te sturen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20533
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@PGV70 Volvo Nederland leest mee. En er zijn genoeg mensen die contacten hebben dus er komt echt wel wat van die klachten bij Volvo Nederland terecht.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik afgelopen week een aantal keer gereden met de Sensus navigatie en een TomTom 950 ernaast. Wat me opviel:

Positief voor Sensus:
  • Routebegeleiding is goed ingesproken en goed verstaanbaar, dat kan bij de TomTom wel eens wegvallen in de muziek
  • In/uitzoomen gaat heel gemakkelijk, dat is bij TomTom een ramp
Negatief voor Sensus:
  • Navigatie is soms niet correct/logisch. Bij de Brienenoordburg vanuit het zuiden werd ik de parallelweg opgestuurd (waar de afslag Cappelle a/d Rijn zit) terwijl in naar Den Haag moest. Vanuit Den Haag naar Assendelft stuurde hij me via A4-A10-A8. Terwijl A4-A5-A9 sneller is. Nadat ik de A5 was opgegaan volgde na herberekening een tijdwinst van 5 minuten. Dus hij wist het wel dat het sneller was!?
  • Routetijden zijn te rooskleurig. Verschil tussen Sensus en TomTom was zo'n 5 minuten, waarbij de inschatting van TomTom beter klopt.
  • Niet alle wegennamen worden uitgesproken. Bijvoorbeeld de A16. De stem zegt dan "Houd links aan de [stilte] op".
  • 3D weergave ziet er niet 3D uit, het lijkt meer op 2D met een heel klein beetje perspectief. Bij TomTom zie je een horizon en lucht.
  • Bestemming ingeven is heel omslachtig. Zelfs via gesproken instructies. Vergelijk TomTom: aanzetten, "Thuis" indrukken. Sensus: "Navigatie", "Ga naar", "Opgeslagen locatie", "Thuis", "Voer in als bestemming".
  • TomTom heeft veel meer informatie in het 4,3" scherm staan dan Sensus in het 7" scherm. Zowel aankomsttijd als reisduur, zowel huidige snelheid als maximumsnelheid, etc. De ruime van Sensus scherm wordt niet optimaal benut.
  • Lange straatnamen/afslagnamen worden afgekort maar scrollen niet.
Ik ga de Sensus navigatie niet meer gebruiken... misschien na een volgende firmware update maar weer eens kijken.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Langbeest
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 18.01.2012 - 19:42

Navigatie is soms niet correct/logisch. Bij de Brienenoordburg vanuit het zuiden werd ik de parallelweg opgestuurd (waar de afslag Cappelle a/d Rijn zit) terwijl in naar Den Haag moest. Vanuit Den Haag naar Assendelft stuurde hij me via A4-A10-A8. Terwijl A4-A5-A9 sneller is. Nadat ik de A5 was opgegaan volgde na herberekening een tijdwinst van 5 minuten. Dus hij wist het wel dat het sneller was!?

Dit is bij mij de grootste frustratie.
Komt veel te veel voor dat je op de parallel baan terecht komt
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

@Langbeest - is dat altijd zo, of heeft eea misschien met verkeersinfo te maken? Ik rij vaak langs Utrecht, maar ook regelmatig Rotterdam, en dan pakt de mijne het wel goed op. Alleen zoals laatst bij de werkzaamheden rond Utrecht werd ik netjes wel via de parallelbaan gestuurd.

@RichieB - ben het met meeste van je commentaar eens; toch heeft voor mij de inbouw voordelen tov losse apparaten (praktisch, maar ook ivm inbraak).
Ik hou nog wel goede hoop dat lijstje met verbeteringen bij Volvo terecht komt en dat er wat mee gaat gebeuren.
Teruglezend op forum zie ik dat updates van Sensus afgelopen jaar ook al diverse verbeteringen heeft gegeven.
Afgelopen jaren met verschillende merken gereden, Renault, Volkswagen en ook losse GPS, elk met voordelen en nadelen, maar vind die van Volvo nu na aantal maanden niet eens zo slecht. Je leert er mee werken, en heen en weer switchen van Audio naar Nav gaat steeds sneller.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Langbeest
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 18.01.2012 - 19:42

PGV70 schreef:@Langbeest - is dat altijd zo, of heeft eea misschien met verkeersinfo te maken? Ik rij vaak langs Utrecht, maar ook regelmatig Rotterdam, en dan pakt de mijne het wel goed op. Alleen zoals laatst bij de werkzaamheden rond Utrecht werd ik netjes wel via de parallelbaan gestuurd.

@RichieB - ben het met meeste van je commentaar eens; toch heeft voor mij de inbouw voordelen tov losse apparaten (praktisch, maar ook ivm inbraak).
Ik hou nog wel goede hoop dat lijstje met verbeteringen bij Volvo terecht komt en dat er wat mee gaat gebeuren.
Teruglezend op forum zie ik dat updates van Sensus afgelopen jaar ook al diverse verbeteringen heeft gegeven.
Afgelopen jaren met verschillende merken gereden, Renault, Volkswagen en ook losse GPS, elk met voordelen en nadelen, maar vind die van Volvo nu na aantal maanden niet eens zo slecht. Je leert er mee werken, en heen en weer switchen van Audio naar Nav gaat steeds sneller.

Is altijd het geval, op dezelfde plaatsten. Tenminste waar ik geweest ben.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

@Langbeest. Je had gelijk, zelf nu ook paar keer bij Rotterdam gezien dat vanuit het zuiden de navigatie voor de parallelbaan kiest.....niet logisch.

Lees elders op het forum dat er een Sensus 3.0 update aankomt. Iemand hier al ervaring mee?
Moet nog op een onderhoudsbeurt wachten voor die update....
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
herbie65
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 16.06.2012 - 20:32

Ik heb de Sensus update naar 3.0 laten doen.
Maar voor de nav is er niets veranderd
Gast

vandaag ook Sensus 3.0 laten installeren.
Opstarten duurt naar mijn idee iets langer, maar eenmal opgestart werkt het systeem sneller.
Voor overschakelen tussen verschillende functies gaat lekkerder.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Sinds een week ook de update naar 3.0
- samen met terugroepactie en zomercheck laten uitvoeren.

Schakelen tussen verschillende scermen gaat inderdaad sneller,
voor navigatie wel een verandering dat route invoeren iets logiscer geworden is (een bestemming of meerdere);
verbruiksmeter is ook wel een aardige toevoeging bij My Car,

Andere issues nog geen verbetering kunnen vinden - maar dit wel weer (kleine) stap in goede richting.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
least
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 07.02.2009 - 20:03
Locatie: Middelpunt van Nederland

herbie65 schreef:Ik heb de Sensus update naar 3.0 laten doen.
Maar voor de nav is er niets veranderd
volgens mij wordt er een afslag icoontje getoond voor het afslagnummer! veranderingen in de menu's bij opnieuw indrukken van NAV, enkele bestemming opgeven, nabigatie beeindigen etc.

genoeg veranderd op NAV gebied!
nadenkend over weer een Volvo: V90
Gast

Het volgende valt mij wel op.
Als ik het volume helemaal laag heb gedraaid (dus geen geluid meer) op radio of media, staat het geluid weer aan bij het starten.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Het geluid voor MY POIs kan nu ook uit gezet worden.

Dus er is aardig wat verbeterd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “Communicatie”