Na starten is het niet mogelijk sneller dan 100 km/uur te rijden. Na ongeveer 20 minute is alles weer normaal.
De garage heeft van alles schoongemaakt, maar zonder resultaat.
Nu weten ze het eigenlijk ook niet meer, behalve vervangen van de turbo.
Maar als het de turbo is, waarom is het dan na 20 minute over.
Bovendien is dat een kostbare ingreep, terwijl het dan nog niet zeker is of het problem daarmee opgelost is.
Heeft iemand een geode suggestie??
vast bedankt
Vermogenverlies D5
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Is de auto uitgelezen bij een dealer of bij een universele garage?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
Krijg je een melding op de boorcomputer ? Inderdaad eerste werk is de auto laten uitlezen.
Je wagen gaat in noodloop en daar is een reden voor. Gezien je auto na een tijd weer normaal rijdt zal de turbo waarschijnlijk niet kapot zijn, eerder een sensor o.i.d. die de geest heeft gegeven.
Je wagen gaat in noodloop en daar is een reden voor. Gezien je auto na een tijd weer normaal rijdt zal de turbo waarschijnlijk niet kapot zijn, eerder een sensor o.i.d. die de geest heeft gegeven.
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Ik heb dit een tijdje geleden ook gehad, nadat de auto een paar maanden voornamelijk korte ritten heeft gereden. Nu heb ik het niet meer (zonder dat ik er iets aan vervangen heb), doordat ik wat langere stukken ben gaan rijden. Ik denk dat vervuiling de oorzaak is, er stond bij mij ook geen melding in de BC. De vervuiling zou m.i. de luchtmassameter, de turbo control valve of de EGR kunnen beïnvloeden. Ik zou zeker de turbo niet vervangen, als die stuk is zie je toch echt wel andere symptomen.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Met mijn huidige V70 had ik dit ook een paar jaar terug. Niet zo extreem als bij jouw (niet boven de 100 bij koud) maar bij koud was hij beduidend trager en minder fel dan na een half uurtje rijden. Pas toen voelde ik dat hij beter trok, en feller was.
Ik heb toen het inlaat circuit losgehaald en schoongemaakt, de mixer met de EGR klep ook los en schoongemaakt, het bleek gewoon dat de motor last had van astma: het hele inlaatcircuit was een beetje dichtgeslibt.......dit maakt de dealer nooit schoon bij service beurten.
Direct daarna was de motorloop een stuk rustiger, en ook bij koud is hij gewoon goed......(nu rijd ik altijd vrij rustig met een koude diesel)
Ook het verbruik ging op de BC bij 120 km via de cruisecontrol van 6.4 l/100km naar 5,9 l/km.......dus ook dit weer gewonnen.
Zie de drie fotoos:
Ik heb toen het inlaat circuit losgehaald en schoongemaakt, de mixer met de EGR klep ook los en schoongemaakt, het bleek gewoon dat de motor last had van astma: het hele inlaatcircuit was een beetje dichtgeslibt.......dit maakt de dealer nooit schoon bij service beurten.
Direct daarna was de motorloop een stuk rustiger, en ook bij koud is hij gewoon goed......(nu rijd ik altijd vrij rustig met een koude diesel)
Ook het verbruik ging op de BC bij 120 km via de cruisecontrol van 6.4 l/100km naar 5,9 l/km.......dus ook dit weer gewonnen.
Zie de drie fotoos:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Taranis
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
- Locatie: Goes
Bij mij is het inlaattraject wel schoon, maar ik ervaar hetzelfde als de topic starter, echter alleen na een warme start als de auto al volledig op bedrijfstemperatuur is. Zwaar irritant.
Ik lees 'm binnenkort uit en rapporteer eventuele foutcodes dan wel. Betreft hier overigens een 163 pk D5 (gechipt naar 210) XC70 GT MY2005.
Ik lees 'm binnenkort uit en rapporteer eventuele foutcodes dan wel. Betreft hier overigens een 163 pk D5 (gechipt naar 210) XC70 GT MY2005.
- Taranis
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 13:46
- Locatie: Goes
Zaterdag de auto uitgelezen. Vida geeft aan dat het kan zitten in:
- lekkage in vacuumslangen van de motorrubbers
- lekkage in de motorrubbers
- valse lucht in het inlaatsysteem
- lekkage in de vacuumslangen naar de turbocompressor / het turboregelventiel
- verstopte slangen voor de turbocompressor / turboregelventiel
- beschadigd turboregelventiel
- beschadigde turbocompressor
Hopelijk kun je hier iets mee. Succes!
Ik ga zelf om te beginnen de 2 vacuum motorsteunen maar eens vervangen. Die stonden toch al op de nominatie om vervangen te worden.
- lekkage in vacuumslangen van de motorrubbers
- lekkage in de motorrubbers
- valse lucht in het inlaatsysteem
- lekkage in de vacuumslangen naar de turbocompressor / het turboregelventiel
- verstopte slangen voor de turbocompressor / turboregelventiel
- beschadigd turboregelventiel
- beschadigde turbocompressor
Hopelijk kun je hier iets mee. Succes!
Ik ga zelf om te beginnen de 2 vacuum motorsteunen maar eens vervangen. Die stonden toch al op de nominatie om vervangen te worden.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20.02.2011 - 11:41
Net de XC90 D5 van 2005 terug uit de volvogarage. Wagen ging in noodloop bij accelereren met service melding op dashboard. Uitlezen in garage gaf fout bij de turbo. Twee mogelijke oplossingen: enerzijds een nieuwe turbo, anderzijds turbo demonteren, openmaken en reinigen. Prijsindicatie nieuwe turbo zonder btw en uurloon 900 euro (geschatte kost all-in 1700 euro). Meteen maar gekozen voor de budgetvriendelijker tweede optie (kostprijs 650 euro uurloon). Garage gaf aan dat dit probleem vaker voorkomt en ze in het verleden al goede resultaten hadden geboekt met deze portemonnee-vriendelijke werkwijze. Het moet gezegd, de xc90 loopt weer als een trein (toch de 25 kilometer, met een stukje snelweg huiswaarts). De wagen neemt terug vlot op en bovenal, het volle vermogen is terug beschikbaar. Ik hoop nu dat de twijfel die ik had bij de diagnose onterecht was en de wagen blijft presteren zoals het hoort.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Turbo stuk?
Dat komt bijna nooit voor,het probleem zal door de egr worden veroorzaakt.
Turbo openmaken en reinigen,als die dealer dat voor steld,ging ik op zoek naar een andere garage,dat is een verhaal wat zo de Fabeltjeskrant in kan!
Dat komt bijna nooit voor,het probleem zal door de egr worden veroorzaakt.
Turbo openmaken en reinigen,als die dealer dat voor steld,ging ik op zoek naar een andere garage,dat is een verhaal wat zo de Fabeltjeskrant in kan!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20.02.2011 - 11:41
Kan iemand dit bevestigen?Turbo stuk?
Dat komt bijna nooit voor,het probleem zal door de egr worden veroorzaakt.
Turbo openmaken en reinigen,als die dealer dat voor steld,ging ik op zoek naar een andere garage,dat is een verhaal wat zo de Fabeltjeskrant in kan!
Herstelling is uitgevoerd in een officiële Volvogarage met naam en faam. Als klant ga je er toch vanuit dat de hoofdmonteur weet waarover hij praat...
Ik heb Mario redelijk hoog qua kennis en ook zijn vader weet veel van Volvo.
Hij is er idd behoorlijk stellig over.
@MarioC70, kan je uitleggen waarom dit een onzin verhaal is?
Hij is er idd behoorlijk stellig over.
@MarioC70, kan je uitleggen waarom dit een onzin verhaal is?
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Moet zeggen dat ik idd nog nooit hier gehoord heb van een stukke turbo...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het probleem zit meestal in de egr klep of turboregelventiel,goed uitlezen is de eerste stap,ook wat betreft de luchtmassameter.
Maar als ik zijn reactie lees op mijn antwoord heeft hij er weinig vertrouwen in,komt door m,n leeftijd denk ik.
Maar als ik zijn reactie lees op mijn antwoord heeft hij er weinig vertrouwen in,komt door m,n leeftijd denk ik.

Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Een specialist kan inderdaad soms een turbo reviseren (hoewel dat bij personenwagens nauwelijks gedaan wordt volgens mij) Maar een Volvo dealer gaat zich daar echt niet mee bezig houden.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D