Onder mijn oude V70 MY2004 zaten bij aanschaf extra load banden codering 95Y XL. Ik heb bij vervanging van de banden ook altijd 95Y XL gekocht.
Nu heb ik een nieuwe V70 MY2012 en zitten er Michelin Primacy HP 225/50R17 98W XL onder. Nu wil ik 18" Cratus velgen er onder zetten, en ben ik op zoek naar de juiste banden. Is XL echt een must voor onder een V70? Of voldoen gewone 95Y banden ook?
Extra load banden noodzakelijk voor V70 ?
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4269
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Zou dat geen kwestie van typegoedkeuring zijn ? Zal in de praktijk wel gaan, maar de vraag is of het überhaupt mag om andere snelheidscodering en load index te plaatsen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Bedoel je dat 95Y altijd XL is? Dat zou best kunnen, ga ik uitzoeken. Een lagere load en/of snelheidscodering plaatsen lijkt me niet toegestaan, en zou ik zelf ook niet veilig vinden. Hoger mag natuurlijk wel lijkt me. De Y staat voor 300 km/h, de W voor 270. In princiepe zou H (210) voor een T4 al voldoen.
Ik maak me meer zorgen om de load 98 is 750 kg en 95 is 690 kg. Ik heb met mijn MY2004 altijd 95Y gereden, dus dat zou moeten mogen? De MY2012 T4 heeft een maximaal toegestane massa van 2210kg. Mijn MY2004 D5 was max 2180kg. Dan is 4x 690kg ruim voldoende, toch?
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code
Ik maak me meer zorgen om de load 98 is 750 kg en 95 is 690 kg. Ik heb met mijn MY2004 altijd 95Y gereden, dus dat zou moeten mogen? De MY2012 T4 heeft een maximaal toegestane massa van 2210kg. Mijn MY2004 D5 was max 2180kg. Dan is 4x 690kg ruim voldoende, toch?
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mijn huidige V70 heeft een eigen gewicht van 1531 kg en een maximaal toelaatbare massa van 2100 kg. Ik heb er nog nooit (ik heb hem sinds 2005) andere banden onder gehad dan 91Y. Toevallig één keer een 94Z, want daar kon ik toen voordeliger aankomen. Maar een 91-band heeft een laadvermogen van 615 kg en heeft bij mij nooit tot problemen geleid. Ook niet bij de APK of zo.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
In heb een interessante uitleg gevonden op http://www.wheels-inmotion.co.uk/forum/ ... topic=4495:
De conclusie is dat een standard load band het maximale gewicht kan dragen bij 2,5 bar. Voor extra load is dat 2,9 bar. Een beetje heel erg vreemd dus dat mijn splinternieuwe V70 werd afgeleverd met XL banden met 2,2 bar voor en 2,3 bar achter (volgens Volvo specs overigens). Ik had ze zelf al opgepompt tot 2,6 bar. Bij zo'n lage druk kunnen de XL banden minder(!) gewicht dragen dan SL banden. Vandaar dat je bij XL banden een hogere load index ziet voor dezelfde auto met SL banden.
Ik denk dus dat XL absoluut niet noodzakelijk is. De enige reden die ik gelezen heb is dat je minder risico loopt op beschadiging als je bijvoorbeeld een gat in de weg raakt met je band.
Het verhaal over hoge druk wordt bevestigd door http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=55. Een UK Volvo forum met dezelfde discussie: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=140319 met een link naar deze geweldige PDF: http://www.tiresafety.com/images/Tire%2 ... Manual.pdf.Extra Load tyres are designed to be used at higher pressures than normal tyres. They have the same maximum load capacity as a normal tyre with the same Load Index but achieve this at a higher pressure. Normal tyres are inflated to pressures between 2 bar and 2.5 bar. They reach the maximum load capacity as specified by the Load Index when inflated to 2.5 bar (35psi) Eg for a Load Index of 94 this is 670kg. Extra Load tyres can be inflated to pressures up to 2.9 bar (41psi) and actually have a lower load capacity at the same pressure as a normal tyre with the same Load Index. To get the 670kg load capacity for a Load Index of 94, an Extra Load tyre must be inflated to 2.9 bar. At 2.5bar it will only have a load capacity of 595kg.
De conclusie is dat een standard load band het maximale gewicht kan dragen bij 2,5 bar. Voor extra load is dat 2,9 bar. Een beetje heel erg vreemd dus dat mijn splinternieuwe V70 werd afgeleverd met XL banden met 2,2 bar voor en 2,3 bar achter (volgens Volvo specs overigens). Ik had ze zelf al opgepompt tot 2,6 bar. Bij zo'n lage druk kunnen de XL banden minder(!) gewicht dragen dan SL banden. Vandaar dat je bij XL banden een hogere load index ziet voor dezelfde auto met SL banden.
Ik denk dus dat XL absoluut niet noodzakelijk is. De enige reden die ik gelezen heb is dat je minder risico loopt op beschadiging als je bijvoorbeeld een gat in de weg raakt met je band.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mijn hemel, 2,9 bar. Nooit van mijn leven dat ik daar ooit mee rond zou gaan rijden! Kun je net zo goed houten wielen nemen!
Maar die XL's zijn meestal een paar euro duurder, dus dat geld kun je je dus ook besparen.

Maar die XL's zijn meestal een paar euro duurder, dus dat geld kun je je dus ook besparen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Ik zal nog eens goed kijken of die XL toevoeging er bij mij ook bij staat;
zomer: 225/50 R17 98W Michelin Primacy HP
Winter: 225/50 R17 98V Dunlop SP Wintersport 4D
Ik weet wel dat je (wettelijk) niet een band met andere (lagere) load index mag monteren dan wat er fabriek-af voorgescgreven is (kan een verzekeringskwestie worden bij een ongeval),
voor de snelheidsindex mag je voor winterbanden 1 categorie lager gaan zitten.
En @RichieB een H is dus niet toegestaan bij een T4.
zomer: 225/50 R17 98W Michelin Primacy HP
Winter: 225/50 R17 98V Dunlop SP Wintersport 4D
Ik weet wel dat je (wettelijk) niet een band met andere (lagere) load index mag monteren dan wat er fabriek-af voorgescgreven is (kan een verzekeringskwestie worden bij een ongeval),
voor de snelheidsindex mag je voor winterbanden 1 categorie lager gaan zitten.
En @RichieB een H is dus niet toegestaan bij een T4.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Wat betreft de bandenspanning,
mijn vorige auto had laagprofiel banden, 225/45 R18 en daar zat standaard ook 2.6 bar in (koud), en bij belading en bijv. vakantie 2.8 bar.
Bij warm weer en langere ritten met hoge snelheid zag je de spanning oplopen tot over de 3.0 a 3.1.
Dat was niet per-se oncomfortabel (al was die auto flink stugger geveerd).
mijn vorige auto had laagprofiel banden, 225/45 R18 en daar zat standaard ook 2.6 bar in (koud), en bij belading en bijv. vakantie 2.8 bar.
Bij warm weer en langere ritten met hoge snelheid zag je de spanning oplopen tot over de 3.0 a 3.1.
Dat was niet per-se oncomfortabel (al was die auto flink stugger geveerd).
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Of je een lagere loadindex en/of snelheidsindex monteert maakt in Nederland niks uit. Beide zijn geen APK-afkeur en hebben helemaal niks met je verzekering van doen. In het buitenland kunnen andere regels gelden.PGV70 schreef:Ik weet wel dat je (wettelijk) niet een band met andere (lagere) load index mag monteren dan wat er fabriek-af voorgescgreven is (kan een verzekeringskwestie worden bij een ongeval),
voor de snelheidsindex mag je voor winterbanden 1 categorie lager gaan zitten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Sinds vandaag do zomerbanden er weer onder,
en inderdaad met de toevoeging "Extra Load" (225/50 R17 98W Michelin Primacy HP).
Even bij een paar andere auto's gekeken in de garage bij bedrijf - zag een S60 en S80 met exact dezelfde banden en ook die "Extra Load" toevoeging.
Wellicht dat Volvo een deal heeft gemaakt met Michelin?
Of is de 98 load index by default "extra load"?
En voor wat betreft APK criterium of niet, ik rij niet graag met een (te) lage index, en vooral niet in Duitsland.
Bij vorige auto had de bandenboer een goedkoper alternatief geleverd met lagere index, maar ook door de leasemaatschappij is dat toen teruggedraaid.
en inderdaad met de toevoeging "Extra Load" (225/50 R17 98W Michelin Primacy HP).
Even bij een paar andere auto's gekeken in de garage bij bedrijf - zag een S60 en S80 met exact dezelfde banden en ook die "Extra Load" toevoeging.
Wellicht dat Volvo een deal heeft gemaakt met Michelin?
Of is de 98 load index by default "extra load"?
En voor wat betreft APK criterium of niet, ik rij niet graag met een (te) lage index, en vooral niet in Duitsland.
Bij vorige auto had de bandenboer een goedkoper alternatief geleverd met lagere index, maar ook door de leasemaatschappij is dat toen teruggedraaid.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Ik zou gewoon opvolgen wat Volvo adviseerd voor die 18" velgen.
Een hogere laadindex monteren lijkt me eerder zinloos, daar je toch nooit meer dan 400kg in je kofferruimte mee zal (en mag) zeulen.
Een hogere laadindex monteren lijkt me eerder zinloos, daar je toch nooit meer dan 400kg in je kofferruimte mee zal (en mag) zeulen.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
In de hoogtemaat van 50% wel, bij de hoogtemaat 45% is 94 ook al XL.PGV70 schreef:Of is de 98 load index by default "extra load"?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race