Beste forummers,
ik heb het volgende probleem met mijn S90 executive van 1997
zolang de buitentemperatuur onder de 14-15 graden blijft doet mijn ECC gewoon wat hij moet doen.
zodra het boven die temperatuur komt dan wordt het ijzig koud in de auto bij een stand van 22 graden. ook als ik de temperatuur 2 graden verhoogt dan nog wil hij niet echt zichzelf aanpassen.
ook heb ik af en toe ineens dat mijn voorruit helemaal beslaat , terwijl ik weet dat de airco gewoon meedraait want dat voel ik aan ve verdamper.
de lagedrukschakelaar op de verdamper is al vervangen ,en ook de sensor onder het dahsboard , maar dit gaf geen resultaat. ik weet dat er nog een sensor in de binnenverlichting zit ook maar elke keer 30 euro uitgeven om niets is ook weer zo wat. ook krijg ik geen foutmelding door van het controle paneel (knipperende blauwe lamp).
Volgens de dealer zijn er geen lekkages in het vacuum systeem.
we vinden wel dat de blower weinig kracht heeft op de voorruit
HEEFT ER IEMAND EEN SUGGESTIE ???.
ECC van slag
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
dit doet me denken aanm een wat lekke kachelradiator.....koelvloeistof wordt dan meegeblazen op de ruit. Is de ruit ook wat vettig, ruikt eea wat zoetig?ook heb ik af en toe ineens dat mijn voorruit helemaal beslaat
nog wat:
- is je kachelkraan nog goed?
- is je fanmotor nog fris...... zie ander topic hierover.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Heb je de foutcodes van de ECC al eens uitgelezen? Dat kan met de knopjes van de ECC toch ook bij een S90 van 1997?.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Fan motor doet het normaal als je hem handmatig op stand 5 zet.
de ruit is niet vettig.
het fenomeen doet zich 1 x per maand voor of zo.
wat ik dan ook doe airco aan of af ik krijg de ramen niet schoon geblazen.
als het een lekkend kachel radiateur is dan zou ik koelvloeistof moeten verliezen lijkt me.
voorals nog merk ik daar niets van.
de ruit is niet vettig.
het fenomeen doet zich 1 x per maand voor of zo.
wat ik dan ook doe airco aan of af ik krijg de ramen niet schoon geblazen.
als het een lekkend kachel radiateur is dan zou ik koelvloeistof moeten verliezen lijkt me.
voorals nog merk ik daar niets van.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
er komen geen foutcodes uitrollen bij het uitlezen van de ECC.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Wat een rotprobleem. Volgens mij zit er niet alleen een sensor in de binnenverlichting maar ook een slangetje waardoor het systeem lucht zuigt. Zit dat misschien verstopt?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
nee het slangetje zuigt als een idioot
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Die sensoren zijn gewone NTC weerstanden, die gaan eigenlijk nooit kapot. Je zou meer gaan denken aan een defect (slechte soldeerverbinding?) in de ECC unit.
Alleen dat beslaan van de voorruit snap ik niet. Daar heb je toch vocht voor nodig. Gebeurt dat ook als het buiten droog is?
Je kan het handschoenenkastje even verwijderen en de blower er uit halen (3 schroefjes). Dan kan je voelen of er geen natte troep ligt (blaadjes, takjes, vliegjes). De v90 heeft immers geen interieurfilter en na 15 jaar kan zich daar wat rommel verzameld hebben.
Alleen dat beslaan van de voorruit snap ik niet. Daar heb je toch vocht voor nodig. Gebeurt dat ook als het buiten droog is?
Je kan het handschoenenkastje even verwijderen en de blower er uit halen (3 schroefjes). Dan kan je voelen of er geen natte troep ligt (blaadjes, takjes, vliegjes). De v90 heeft immers geen interieurfilter en na 15 jaar kan zich daar wat rommel verzameld hebben.
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
ja ook als het droog is.
heel raar want de airco condenser voelt gewoon koud aan.
heel raar want de airco condenser voelt gewoon koud aan.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
zelf vind ik wel dat mijn buitentemperatuur meter erg entiousiast is.
als het buiten 10 graden is dan wil hij er wel een graad of 5 soms boven zitten.
zeker als ik ergens stil staa dan loopt hij op.
ik heb deze sensor al verplaatst, hing ergens los onder mijn voobumper, maar ik heb hem via een gaatje in de voorbumper dus nu buiten het gevoel van de radiateur hangen
als het buiten 10 graden is dan wil hij er wel een graad of 5 soms boven zitten.
zeker als ik ergens stil staa dan loopt hij op.
ik heb deze sensor al verplaatst, hing ergens los onder mijn voobumper, maar ik heb hem via een gaatje in de voorbumper dus nu buiten het gevoel van de radiateur hangen
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Dat hoop ik niet, de condensor zit in de motorruimte voor de radiator en hoort warm te worden. De verdamper zit na de blower en hoort koud te worden. :roll:jan weemering schreef:ja ook als het droog is.
heel raar want de airco condenser voelt gewoon koud aan.
Misschien wordt de verdamper wel te koud waardoor vocht op de verdamper condenseert die dan het interieur in wordt geblazen.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Je zou zeggen dat er dan water in het kachelhuis blijft staan. Misschien een verstopte afwatering?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
sorry ik bedoelde natuurlijk de verdamper
dat 2de zou kunnen, maar de reden dat hij te koud wordt wat is dat dan.
hij geeft dus dan meer kou af dan zou moeten, en dat voel ik binnen ook constant
dat 2de zou kunnen, maar de reden dat hij te koud wordt wat is dat dan.
hij geeft dus dan meer kou af dan zou moeten, en dat voel ik binnen ook constant
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Heb je de vraag al op het V700 forum gesteld? Daar zitten meer mensen die het een en ander weten, ik heb geen ideen meer!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Wat gebeurt er als je, zodra het probleem optreedt, de temperatuurregeling op maximaal zet? Krijg je dan wel of geen warme lucht?
(achtergrond van de vraag: zou de kachelkraan wel aangestuurd worden cq soms kunnen weigeren).
Wat gebeurt er als je, als het probleem optreedt, de airco uitzet? Blijft het dan koud en blijft de voorruit dan beslaan?
(achtergrond van de vraag: zou de kachelkraan wel aangestuurd worden cq soms kunnen weigeren).
Wat gebeurt er als je, als het probleem optreedt, de airco uitzet? Blijft het dan koud en blijft de voorruit dan beslaan?
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
ik heb de vraag niet op het 700 forum gesteld, omdat ik daar (ja ik moet mezelf schamen) geen toegang heb.
Pas op het laatst wordt er ook warme lucht aangevoerd.
ik heb al 2 keer meegemaakt dat er dan zelfs een soort van rook uit de roosters komt, dus een volop koude luchtstroom aangevuld met een warme.
aan die rook zit ook geen lucht of zo, en is ook niet nat.
als de airco wordt uitgezet, dan wordt er geen koude lucht meer aangevoerd.
ben net met de auto even weg geweest en de buitentemperatuur meter geeft 13 graden aan, en ik verlang 22 graden binnen, maar ik voel zuiver een koude luchtstroom uit de openingen komen
Pas op het laatst wordt er ook warme lucht aangevoerd.
ik heb al 2 keer meegemaakt dat er dan zelfs een soort van rook uit de roosters komt, dus een volop koude luchtstroom aangevuld met een warme.
aan die rook zit ook geen lucht of zo, en is ook niet nat.
als de airco wordt uitgezet, dan wordt er geen koude lucht meer aangevoerd.
ben net met de auto even weg geweest en de buitentemperatuur meter geeft 13 graden aan, en ik verlang 22 graden binnen, maar ik voel zuiver een koude luchtstroom uit de openingen komen
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
de kachel kraan zou inderdaad kunnen weigeren, maar zeker weten zoe ik het niet natuurlijk
de monteur heeft daar wel naar gekeken volgens mij (zit net achter het motorblok) maar kon er niets aan ontdekken.
de monteur heeft daar wel naar gekeken volgens mij (zit net achter het motorblok) maar kon er niets aan ontdekken.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Op het 700 forum kun je je registreren als gast hoor, je hoeft geen lid te zijn...
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
De kachelkraan wordt aangestuurd door vacuum.jan weemering schreef:de kachel kraan zou inderdaad kunnen weigeren, maar zeker weten zoe ik het niet natuurlijk
de monteur heeft daar wel naar gekeken volgens mij (zit net achter het motorblok) maar kon er niets aan ontdekken.
Controleer eens of er vacuum op het slangetje staat.
Preventief de kachelkraan vervangen is voor een S90 geen slecht idee overigens. Is van plastic en op het v700 forum is een geval beschreven dat door veroudering een piefje afbrak en een 960 ineens zonder koelwater reed. En dat risico wil je met een aluminium 6 cylinder blok niet lopen.
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Hoi Piet,
de kachelkraan wordt inderdaad aangestuurd door vacuum en die vacuum is er.
je blok aan bonken rijden omdat je met te weinig koelvloeistof rijdt is denk ik je eigen wschuld.
als je expansievat leeg raakt gaat er een lamp branden op je dashboard, en dan zit er in het systeem nog genoeg om de auto veilig stil te zetten.
maar laten we on topic blijven
de kachelkraan wordt inderdaad aangestuurd door vacuum en die vacuum is er.
je blok aan bonken rijden omdat je met te weinig koelvloeistof rijdt is denk ik je eigen wschuld.
als je expansievat leeg raakt gaat er een lamp branden op je dashboard, en dan zit er in het systeem nog genoeg om de auto veilig stil te zetten.
maar laten we on topic blijven
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad