Een nieuwe versie van Volvo's succesvolle SUV
Volvo XC90 Sport
* Verfijnd sportchassis, stuggere schokbrekers, directe
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging * 19-inch lichtmetaal, exclusieve
nieuwe lakkleur 'Passion Red'
* Sportinterieur met leren sportstoelen, stuurwiel en versnellingspookknop
* Exterieurdetails in zachte zilverglans en onderdorpels voorzien van
scuff plates in geborsteld roestvrijstaal * Krachtige benzinemotoren en
dito turbodieselvariant
Beesd, 12 juli 2006 - Op veler verzoek heeft Volvo Cars de XC90-serie
uitgebreid met een nieuwe variant; de XC90 Sport. Met zijn dynamische
vormgeving, unieke details en ronduit sportieve rijeigenschappen biedt dit
jongste Volvo-model nu nog meer rijplezier - en gegarandeerd veel bekijks.
"Er was veel vraag naar een sportievere uitvoering van de XC90", zegt
Karin Falk, hoofd van de Special Vehicles-afdeling bij Volvo. "Die vraag
kwam vooral van klanten die de veelzijdigheid en het comfort van een SUV
op prijs stellen, maar op zoek waren naar een hogere mate van rijplezier.
Speciaal voor hen hebben we de XC90 Sport ontwikkeld, met onder meer een
sportchassis met stijvere stabilisatie-armen en stuggere schokdempers,
directere, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en opvallend grote,
19-inch lichtmetalen velgen."
De 'Sport' wordt onder andere geleverd in een nieuwe lakkleur die
exclusief is voorbehouden aan deze XC90-variant; 'Passion Red'. Verder
beschikt de XC90 Sport - die net als de reguliere XC90 standaard is
voorzien van zeven zitplaatsen - over een verchroomd uitlaatsierstuk en
zijn de verbrede wielkasten, die het indrukwekkende formaat van de wielen
benadrukken, uitgevoerd in de carrosseriekleur. Verder zullen de
onderdorpels worden voorzien van unieke Scuff plates in geborsteld
roestvrijstaal. Diverse exterieurdetails zijn overigens niet in standaard
chroom, maar met een zachte zilverglans afgewerkt. Om het sportieve
karakter nog verder te accentueren zijn de roofrails die de XC90 kenmerken
op de 'Sport' achterwege gebleven. Ze zijn wel zonder meerprijs
beschikbaar.
Ook de vormgeving van het interieur benadrukt het sportieve karakter van
de auto. Zo zijn het sportstuur en de versnellingspookknop bekleed met
geperforeerd leder en bieden de sportstoelen, dankzij extra profilering in
de zijkanten, optimale ondersteuning in de bochten. Het zitmeubilair is
bekleed met twee soorten leder en afgewerkt met een contrasterende
'piping', wat het interieur een sportieve en exclusieve uitstraling geeft.
De wijzerplaten in chronograaf-stijl in het instrumentenpaneel zijn
subtiel blauw verlicht. De vloermatten met crèmekleurige bies maken het
plaatje van een sportief interieur met een hightech-sfeer compleet.
Aanvullend is de Volvo XC90 Sport tevens voorzien van een elektrisch
bedienbare zitplaats bestuurder mèt geheugenfunctie, waarmee ook het
comfortaspect niet uit het oog wordt verloren.
Vanzelfsprekend zijn ook de 'onderhuidse' aanpassingen om de sportieve
'looks' van de XC90 Sport te vertalen in bijpassend rijplezier en dito
prestaties het vermelden meer dan waard. Het chassis is daartoe verder
verfijnd en de schokdempers zijn stugger afgestemd; dit alles voor een
geoptimaliseerd weggedrag onder alle omstandigheden. Bovendien is de
automatische niveauregeling - in een gefinetunede versie standaard
aanwezig. Falk: "De rijkwaliteiten van de XC90 Sport zijn van een niveau
dat maar weinigen voor mogelijk hielden in de SUV-klasse. Overigens zonder
dat de auto aan comfort heeft ingeboet."
Motoren
Qua benzinemotoren heeft de XC90 Sport naar keuze de beschikking over
Volvo's vermaarde 4,4-liter V8 met 315 pk / 232 kW en een koppel van 440
Nm, of de gloednieuwe 3,2-liter zescilinder met 238 pk / 175 kW en een
koppel van 320 Nm. Op dieselgebied kan de XC90 geleverd worden met de
nieuwste generatie D5; een 185 pk / 136 kW sterke 2,4-liter vijfcilinder
turbodiesel met een koppel van 400 Nm. De motoren zijn bovendien compact
en overdwars geplaatst, dit voor optimale veiligheid en een ruim
interieur.
Prijzen per 1 juli 2006
Volvo XC90 Sport benzine
XC90 3.2 Geartronic EUR 72.020,-
XC90 V8 Geartronic EUR 84.535,-
Volvo XC90 Sport diesel
XC90 D5 EUR 69.480,-
XC90 D5 Geartronic EUR 72.365,-
Volvo XC90 Sport
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Die hadden we volgens mij al 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
nee, slecht voor m'n rugmenjo schreef:Ja Reitse, zet je hem daar ook even neer?

If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
"op veler verzoek" [-X meer als 2 "liefhebbers" kan ik me niet voorstellen en dan voor zo'n rooie zonder roofrails? die is pas echt lelijk!
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja stond ook zo in de Telegraaf vandaag, wat een grap zeg!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
De "markt" heeft vanaf het begin om vanalles op de XC90 gegilt, een gegeven wat Volvo AB heel konsekwent naast zich heeft neergelegt, c.q. niet heeft gehoort.Paul schreef:Ja stond ook zo in de Telegraaf vandaag, wat een grap zeg!
Ikzelf ben wel heel nieuwsgierig geworden wie de vertaalslag maakt van die soms wat pervers lijkende "klantenwensen" naar de afdeling special vehicles van Volvo die dit (naar hun idee) in een verkoopbaar product omzet, hij/zij moet één of andere (waarschijnlijk visuele) handicap hebben, dat kan haast niet anders, waarschijnlijk zelfs meer dan een, ik gok ook op iets met het gehoor.
- Douwe
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
En toch lijkt het me een leuke auto. Waarom met de massa meerennen? Dan had je een opel moeten kopen!
Ik heb nu mijn 5e Volvo. De eerste was een helblauwe (non metallic) V40 met de nodige sportstukken, de tweede een grijze XC70, leuk maar muisgrijs, de derde een XC90 in chrystal green, saaie kleur, maar uitgebreid met front- en sidebars. Nu een XC90 Ocean Race met front- en sidebars. Dat levert ook nog steeds bekijks op. De 5e staat in de garage, een ijsblauwe Duett, de kleur is niet speciaal, maar de auto wel.
Al met al, zet jezelf en Volvo op de kaart en verval niet in het oude imago van Volvo. Het nieuwe is aan de beurt, dat van de stijgerende eland!
Dus al met al, het lijkt me wel wat, zo'n rooie V8
Ik heb nu mijn 5e Volvo. De eerste was een helblauwe (non metallic) V40 met de nodige sportstukken, de tweede een grijze XC70, leuk maar muisgrijs, de derde een XC90 in chrystal green, saaie kleur, maar uitgebreid met front- en sidebars. Nu een XC90 Ocean Race met front- en sidebars. Dat levert ook nog steeds bekijks op. De 5e staat in de garage, een ijsblauwe Duett, de kleur is niet speciaal, maar de auto wel.
Al met al, zet jezelf en Volvo op de kaart en verval niet in het oude imago van Volvo. Het nieuwe is aan de beurt, dat van de stijgerende eland!
Dus al met al, het lijkt me wel wat, zo'n rooie V8