Radio of RTI-TMC slecht? Probeer dit eens...

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
FrankM
4th Gear member

Enigszins geirriteerd door het aanhoudende probleem dat ik EN slechte radio ontvangst heb EN slechte TMC ontvangst ben ik gistermiddag eens in de rechter achterzijbeuk van mijn S60 gedoken. Daar zit namelijk de antenneversterker en ik vermoedde daar een probleem.

Eigenlijk bleek ik dat probleem al heel snel te hebben gevonden, maar ik heb de boel toch nog even losgeknutseld. Helaas zonder fototoestel, maar de Volvo montagehandleidingen bieden uitkomst. Het gaat om het onderdeel dat je in deze handleiding http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... DocId=1666 ziet op plaatje 35. Heb je geen RTI, maar wel een antenne versterker dan ziet het kastje er vergelijkbaar uit, met maar een (1) coax-kabel.

Je komt bij de antenne versterker door (bij de S60 althans) de rechter bekledingskap in de achterbak weg te klappen. De versterker zit beneden en is een wit/creme kastje. Uit dat kastje komt een draad (op de tekening nr 2) die naar de bumperantenne gaat. De aansluiting daarvoor zit (zie zelfde plaatje en toelichting daarbij op pag 15) onder het achterlicht.

Bij mij lag het kabeltje los, waardoor de bumperantenne in het geheel niet werkte. Nu het kabeltje is aangesloten ontvangt RTI opeens veel meer TMC zenders en doet de radio het ook beter. Het aansluiten van het kabeltje kan overigens zonder losknutselen, gewoon met je hand ;-) Aangezien de steker vrij lang is (de contactjes zitten diep weg) is het aan te raden om de steker even aan te drukken, ook als 'ie wel aangesloten lijkt.

Succes!

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Thom
5th Gear member

Hoe kan dat kabeltje bij een 2006 auto al loszitten? Op zich heb ik weinig klachten over de ontvangst, alleen komt er af en toe een andere zender 'tussendoor' (??), erg vreemd... Het gaat om een HU850 met RTI en telefoon.

Thom
FrankM
4th Gear member

Nou...

...het heeft misschien af fabriek niet (goed) vast gezeten
...de monteur heeft bij het plaatsen van de AEM (zit daar ook in de buurt) per ongeluk het kabeltje losgetrokken/niet teruggeplaatst
...het kabeltje is losgetrild

Wat ik meer "jammer" vind is dat de garage dit probleem niet zelf heeft gevonden op basis van mijn klachten over dubbel slechte ontvangst.

Of je er baat bij hebt weet ik niet, het is niet moeilijk om even te kijken of het kabeltje los zit. Maar als je eerst iets anders wilt testen: start de RTI, ga naar instellingen, systeem (geloof ik), verkeersinformatie (manueel selecteren) en kies Zoeken. Kijk hoeveel zenders je vindt, in Nederland zou je tenminste Radio 1, Radio 3 en een subset van BNR, QMusic, Sky en 538 moeten vinden.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
S60 2.0T MY06 Sum
interface
4th Gear member

Thom schreef:Op zich heb ik weinig klachten over de ontvangst, alleen komt er af en toe een andere zender 'tussendoor' (??), erg vreemd... Het gaat om een HU850 met RTI en telefoon.
Thom
Heb ik ook af-en-toe last van. HU-803, met RTI en telefoon.
Thom
5th Gear member

Kijk hoeveel zenders je vindt, in Nederland zou je tenminste Radio 1, Radio 3 en een subset van BNR, QMusic, Sky en 538 moeten vinden.
Klopt, hij vindt hier meestal een zender of 6 a 7. Dan is het in orde toch? Wel jammer dat ie automatisch zelf Radio1 als TMC zender pakt, hierdoor kost het telkens heel veel tijd om via Q-music de flitsers op je scherm te krijgen. Maar goed, daar is al genoeg over gediscussieerd hier op het forum.

Thom
FrankM
4th Gear member

yep (2x) ;-)
S60 2.0T MY06 Sum
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”