Klepstoters c70

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
Lostcomm
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 02.10.2008 - 20:18
Locatie: Groningen

Beste forumleden,

Ik probeer er achter te komen of een c70 2.3 T-5 van september 1998 (MY 99) uitgevoerd is met hydraulische of mechanische klepstoters.

Ik heb nu een aantal dealers en een volvospecialist aan de telefoon gehad met tegenstrijdige antwoorden.

Bij het verwijderen van de kunststof kap op het motorblok bleken er geen "stelschroeven" onder te zitten. Maar ik heb ook begrepen dat dat geen garantie hoeft te zijn dat er dan hydro klepstoters in zitten.

Na t lezen van meerdere topics op dit forum en op het 850 forum ben ik er nog niet uit.

Bedankt voor de reacties.

Marten
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die motoren tot modeljaar 2000 hebben hydraulische stoters.
He lijkt me ook stug dat dealers dit niet weten.
Je kunt die motoren met vaste stoters herkennen aan de distributiekap die met klemmetjes is gemonteerd aan de distributiekant.
De motor die je hebt heeft dit nog niet.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Even een foto:

Hydraulische klepstoters:
Afbeelding

Vaste klepstoters:
Afbeelding
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gast

ligt het nou aan mij, maar waar zou ik het verschil moeten zien?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dat verschil is toch duidelijk lijkt me,de deksels op de motor zijn totaal anders,aan de laatste foto herken je de motor met vaste stoters..
Het laatste deksel zit met klemmetjes vast en het oude type met boutjes.
De motor is compleet anders ,ook inwendig wat betreft spoellkanalen en water kanalen.
Er is bijna niets hetzelfde al lijkt het wel zo!
Gast

MarioC70 schreef:Dat verschil is toch duidelijk lijkt me,de deksels op de motor zijn totaal anders,aan de laatste foto herken je de motor met vaste stoters..
Het laatste deksel zit met klemmetjes vast en het oude type met boutjes.
De motor is compleet anders ,ook inwendig wat betreft spoellkanalen en water kanalen.
Er is bijna niets hetzelfde al lijkt het wel zo!
Zo duidelijk is het blijkbaar niet, anders was het me zeker opgevallen. Komt waarschijnlijk ook omdat de foto's uit een andere beeldhoek zijn genomen en jij weet waarop je moet letten als onderscheidende elementen
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Om het lastig te maken zit tussen beide hier afgebeelde motoren ook nog een tussen model, geleverd eind 1998 begin 1999. Wel de Hydraulische stoters, maar het uiterlijk van een motor met vaste, plus ook een ETM en variabele kleptiming. Ik denk dat daar de verwarring een beetje ontstaat.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Nog een paar foto's dan, uit ongeveer dezelfde hoek:

Hydaulische klepstoters:
Afbeelding

Vaste klepstoters (of de hierboven beschreven RN motor):
Afbeelding
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Lostcomm
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 02.10.2008 - 20:18
Locatie: Groningen

De motor ziet er dus uit zoals op foto 2. De auto is van september 1998.
Dus dan zou het het tussenmodel kunnen zijn.
Hoe zou ik dit uit kunnen sluiten?
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

En het tussen model:
Afbeelding
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

EVV schreef:Om het lastig te maken zit tussen beide hier afgebeelde motoren ook nog een tussen model, geleverd eind 1998 begin 1999. Wel de Hydraulische stoters, maar het uiterlijk van een motor met vaste, plus ook een ETM en variabele kleptiming. Ik denk dat daar de verwarring een beetje ontstaat.
Dat klopt niet wat je zegt,deze motoren op de laatste foto zijn RN motoren en hebben allemaal vaste stoters,van een tussenmodel is geen sprake.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Zou inderdaad best eens het tussenmodel kunnen zijn.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

EVV schreef:En het tussen model:
Afbeelding
Deze heeft ook hydraulische stoters maar is geen nieuw type motor!
Alleen de RN motoren met klemmetjes aan de distributiekap hebben vaste stoters.
Deze dus niet!
We hebben er een aantal naast elkaar staan,je mag je zelf komen overtuigen!
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Waarom heeft deze dan wel het oude type injectorrail, maar het nieuwe type spruitstuk en bougiedeksel en distributiedeksel? Deze motor heeft al wel ETM?
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Maar deze heeft wel ME7, ETM en de VVT en het uiterlijk (2 delige kop kap) van een RN.
De foto komt uit deze link, daar staan nog wat meer foto's van dit blok.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je hebt wat dat betreft gelijk,maar de foto,s uit die link zijn van modeljaar 2000 en niet van modeljaar 1999.
Ze zijn begonnen met vaste stoters eind 1999
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Lostcomm
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 02.10.2008 - 20:18
Locatie: Groningen

Hierbij een foto van het betreffende blok.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Hoe zou de motorloop van dat tussenmodel zijn? Meer als een 2.4 of als een 2.5?
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Lostcomm schreef:Hierbij een foto van het betreffende blok.
Dat ziet er dus uit als het tussenmodel ;)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Meer als 2.4, in- en uitlaat zijn al nieuw, net als de elektronica.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”