Het valt mij op dat na een simpele reparatie van vorige week de lock-up van Geartronic niet meer werkt. Voorheen werd de koppelomvormer vastgezet boven een bepaalde snelheid (rond de 90 km/h). Vooral op de snelweg scheelt dat een paar honderd toeren.
Kan die reparatie er iets mee te maken hebben gehad (spanrol, dynamo vrijloop en multi-riem vervangen)?
Komt er een foutcode bij storing aan de lock-up?
kan het een simpele stekkerstoring zijn?
zijn er mogelijkheden om dit aan/uit te zetten?
Bak is bij 380k gereviseerd.
Geartronic Lock-up doet het niet meer
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
foutcodes uitgelezen ?
lijkt me niet zo dat die reparatie er iets mee te maken heeft
lijkt me niet zo dat die reparatie er iets mee te maken heeft
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Als je de reparatie bij de dealer hebt laten doen met "service 2.0" is alles gereset en geupdate..
Dan duurt het wel even (max 500km) voor alles weer ingeregeld is zoals jij dat gewend was.
Automaat (zelf lerend) zal nog steeds in lock gaan, maar waarschijnlijk pas bij hogere snelheid.
Dan duurt het wel even (max 500km) voor alles weer ingeregeld is zoals jij dat gewend was.
Automaat (zelf lerend) zal nog steeds in lock gaan, maar waarschijnlijk pas bij hogere snelheid.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8508
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Service 2.0 geeft toch alleen een s/w update van motor management en niet van de bak ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Correct, maar alle schakelgedrag wordt niet in de bak maar in de CEM opgeslagen, en dus foetsie.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8508
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Weer wat geleerd 

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
Nu ruim 500km verder nog steeds geen lock-up. Hoog in de toeren en je zit te wachten op die lock.
De garage heeft geen reset gedaan. Ik heb wel de service interval teruggezet (contactslot I, II icm dagteller)
Toch lijkt de baksoftware gereset of in een andere stand te staan (door wie en hoe??)
Ik merk nl. dat de bak weer in een soort 'vrij' komt te staan bij stilstand in de "D" stand. Softwarematig, dacht ik, kan je instellen of de bak bij stilstand blijft aandrijven (sneller weg) of bij rem los in z'n 1 komt.
Ik zal em laten uitlezen
De garage heeft geen reset gedaan. Ik heb wel de service interval teruggezet (contactslot I, II icm dagteller)
Toch lijkt de baksoftware gereset of in een andere stand te staan (door wie en hoe??)
Ik merk nl. dat de bak weer in een soort 'vrij' komt te staan bij stilstand in de "D" stand. Softwarematig, dacht ik, kan je instellen of de bak bij stilstand blijft aandrijven (sneller weg) of bij rem los in z'n 1 komt.
Ik zal em laten uitlezen
V60 PIH (2013)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
klinkt alsof je oude software hebt (gekregen), dat gedrag van het ontkoppelen bij stilstand is bekend bij oude versie van software.
Zou hem eens uit laten lezen op softwarelevel bij een dealer.
Bij de dealer zelf of bij een specialist het onderhoud laten doen?
Zou er niet te lang mee rond sturen. Je bak wordt nu onnodig heet.
Zou hem eens uit laten lezen op softwarelevel bij een dealer.
Bij de dealer zelf of bij een specialist het onderhoud laten doen?
Zou er niet te lang mee rond sturen. Je bak wordt nu onnodig heet.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Heeft de garage niet een 'service 2.0' software update gedaan? Of zoiets?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
geen dealer en ook geen specialist: een generalist dus.
waarschijnlijk wel wat aan de OBD gehangen.
ik rijd volgende week even bij een Volvo garage langs. Kan me herinneren dat in 2007-2008(?) een bakupdate heb gehad (behalve het in vrijkomen tussen 2 en 3 ook die stilstand-stand opgelost)
moet wel opgelost worden (vóór zomer vakantie)
waarschijnlijk wel wat aan de OBD gehangen.
ik rijd volgende week even bij een Volvo garage langs. Kan me herinneren dat in 2007-2008(?) een bakupdate heb gehad (behalve het in vrijkomen tussen 2 en 3 ook die stilstand-stand opgelost)
moet wel opgelost worden (vóór zomer vakantie)
V60 PIH (2013)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
- Locatie: Leeuwarden
Hela, als ik dit lees heb ik ook oude software op mijn geartronic. Kan ik me gewoon melden bij de dealer en weten ze dat wat ik bedoel? Of kom ik dan weer over als een klant die teveel geGoogled heeft? En weet iemand wat het kost?
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Nee, als de automaat ontkoppelt bij stilstand, klinkt mij dit als oude software. (wel vreemd, want volgens mij is deze software voor jouw modeljaar nooit gebruikt?) Sinds wanneer moet je je verontschuldigen dat je internet hebt? Anders bel je eens met de zaak waar ze je auto onder handen hebben genomen, wellicht kunnen ze je meer vertellen over wat er gebeurd is.
om even in te haken op het reset verhaal van volvotech;
Na een reset van de bak werkt de lockup juist lekker enthousiast ipv niet; bij de 70km/u ging hij er bij onze 2.4t al in. het lockup gedrag is ook temperatuursafhankelijk; de 4 doet hij al aardig rap, maar de 3 kan in de koude wintermaanden aardig lang duren voordat deze de lockup activeert. (wel iets van 20 km rijden, als je rustige 80km/u wegen rijdt en niet enhtousiast op trekt) met een GT merk je dit, als je hem op handmatig zet. Dit doet hij om de olie in de bak zsm op bedrijfstemperatuur te krijgen.
Vind het om eerlijk te zijn een vreemd verhaal, dat je dit probleem hebt na het laatste service-bezoek. Ik zou daar eens een telefoontje plegen. Voor hetzelfde geld ligt er een (temperatuur)sensor oid los. deze aisin warner bak wordt ook in andere auto's gebruikt; in bepaalde gevallen ook zonder lockup op de 3 en de 4, maar volgens mij niet zonder lockup van de 5e versnelling.
ik meende iets van 20 euro kwijt te zijn voor het updaten van de bak.
Maar voor hetzelfde geld is je lockup solenoid naar de knoppen;
http://www.sonnax.com/system/pdfs/87/or ... 08-RCW.pdf
hier staat wat meer info over de bak. Blijft vreemd dat hij ontkoppelt bij stilstand. (hangt niet samen met de lockup, voor zover ik kan oordelen) Ik zou mijn pijlen eerst richten op het contacten van de reparateur, dan naar de garage voor een update en evt. troubleshooting van de bak.
om even in te haken op het reset verhaal van volvotech;
Na een reset van de bak werkt de lockup juist lekker enthousiast ipv niet; bij de 70km/u ging hij er bij onze 2.4t al in. het lockup gedrag is ook temperatuursafhankelijk; de 4 doet hij al aardig rap, maar de 3 kan in de koude wintermaanden aardig lang duren voordat deze de lockup activeert. (wel iets van 20 km rijden, als je rustige 80km/u wegen rijdt en niet enhtousiast op trekt) met een GT merk je dit, als je hem op handmatig zet. Dit doet hij om de olie in de bak zsm op bedrijfstemperatuur te krijgen.
Vind het om eerlijk te zijn een vreemd verhaal, dat je dit probleem hebt na het laatste service-bezoek. Ik zou daar eens een telefoontje plegen. Voor hetzelfde geld ligt er een (temperatuur)sensor oid los. deze aisin warner bak wordt ook in andere auto's gebruikt; in bepaalde gevallen ook zonder lockup op de 3 en de 4, maar volgens mij niet zonder lockup van de 5e versnelling.
ik meende iets van 20 euro kwijt te zijn voor het updaten van de bak.
Maar voor hetzelfde geld is je lockup solenoid naar de knoppen;
http://www.sonnax.com/system/pdfs/87/or ... 08-RCW.pdf
hier staat wat meer info over de bak. Blijft vreemd dat hij ontkoppelt bij stilstand. (hangt niet samen met de lockup, voor zover ik kan oordelen) Ik zou mijn pijlen eerst richten op het contacten van de reparateur, dan naar de garage voor een update en evt. troubleshooting van de bak.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
@buikijn, dat hangt HEEL sterk af van welk type bak je hebt (en dus of je de Bosch, Volvo of Siemens print in de bakcomputer hebt zitten...)
Je kunt dus niet stellen dat dat juist andersom is...
Bij het type en bouwjaar van (D5 van 2003 van Marelli) is het absoluut zo dat een full reset (dus ALLE units gaan op "schoon", het lockup moment ingeleerd moet worden door km's te maken.
Hij moet het natuurlijk wel doen, maar wanneer is dan even te "leren".
Je kunt dus niet stellen dat dat juist andersom is...
Bij het type en bouwjaar van (D5 van 2003 van Marelli) is het absoluut zo dat een full reset (dus ALLE units gaan op "schoon", het lockup moment ingeleerd moet worden door km's te maken.
Hij moet het natuurlijk wel doen, maar wanneer is dan even te "leren".
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Niks zeker in het leven 
Aisin-Warner is een tijd de producent van de bak geweest, maar niet van de controller print!
(en daar gaat het nu net even om...)

Aisin-Warner is een tijd de producent van de bak geweest, maar niet van de controller print!
(en daar gaat het nu net even om...)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.