December 2017 heb ik de Michelin CrossClimate+ 235/45R17 97Y XL er onder laten leggen en er nu bijna twee jaar mee gereden.
Mijn ervaringen zijn positief in de zin dat slijtage echt minimaal is, maar wat aan de negatieve kant voor wat betreft cuppen op de achterwielen.
Of dat specifiek te maken heeft met deze band of dat de auto uitgelijnd moet worden durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed het laatste.
De banden waren eigenlijk nog helemaal niet op, maar ik hoorde al enige maanden een irritant gebrom uit de achterbak komen.
Tijdens de APK vorige week kwam naar voren dat de achterbanden niet meer het minimale profiel hadden aan de binnenkant van de band, deze kant had nog maar 1mm profiel, terwijl de rest van de band nog meer dan 3mm profiel had. Hierop werden de achterbanden dus afgekeurd en moest ik op zoek naar nieuwe.
De Volvo dealer durft hiervoor maar liefst € 398,= in rekening te brengen (2 banden), diezelfde band bestel ik online voor 100,= per stuk en daar komt dan nog 15,= montage bij.
Totaal dus € 230,=. Ondank dat de voorbanden nog niet aan hun eind waren heb ik ook deze maar meteen meegenomen, in november was ik toch al van plan om ze alle vier te vervangen, omdat het profiel als winterband dan te weinig is. Totaal was ik dus voor vier banden 480,= kwijt (bij de dealer bijna 800,=).
Ik heb er op de kop af 63.339 km mee gereden, waren ze achter niet scheef afgesleten, dan had er met gemak nog 15.000 bij gekund.
Naar mijn idee een behoorlijke prestatie voor een all-season band, met mij vorige S60 haalde ik op merk zomerbanden de 45k niet eens.
Ik heb er dus weer 4 nieuwe Michelin CrossClimate+ banden op laten monteren en ga binnenkort ook nog even voor een uitlijn check, in de hoop dat ik er dan nog wat langer op door kan rijden. Met een beetje rustig rijgedrag moet 80.000km best haalbaar zijn.
Michelin CrossClimate+ 235/45R17 97Y XL
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Hier met de CC+ dezelfde ervaring onder mijn D6. Ik had er ruim 43K mee gestuurd en er zat nog 4,5-5 mm profiel op alle banden toen ik er een nieuwe velgen set onder had gezet met uiteraard weer CC+ (maat 235/45/18 ). Uitgaande van nieuw 7.8 verbruik je dus 1 mm per 14K kilometer. Dan moet met 6 mm die 80K wel haalbaar zijn.
Om het cuppen tegen te gaan en voor meer gelijkmatige slijtage kun je ook de banden elke 10-15K wisselen van voor naar achter (doe ik wel i.i.g.).
Om het cuppen tegen te gaan en voor meer gelijkmatige slijtage kun je ook de banden elke 10-15K wisselen van voor naar achter (doe ik wel i.i.g.).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1532
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Hier dezelfde ervaring met mijn XC60. In Augustus 2017 de CC's eronder gekregen. Nu 59.000km verder. Bij de APK in Juni dit jaar gaf de dealer aan dat het verstandig zou zijn om voor de komende winter de banden te vervangen.
Cuppen achter is bij mij ook waarneembaar. Ze zeiden echter niet naar voren om te wisselen, omdat je dan trillingen op het stuur kunt krijgen.
Zeer tevreden met de CC's. Komen er ook zeker weer onder.
Cuppen achter is bij mij ook waarneembaar. Ze zeiden echter niet naar voren om te wisselen, omdat je dan trillingen op het stuur kunt krijgen.
Zeer tevreden met de CC's. Komen er ook zeker weer onder.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
Hoe is het met het geluid van de banden? Maken de CC meer lawaai dan de vorige banden die jullie erop hadden zitten?
Ik haalde trouwens nooit meer dan 30k km op de pih, dus de CC slijtage ziet er goed uit.
Ik haalde trouwens nooit meer dan 30k km op de pih, dus de CC slijtage ziet er goed uit.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1532
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Verschil geluid tussen de originele zomerband en de CC was bij mij nauwelijks waarneembaar.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Nu de nieuwe erop zitten zoeft de auto weer over de weg.
Door het cuppen maakte de achterbanden echt veel herrie bij bepaalde snelheden, is echt een verademing nu, hoor alleen het windgeruis.
Heb niet de indruk dat ze meer geluid produceren dan een gemiddelde zomerband en sowieso minder geluid dan een echte winterband.
Door het cuppen maakte de achterbanden echt veel herrie bij bepaalde snelheden, is echt een verademing nu, hoor alleen het windgeruis.
Heb niet de indruk dat ze meer geluid produceren dan een gemiddelde zomerband en sowieso minder geluid dan een echte winterband.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Plus 1, heb geen objectieve meetgegevens maar de V60 PIH is ook met CC+ eronder stil.arnold_w schreef: Heb niet de indruk dat ze meer geluid produceren dan een gemiddelde zomerband en sowieso minder geluid dan een echte winterband.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Check! En vandaar ook mijn verbazing dat ik in Autoweek klokje rond onlangs las dat ze bij Carrotec geen goede ervaring hebben met CC+ onder zwaardere voertuigen wat betreft slijtvastheid. Ik herken dat in ieder geval totaal niet en meerderen met mij niet dus.RoaldH schreef: Die CC+ zijn dus echt slijtvast!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Waarschijnlijk rijden veel V60 PIH rijders wat minder sportief dan bij de overige zware (SUV?) modellen. Zeker in Pure zul je de banden amper belasten.Gouwe schreef: Check! En vandaar ook mijn verbazing dat ik in Autoweek klokje rond onlangs las dat ze bij Carrotec geen goede ervaring hebben met CC+ onder zwaardere voertuigen wat betreft slijtvastheid. Ik herken dat in ieder geval totaal niet en meerderen met mij niet dus.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir