Pagina 6 van 7
Geplaatst: 01.08.2007 - 09:56
door Lex
Jammer dat sommige forummers in Holland wonen ( = 2.500 euro meer ).
Geplaatst: 01.08.2007 - 11:47
door patrice
hallo, effe terugkomen op het verschil tss 1.6 d en 2.0 d
1.6 d kost in belgië 25100 euro
inschrijvingsbelasting = 123 euro
eerste jaar rijtaks = 231 euro
2.0 d kost in belgië 26600 euro
inschrijvingstakx = 495 euro
eerste jaar rijtaks =383 euro
in totaal kost de 1.6d dus 25454 euro
de 2.0d kost in totaal 27482 euro
in totaal heb je toch ook een verschil van ruim 2000 euro, zonder erbij te rekenen dat een 2.0 d nog is duurder kost in verzekering en omnium!
dus kost het nog altijd minimum 1250 euro duurder om 2.0 d te verkiezen tegen een 1.6 d met chiptuning!
ps: heb deze morgen er met mijn volvo garage over gehad trouwens, en heeft mij laten weten dat een RICA tuningchip de v50 van 109 pk nr 135 pk laat opdrijven, dat het geen probleem is voor de garantie, want ze monteren die zelf in uw wagen en volvo meent dat het geen probleem is voor de hele wagen is in zijn geheel, en dat een standaard v50 1.6 d voorzien is om zeker tot 150 pk ongeveer betrouwbaar op de weg te blijven zitten en REMMEN, dus... why not????
dus voor mijn part liever meer pktjes onder de motorkap, en minder geld in de staat zijn zak.
en wat ik ook nog wou zeggen, 6 bak ok?! maar als het is om toch meer te verbruiken in 6de dan in 5de, geef mij dan maar een 5 bak! (dit werd al eerder gezegt op het forum door verschillende mensen)
groetjes pat
Lex schreef:Jammer dat sommige forummers in Holland wonen ( = 2.500 euro meer ).
Geplaatst: 01.08.2007 - 16:07
door kennethbril
mooi uitgelegd patrice.
Geplaatst: 01.08.2007 - 18:41
door Volvorijden
L.P.G.
Geplaatst: 01.08.2007 - 18:59
door vOlOv
patrice schreef:...in totaal heb je toch ook een verschil van ruim 2000 euro, zonder erbij te rekenen dat een 2.0 d nog is duurder kost in verzekering en omnium!...
Ik begrijp van je dat de verzekering met tuning niet duurder wordt, maf eigenlijk, wel prettig natuurlijk. Wat is omnium?
patrice schreef:...dus kost het nog altijd minimum 1250 euro duurder om 2.0 d te verkiezen tegen een 1.6 d met chiptuning!...
Tuning ex btw is deze rekensom, excl 1 jaar verzekering vanuit RICA...
patrice schreef:...de v50 van 109 pk nr 135 pk laat opdrijven....
mooie cijfers idd, met maar 1 verwaarloosbare PK verschil. Hou wel rekening met het feit dat het koppel wel 10% achterblijft op de 2.0D.
patrice schreef:...dat het geen probleem is voor de garantie, want ze monteren die zelf in uw wagen en volvo meent dat het geen probleem is voor de hele wagen is in zijn geheel....
Ik hoop het, ik hoop het voor je bij eventuele schade. Laat de volvo-dealer het expliciet op papier zetten! Weet niet of de dealer dit zal willen doen en zullen antwoorden met zoiets als'...dat dat niet echt nodig is...'.
(trouwens m.i. de beste test of het kwaad kan dit tunen, de dealer om deze schriftelijke garantie vragen. Mij is nameljik het beschreven antwoord ten deel gevallen en ik wist toen eigenlijk genoeg, maar goed)
patrice schreef:...en wat ik ook nog wou zeggen, 6 bak ok?! maar als het is om toch meer te verbruiken in 6de dan in 5de, geef mij dan maar een 5 bak! (dit werd al eerder gezegt op het forum door verschillende mensen)....
Klopt idd bij 120, bij hogere snelheden niet meer natuurlijk. Maar dat mag toch niet en dat doen we dus ook nooit hehehe :angel12:
Wel verhelderend antwoord verder (behalve Omium

), en je moet het natuurlijk ook gewoon zelf beslissen want niemand anders gaat er uiteindelijk mee rijden.
Geplaatst: 01.08.2007 - 19:01
door Volvorijden
There is no substitude voor cubic inches
Geplaatst: 01.08.2007 - 19:47
door patrice
merci!
kennethbril schreef:mooi uitgelegd patrice.
Geplaatst: 01.08.2007 - 19:53
door patrice
hallo, idd dit is de rekensom zonder btw, maar dat is een geschenkje van mijn garage

, en wat de garantie betreft is geen probleem, het staat zwart op wit, ik heb twee jaar volvo garantie, en 3 jaar bijkomende garantie gekregen van de garage zelf, en alles staat op contract dus normaal gezien no probs! en wat die omnium betreft, omnium = auto verzekeren tegen haar gehele waarde zelfs als je in fout bent , enfin de verzekering beschermt de andere weggebruiker bij een ongeval, en de omnium zorgt ervoor dat uw eigen kosten ook terugbetaald worden.
en van dat koppel daar heb je wel gelijk blijft iets minder dan de 2.0d
groetjes
vOlOv schreef:patrice schreef:...in totaal heb je toch ook een verschil van ruim 2000 euro, zonder erbij te rekenen dat een 2.0 d nog is duurder kost in verzekering en omnium!...
Ik begrijp van je dat de verzekering met tuning niet duurder wordt, maf eigenlijk, wel prettig natuurlijk. Wat is omnium?
patrice schreef:...dus kost het nog altijd minimum 1250 euro duurder om 2.0 d te verkiezen tegen een 1.6 d met chiptuning!...
Tuning ex btw is deze rekensom, excl 1 jaar verzekering vanuit RICA...
patrice schreef:...de v50 van 109 pk nr 135 pk laat opdrijven....
mooie cijfers idd, met maar 1 verwaarloosbare PK verschil. Hou wel rekening met het feit dat het koppel wel 10% achterblijft op de 2.0D.
patrice schreef:...dat het geen probleem is voor de garantie, want ze monteren die zelf in uw wagen en volvo meent dat het geen probleem is voor de hele wagen is in zijn geheel....
Ik hoop het, ik hoop het voor je bij eventuele schade. Laat de volvo-dealer het expliciet op papier zetten! Weet niet of de dealer dit zal willen doen en zullen antwoorden met zoiets als'...dat dat niet echt nodig is...'.
(trouwens m.i. de beste test of het kwaad kan dit tunen, de dealer om deze schriftelijke garantie vragen. Mij is nameljik het beschreven antwoord ten deel gevallen en ik wist toen eigenlijk genoeg, maar goed)
patrice schreef:...en wat ik ook nog wou zeggen, 6 bak ok?! maar als het is om toch meer te verbruiken in 6de dan in 5de, geef mij dan maar een 5 bak! (dit werd al eerder gezegt op het forum door verschillende mensen)....
Klopt idd bij 120, bij hogere snelheden niet meer natuurlijk. Maar dat mag toch niet en dat doen we dus ook nooit hehehe :angel12:
Wel verhelderend antwoord verder (behalve Omium

), en je moet het natuurlijk ook gewoon zelf beslissen want niemand anders gaat er uiteindelijk mee rijden.
Geplaatst: 03.08.2007 - 19:55
door +++t blijft behelpen+++
Volvorijden schreef:There is no substitude voor cubic inches
But there is a substitute for bad English..
Geplaatst: 07.08.2007 - 15:44
door BeePke
Ivm berekening, ik heb een tijdje geleden al eens een berekening gedaan maar dan benzine vs diesel (
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=236371#236371). De mijne is ook een 2.0D geworden, kwestie van mezelf te verwennen. En de meerprijs moet je niet zien op 1 jaar maar op de volledige levensduur (in jouw bezit weliswaar) + herverkoopwaarde. En de verzekering is niet zoveel hoger hoor, misschien 3 à 5 euro/maand duurder, peanuts dus! Ik heb een 1.6D gereden en dat rijdt zeker niet slecht, getune zal em nog beter rijden, maar ik heb mijn twijfels over de combinatie van de originele versnellingsbak met het verhoogde koppel.
Geplaatst: 08.08.2007 - 12:13
door aggadomo
Heeft er iemand al eens op gelet dat in de meeste verzekeringen 'aangepaste' voertuigen plots niet meer verzekerd zijn ?
Maw, als je je wagen laat chippen, dan moet je de verzekering op de hoogte brengen van de verhoogde pk's, en dan zal de verzekering ook iets duurder worden (niet echt veel). Doe je dit echter niet, en je raakt betrokken in een ongeval en men komt er achter dat je met een hoger aantal pk's rondreed dan oorspronkelijk vastgelegd in je polis dan zal de verzekering niet willen betalen, en dan mag je zelf voor alle kosten opdraaien...
Geplaatst: 08.08.2007 - 13:57
door Ludo
aggadomo schreef:...als je je wagen laat chippen, dan moet je de verzekering op de hoogte brengen van de verhoogde pk's, en dan zal de verzekering ook iets duurder worden (niet echt veel). Doe je dit echter niet, en je raakt betrokken in een ongeval en men komt er achter dat je met een hoger aantal pk's rondreed dan oorspronkelijk vastgelegd in je polis dan zal de verzekering niet willen betalen, en dan mag je zelf voor alle kosten opdraaien...
dat is theorie.
ook als je dit doorgeeft bij je verzekering, is je auto niet volgens het PVG.
Geplaatst: 23.09.2007 - 13:28
door Volvo Jacob
Laten we even duidelijk zijn. Chiptunen is niet legaal!
Wat betreft België:
1. Gelijkvormigheid
Je wagen is niet langer conform met het gelijkvormigheidsattest. Dat mag niet. Als je wil tunen kan dat maar dan moet je je wagen opnieuw laten homologeren. Dat doe je niet zomaar hoor...
2. Fraude
Je wagen is gekocht en je hebt BIV betaald. Die BIV is berekend op o.a. motorinhoud en vermogen. Bv. een 2.0D met 136Pk heeft een lagere BIV dan één met 140Pk. Als je dus je wagen opvoert pleeg je fraude, want je ontduikt BIV!
3. Verzekering
Het is verplicht een verzekering te hebben. Je verzekering moet bovendien geldig zijn. Wagens moeten daarom gelijkvormig zijn, dus niet aan geprutst. Doe je dat wel dan is je verzekering defacto ongeldig, en ben je dus niet in orde.
Ik heb ook voor de keuze gestaan maar wou grotere velgen (15" is echt wel klein). Op dat moment is verschil amper 750 euro.
Geplaatst: 23.09.2007 - 13:47
door bart simpson
Volvo Jacob schreef:Laten we even duidelijk zijn. Chiptunen is niet legaal!
Wat betreft België:
1. Gelijkvormigheid
Je wagen is niet langer conform met het gelijkvormigheidsattest. Dat mag niet. Als je wil tunen kan dat maar dan moet je je wagen opnieuw laten homologeren. Dat doe je niet zomaar hoor...
2. Fraude
Je wagen is gekocht en je hebt BIV betaald. Die BIV is berekend op o.a. motorinhoud en vermogen. Bv. een 2.0D met 136Pk heeft een lagere BIV dan één met 140Pk. Als je dus je wagen opvoert pleeg je fraude, want je ontduikt BIV!
3. Verzekering
Het is verplicht een verzekering te hebben. Je verzekering moet bovendien geldig zijn. Wagens moeten daarom gelijkvormig zijn, dus niet aan geprutst. Doe je dat wel dan is je verzekering defacto ongeldig, en ben je dus niet in orde.
Ik heb ook voor de keuze gestaan maar wou grotere velgen (15" is echt wel klein). Op dat moment is verschil amper 750 euro.
Formeel is het in Nederland exact hetzelfde
Geplaatst: 23.09.2007 - 17:59
door eXite
Volvorijden schreef:There is no substitude voor cubic inches
Nou ik wil een amerikaanse 6 liter v8 wel eens tegen een 1.3 liter boxer motor zien racen, dan gaan we eens kijken hoe het zit met de cubic inches
Overigens, we vergelijken hier wel de consumentenprijzen, maar ging het niet om lease?
Geplaatst: 24.09.2007 - 00:26
door kennethbril
In de F1 rijden ze toch maar met 2.4 liters? En ik denk dat ik hier nog een dvd heb liggen van top gear met een wagentje dat niks weegt en een 1.6 heeft en sneller is dan de meeste sporwagens.
Geplaatst: 25.09.2007 - 19:06
door bas80
Dan zul je vermoedelijk de Ariel Atom bedoelen (erg leuk om te zien hoe het gezicht van Clarkson wappert in de rijwind). Licht en erg snel. Dat geldt trouwens voor de meeste kitcars ook.
Geplaatst: 25.09.2007 - 22:33
door EvolvE
toch blijf ik erbij dat een V50 D5 een super auto is.
power, zuinig en grOOte remmen

kon op de tankbonnen rekenend bijna 1:18 rijden met een redelijk
actieve rijstijl.
alleen is ie wel duur........

Geplaatst: 25.09.2007 - 23:47
door eXite
Grote remmen? Ook respectievelijk voor en achter 300 om 278mm net als op de T5, Echt groot vind ik dat niet...
Geplaatst: 26.09.2007 - 08:40
door EvolvE
bas80 schreef:Dan zul je vermoedelijk de Ariel Atom bedoelen (erg leuk om te zien hoe het gezicht van Clarkson wappert in de rijwind). Licht en erg snel. Dat geldt trouwens voor de meeste kitcars ook.
Off Topic
De Ariel Atom heeft toch een 2 liter honda S2000 blok??[end-offtopic]