snelheidssensor differentieel
Geplaatst: 24.02.2008 - 21:13
Vorige week zijn we, zoals eerder te lezen was, bezig geweest met de uitlaat.
Omdat de eerdergenoemde problemen met de kilometerteller nog niet verholpen zijn én om alles uit te sluiten, hebben we de sensor achter op het differentieel losgehaald.
Deze sensor is vermoedelijk een "VR (Variable Reluctance) Speed Sensor".
Één of meerdere magneetje(s) op het ronddraaiende tandwiel veroorzaken een pulsje in het spoeltje in de sensor en dat pulsje wordt weer gebruikt door de electronica in de kilometerteller.
Analoog pulsje uit:

Eventueel omgezet naar digitaal of blokgolf:

De auto hebben we eerst veilig opgekrikt en om sleutelruimte te krijgen de "panhardstang" losgehaald (zie foto). Dit is snel en eenvoudig te doen.
In de Haynes staat (pagina 294) een beknopte "removal and refitting" met als commentaar:
"This nut may be very tight: be careful not to crush it or it will be impossible to remove".
Dit advies was niet voor niets; het zat erg vast.
Met een maxi-formaat waterpomptang en op de handvatten een klemtang om extra kracht er op te zetten wisten we het uiteindelijk los te draaien.
Inspuiten met WD40 of een variant daarop en eventueel met hamer en beitel alvast wat in de juiste draairichting losslaan kan meegeholpen hebben.
Wederom was roest de oorzaak dat het moeilijk los kwam...

Uitvergroot:

De afstandsring die volgens het Haynes boek de afstand tussen de sensor en het vliegwiel regelt, was door roest iets uitgezet en deze hebben we met behulp van een slijpsteen weer tot normale dikte teruggebracht.
Dit met de logica "de gewenste afstand is slechts 0,85mm dus kan een klein beetje meer héél veel negatief effect hebben".
De kop van de sensor is magnetisch en pikt, zoals je op de foto ziet, gelijk slijpsel en ander grut op van de werkbank.
Voor het monteren dus goed hierop controleren en schoonmaken!
VDO speedometer sender:

De montage-ring hebben we schoongemaakt en de schroefdraad ingesmeerd met kopervet in de hoop dat het in de toekomst eenvoudiger is los te halen, mocht dit ooit weer nodig zijn.
De bedrading vanaf de aansluitstekker hebben we enkele maanden eerder al aangepakt en deze is nieuw tot in de kofferbak.

Helaas leidde deze schoonmaakactie er niet toe dat de teller het weer goed doet...
Binnenkort gaat dus de teller-unit zelf uitelkaar! Een hele uitdaging...
Omdat de eerdergenoemde problemen met de kilometerteller nog niet verholpen zijn én om alles uit te sluiten, hebben we de sensor achter op het differentieel losgehaald.
Deze sensor is vermoedelijk een "VR (Variable Reluctance) Speed Sensor".
Één of meerdere magneetje(s) op het ronddraaiende tandwiel veroorzaken een pulsje in het spoeltje in de sensor en dat pulsje wordt weer gebruikt door de electronica in de kilometerteller.
Analoog pulsje uit:

Eventueel omgezet naar digitaal of blokgolf:

De auto hebben we eerst veilig opgekrikt en om sleutelruimte te krijgen de "panhardstang" losgehaald (zie foto). Dit is snel en eenvoudig te doen.
In de Haynes staat (pagina 294) een beknopte "removal and refitting" met als commentaar:
"This nut may be very tight: be careful not to crush it or it will be impossible to remove".
Dit advies was niet voor niets; het zat erg vast.
Met een maxi-formaat waterpomptang en op de handvatten een klemtang om extra kracht er op te zetten wisten we het uiteindelijk los te draaien.
Inspuiten met WD40 of een variant daarop en eventueel met hamer en beitel alvast wat in de juiste draairichting losslaan kan meegeholpen hebben.
Wederom was roest de oorzaak dat het moeilijk los kwam...

Uitvergroot:

De afstandsring die volgens het Haynes boek de afstand tussen de sensor en het vliegwiel regelt, was door roest iets uitgezet en deze hebben we met behulp van een slijpsteen weer tot normale dikte teruggebracht.
Dit met de logica "de gewenste afstand is slechts 0,85mm dus kan een klein beetje meer héél veel negatief effect hebben".
De kop van de sensor is magnetisch en pikt, zoals je op de foto ziet, gelijk slijpsel en ander grut op van de werkbank.
Voor het monteren dus goed hierop controleren en schoonmaken!
VDO speedometer sender:

De montage-ring hebben we schoongemaakt en de schroefdraad ingesmeerd met kopervet in de hoop dat het in de toekomst eenvoudiger is los te halen, mocht dit ooit weer nodig zijn.
De bedrading vanaf de aansluitstekker hebben we enkele maanden eerder al aangepakt en deze is nieuw tot in de kofferbak.

Helaas leidde deze schoonmaakactie er niet toe dat de teller het weer goed doet...
Binnenkort gaat dus de teller-unit zelf uitelkaar! Een hele uitdaging...