Geplaatst: 22.11.2010 - 15:38
Nee, ik bedoelde echt de inlaatkleppen. Bij gesloten inlaatkleppen komt brandstof welke in het spruitstuk word ingespoten immers niet direct in de verbrandingskamer terecht. Anders dan bij een diesel.
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Het ongecontroleerd verbranden is niet schadelijk, wat schadelijk is het feit dat de brandstof ontbrand ruim voordat de zuiger boven is in de compressieslag. Hierdoor wordt de brandstof die aan het ontbranden is, nog verder gecomprimeerd, wat een veel te hoge temperatuur in de verbrandingskamer oplevert. Het mengsel heeft wel even tijd nodig om helemaal te ontbranden, daardoor kan de electronica door het ontsteektijdstip te verlaten proberen het pingelen tegen te gaan.Edwin@Amsterdam schreef:Waarom zou het schadelijk zijn om de brandstof gecontroleerd te laten ontsteken voordat een ongecontroleerde ontsteking plaats vind?
Het is juist die ongecontroleerde ontsteking die schadelijk is.
Er gaat wel energie verloren omdat het ontstekingstijdstip niet optimaal is, de motor werkt zichzelf enigszins tegen. Daarom is het verbruik bij brandstof met een hoger octaangetal ook lager. Er kan dan ontstoken worden op een moment wat met 'normale' brandstof niet haalbaar is.
In de 'old days' noemden wij dit 'zuinig afstellen'
Als iemand het tegendeel kan beargumenteren dan hoor ik dit graag. Ik leer nog elke dag en weet zeker niet alles.
Ik denk dat die vraag eenvoudig te beantwoorden is. De ideale situatie zou zijn indien de ontsteking plaatsvindt bij een optimale vullingsgraad van de cilinder, een optimaal brandbaar mengsel en een optimale vonk van de bougie. Alles dat daar van afwijkt verlaagt het rendement van de motor.Edwin@Amsterdam schreef:Waarom zou het schadelijk zijn om de brandstof gecontroleerd te laten ontsteken voordat een ongecontroleerde ontsteking plaats vind?
Het is juist die ongecontroleerde ontsteking die schadelijk is.
De klopsensor doet alleen iets met de ontsteking en niet met het inspuitmoment. Inspuitmoment veranderen kan alleen bij een direct ingespoten motor en dat zijn veelal diesels. Het inspuiten gebeurt boven de gesloten inlaatklep. Gaat de inlaatklep open dan zuigt de verbrandingskamer vol benzine/luchtmengesel. Dus heeft het geen zin om het inspuitmoment te veranderen, het mengsel komt toch pas in de verbrandingskamer als de inlaatklep opent. En dat kan niet beinvloed worden door de ecu omdat de nokkenas het tijdstip van openen v.d klep bepaalt. Dit kan wel in bijv. de Vtec motoren van Honda. Die hebben variabele kleptiming.de klopsensor stuurt een signaal naar het motormanagement en dat zal inderdaad onder de gegeven omstandigheden de optimale situatie proberen te bereiken door 'iets' te doen met het ontstekingstijdstip én het inspuitmoment
http://translate.google.nl/ ?Edwin@Amsterdam schreef:Het is ondertussen een stuk helderder, maar hoe vertaal ik dit nu naar V-power.......
Er zijn verschillende vormen en oorzaken van detoneren/pingelen. Hier staat het allemaal duidelijk uitgelegd.Oké dat is duidelijk, kan je dan uitleggen waarom het later ontsteken het pingelen tegen zou gaan? Dat snap ik namelijk niet...
Maar Volvo heeft toch óók motoren met variabele kleptiming of ben ik nu helemaal de weg kwijt ?Iroll schreef:De klopsensor doet alleen iets met de ontsteking en niet met het inspuitmoment. Inspuitmoment veranderen kan alleen bij een direct ingespoten motor en dat zijn veelal diesels. Het inspuiten gebeurt boven de gesloten inlaatklep. Gaat de inlaatklep open dan zuigt de verbrandingskamer vol benzine/luchtmengsel. Dus heeft het geen zin om het inspuitmoment te veranderen, het mengsel komt toch pas in de verbrandingskamer als de inlaatklep opent. En dat kan niet beinvloed worden door de ecu omdat de nokkenas het tijdstip van openen v.d klep bepaalt. Dit kan wel in bijv. de Vtec motoren van Honda. Die hebben variabele kleptiming.de klopsensor stuurt een signaal naar het motormanagement en dat zal inderdaad onder de gegeven omstandigheden de optimale situatie proberen te bereiken door 'iets' te doen met het ontstekingstijdstip én het inspuitmoment
Dat zou best kunnen, maar het systeem wordt niet gebruikt om pingelen tegen te gaan, maar om onder verschillende belastingen van de motor het optimale vermogen te leveren. Wel indirect overigens maar niet aktief zoals een pingelsensor dit doet.Maar Volvo heeft toch óók motoren met variabele kleptiming of ben ik nu helemaal de weg kwijt ?
Rob
Sorry, ik ben even de draad kwijt. Welke vraag bedoel je precies?945i schreef:In die link vond ik trouwens geen antwoord op mijn vraag, Iroll...
945i schreef: kan je dan uitleggen waarom het later ontsteken het pingelen tegen zou gaan? Dat snap ik namelijk niet...
Inderdaad, de inspuitingtijdstip is niet te gebruiken om pingelen tegen te gaan. Pingelen treed op tijdens de compressie slag, en dan zijn de in en uitlaat klep al lang dicht, anders heb je immers geen compressie. Dus later inspuiten heeft geen zin, enige wat de electronica kan doen is hopen dat door het verlaten van de echte ontstekening de boel goed komt.Iroll schreef:Dat zou best kunnen, maar het systeem wordt niet gebruikt om pingelen tegen te gaan, maar om onder verschillende belastingen van de motor het optimale vermogen te leveren. Wel indirect overigens maar niet aktief zoals een pingelsensor dit doet.Maar Volvo heeft toch óók motoren met variabele kleptiming of ben ik nu helemaal de weg kwijt ?
Rob