Gebonk in aandrijving bij max. stuuruitslag

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
FrankS60
5th Gear member

Ja lijkt mij ook wel handig, alleen zitten er nog meer rubbers aan vast en weet ik niet of iedere draagarm exact hetzelfde is tussen de verschillende MY's .

Je zou dan een onafhankelijke beoordeling moeten hebben ofzo betreffende die andere rubbers of het ingeleverde van dezelfde kwaliteit is als de gekregen unit. Of dat regelen via de heren handelaars dat die het risico lopen om ook de andere rubbers te moeten vervangen. Heeft iemand eigenlijk ooit 1 van die andere rubbers moeten vervangen?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
obelix
2nd Gear member

Deze verticaal geplaatste rubbers schijnen weinig te lijden te hebben.
iig bij mij zien ze er nog als nieuw uit.
Heb geen enkel bericht hierover gevonden dat deze versleten waren.
Als je een set powerflex Polyurethane rubbers koopt dan "krijg" je deze er standaard bij.

Powerflex ophanging bussen voor de vooras draagarm, geschikt voor de Volvo 850/S70/V70
Type: alle types
Bouwjaar: alle bouwjaren
aantal stuks per set: 4
dat is dus 2x verticaal en 2x horizontaal voor € 110,-
OF
Powerflex ophangingbussen voor de vooras voorste draagarm, geschikt voor de Volvo S60/V70/S80
Type: alle types
Bouwjaar: vanaf `00
aantal stuks per set: 2
a € 62.50

bron http://www.skg-carstyling.nl/skg2006/pr ... 15184.html

Let dus op hoe je dragers er uit zien. Y-vorm of T-vorm.
Misschien ook handig om je aanslag nokken te vervangen.
Dat zijn de kunststof blokjes die op de arm gemonteerd zitten waartegen de maximale stuur uitslag pen? tegen aan komt.
kleur blokje is bepalend voor de dikte.

Ik zie trouwens bij Nordicar Volvo complete draag armen met rubbers (de verkeerde dan) liggen voor €118,- nieuw!
De €20.- rubbers pers je eruit en stopt die nieuwe powerflex erin en klaar !
kom je uit op ongeveer €370.- voor de gehele ophanging.
Nu: V70 My 11 III Professional-line.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
FrankS60
5th Gear member

Ja maar de truuk hier was nou juist dat je dus geen nieuwe armen hoeft te kopen! Kom je uit op 100 euro voor 2 kanten incl wat werk en de powerflexen...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Bobbl
3rd Gear member

Vandaag de auto gekeurd, en meteen met xtra aandacht de rubbers effen bekeken, samen met de keurmeester, en idd de rubbers hebben hun langste tijd gehad.
Zit nu alleen te twijfelen, of Powerflex, of politierubbers...............
Tevens gezien dat de binnenkanten van de voorbanden meer zijn afgesleten, heeft dit ook met de draagarmrubbers te maken of moet die ook uitgelijnd worden?
Wordt vervolgd..............
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
FrankS60
5th Gear member

Ja of je uitlijning, maar als die in stilstand helemaal goed is dat kun je er vanuit gaan dat de rubbers er een bijdrage aan hebben geleverd dat de banden versleten zijn. Ik weet trouwens niet of je een verlaagde auto hebt, dat wil ook nog wel eens de oorzaak zijn voor het verslijten van de binnenkant van je banden...
toppertje
6th Gear member

FrankS60 schreef:Ja of je uitlijning, maar als die in stilstand helemaal goed is dat kun je er vanuit gaan dat de rubbers er een bijdrage aan hebben geleverd dat de banden versleten zijn. Ik weet trouwens niet of je een verlaagde auto hebt, dat wil ook nog wel eens de oorzaak zijn voor het verslijten van de binnenkant van je banden...
wat een onzin!
als je auto verlaagd is, dan laat je de auto opnieuw uitlijnen
en zal er echt niet meer slijtage aan de binnenkant van de band zijn
als daarvoor.
geen glans zonder wrijving
FrankS60
5th Gear member

Nou ik kan je vertellen dat je bij een goede verlaging echt niet meer voldoende kunt stellen. Dat heeft niet met je sporing maar met je camber te maken, als je de draagarm hebt en je laat de auto tov daar van zakken door kortere veren dan zal je wiel meer naar binnen gaan staan aan de bovenkant. Daardoor ga je op de binnenkant rijden. Ik heb 4 verlaagde auto's gehad dus heb de nodige ervaring...
toppertje
6th Gear member

ervaring genoeg met verlaagde auto,s aan deze kant hoor.
mijn V70 is ong.3.5cm verlaagd en het camber kon nog steeds
zo afgesteld worden zoals ik het wou.
idd kan ik mij voorstellen dat als je meer dan 6cm wil gaan verlagen
dat je een keer uitgesteld raakt,maar daar zijn speciaale camber bouten
mischien een oplossing.
maar ik vindt het te kort door de bocht om te zeggen dat door verlagen
je banden aan de binnenzijde te veel slijten.
dit ligt toch echt aan de uitlijning(sporing/camber)
FrankS60
5th Gear member

Ik heb er 1 gehad die 45mm omlaag was, en dat was al buiten de limieten voor de afstelling. En dat moet je hem inderdaad wel laten uitlijnen als die van Bobbl verlaagd mocht zijn. Als het een hobbyklus van een kennis is geweest dan is het helemaal niet vanzelfsprekend dat de auto uitgelijnd is.

Die camberbouten zijn er trouwens wel voor volvo, maar voor heel veel andere merken niet. Weet ook niet of ze er voor iedere volvo zijn...

Anyway, verhaal komt er op neer dat ie maar even naar de uitlijning moet laten kijken ;) Of het nou door verlagen of slijtage komt!
Bobbl
3rd Gear member

Heren, mijne is niet verlaagd, zover als ik kan zien en weet.
Ik heb de auto zo gekocht, maar als ik het zo zie, is die niet verlaagd.
Dus denk ik dat de uitlijning niet goed is of het komt door de rubbers.
Ga effen offerte aanvragen voor powerflexen erin persen, bij verschillende garages natuurlijk.
Effen kijken wat dat gaat kosten, wil de volvo voor de zomervakantie in topstaat hebben, weet iemand trouwen nog een leuk adres voor Rvelgen?
Wil de mijne graag inruilen en banden om laten zetten.
Heb nu 17 inch thesis? velgen, van die dunne(niet schoon te houden) spaakjes.

Grtz
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
obelix
2nd Gear member

Als die rubbers weg zijn (zoals bij jou ook het geval is) dan zal tijdens accelereren het linkerwiel linksaf willen en rechterwiel naar rechts.
volgens mij slijt dan inderdaad de boel aan de binnenzijde af.
Zonder goeie rubbers kun je je oneindig laten uitlijnen echter dit is water naar zee dragen.
Politie rubber of Powerflex....? tja je kunt daar nog jaren over twijfelen.
qua geld is er helaas geen doorslaggevende factor :)
Kon op het almachtige internet geen negatief oordeel vinden over beide.
Alles is beter dan wat je nu hebt! zelfs die standaard dingen die ik nu onder mijn wagen heb zijn zo enorm veel beter! Dus als jij de volgende keer hier weer komt dan horen we het wel.

1 opmerking die over powerflex regelmatig terug komt was dat deze erg lastig plaatsen zijn, maar als het zit dan zijn ze geweldig.

@ FrankS60 Als iemand een brug heeft met een pers dan kost het buiten de moeite om inderdaad € 62.- (afronden naar € 100.-)
Ik ben niet zo lang op dit forum en weet niet wat de meetings inhouden.
Misschien een leuk initiatief om zoiets dan uit te voeren?
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
FrankS60
5th Gear member

Ja een brug is wel makkelijk maar niet noodzakelijk, als je toch de tijd hebt en niet per uur moet betalen dan kun je het geheel ook prima doen met opkrikken en dan steunen eronder. Desnoods huur je voor 45e een hele dag een brug in een hobbyhal. Die pers is alleen een beetje het probleem...

Heeft iemand ervaring met het soort pers dat je hier voor kunt gebruiken en hoe we daar beschikking over kunnen krijgen? Iemand ook enig idee hoe lang het duurt om 2 armen te doen? Anders zouden we er inderdaad 1 of meerdere dagen van kunnen maken voor iedereen die powerflex of politierubbers wil.
Bobbl
3rd Gear member

FrankS60 schreef:Ja een brug is wel makkelijk maar niet noodzakelijk, als je toch de tijd hebt en niet per uur moet betalen dan kun je het geheel ook prima doen met opkrikken en dan steunen eronder. Desnoods huur je voor 45e een hele dag een brug in een hobbyhal. Die pers is alleen een beetje het probleem...

Heeft iemand ervaring met het soort pers dat je hier voor kunt gebruiken en hoe we daar beschikking over kunnen krijgen? Iemand ook enig idee hoe lang het duurt om 2 armen te doen? Anders zouden we er inderdaad 1 of meerdere dagen van kunnen maken voor iedereen die powerflex of politierubbers wil.
Goed plan, maar dan wel voordat ik in julie naar zuid Frankrijk kachel!!
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
toppertje
6th Gear member

FrankS60 schreef:Ja een brug is wel makkelijk maar niet noodzakelijk, als je toch de tijd hebt en niet per uur moet betalen dan kun je het geheel ook prima doen met opkrikken en dan steunen eronder. Desnoods huur je voor 45e een hele dag een brug in een hobbyhal. Die pers is alleen een beetje het probleem...

ik heb wel eens gelezen dat het met een goede/grote bankschroef
ook gaat.
FrankS60
5th Gear member

Ja klopt is ergens in deze thread. Maar als we een paar auto's gaan doen op 1 of meerdere dagen dan kunnen we misschien beter goed gereedschap hebben. Dat is tenslotte het halve werk aldus het gezegde ;)

en @Bobbl, ja ik wil het ook wel redelijk snel geregeld hebben, van mijn S60 zijn de rubbers ook versleten en gezien mijn rijstijl is het beter als alle besturingsdelen goed werken...
obelix
2nd Gear member

Er zitten onder de forum leden ook wat Volvo monteurs verstopt....
Als 1 van deze bereidt is om die pers te hanteren, en/of zelfs zijn brug voor 1 dag uit te mogen lenen dan ben je in een klap klaar!

Misschien bestaat er wel een soort polie trekker die dit kan.
Het is mij nog onduidelijk hoe die politie rubbers / powerflex eruit zien.

De standaard rubbers zitten in een cilinder die zo kompleet uit de arm geperst word.
Die powerflex rubbers bestaan uit 2 delen en moeten dan in de oude cilinder geperst worden, althans zo lijkt het.
Ed Raket weet hier vast meer van (dat is ook de man van de bankschroef)
edraket
7th Gear member

toppertje schreef:

ik heb wel eens gelezen dat het met een goede/grote bankschroef
ook gaat.
Een bankschroef is toch ook een pers?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

obelix schreef: Misschien bestaat er wel een soort polie trekker die dit kan.
Het is mij nog onduidelijk hoe die politie rubbers / powerflex eruit zien.

De standaard rubbers zitten in een cilinder die zo kompleet uit de arm geperst word.
Die powerflex rubbers bestaan uit 2 delen en moeten dan in de oude cilinder geperst worden, althans zo lijkt het.
Ed Raket weet hier vast meer van (dat is ook de man van de bankschroef)
Je moet de rubbers er gewoon inpersen, met een soort poelietrekker gaat niet lukken.
Je hebt echt geen brug nodig, heb ik ook niet gebruikt. Gewoon op de garagevloer met een goede krik en steunen.
Ik ben er ongeveer 2 uurtjes mee bezig geweest, waarbij er aardig wat tijd gaat zitten in het "ontrubberen" van de pen in het rubber. Als je Powerflex rubbers gaat gebruiken heb je deze pen namelijk los nodig. Ik heb de PF rubbers er nu 45.000 km onder zitten en doen het nog perfect (mag je wel verwachten).
Wellicht dat de rubbers die je in de aftermarket onderdelen handel kunt kopen hetzelfde zijn als de politie rubbers. Het enige verschil is dat de politie rubbers geen olie vulling bevatten, en daardoor stijver zijn. Zelfs de PF rubbers zijn nauwelijks stijver dan de originele olie gevulde, dus daar zou ik me niet druk om maken. 2 rubbers kosten 50 euro. Samen met 2 uurtjes sleutelen moet dat uit kunnen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
hadico
5th Gear member

Ik heb hier twee setjes draagarmen liggen met defecte voorste rubbers dus als er interesse voor is om deze eerst van nieuwe rubbers te voorzien om ze zo onder je auto te kunnen zetten kom ze maar ophalen.
Mogelijk kun je dan later er weer een ander forumlid mee helpen soort van ruilsysteem? :wav:
Bobbl
3rd Gear member

hadico schreef:Ik heb hier twee setjes draagarmen liggen met defecte voorste rubbers dus als er interesse voor is om deze eerst van nieuwe rubbers te voorzien om ze zo onder je auto te kunnen zetten kom ze maar ophalen.
Mogelijk kun je dan later er weer een ander forumlid mee helpen soort van ruilsysteem? :wav:
Dus als ik het goed begrijp: jouw draagarmen rubbers eruit, pennen ontrubberen, en powerflex erin, armen wisselen, en de volgende kan mijn armen gebruiken!
Perfect plan, heb het alleen nog nooit gedaan.....................

Grtz
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”