@ferretje, veel fijne kilometers!
Mijn auto is ook bijna klaar om afgeleverd te worden (6 weken later dan in de koopovereenkomst, maar dat zal straks wel snel vergeten zijn). Morgenvroeg gaat die naar de poetser.
Helaas kan ik hem pas na het weekend ophalen want we zijn een lang weekend naar leuven. Soort afscheidsrit voor de 2.0D.
Na maandag kan ik dan ook eindelijk mijn ervaringen gaan delen.
Ervaringen V70 LE T4 MY12
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
-
- 4th Gear member
Nu bijna 300 km gereden. Nog wel even wennen aan het andere karakter van de Powershift tov de Geartronic.
Lane departure is soms wat irriterend. Media systeem is nog erg wennen. Verder ben ik er erg blij mee.
Over anderhalve week komen de Fortuna Diamond Cut velgen eronder, rij nu met m'n winterwielen van de "oude" V70.
Zal daarna wat foto's posten.
Lane departure is soms wat irriterend. Media systeem is nog erg wennen. Verder ben ik er erg blij mee.
Over anderhalve week komen de Fortuna Diamond Cut velgen eronder, rij nu met m'n winterwielen van de "oude" V70.
Zal daarna wat foto's posten.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Vanmiddag eindelijk de nieuwe auto opgehaald. Heel veel dingen die mooi zijn en goed bevallen. Auto is lekker stil, stiller dan de MY10. Kleur ben ik ook blijer mee dan het hele donker blauw Magic Blue Pearl van de MY10.
Alle extra systemen zijn prachtig.
Paar kleine puntjes waarvan de meeste al genoemd zijn:
- cruise control aanpassen gaat in stappen van +- 5km\h wat ik minder fijn vind dan de +-1km\h van de MY10.
- irritante beugeltjes bij de bijrijdersstoel.
- dashbord oogt wat rommeliger dan de MY10.
- bij vlot accelereren merkt je echt dat de T4 minder koppel heeft als de 2.0D
- kruipfunctie van de T4 Powershift is zwak. Bij een heel klein beetje weerstand moet je al echt gas geven om beweging in de auto te krijgen. Eenmaal onderweg is het een zeer aangename automaat.
Maar daar staan ook wel weer heel veel positieve punten tegenover:
- spraakherkenning van navigatie en telefoon is prettig en werkt makkelijk.
- adaptive cruisecontrol werkt heerlijk zolang je in dezelfde baan blijft, bij baanwissels vind ik het niet prettig anticiperen.
- lichtopbrengst van de xenonlampen is fantastisch, wat een zicht!
- slimmigheden als het automatisch naar beneden kantelen van de zijspiegels is echt zoiets waar ik blij van kan worden. Simpel en geniaal in eenvoud maar erg handig.
- het Sensusscherm is mooi om te zien en zit doordacht in elkaar hou autoinstellingen als temperatuur zijn gecombineerd op het scherm met de navigatie.
- opendak werkt prima tot ongeveer 100 Kmh, daar boven wordt het windgeruis wel wat aanweziger.
Nog niet veel gereden en moet aan somige verschillen nog wennen waarschijnlijk, RTI in de MY10 vond ik eerst ook wennen maar werkte daarna super snel en zonder veel afleiding.
Jammer dat ik morgen niet zel kan gaan rijden. Ik ga naar het werk met de Punto en vriendin gaat met de kinderen naar de dierentuin met de nieuwe auto.
Binnenkort wat meer ervaringen
Alle extra systemen zijn prachtig.
Paar kleine puntjes waarvan de meeste al genoemd zijn:
- cruise control aanpassen gaat in stappen van +- 5km\h wat ik minder fijn vind dan de +-1km\h van de MY10.
- irritante beugeltjes bij de bijrijdersstoel.
- dashbord oogt wat rommeliger dan de MY10.
- bij vlot accelereren merkt je echt dat de T4 minder koppel heeft als de 2.0D
- kruipfunctie van de T4 Powershift is zwak. Bij een heel klein beetje weerstand moet je al echt gas geven om beweging in de auto te krijgen. Eenmaal onderweg is het een zeer aangename automaat.
Maar daar staan ook wel weer heel veel positieve punten tegenover:
- spraakherkenning van navigatie en telefoon is prettig en werkt makkelijk.
- adaptive cruisecontrol werkt heerlijk zolang je in dezelfde baan blijft, bij baanwissels vind ik het niet prettig anticiperen.
- lichtopbrengst van de xenonlampen is fantastisch, wat een zicht!
- slimmigheden als het automatisch naar beneden kantelen van de zijspiegels is echt zoiets waar ik blij van kan worden. Simpel en geniaal in eenvoud maar erg handig.
- het Sensusscherm is mooi om te zien en zit doordacht in elkaar hou autoinstellingen als temperatuur zijn gecombineerd op het scherm met de navigatie.
- opendak werkt prima tot ongeveer 100 Kmh, daar boven wordt het windgeruis wel wat aanweziger.
Nog niet veel gereden en moet aan somige verschillen nog wennen waarschijnlijk, RTI in de MY10 vond ik eerst ook wennen maar werkte daarna super snel en zonder veel afleiding.
Jammer dat ik morgen niet zel kan gaan rijden. Ik ga naar het werk met de Punto en vriendin gaat met de kinderen naar de dierentuin met de nieuwe auto.
Binnenkort wat meer ervaringen
- least
- 3rd Gear member
zo zit ik zelf ook regelmatig in een IQ, en daarna in een auto vol broodkruimels...nklaver schreef:Jammer dat ik morgen niet zel kan gaan rijden. Ik ga naar het werk met de Punto en vriendin gaat met de kinderen naar de dierentuin met de nieuwe auto.

nadenkend over weer een Volvo: V90
-
- 8th Gear member
Ik zou als werkgever niet blij worden als de auto waar ik veel geld voor betaal, door moeders de vrouw gebruikt wordt en mijn werknemer met zijn privé auto naar het werk komt.. Of ben ik nu ouderwets..?
Anyway, ik zie nog geen foto's guy's
Anyway, ik zie nog geen foto's guy's

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Volvoman
- 7th Gear member
- Contacteer:
Gefeliciteerd Ferretje en Nklaver!! Ben idd erg benieuwd naar jullie bolides.
@ nklaver:
-bij de D3 van mij gaat de cruisecontrol wel in stapjes van 1km
-het draaien van de spiegels heb ik nog niet uitgevonden
-in de file op vakantie (volle bepakking) reed de D3 zonder extra gas zonder problemen
-de discussie over het dakraam is uitvoerig gevoerd in mijn topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=25
Heel veel plezier met de V70!!
In Zweden heb ik trouwens maar 1 nieuwe gezien: een Rode R-design.
@ nklaver:
-bij de D3 van mij gaat de cruisecontrol wel in stapjes van 1km
-het draaien van de spiegels heb ik nog niet uitgevonden
-in de file op vakantie (volle bepakking) reed de D3 zonder extra gas zonder problemen
-de discussie over het dakraam is uitvoerig gevoerd in mijn topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=25
Heel veel plezier met de V70!!
In Zweden heb ik trouwens maar 1 nieuwe gezien: een Rode R-design.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Volvoman schreef:In Zweden heb ik trouwens maar 1 nieuwe gezien: een Rode R-design.

Volvo for life
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
@volvoman, het draaien van de spiegels bij inschakelen van de achteruitversnelling zit bij de MyCar instellingen. Volgens mij een feature dat bij de elektrische stoelen hoort van de luxury line.
Ik ben erg benieuwd hoe het cruise control is in te stellen op +1kmh. Bij het vast zetten kan die wel op elke snelheid worden vastgezet. Bij + gaat die dan naar het eerste 5 voud, bijvoorbeeld van 77 naar 80. Daarna tekens stappen van +5
En mijn nummerplaat achter zit scheef. Puntje om de dealer te laten oplossen.
Ik ben erg benieuwd hoe het cruise control is in te stellen op +1kmh. Bij het vast zetten kan die wel op elke snelheid worden vastgezet. Bij + gaat die dan naar het eerste 5 voud, bijvoorbeeld van 77 naar 80. Daarna tekens stappen van +5

En mijn nummerplaat achter zit scheef. Puntje om de dealer te laten oplossen.
-
- 3rd Gear member
Dat lijkt mij, zeker bij een ACC, niet zo'n probleem. Het is het meest logisch om de snelheid in te stellen op een veelvoud van 5. 5km boven de maximum snelheid is feitelijk de maximum snelheid. Als er een auto voor je rijdt, die net wat minder snel gaat vangt de ACC dit op. Daarvoor hoef je de CC niet op een lagere snelheid te zetten.Ik ben erg benieuwd hoe het cruise control is in te stellen op +1kmh. Bij het vast zetten kan die wel op elke snelheid worden vastgezet. Bij + gaat die dan naar het eerste 5 voud, bijvoorbeeld van 77 naar 80. Daarna tekens stappen van +5
-
- 4th Gear member
Nog wat verdere ervaringen:
Schuifdak: dinsdagmiddag onderweg naar het strand leek het schuifdak zichzelf dicht te doen... zal wel met de airco te maken hebben, ik heb dat nog niet uitgezocht in het Manual. (Ja ja RTFM-principe)
Eerder merkten we al eens dat als hij door de windinval gaat "klapperen" hij voor de helft dicht ging.
Dat omlaagklappen van de spiegels is waardeloos. Heb je alleen nodig als je langs een stoeprand inparkeert. Als je tussen twee auto's parkeert in een parkeergarage wil ik niet dat ze naar beneden klappen. Heb het dus weer uitgezet.
Je kunt ook de hoofdsteunen van achteren automatisch omlaagklappen. Ik zie daar de lol nog niet van in want degene die bij het (achteruit)rijden het meest in de weg zit, de middelste, gaat niet automatisch omhoog en omlaag.
Van de beugeltjes op de bodem van de bijrijders stoel zit eigenlijk het linkse het meest in de weg. Ik heb hem buiten bereik geplaatst door daar de Lifehammer tegenaan te parkeren.
De ACC werkt perfect in ritten op provinciale wegen zonder dat je wordt ingehaald of zonder dat er wordt ingevoegd. Hij remt dan zelf af bij rotondes en geeft gas bij het verlaten er van. (Als er iemand voor je zit.)
Op de snelweg is het eigenlijk alleen effectief als er ofwel heel weinig verkeer zit of je iets te hard op de linkerbaan rijdt. Als er voor je veel wordt ingevoegd vanaf een oprit of als je bent ingehaald en ze rijden niet zo hard ga je steeds langzamer rijden.
Als je achter een vrachtwagen rijdt gaat de auto eerst remmen en dan merk je dat je naar links moet om door te rijden. Maar op dat moment is je eigen snelheid eigenlijk te laag om naar links te gaan. met de voet gas bijgeven dus. Het zou mooier zijn als voor dat de acc gaat afremmen het blissysteem aangeeft dat de baan naast je vrij is, en het Lane departure warning systeem je richtingaanwijzer aanzet, je hoeft dan alleen nog maar te sturen. Alhoewel ik eigenlijk vind dat het collission alert system, icm pedestrian detection er voor zou moeten zorgen dat de auto dan naar de linker baan manouvreert..... of ben ik nou te veeleisend.
Mijn auto staat nu nog even op winterwielen, zal volgende week als de Fortuna's er onder zitten wat foto's maken en die plaatsen.
Gek kun je worden van het lane departure warningsysteem. je gaat er wel netter van rijden, zeg maar binnen de lijntjes, net als het kleuren op de kleuterschool vroeger.
Tot zover
Schuifdak: dinsdagmiddag onderweg naar het strand leek het schuifdak zichzelf dicht te doen... zal wel met de airco te maken hebben, ik heb dat nog niet uitgezocht in het Manual. (Ja ja RTFM-principe)
Eerder merkten we al eens dat als hij door de windinval gaat "klapperen" hij voor de helft dicht ging.
Dat omlaagklappen van de spiegels is waardeloos. Heb je alleen nodig als je langs een stoeprand inparkeert. Als je tussen twee auto's parkeert in een parkeergarage wil ik niet dat ze naar beneden klappen. Heb het dus weer uitgezet.
Je kunt ook de hoofdsteunen van achteren automatisch omlaagklappen. Ik zie daar de lol nog niet van in want degene die bij het (achteruit)rijden het meest in de weg zit, de middelste, gaat niet automatisch omhoog en omlaag.
Van de beugeltjes op de bodem van de bijrijders stoel zit eigenlijk het linkse het meest in de weg. Ik heb hem buiten bereik geplaatst door daar de Lifehammer tegenaan te parkeren.
De ACC werkt perfect in ritten op provinciale wegen zonder dat je wordt ingehaald of zonder dat er wordt ingevoegd. Hij remt dan zelf af bij rotondes en geeft gas bij het verlaten er van. (Als er iemand voor je zit.)
Op de snelweg is het eigenlijk alleen effectief als er ofwel heel weinig verkeer zit of je iets te hard op de linkerbaan rijdt. Als er voor je veel wordt ingevoegd vanaf een oprit of als je bent ingehaald en ze rijden niet zo hard ga je steeds langzamer rijden.
Als je achter een vrachtwagen rijdt gaat de auto eerst remmen en dan merk je dat je naar links moet om door te rijden. Maar op dat moment is je eigen snelheid eigenlijk te laag om naar links te gaan. met de voet gas bijgeven dus. Het zou mooier zijn als voor dat de acc gaat afremmen het blissysteem aangeeft dat de baan naast je vrij is, en het Lane departure warning systeem je richtingaanwijzer aanzet, je hoeft dan alleen nog maar te sturen. Alhoewel ik eigenlijk vind dat het collission alert system, icm pedestrian detection er voor zou moeten zorgen dat de auto dan naar de linker baan manouvreert..... of ben ik nou te veeleisend.

Mijn auto staat nu nog even op winterwielen, zal volgende week als de Fortuna's er onder zitten wat foto's maken en die plaatsen.
Gek kun je worden van het lane departure warningsysteem. je gaat er wel netter van rijden, zeg maar binnen de lijntjes, net als het kleuren op de kleuterschool vroeger.
Tot zover
- timewa
- 2nd Gear member
Goede feedback ferretje. Ben ook erg benieuwd naar de bevindingen van de T4 motor.
Ik ben nog steeds erg tevreden over de soepelheid ervan, maar heb helaas toch wat kleine nukken. Het probleem met m'n start/stop en moeizaam starten is door de dealer bekeken. Men heeft de schakelaar van het koppelingspedaal vervangen. Helaas is hiermee het euvel nog niet opgelost en loopt de motor de eerste minuut soms niet zo mooi.
Wat ook opviel toen ik in een S80 T4 reed (leenauto) is dat die T4 toch wel een stuk krachtiger leek. Ok, de S80 is iets lichter maar het verschil leek enorm. Tel daarbij op dat de auto met moeite richting 190km/h komt (toch wel een heel grote afwijking t.o.v. de beloofde 215km/h), en ik twijfel er aan of alle 180 paardjes aanwezig zijn. Zal er spoedig weer naar laten kijken. Doet niets af aan het feit dat de auto verder nog prima bevalt.
Ik passeer binnenkort de 6000km alweer... bijna tijd om me op de volgende auto te orienteren
Ik ben nog steeds erg tevreden over de soepelheid ervan, maar heb helaas toch wat kleine nukken. Het probleem met m'n start/stop en moeizaam starten is door de dealer bekeken. Men heeft de schakelaar van het koppelingspedaal vervangen. Helaas is hiermee het euvel nog niet opgelost en loopt de motor de eerste minuut soms niet zo mooi.
Wat ook opviel toen ik in een S80 T4 reed (leenauto) is dat die T4 toch wel een stuk krachtiger leek. Ok, de S80 is iets lichter maar het verschil leek enorm. Tel daarbij op dat de auto met moeite richting 190km/h komt (toch wel een heel grote afwijking t.o.v. de beloofde 215km/h), en ik twijfel er aan of alle 180 paardjes aanwezig zijn. Zal er spoedig weer naar laten kijken. Doet niets af aan het feit dat de auto verder nog prima bevalt.
Ik passeer binnenkort de 6000km alweer... bijna tijd om me op de volgende auto te orienteren

- timewa
- 2nd Gear member
Ik ben erg nieuwsgierig naar de topsnelheid die andere T4 rijders halen. Wel eerst even netjes inrijden natuurlijk.
Ik ben gewend om in (zuid) Duitsland op de linker baan mee te rijden in de 180-200 treintjes. Geen enkel probleem met de vorige auto (BMW5). Nu met de Volvo gaat het prima tot zo'n 160km/h, daarboven is de fut er uit. Ik zou denken dat er met 180pk toch iets meer pit in zou moeten zitten en ben benieuwd naar ervaringen van andere T4 rijders.
Ik ben gewend om in (zuid) Duitsland op de linker baan mee te rijden in de 180-200 treintjes. Geen enkel probleem met de vorige auto (BMW5). Nu met de Volvo gaat het prima tot zo'n 160km/h, daarboven is de fut er uit. Ik zou denken dat er met 180pk toch iets meer pit in zou moeten zitten en ben benieuwd naar ervaringen van andere T4 rijders.
-
- 4th Gear member
Vroegah, toen ik nog mijn V70R (1997) had, met 330 paardjes dankzij Rica, vond ik de topsnelheid, snel accelereren allemaal heel spannend. Toen ook wel eens met 240 km/h op de cruisecontrol door Duitsland geblazen...
Als ik nu een scheurbui heb pak ik de Porsche (of de krant van gisteren). De Volvo rijd ik zakelijk, hoofdzakelijk in de Randstad, dan ben je al blij dat je niet stilstaat. In Duitsland kom ik alleen in sommige vakanties, dan heb ik geen haast en bovendien m'n familie in de auto. Die is me heel dierbaar.
Treintjes 180-200 met de Volvo boeien me niet meer(sorry Timewa).......
Als ik nu een scheurbui heb pak ik de Porsche (of de krant van gisteren). De Volvo rijd ik zakelijk, hoofdzakelijk in de Randstad, dan ben je al blij dat je niet stilstaat. In Duitsland kom ik alleen in sommige vakanties, dan heb ik geen haast en bovendien m'n familie in de auto. Die is me heel dierbaar.
Treintjes 180-200 met de Volvo boeien me niet meer(sorry Timewa).......
- timewa
- 2nd Gear member
Ik rijd bijna de helft van m'n kilometers (zakelijk) in Duitsland, dus voor mij is het meer van belang. Ik jakker wat minder dan vroeger, en vind de absolute topsnelheid niet het belangrijkste, maar ik vind het gewoon niet goed dat de auto niet eens in de buurt komt van de top die Volvo opgeeft.
Ik heb het vermoeden dat het tekort aan vermogen samenhangt met het start/stopprobleem en de soms moeizame koude start, en ben daarom benieuwd of andere T4 uitvoeringen wel hun normaal te verwachten topsnelheid halen. Dit kan een aanwijzing zijn.
Ik heb het vermoeden dat het tekort aan vermogen samenhangt met het start/stopprobleem en de soms moeizame koude start, en ben daarom benieuwd of andere T4 uitvoeringen wel hun normaal te verwachten topsnelheid halen. Dit kan een aanwijzing zijn.
- timewa
- 2nd Gear member
ferretje, misschien een beetje off-topic maar hoe bevalt zo'n oudere Porsche nou eigenlijk? Geluid lijkt me prachtig en de beleving ook, maar hoeveel tijd ben je kwijt om hem op de weg te houden en zijn de running costs nog een beetje te overzien?
Hoewel ik denk dat mijn midlife crisis nog niet is aangebroken overweeg ik toch een fun-auto voor erbij, een BMW Z4 of misschien een Porsche Boxster of een oudere 911...
Hoewel ik denk dat mijn midlife crisis nog niet is aangebroken overweeg ik toch een fun-auto voor erbij, een BMW Z4 of misschien een Porsche Boxster of een oudere 911...
- BartS
- 4th Gear member
Kerels, hè....timewa schreef:ferretje, misschien een beetje off-topic maar hoe bevalt zo'n oudere Porsche nou eigenlijk? Geluid lijkt me prachtig en de beleving ook, maar hoeveel tijd ben je kwijt om hem op de weg te houden en zijn de running costs nog een beetje te overzien?

Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
- timewa
- 2nd Gear member
Ja, die originele Alfa 6 cilinders zijn geweldig. In geen enkel opzicht vergelijkbaar met de 6 cilinder motoren die GM in de latere Alfa's stopte.
Zo'n V70 is een fantastische reisauto, maar de beleving is natuurlijk beperkt. Is natuurlijk ook niet de bedoeling van Volvo geweest, en ik wist het van te voren. Mooi excuus om er een hobbyauto naast te nemen, de lange ritten met de Volvo en af en toe een korte rit met leuk speelgoed...
Zo'n V70 is een fantastische reisauto, maar de beleving is natuurlijk beperkt. Is natuurlijk ook niet de bedoeling van Volvo geweest, en ik wist het van te voren. Mooi excuus om er een hobbyauto naast te nemen, de lange ritten met de Volvo en af en toe een korte rit met leuk speelgoed...