Pagina 6 van 19

Geplaatst: 26.04.2013 - 14:29
door RichieB
Ah, dat verklaart de 15A en langere laadtijd; dat is een mode 2 oplossing.

Geplaatst: 26.04.2013 - 16:51
door Zoefje
Inmiddels 3100 KM gereden, gebruik is toegenomen naar 4,9l/100km. Afgelopen weekend een paar langere ritjes naar Friesland gehad en dan is het voornamelijk op diesel rijden.

Geplaatst: 26.04.2013 - 17:40
door RichieB
Wat ik me afvraag: hoe groot is het effect van het hele hybride systeem als je de accu niet via het stopcontact oplaadt? Dan is het een normale hybride zonder de plug-in zoals de eerste Priussen. Ik ga in de pinkstervakantie naar Schotland en dan zal ik niet veel gaan opladen. Ik vraag me af wat voor verbruik ik dan ga zien.

Geplaatst: 26.04.2013 - 22:17
door NielsPHEV
RichieB schreef:Wat ik me afvraag: hoe groot is het effect van het hele hybride systeem als je de accu niet via het stopcontact oplaadt? Dan is het een normale hybride zonder de plug-in zoals de eerste Priussen. Ik ga in de pinkstervakantie naar Schotland en dan zal ik niet veel gaan opladen. Ik vraag me af wat voor verbruik ik dan ga zien.
Schotland is weinig snelweg dan verwacht ik dat je 1:16 - 1:18 haalt met je PIH

Geplaatst: 26.04.2013 - 22:21
door RichieB
Ok, prima. Ik verwacht minimaal hetzelfde verbruik als een D5 (ondanks het extra gewicht) maar misschien wel iets beter vanwege het hybride systeem.

Geplaatst: 26.04.2013 - 23:11
door XC90S
Toevallig zat ik afgelopen 1,5 week zonder laadkabel, deze lijken toch minder weerbestendig dan gedacht (er was denk ik water in de schakelaar gekomen), heb dus wel wat ervaring met deze kwestie. De auto gedraagt zich dan inderdaad als een reguliere hybride. De regeneratie weet de accu tot een minimum punt te laden, waardoor je net elektrisch kan optrekken. Je kan alleen niet hele stukken elektrisch rijden. Het gem. verbruik gaat wel omhoog, rond de 6l/100 ipv onder de 5. Als je perse elektrisch wilt rijden kan je altijd laden via powersave, maar dat kost wel wat extra diesel..

Geplaatst: 27.04.2013 - 00:32
door Autozoeker
Ik heb een week diesel gereden. Heb ongeveer 650km gehaald op een tank. (nog niet leeg). Ik denk dat ik z'n 40ltr heb gebruikt, dus komt ongeveer op 1 op 16. Maar heb wel met power save etc gespeeld. Dus 1 op 16 is denk ik goed haalbaar. Ik weet niet wat een D5 normaal doet en ik heb gewoon overal met het verkeer meegereden.

Ik denk dat je wel 700km a 750km kan rijden op een tank als je niet met save etc speelt.

Geplaatst: 18.05.2013 - 16:34
door RichieB
Ik heb net 270km gereden met compleet legen accu. De app geeft 6,6 l/km aan. Ik vind dat prima acceptabel met mijn rijstijl. Het is best grappig dat je toch af en toe een klein stukje elektrisch rijdt met dank aan de regeneratie.

Geplaatst: 18.05.2013 - 16:57
door Markdj
RichieB schreef:Ik heb net 270km gereden met compleet legen accu. De app geeft 6,6 l/km aan. Ik vind dat prima acceptabel met mijn rijstijl. Het is best grappig dat je toch af en toe een klein stukje elektrisch rijdt met dank aan de regeneratie.
Met 6,6 l/km zou ik toch niet zo heel erg blij zijn, de V8 van mijn buurman scoort nog beter ;)

Geplaatst: 18.05.2013 - 17:13
door RichieB
Maar schuurt je buurman net zo hard als ik? ;-)

Geplaatst: 19.05.2013 - 00:33
door Paul
Hoeveel kwh kost 1 oplaadje?

Geplaatst: 19.05.2013 - 00:39
door RichieB
11,2 dat is namelijk de capaciteit van de batterij. Klopt ook wel met wat mijn kWh meter aangeeft.

Geplaatst: 19.05.2013 - 20:46
door RichieB
Vandaag een rondrit gemaakt van 230 km. App geeft 5,0 cl/km aan. Dat is dus 1 op 20. Daarin zitten wel zo'n 40 km op stroom. Als je die niet zou meerekenen zit je ongeveer op 1 op 16.

Geplaatst: 28.05.2013 - 12:40
door JeroenV60PHID
Tip voor volvo:
Navigatie systeem koppelen aan keuzes pure, hybride, save mode. Ik gebruik mijn navigatie al dagelijks ivm vertraging en reistijden. Kun je toch een mooi verbruik plan maken voor de betreffende rit. Je weet hoeveel snelweg en stadsverkeer je hebt, daaraan gekoppeld de capaciteit van de accu en verbruikscijfer.

Geplaatst: 28.05.2013 - 12:51
door RichieB
Laat ze dan eerst maar eens een fatsoenlijke routeplanner en HD Traffic info leveren. Maar op zich geen slecht idee: als de auto weet dat je nog 10km moet na de snelweg kan daar rekening mee gehouden worden.

Geplaatst: 28.05.2013 - 16:39
door Jeroen
Wat is jullie gemiddelde diesel verbruik tot nog toe?
Ik zit nu op 3,1 l/100 km na 4100 km.

Geplaatst: 28.05.2013 - 17:33
door RichieB
4,6 met 3370 km. Komt voornamelijk door die 1200 vakantie kms. Kon toen niet vaak opladen.

Geplaatst: 28.05.2013 - 18:23
door NielsPHEV
5,2 l/100 km maar rijdt met enige regelmaat langere ritten ( waar onder een keertje Goterborg - Nederland). Als ik copenseer voor het e verbruik op basis van kostprijs kom ik op ca 1 : 17,5

Geplaatst: 28.05.2013 - 23:14
door Superfunky
RichieB schreef:Laat ze dan eerst maar eens een fatsoenlijke routeplanner en HD Traffic info leveren. Maar op zich geen slecht idee: als de auto weet dat je nog 10km moet na de snelweg kan daar rekening mee gehouden worden.
Ik heb een mailconversatie met Per-Arne Reinholdsson (technical director PiH) gehad over dit onderwerp. Ik had geopperd dat de save optie flexibel zou moeten zijn omdat de één nog 5 km pure op z'n vaste rit heeft en de ander 25. Ook de link met navigatie en verkeersinfo heb ik geopperd. Hij heeft gezegd dat ze inderdaad een menu functie om dit software matig aan te passen aan het bekijken zijn, maar dat ze wel worstelen met de bediening. Het mag niet te ingewikkeld worden blijkbaar. Ik stel me zo voor dat ze aan het testen zijn en we nog wel een mooie update in deze richting kunnen verwachten.

Geplaatst: 29.05.2013 - 08:09
door RichieB
Dat zou wel betekenen dat je altijd je navigatie aan moet zetten. Daar is de bediening van de RTI nu veel te ingewikkeld voor. Je kan niet eens favoriete bestemmingen opslaan, tenzij je er al bent!

Zelf Save afstand instellen is veel logischer, en zou een mooie update zijn.