Zo langzaamaan worden de eerste PIHs uitgeleverd in NL en België. Het is interessant om van de berijders te horen welk verbruik ze realiseren en hoe ze dat bereikt hebben.
Zo kunnen we van elkaar leren welke rijstrategie het beste is: wanneer Pure, wanneer Hybrid, wanneer Save, andere tips/trucs,...
V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 24.10.2012 - 11:28
Heb gisteren een korte proefrit gehad in een MY13 Volvo V60 PIH en moet zeggen dat het electrisch rijden wel erg gaaf is.
Waar ik mij wel wat zorgen over maakte zijn de verbruikcijfers van de dieselmotor. In de boardcomputer zag ik een verbruik van 14,1 KM/L wat niet echt zuinig te noemen is.
Weet niet of dit verbruikcijfer klopt, maar dat was te lezen in de boardcomputer.
Ben wel erg benieuwd naar de ervaring van huidige PIH rijders.
Zelf zal ik voornamelijk snelweg kilometers maken dus ben ook erg gebaat bij een erg zuinige dieselmotor.
Waar ik mij wel wat zorgen over maakte zijn de verbruikcijfers van de dieselmotor. In de boardcomputer zag ik een verbruik van 14,1 KM/L wat niet echt zuinig te noemen is.
Weet niet of dit verbruikcijfer klopt, maar dat was te lezen in de boardcomputer.
Ben wel erg benieuwd naar de ervaring van huidige PIH rijders.
Zelf zal ik voornamelijk snelweg kilometers maken dus ben ook erg gebaat bij een erg zuinige dieselmotor.
- ZX10r
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
- Locatie: REO Rotterdam en Omgeving
14.1 dat zijn gewoon D5 verbruikscijfers
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 24.10.2012 - 11:28
Heb zelf in het verleden een VW Touareg 3.0 TDI gehad die gemiddeld 1 op 9 reed. Heb toen de overstap gemaakt naar een VW Passat 2.0 TDI die 1 op 14 reed gemiddeld. En ik hoopte eigenlijk met de V60 PIH dat er een zuinigere dieselmotor in aanwezig was.
Ruim 90% van de 45K kilometers per jaar die ik rij is snelweg verkeer waarbij ik waarschijnlijk weinig gebruik ga maken van de electro motor. Vandaar dus mijn interesse in het verbruik van de dieselmotor.
Iemand anders die hier wat nuttigs over kan zeggen?
Ruim 90% van de 45K kilometers per jaar die ik rij is snelweg verkeer waarbij ik waarschijnlijk weinig gebruik ga maken van de electro motor. Vandaar dus mijn interesse in het verbruik van de dieselmotor.
Iemand anders die hier wat nuttigs over kan zeggen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
Dat is dan net geen 650km op een tank (zonder elektro motor). dat is wel jammer dat je zo snel moet tanken.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
als je op de snelweg in hybrid mode rijdt, gebruik je zowel electra als diesel. Ik heb van Beesd naar Waddinxveen gereden en had toen nog een kwart aan electra over. Je rijdt dus niet continu electrisch tot het op is. Dus met de juiste rijstijl, ga je absoluut zuiniger rijdenrtino schreef:Heb zelf in het verleden een VW Touareg 3.0 TDI gehad die gemiddeld 1 op 9 reed. Heb toen de overstap gemaakt naar een VW Passat 2.0 TDI die 1 op 14 reed gemiddeld. En ik hoopte eigenlijk met de V60 PIH dat er een zuinigere dieselmotor in aanwezig was.
Ruim 90% van de 45K kilometers per jaar die ik rij is snelweg verkeer waarbij ik waarschijnlijk weinig gebruik ga maken van de electro motor. Vandaar dus mijn interesse in het verbruik van de dieselmotor.
Iemand anders die hier wat nuttigs over kan zeggen?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Tsja hoe ga je het berekenen he...
Als ik de folder lees zou je zo'n 900km moeten halen. MAAR er zijn bij mij dagen dat ik PUUR elektrisch kan rijden, dus dan haal ik veel meer kilometers op een tank...
Als ik de folder lees zou je zo'n 900km moeten halen. MAAR er zijn bij mij dagen dat ik PUUR elektrisch kan rijden, dus dan haal ik veel meer kilometers op een tank...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik ben een doemdenker, ik weet het.
Ik gok dat het in de praktijk tegen gaat vallen. Ik denk dat veel PIH's niet zo vaak electrisch opgeladen zullen worden. Als het iets teveel gedoe is, als je bijvoorbeeld niet een handige laadpaal heb op zowel je thuis- als je werk-parkeerplaats, dan zal je toch voornamelijk op diesel rijden.
Ik denk dat in de praktijk het verbruik niet veel zal verschillen van de normale D5.
-aanvulling:
iets wat je overigens ook hoort over de priussen en dergelijke: In de praktijk zijn ze vaak helemaal niet zuiniger dan normale benzine auto's. Te zware rechtervoet enzo.
Ik gok dat het in de praktijk tegen gaat vallen. Ik denk dat veel PIH's niet zo vaak electrisch opgeladen zullen worden. Als het iets teveel gedoe is, als je bijvoorbeeld niet een handige laadpaal heb op zowel je thuis- als je werk-parkeerplaats, dan zal je toch voornamelijk op diesel rijden.
Ik denk dat in de praktijk het verbruik niet veel zal verschillen van de normale D5.
-aanvulling:
iets wat je overigens ook hoort over de priussen en dergelijke: In de praktijk zijn ze vaak helemaal niet zuiniger dan normale benzine auto's. Te zware rechtervoet enzo.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33
Mwah, ik ga toch mn best doen. Een zware rechtervoet maakt met een D5 trouwens ook weinig uit. Ik heb wel eens geprobeerd super zuinig te rijden met mijn huidige D5 en het verschil war dermate gering dat ik vanaf dat moment weer gewoon gas gaf…erg he.. 

V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
V70D5AWD Edition sport 2007
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4269
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Zal zelfs iets meer zijn, die elektromotor en de batterijen moeten ook meegezeuld wordenIkeV70 schreef:Ik denk dat in de praktijk het verbruik niet veel zal verschillen van de normale D5.

V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:08
Met mijn huidige Ampera rijdt ik 40.000 km per jaar. Mijn ervaringscijfers:
-iedere dag thuis opladen (250x per jaar)
-beperkt bij laadpalen (50x per jaar)
-12 kwh per keer (€2,30 per keer)
-45 km per volle accu
=13.500 km elektrisch per jaar
dus 26.500 km fossiele brandstof tegen 1:16 benzine Ampera, 1:14 diesel Volvo
Al met al schat ik in €250 per maand kwijt te zijn aan elektra+fossiel. Rij je meer lange ritten dan korte, dan zal het wat hoger uitpakken. Meer korte dan lange ritten, wat minder kosten.
-iedere dag thuis opladen (250x per jaar)
-beperkt bij laadpalen (50x per jaar)
-12 kwh per keer (€2,30 per keer)
-45 km per volle accu
=13.500 km elektrisch per jaar
dus 26.500 km fossiele brandstof tegen 1:16 benzine Ampera, 1:14 diesel Volvo
Al met al schat ik in €250 per maand kwijt te zijn aan elektra+fossiel. Rij je meer lange ritten dan korte, dan zal het wat hoger uitpakken. Meer korte dan lange ritten, wat minder kosten.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Interessante statistieken.
Snel uitgerekend bespaar je straks met de V60 plm 964 liter diesel per jaar (1893 ipv 2857), rij je effectief ongeveer 21 km per liter diesel.
Bespaar je ongeveer €756 aan brandstofkosten per jaar.
(t.o.v. een normale D5)
Snel uitgerekend bespaar je straks met de V60 plm 964 liter diesel per jaar (1893 ipv 2857), rij je effectief ongeveer 21 km per liter diesel.
Bespaar je ongeveer €756 aan brandstofkosten per jaar.
(t.o.v. een normale D5)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
756 euro is natuurlijk niks vergeleken bij de afschrijving van een nieuwe autoIkeV70 schreef:Interessante statistieken.
Snel uitgerekend bespaar je straks met de V60 plm 964 liter diesel per jaar (1893 ipv 2857), rij je effectief ongeveer 21 km per liter diesel.
Bespaar je ongeveer €756 aan brandstofkosten per jaar.
(t.o.v. een normale D5)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
De D5van 2012 e.v. valt niet te vergelijken met de 185PK D5 motor. Is echt veel zuiniger, icm GT (weliswaar zonderAWD) 1:20 als je rustig op de snelweg rijdt
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 24.12.2012 - 23:19
Hi Walter
Heb je enig idee (we zullen je er niet aan ophangen
wat het verbruik toen is geweest, tussen Beesd en W'veen?
Grtn
Onno
Heb je enig idee (we zullen je er niet aan ophangen

Grtn
Onno
Walter schreef: als je op de snelweg in hybrid mode rijdt, gebruik je zowel electra als diesel. Ik heb van Beesd naar Waddinxveen gereden en had toen nog een kwart aan electra over. Je rijdt dus niet continu electrisch tot het op is. Dus met de juiste rijstijl, ga je absoluut zuiniger rijden
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
nee, niet gemeten. We hebben dat stuk wisselend gereden; eerste stukje naar de A2 toe in Pure, toen over naar Hybrid en bij een tussenstop overgeschakeld naar Performance. Toen vol gas de snelweg weer op. Daarna weer Hybrid en bij de wisseling van chauffeur weer even op Performance. De rest in Hybrid en einde van de rit hadden we nog een kwart electra over. De Save-modus hebben we niet aangeraakt. Wel merkte ik dat je in de Hybrid-modus veel kan besparen door een juiste rijstijl. Hij geeft duidelijk aan wanneer hij electrisch of diesel aangedreven wordt en als je daarmee leert spelen, wordt het leuk. Ik zit te denken wat er op de boordcompu stond. Volgens mij iets van 6ltr/100km. En dan wordt er niet rustig gereden met die auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Walter, je schrijft dat je bij stops overschakelt naar een andere modus. Kun je niet rijdend wisselen? Dus als ik de snelweg verlaat in Hybrid, moet ik dan eerst stoppen om naar Pure te gaan of kan dat terwijl de auto in beweging is?Walter schreef:nee, niet gemeten. We hebben dat stuk wisselend gereden; eerste stukje naar de A2 toe in Pure, toen over naar Hybrid en bij een tussenstop overgeschakeld naar Performance. Toen vol gas de snelweg weer op. Daarna weer Hybrid en bij de wisseling van chauffeur weer even op Performance. De rest in Hybrid en einde van de rit hadden we nog een kwart electra over. De Save-modus hebben we niet aangeraakt. Wel merkte ik dat je in de Hybrid-modus veel kan besparen door een juiste rijstijl. Hij geeft duidelijk aan wanneer hij electrisch of diesel aangedreven wordt en als je daarmee leert spelen, wordt het leuk. Ik zit te denken wat er op de boordcompu stond. Volgens mij iets van 6ltr/100km. En dan wordt er niet rustig gereden met die auto.