Pagina 6 van 11
Geplaatst: 12.03.2013 - 13:15
door Marc Apeldoorn
@Edraket:
EGR klep snap ik, maar ik vroeg niet of je de EGR maar de dpf software matig dicht had laten zetten.
Bij alleen de EGR klep: Heb je geen last dan van je roetfilter, die gaat nu veel sneller vol/verstopt raken???
Geplaatst: 12.03.2013 - 15:35
door edraket
O, inderdaad niet goed gelezen zie ik. DPF is nog zoals het hoort.
Roetfilter gaat niet eerder vol zitten, er wordt minder roet geproduceerd met de EGR dicht (mits het programma aangepast wordt!), dus zeker geen problemen met het filter. De vorige heeft 80.000 km zo gereden zonder een enkel probleem met het filter (180-260.000km). Waarom denk je dat het filter eerder verstopt raakt met de EGR dicht?
Geplaatst: 12.03.2013 - 16:19
door Marc Apeldoorn
Dat is niet wat ik denk, maar wat Ramon &Ramon aangeven eerder in ditzelfde thread...
Dan blijft de vraag of je bij de 26.000 km (staat mijn S80 nu ongeveer op) de EGR klep reeds softwarematig laat sluiten (Volvotech) of wachten tot er mee rop staat, bv bij de 100.000 km?
Geplaatst: 12.03.2013 - 20:39
door Obbetuning
DPF off kan softwarematig bij euro4, ik heb zelf nog niet getest wat er gebeurt met het dpf op zich als je die niet leegmaakt en hem er gewoon tussen laat hangen.
Als hij vol raakt ziet de ECU hem in ieder geval niet.
De Egr bij euro3 , heb ik vandaag op diverse manieren getest.
1) ECU origineel, waardes in Vida afgelezen en luchtstroom uit de egr gevoeld.
2) EGR softwarematig dichtgezet, waardes in vida afgelezen en luchtstroom uit de egr gevoeld.
3) EGR hardwarematig dichtgezet, gereden met egr softwarematig dicht gezet.
4) EGR hardwarematig dicht met originele software
5) EGR hardwarematig dicht met zware tuning waarvan de EGR niet softwarematig dichtgezet is.
Filmpje (kort) van punt 1 en 2:
http://www.volvotune.nl/egr-soft.wmv
1 en 2 : EGR gaat softwarematig niet dicht, er komt een volle luchtstroom uit de egr.
3) auto rijd goed geen storingen
4) auto rijd goed geen storing!
5) Auto perfect geen storing !
Martin (mmts) die de auto ter beschikking gesteld heeft gaat nu een aantal dagen rijden om te kijken of de auto met de hardwarematig dichtgezette egr storingsvrij blijft.
Geplaatst: 12.03.2013 - 21:51
door Thijs
volvotune, Interessant!
Geplaatst: 12.03.2013 - 22:00
door Gast
Je loopt natuurlijk het risico dat als de DPF vol raakt de auto niet meer wil lopen.
Maar dat gebeurt nu ook al.......
En wat als je de EGR zowel fysiek als softwarematig dicht zet?
Trouwens, zorgt de DPF ook nog voor een deel voor de demping van het geluid?
Want je wil toch niet kunnen horen dat de DPF leeg is "geslagen".
Ik blijf zeker lezen hier.

Geplaatst: 12.03.2013 - 22:09
door edraket
Maar wat bedoel je dan met EGR software matig dicht zetten? Blijkbaar is hij dan niet goed dicht geprogrammeerd! Er zijn ook niet veel tuners die de EGR dicht kunnen zetten. Fasttech kan dit bijv niet bij de Euro4 motoren. Ik heb wel eens met Vida gereden en een grafiek van de EGR klep gemaakt. Je ziet hem niet meer open gaan met mijn Rica programma. Heb de inlaat nu gecontroleerd na 10.000 km en is nog erg schoon op een beetje olie na (is normaal). Maar geen dikke laag koek meer!
Met EGR hardwarematig dicht (plaatje) krijg je 100% zeker een storingscode, of je moet al een afwijking in de meetwaarden hebben. Maar dan is de auto om te beginnen al niet 100%. Door de EGR dicht te zetten met een plaatje worden de door de auto gemeten waardes (lambda sensor) overschreden en volgt een storingscode.
Volvotune: wel erg interessant dat je de moeite neemt dit allemaal te meten!
Geplaatst: 12.03.2013 - 22:31
door Obbetuning
Over DPF: die zit niet inde euro3 waar ik vandaag mee bezig ben geweest.
De dpf en ander geluid..., als je hem uitboort zal het met het geluid wel meevallen, de rest van de massa dempt ook nog wel. (zie foto opengemaakte dpf)
@edraket Het EGR gebeuren kan je zien als een soort eco-tune,een dichtgeslipte verbruikt meer brandstof.
Dus EGR dicht is een soort eco tune. (het duurt wel langer voordat de auto warm is )
Nog meer met dpf-off dat is ook een echte eco (voor de portemonee).
De auto van vandaag V70 d2.4 2003:
We hebben de egr zoals bij vaggroep auto's dichtgezet dwz alle waardes naar max. (= dicht).
Martin test nu of er foutcodes komen in zijn auto, daar zit een tuning in zonder de egr softwarematig dicht te hebben gezet. Hij is met een plaatje gedaan.
Mocht er een storing komen, wissen, daarna proberen wij de gevraagde en actuele Maf te lezen en kunnen dan de egr map daarop aanpassen.
Eerst maar eens zien waneer en of er een storing optreed.
Geplaatst: 13.03.2013 - 09:14
door edraket
DPF off lijkt op het aanzetten van een vinkje. Of moet je die er ook echt uit programmeren? Neem aan dat dit een optie in jullie tuning programma is?
Geplaatst: 13.03.2013 - 23:43
door Obbetuning
edraket schreef:DPF off lijkt op het aanzetten van een vinkje. Of moet je die er ook echt uit programmeren? Neem aan dat dit een optie in jullie tuning programma is?
Ja
Mvgr Obbe
Geplaatst: 14.03.2013 - 10:23
door edraket
Wat ja

Geplaatst: 14.03.2013 - 20:29
door Marc Apeldoorn
Toch de vraag:
S80 2012 26000 km. Zal ik nu de EGR software matig laten dichtzetten (heb ik dan kans dat mijn roetfilter volloop terwijl ik wel veel snelweg rij of zal ik wachten?
Geplaatst: 14.03.2013 - 20:42
door Thijs
Niet als je die actief laat, dat roetfilter!
Geplaatst: 14.03.2013 - 21:05
door Marc Apeldoorn
Dus wel drect egr dicht???
Geplaatst: 14.03.2013 - 21:08
door Thijs
Ik bedoelde dat je roetfilter niet volloopt, die laat je immers actief.
Geplaatst: 14.03.2013 - 21:34
door edraket
Ik zou hem zeker dicht laten zetten. Kwaad kan het in elk geval niet en de motor vervuilt nu niet meer verder.
Geplaatst: 14.03.2013 - 21:57
door Marc Apeldoorn
Mooi, heb via Volvotech de Rica softloader + tune files, dus ga de EGR tune laden, als die ergens de aankomende dagen te downloaden is met de softloader.
Geplaatst: 15.03.2013 - 00:14
door Obbetuning
edraket schreef:Wat ja

edraket schreef:DPF off lijkt op het aanzetten van een vinkje. Of moet je die er ook echt uit programmeren? Neem aan dat dit een optie in jullie tuning programma is?
klik dpf off

Geplaatst: 15.03.2013 - 07:32
door Marc Apeldoorn
Je kan toch niet alleen dpf off laten, je zal ook het flter eruit moeten halen toch??
Geplaatst: 15.03.2013 - 09:44
door edraket
Uiteraard, anders gaat het fout. Zoals Obbe hierboven al heeft aangegeven weet hij nog niet wat er gebeurt als deze er tussen blijft zitten. Er vindt in elk geval geen regeneratie meer plaats.