Toen ik bij Gery was om de bak te spoelen van onze tweede auto ( S60) was er ook een meneer die iets te vertellen had over het schoonmaken van de inwendige diesel motor. :?
Omdat ik ooit een binnenvaart bedrijf heb gehad en nogal wat motoren en generatoren heb zien vervuilen, allemaal diesels, was ik eerlijk gezegd nogal septisch :roll:
Hoe die roet nou eruit krijgen? Met een krabbertje?

Lang verhaal kort te maken:
De Volvo mocht langs komen en zou hij bewijzen dat mijn motor significant schoner zou zijn na die behandeling.

Met een soort papagaai die in de verpleeghuizen staat bij het bed werd de cilinder opgehangen waar de vleistof ingaat en een slangentje naar de motor.
Vervolgens ging de EGR klep open en kwam er een dop op met een soort sproeier die vloeistof inspoot.
Twee meters vertelde mij dat er ongeveer 6 bar druk op stond. en waar om de x hoeveelheid seconden vloeistof werd ingespoten in de motor.
Die hoorde je reageren op die inspuiting in het toerental met 50-100 toeren plus.
Draaiende motor en wel een beetje stank bij de uitlaat en het proces duurde wel meer dan twee uur.
Toen ik terugreed naar huis met de instructie op de snelweg vermogen te geven was de achterop rijdende audi niet helemaal gelukkig.
Resultaat was wel dat voor mijn gevoel de Volvo wat pittiger op het gaspedaal reageerde.