Silver_R schreef:Superfunky schreef:Morgen, ik beloof het.
Niet veel tijd meer om je belofte na te komen...
Rustig maar.
Nou, daar gaan we. Belofte maakt schuld en in het verlengde van de politieke berichtgeving van vandaag, is het eigenlijk wel mooi dat ik even gewacht heb.
Ik heb me de afgelopen dagen beraad omdat ik weet dat Volvo ook meeleest op dit forum en ik denk niet dat het op dit moment verstandig is
al mijn beweegredenen publiek te delen. Daarnaast ben ik een beetje bang dat de voornaamste van mijn beweegredenen aanleiding voor sommigen zullen zijn om een deel van hun plezier kwijt te raken, dus als je heel blij bent met je PiH en je wilt dat blijven, stop dan NU met lezen en sluit dit topic. (Ik heb je gewaarschuwd!).
Laat ik er dit over zeggen: mijn redenen om af te zien van de PiH gaan behoorlijk verder dan louter financieel eigen belang.
Ik heb al vaker laten blijken dat ik de hele subsidieboom rond dit soort producten absurd vind. Wat mij betreft was onze overheid daar nooit aan begonnen en besteden wij onze belastingcenten aan zinvollere zaken dan het promoten van voertuigen met onder aan de streep marginale effecten. De kosten/rendement ratio is volledig zoek in dit overheidsproject en in een tijd waarin de tering naar de nering gezet moet worden kunnen dit soort grappen m.i. niet meer.
Dat gezegd hebbende is de realiteit dat de overheid nu eenmaal besloten heeft het geld eruit te kieperen met deze onzin en ik heb al eerder gezegd: dan sta ik vooraan om het op te rapen. Zo'n hypocriete @#$%#@ ben ik wel.
Maaaaaaar, dan wil ik het ook wel op
kunnen rapen en de afgelopen weken is mij steeds duidelijker geworden dat er door Volvo bewust beleid wordt gevoerd om iedere subsidiecent die zij naar zich toe kan trekken, ook naar binnen te halen. Daarmee belandt de subsidie-euro niet in de zak waar de overheid hem bedoeld had (die van jou en mij), maar in die van Volvo. Mijn begrip was altijd dat de overheid subsidie verstrekt om de auto goedkoper te maken zodat er extra veel van verkocht gaan worden, maar bij de PiH is dit verworden tot: de 0% bijtelling is voor de berijder, de rest is voor Volvo.
Ik heb er eens wat reken- en uitzoekwerk aan besteed en alle prijzen en uitvoeringen van V60 modellen in NL, B, UK en D met elkaar vergeleken. Daarnaast heb ik wat onderzoek naar condities in diverse buitenlanden verricht en de conclusies zijn dat de PiH in NL 10-15k duurder is dan in ieder ander omliggend land. Zo is bijvoorbeeld het ontbreken van BPM op deze auto volledig onzichtbaar in de prijsstelling. De netto prijs van de auto is even hoog, hij wordt er geen euro goedkoper door. De MIA compenseert voornamelijk het prijsverschil met het buitenland en niet, zoals bedoeld, het prijsverschil tussen conventioneel en PiH.
Daarnaast zijn er nog een aantal discutabele constateringen die betrekking hebben op het afbakenen van de NL markt, maar die houd ik voor mezelf, want ik ben er nog niet uit of en hoe ik hiermee verder wil.
Iemand die stelt; dat is marktwerking, is blind voor het feit dat er in een gesubsidieerde markt juist
geen sprake is van marktwerking. De marktwerking is bewust verstoord. Wanneer een fabrikant in de geest van de (ten behoeven van
haar producten in het leven geroepen verstoring) handelt, dan benut zij de regeling om zoveel mogelijk auto's op de weg te krijgen. Volvo doet dit niet. Zij buit de regeling uit voor winstmaximalisatie door o.a. haar dealers klem te zetten en hen slechts een minimale marge te gunnen, haar klanten klem te zetten door hen een afnameverplichting te laten tekenen waarna zij hen bij uitoefening van de aldus gesloten overeenkomst geconfronteerd heeft met absurd hoge prijzen en zij bovendien gebruikelijke kortingen op de bruto prijs blokkeert. In het verlengde hiervan hebben dealers geen mogelijkheid fatsoenlijke inruilprijzen te bieden en zo is de toekomstige berijder vakkundig geknipt en geschoren voordat hij kan aan de beurt komt.
Wij, de klanten, slikken dat allemaal omdat wij helemaal geil zijn van het laatste worstje dat ons door Volvo gegund is, de 0%. Maar voor mij is dat niet genoeg, heb ik ontdekt. Ik kan en wil er niet mee leven dat Volvo NL op dusdanige wijze ge-/mis-bruik maakt van de mogelijkheden die de BV NL besloten heeft ter beschikking te stellen.
Deze regelingen zijn er t.b.v. de kopers. De fabrikant kan hiervan meeprofiteren doordat zij de mogelijkheid krijgt heel veel van haar producten tegen aantrekkelijke condities in de markt te zetten. Dat hierbij altijd een spill-over naar de fabrikant is, is acceptabel, maar Volvo gaat hier voor mijn moreel kompas niet één, maar wel vijf stappen te ver.
Je kunt 'm ook anders aanvliegen en stellen dat hiermee wederom aangetoond is dat overheidsingrijpen niet werkt, dat is prima, daar ben ik het meteen mee eens.
Goed, dit zijn dus mijn belangrijkste motieven om af te zien van de PiH. Ik beraad me op wat ik nu ga doen. De buitenland route is één v/d serieuze opties, want het blijft een prachtige auto. Ik heb er in ieder geval voor mezelf een goed gevoel bij dat ik aan het Nederlandse spelletje dat ze in Beesd spelen niet meer mee doe.