Pagina 6 van 8

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 05.03.2014 - 12:18
door ferretje
Je kunt ook door het knopje van de ACC langer ingedrukt te houden overgaan op gewone cruise control. Dan moet je alleen je voet boven het rempedaal houden i.p.v. het gaspedaal.... ;-)

Dat geeft een wat constantere snelheid, omdat de auto niet steeds remt en weer versnelt en dus een lager verbruik.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 05.03.2014 - 13:03
door Poni
Normaal gesproken red ik het om de enkele reis elektrisch te doen. Indien ik ergens anders heen moet en bij voorbaat weet dat ik niet alles elektrisch kan doen, rij ik op de 80km wegen en de snelweg (behalve als er file is) op de diesel. Over de dag genomen blijf ik daarmee erg zuinig rijden (ca 2 tot 3 liter/100km).
Constant bij dat soort snelheden haal je 3,5 a 5 liter per 100km.

Als je op de ACC rijdt, wordt het automatisch afremmen gestopt door de richtingaanwijzer links aan te zetten.
Da´s nog een manier om de auto niet te ver te laten afremmen, maar daar heb je dan natuurlijk wel een "meewerkende omgeving" voor nodig.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 05.03.2014 - 13:13
door IV39
ferretje schreef: Je kunt ook door het knopje van de ACC langer ingedrukt te houden overgaan op gewone cruise control. Dan moet je alleen je voet boven het rempedaal houden i.p.v. het gaspedaal.... ;-)

Dat geeft een wat constantere snelheid, omdat de auto niet steeds remt en weer versnelt en dus een lager verbruik.
Hoe lang moet je die dan indrukken? Zie je dan ook verschil in de afbeelding?
Ik heb een keer geprobeerd en toen ook een aantal maal verschillend ingedrukt maar geen verschil.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 05:42
door CaptainKlutz
Poni schreef: Als je op de ACC rijdt, wordt het automatisch afremmen gestopt door de richtingaanwijzer links aan te zetten.
Weet je dat zeker? Vlgs mij werkt het ACC zodanig dat als je voorganger harder rijdt (maakt niet uit hoe ver hij voor je zit) de afstand er niet meer toe doet en ACC gewoon weer terug accelereert naar de ingestelde snelheid. Dat bereik je al door je neus van die slak voor je op de rechterbaan weg te draaien naar de auto die jou zojuist heeft ingehaald op de linkerbaan..

Trouwens, die kinderachtige belletjes en die duistere e-boost meter ... kom op Volvo dat kan best wat professioneler door te laten zien wat er werkelijk gebeurd en wat er aan stroom gemeten wordt binnen het systeem. Niks mis mee om de hoeveelheid kWh in verbruik dan wel regeneratie te laten zien. En geef ons ook een eenduidige en goed afleesbare aanduiding van de laadtoestand, nu vind ik op vier verschillende plekken in de auto op vier verschillende manieren en in vier verschillende schalen een aanduiding. De enige echt nauwkeurige zit m.i. links op het 'hybrid' thema, alhoewel een simpele % (en niet km, want dat klopt toch nooit!) ook prima zou voldoen.

En als ik dan toch aan het zeuren ben, doe wat aan het HO-PE-LO-ZE navigatiesysteem!! :o :o

Zo, dat ben ik weer even kwijt.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 06:00
door rsnhakan
Ik krijg geen bubbeltjes te zien als ik de auto laat uitrollen. Daarvoor moet ik het rempedaal indrukken. Doe ik iets verkeerd?

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 11:58
door vaudi
Heb je het gaspedaal al een tijdje los en als de snelheid wel zakt, komen de bubbeltjes vanzelf.
Hebben jullie de Electric Zilver al in het bezit?

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 12:45
door Tukker999
En als ik dan toch aan het zeuren ben, doe wat aan het HO-PE-LO-ZE navigatiesysteem!!
Als iedereen dit nou eens meld, misschien beweegt er dan iets bij Volvo.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 12:48
door rsnhakan
Gaspedaal los betekent niet gelijk bubbeltjes? Ja eindelijk afgeleverd.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 13:03
door jvov60
Ik blijf het zeggen: kies voor het Performance dashboard thema. Dan heb je een veel beter zicht op regeneratie en verbruik dan met de kinderachtige bubbeltjes...

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 16:18
door jrkalf
jvov60 schreef: Ik blijf het zeggen: kies voor het Performance dashboard thema. Dan heb je een veel beter zicht op regeneratie en verbruik dan met de kinderachtige bubbeltjes...
Je ziet meer naaldjes en pijltjes, maar volvo mag wel eens wat beter uitleggen wat die allemaal betekenen, dat heb ik nog niet geheel gevonden. Ik vind de eco stand wat makkelijker en laat beter xien of je goed bezig bent.

Wie gaat er eens een forum artikel wagen aan goede uitleg van het dashboard?

Het enige grote nadeel van performance is de kleur rood. Dat zorgt er voor dat ik veel te snel gas wil geven en veel te rap wil gaan rijden.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 17:07
door jp-v60
ik heb geen problemen met het navigatiesysteem, doet wat het moet doen, incl. vaste snelheidscamera's en filemeldingen ( zelfs in de bebouwde kom )

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 17:15
door vaudi
jvov60 schreef: Ik blijf het zeggen: kies voor het Performance dashboard thema. Dan heb je een veel beter zicht op regeneratie en verbruik dan met de kinderachtige bubbeltjes...
Alleen als je de CC en de limit control niet aan hebt staan. Want dan verdwijnt het regeneratie scherm (links van van de grote snelheidsmeter)

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 17:32
door jvov60
vaudi schreef:
jvov60 schreef: Ik blijf het zeggen: kies voor het Performance dashboard thema. Dan heb je een veel beter zicht op regeneratie en verbruik dan met de kinderachtige bubbeltjes...
Alleen als je de CC en de limit control niet aan hebt staan. Want dan verdwijnt het regeneratie scherm (links van van de grote snelheidsmeter)
Als je CC aan hebt, dan rijd je constant en regenereer je toch nauwelijks...
Maar inderdaad: bekend en erg jammer dat er geen instelling mogelijk is wat je links wilt zien. De CC meter is grote onzin en verpest het Performance dashboard.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 20:07
door rsnhakan
Blijft de auto op temperatuur als de laadkabel is aangesloten? Hij was net warm na een aantal uur stil gestaan te hebben :)

En in de Hybrid stand wordt er direct elektriciteit teruggewonnen als je het gas los laat.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 20:58
door jrkalf
rsnhakan schreef: Blijft de auto op temperatuur als de laadkabel is aangesloten? Hij was net warm na een aantal uur stil gestaan te hebben :)

En in de Hybrid stand wordt er direct elektriciteit teruggewonnen als je het gas los laat.
Hakan,

we praten over 2 gescheiden dingen.
De knopjes / standen van de auto (performance, save, pure, hybrid, awd) staan los van de thema's op het klokhuis (Eco, elegance, hybrid en performance). De terugwinning middels eRAD wordt niet door het thema beïnvloed zover ik heb mogen ervaren.


Het PC'en is een vraag welke ik ook blijf houden. Hoe ik ook kijk in de VoC app. De auto is altijd "klaar" met preconditioning en gereed om te vertrekken. Ook 's nachts bij een graad of 4. Maar hij blijft niet altijd op temp. Vanochtend vergeten te PC'en. Het was ijskoud...

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 09.03.2014 - 21:07
door rsnhakan
Ik weet ook wel dat de knopjes en de verschillende thema's allebei andere functies hebben. Ik reed in de stand Hybrid. (knopje Hybrid dus)

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 10.03.2014 - 10:12
door IV39
Ik heb het idee dat er na een software update meer gebruik wordt gemaakt van het laten uitrijden van de auto. M.a.w. je zult niet altijd gelijk de bubbeltjes zien.

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 10.03.2014 - 11:26
door IV39
Wat mij afgelopen zondag met het warmere weer opviel, is dat de accu het beter deed. Je kon dus gelijk het effect van warmer constateren.

Weet iemand of het verbruik in KW's in de app inclusief de geregenereerde kw's is of exclusief?

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 11.03.2014 - 11:16
door fluz
rsnhakan schreef: En in de Hybrid stand wordt er direct elektriciteit teruggewonnen als je het gas los laat.
Regeneratie is weer helemaal afhankelijk van de snelheid. Bij normale snelheden :happy: boven de 120 regenereert hij helemaal niets. Bij hele lage snelheden ook niet. Is perfect te zien in het performance thema

Re: Geheimen van het elektrisch rijden

Geplaatst: 11.03.2014 - 11:17
door jrkalf
m.a.w. de thema designer heeft er een zooitje van gemaakt ;)