Nu ik enige tijd rondrij in dit wonder op wielen begin ik langzaam de tips&tricks, de onhebbelijkheden en de voor- en nadelen van elektrisch rijden te doorzien. Leuk om achter te komen, maar ook leuk om te delen en over te filosoferen met elkaar. Want laten we wel wezen, een mooi stukje techniek, maar wat mij betreft ook toch wel behoorlijk grote wassen neus.
Het mooiste is toch wel de rust die in het autorijden komt. Met de stilte komt tevens het inzicht dat al dat geduw en geblaas feitelijk weinig oplevert. Alsof je gestopt bent met roken, zie je in wat een belachelijk gedrag er op de weg kan heersen. Tot zover de voordelen.
De nadelen:
- (stelling) laden met de kabel is flauwekul: afgezien van de ellende dat er 4 verschillende systemen zijn (alleen al in NL) om je kabel in te pluggen levert het ook nog eens niets op. Een korte test, waarbij ik een lege batterij in de SAVE stand al rijdend oplaadt naar 20 km range, kostte me bij 130km/u welgeteld 12 minuten en ongeveer een halve liter diesel extra. Opladen tot 50km thuis kost me ca. 10 KwH, oftewel omgerekend 1,5 liter diesel.
Maak ik een eventuele denkfout?
Waarom zit er een stekker aan?
- de batterij heeft een apart gedeelte om geregenereerde stroom in op te slaan, is mij verteld op de rijcursus van Prodrive, om bijvoorbeeld het overschakelen van de automatische bak soepeler te maken. Echter, rij ik elektrisch bergafwaarts (in de HYBRID stand), dan laadt de batterij wel degelijk verder op met het surplus aan geregenereerde stroom. En rap ook, zeker als je de rem erbij gebruikt. Een beetje berghelling levert per 10km minstens net zoveel extra range op de batterij op.
Zou de aanduiding van de hoeveelheid lading in- of exclusief het aparte deel van de batterij zijn (het deel wat voor geregenereerde stroom wordt gebruikt)?
- (stelling) de batterij kost meer aan milieu-ellende (om te fabriceren en om aan het eind van zijn leven af te voeren) dan dat het ooit gaat opleveren. Om maar niet te spreken over het verlies aan bagageruimte, waardoor ik opweeg naar de wintersport een milieuvervuilende en on-aerodynamische koffer op het dak moet zetten. Wie o wie heeft een zinnig of onzinnig antwoord?
Wie heeft nog wat toe te voegen aan bovenstaande bevindingen?
Geheimen van het elektrisch rijden
- jrkalf
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Subscribe to topic. Deze ga ik even volgen. Ik vind het interessante observaties die je hebt gedaan. Nu heb ik zelf nog geen pihmp om in te rijden; Die wordt ergens volgende week pas geassembleerd. Dus ik lees graag even mee en hoop aan het eind mee te kunnen doen met meetresultaten.
- RichieB
- 6th Gear member
Om een goed vergelijk te kunnen maken zou je met de kabel ook maar op moeten laden totdat de range 20km aangeeft. Opladen van de accu kost in het begin de minste energie, en op het laatst juist het meest. Als je thuis laadt met groene stroom (bijv. eigen zonnepanelen) dan is het laden met de kabel in ieder geval schoner dan via de dynamo.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Ik vind de range van 50 km wel "matig". Helemaal als je hoort dat er in de praktijk maar 35 á 40 km wordt gehaald.
- Montalbano
- 3rd Gear member
Natuurlijk levert het wel iets op, namelijk een volle accu waar je - indien je je rijstijl een beetje aanpast en de elektra inzit op de punten waar het het meeste nut heeft - verder op kunt rijden dan op vergelijkbare kosten aan Diesel.- (stelling) laden met de kabel is flauwekul: afgezien van de ellende dat er 4 verschillende systemen zijn (alleen al in NL) om je kabel in te pluggen levert het ook nog eens niets op. Een korte test, waarbij ik een lege batterij in de SAVE stand al rijdend oplaadt naar 20 km range, kostte me bij 130km/u welgeteld 12 minuten en ongeveer een halve liter diesel extra. Opladen tot 50km thuis kost me ca. 10 KwH, oftewel omgerekend 1,5 liter diesel.
Een "lege accu" is nooit helemaal leeg. Opladen naar (plusminus) 20km is dan ook geen halve lading, ook al omdat je niet precies weet hoe vol de accu dan is. Het is een interessant vergelijk, ik heb op mijn ritje naar de wintersport ook een beetje zitten testen hiermee. Hij laadt inderdaad snel bij, maar bepalen hoeveel extra je verbruikt is lastig.
Het zou prettig zijn als Volvo daar zelf iets over kon zeggen. Iets van "bij 90km/u kost opladen van leeg naar 20km X brandstof". En dat dan voor een aantal snelheden.
Zelf kwam ik tot de ontdekking dat de D6 (of het D5 gedeelte daarvan) behoorlijk zuinig is tot ca. 130 km/u. Daarboven wordt hij in rap tempo onzuiniger tot erg onzuinig. Max snelheid aanpassen levert dan ook veel meer op dan welke accu dan ook...
Dat lijkt mij ook sterk, van die verschillende delen in de accu.- de batterij heeft een apart gedeelte om geregenereerde stroom in op te slaan, is mij verteld op de rijcursus van Prodrive, om bijvoorbeeld het overschakelen van de automatische bak soepeler te maken. Echter, rij ik elektrisch bergafwaarts (in de HYBRID stand), dan laadt de batterij wel degelijk verder op met het surplus aan geregenereerde stroom. En rap ook, zeker als je de rem erbij gebruikt. Een beetje berghelling levert per 10km minstens net zoveel extra range op de batterij op.
Tja, dat is iets waar we voor aanschaf over na hadden moeten denken.- (stelling) de batterij kost meer aan milieu-ellende (om te fabriceren en om aan het eind van zijn leven af te voeren) dan dat het ooit gaat opleveren. Om maar niet te spreken over het verlies aan bagageruimte, waardoor ik opweeg naar de wintersport een milieuvervuilende en on-aerodynamische koffer op het dak moet zetten. Wie o wie heeft een zinnig of onzinnig antwoord?
Dat komt met name door hoe het in de praktijk gebruikt wordt en met welke snelheid. Vooral met regeneratie valt veel te winnen als je de auto veel laat uitrijden en niet te hard remt. Vooruitkijken dus. En preconditioning helpt ook mee want koude accu's zijn sneller leeg. Op mijn ritje met de prodrive instructeur haalde ik met nog "45km" in de accu ruim 50km. Dat ritje was voor ongeveer 60% buitengebied, 20% snelweg en 20% bebouwde kom.Ik vind de range van 50 km wel "matig". Helemaal als je hoort dat er in de praktijk maar 35 á 40 km wordt gehaald.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
- IkeV70
- 5th Gear member
Die ProDrive instructeur vertelde mij dat je nooit de save-knop moet gebruiken om de accu bij te laden, alleen om een geladen accu niet te ontladen. Van leeg naar 20km bijladen kost volgens hem meer dan een halve liter diesel, ik meen dat hij het over 2,5 liter had.
Verder kun je laden tot 20km op diesel natuurlijk niet vergelijken met laden tot 50km via kabel.
De range op de accu heel erg afhankelijk van hoe je rijdt. Het is waarschijnlijk mogelijk om de door de auto genoemde range te halen, maar dan moet je wel heel efficient rijden. Niet harder dan 50 km/h, zo weinig mogelijk accelereren, al helemaal niet vanuit stilstand, etc. In de praktijk moet je wel een erge liefhebber zijn wil je dit halen. Ik heb meestal wel iets anders aan mij hoofd tijdens het rijden.
Dat een V60 PIH (of elke andere hybride) uiteindelijk niet minder, of zelfs meer milieu belastend is dan een niet-hybride auto is natuurlijk vanzelfsprekend.
Verder kun je laden tot 20km op diesel natuurlijk niet vergelijken met laden tot 50km via kabel.
De range op de accu heel erg afhankelijk van hoe je rijdt. Het is waarschijnlijk mogelijk om de door de auto genoemde range te halen, maar dan moet je wel heel efficient rijden. Niet harder dan 50 km/h, zo weinig mogelijk accelereren, al helemaal niet vanuit stilstand, etc. In de praktijk moet je wel een erge liefhebber zijn wil je dit halen. Ik heb meestal wel iets anders aan mij hoofd tijdens het rijden.
Dat een V60 PIH (of elke andere hybride) uiteindelijk niet minder, of zelfs meer milieu belastend is dan een niet-hybride auto is natuurlijk vanzelfsprekend.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Montalbano
- 3rd Gear member
Dat kan nooit, 2.5 liter extra verbruiken om die range van 20km te genereren. Dan zou je haast een verbruik van 1:5 moeten zien op de boordcomputer tijdens het "save" rijden. Ben wel benieuwd naar bevindingen van mensen die het getest hebben?
Je hoeft echt niet continu 50 te rijden en niet op te trekken etc, maar je moet inderdaad ook niet de snelste willen zijn bij het stoplicht.
Je hoeft echt niet continu 50 te rijden en niet op te trekken etc, maar je moet inderdaad ook niet de snelste willen zijn bij het stoplicht.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Enig idee hoe ver ik dan wel kom? (inclusief de auto uit laten rollen en een klein deel 50 km/h)IkeV70 schreef:Nee.rsnhakan schreef: Stel ik rijd 80 km/h (cruise snelheid), kom ik dan in de buurt van de 50 km range?
-
- 4th Gear member
De vraag is dan hoe lang het duurt om van een "lege" accu naar een "half volle" accu te komen.jp-v60 schreef: ik heb het wel is uitgeprobeert bij 100 km/h dan is het gebruik volgens de computer ca 5 l/ 100 km. gebruik je de save knop dan schiet het verbruik naar bijna 8 l/ 100 km
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
- jp-v60
- 4th Gear member
Ga dat is uitproberenIV39 schreef:De vraag is dan hoe lang het duurt om van een "lege" accu naar een "half volle" accu te gaan.jp-v60 schreef: ik heb het wel is uitgeprobeert bij 100 km/h dan is het gebruik volgens de computer ca 5 l/ 100 km. gebruik je de save knop dan schiet het verbruik naar bijna 8 l/ 100 km

- IkeV70
- 5th Gear member
Niet te zeggen. Het is in theorie mogelijk om 50km te halen. Ik denk dat bijna niemand hier het ooit gehaald heeft. Het is van zoveel factoren afhankelijk. Momenteel is het bijvoorbeeld een beetje te koud buiten. Nu ga je het waarschijnlijk sowieso niet halen.rsnhakan schreef:Enig idee hoe ver ik dan wel kom? (inclusief de auto uit laten rollen en een klein deel 50 km/h)IkeV70 schreef:Nee.rsnhakan schreef: Stel ik rijd 80 km/h (cruise snelheid), kom ik dan in de buurt van de 50 km range?
Als mijn Volvo zegt dat ik nog 5km electisch kan rijden, in Pure mode, dan is bij 70km/h constante snelheid de accu na 1,5 km leeg.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Hmm.. ik kan niet wachten om het uit te proberen!IkeV70 schreef:Niet te zeggen. Het is in theorie mogelijk om 50km te halen. Ik denk dat bijna niemand hier het ooit gehaald heeft. Het is van zoveel factoren afhankelijk. Momenteel is het bijvoorbeeld een beetje te koud buiten. Nu ga je het waarschijnlijk sowieso niet halen.rsnhakan schreef:Enig idee hoe ver ik dan wel kom? (inclusief de auto uit laten rollen en een klein deel 50 km/h)IkeV70 schreef: Nee.
Als mijn Volvo zegt dat ik nog 5km electisch kan rijden, in Pure mode, dan is bij 70km/h constante snelheid de accu na 1,5 km leeg.
- Montalbano
- 3rd Gear member
Half vol is het niet helemaal natuurlijk (dan zou het 25km zijn) maar mijn ervaring is dat dat zo'n 20-30km op de snelweg is.IV39 schreef:De vraag is dan hoe lang het duurt om van een "lege" accu naar een "half volle" accu te komen.jp-v60 schreef: ik heb het wel is uitgeprobeert bij 100 km/h dan is het gebruik volgens de computer ca 5 l/ 100 km. gebruik je de save knop dan schiet het verbruik naar bijna 8 l/ 100 km
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Even een kleine correctie:
Daarnaast heb je nog het rendement van een dieselmotor (35%) en van een gemiddelde elektromotor (80-85%). Die twee kan je dus niet zomaar vergelijken in KWh.
Het groene imago wordt ook al snel donkergroen. Voordat je die ene KWh thuis uit de muur trekt heeft de energiecentrale er al 3 opgewekt, omdat het rendement van opwekken en transport maar 33% is.
Puur elektrisch rijden met 1 KWh kost de groene windmolen of zonnepaneel dus 3KWh.
De energie-inhoud van dieselolie is 10 kilowattuur per liter (en benzine 9,1 kilowattuur per liter).CaptainKlutz schreef:Opladen tot 50km thuis kost me ca. 10 KwH, oftewel omgerekend 1,5 liter diesel.
Daarnaast heb je nog het rendement van een dieselmotor (35%) en van een gemiddelde elektromotor (80-85%). Die twee kan je dus niet zomaar vergelijken in KWh.
Het groene imago wordt ook al snel donkergroen. Voordat je die ene KWh thuis uit de muur trekt heeft de energiecentrale er al 3 opgewekt, omdat het rendement van opwekken en transport maar 33% is.
Puur elektrisch rijden met 1 KWh kost de groene windmolen of zonnepaneel dus 3KWh.
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Montalbano
- 3rd Gear member
Vanmiddag voor het eerst op 16A volgeladen met de nieuwe laadpaal bij kantoor. Ritje naar huis is 14km. Er staat nu nog "35km" als capaciteit voor de accu. Maar heel precies is dat natuurlijk allemaal niet, want het zou ook kunnen dat het eigenlijk maar nog 30,5km is en dat over een halve km de teller naar "30km" springt.
-
- 2nd Gear member
Dat vind ik wel erg sterk hoor, dan heb je een verdraaid goeie batterij gekregen. Wat ik ook probeer, mijn record is 42 km geweest. En dat was bij een nog aangename temperatuur. Zoals nu, in het donker en de kou, kom ik niet verder als 35km range.Montalbano schreef: Op mijn ritje met de prodrive instructeur haalde ik met nog "45km" in de accu ruim 50km. Dat ritje was voor ongeveer 60% buitengebied, 20% snelweg en 20% bebouwde kom.
@JeroenSpock:
Wat ik hier bedoelde is het volgende: een 'lege' accu betekent ca. 8 kWh verbruikt. Met het ook door jou aangehaalde rendement van 80-85% kost het me ca. 10kWhDe energie-inhoud van dieselolie is 10 kilowattuur per liter (en benzine 9,1 kilowattuur per liter).
om weer vol te laden, oftewel ca. € 2,20, omgerekend ca. 1,5 liter diesel. Zo bedoelde ik het.
Nog een paar zaken die opvallen:
- ik zie op de verbruiksmonitor dat, met of zonder voorverwarming, het elektrisch verbruik de allereerste kilometer enorm hoog is (>40 kWh / 100km), wat ik ook doe, hoe rustig ik ook weg rij. Hebben anderen dat ook?
- terug gegenereerde stroom wordt in dezelfde verbruiksmonitor niet van de verbruikte stroom afgetrokken. Geregenereerde stroom wordt helemaal niet aangegeven, grappig genoeg wel in de telematiek op je Volvo app. Je weet dus onderweg nog steeds niks eigenlijk. Daarbij zou een gemiddelde lijn (zoals wel voor het dieselverbruik wordt aangegeven) erg handig zijn, de schaal is nu zo goed als onleesbaar.
- de manier waarop het e.e.a. wordt aangeduid is redelijk ergerlijk: een accumeter die in 4 vakken is ingedeeld, terwijl de range in happen van 5km wordt aangegeven en de kleine batterij indicator weer in 6 (of 7) vlakjes is verdeeld ... doe mij maar één goede aanduiding in procenten, een range in km slaat toch al nergens op zou ik zeggen.
- RichieB
- 6th Gear member
Voor een PIH is de range inderdaad niet heel nuttig. Bij volledige EV zoals de Tesla ligt de nadruk nog veel meer op de range. Begrijpelijk: want als die op 0 staat zonder dat je bij een laadpunt staat heb je een probleem. Je laadt bij de Tesla niet in procenten of kWh maar in km range!
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof