Pagina 6 van 10
Geplaatst: 04.12.2006 - 13:46
door Richard
Ik heb ook de brief binnen gekregen, zal van de week maar eens een afspraak maken.
Geplaatst: 04.12.2006 - 14:25
door bart simpson
Af fabriek is het systeem van de 5 cilinders "onderhoudsvrij" waar de 4 cilineders met een additief werken, daar moet je dus af en toe wat "sap" bij gooien.
Over achteraf sets is eigenlijk in het geheel niets beschikbaar (tenzij ze identiek zijn als de af fabriekssystemen)
Geplaatst: 04.12.2006 - 21:13
door trompetje
heb donderdag het roetfilter laten monteren, en heb geen instructies gekregen over onderhoud, additieven, etc.
Motor loopt als een zonnetje (beter als voorheen), maar er is ook een grote (200.000 km) beurt gedaan. Kan niet zeggen dat ie minder zou trekken, maar ik ben een zeer rustige rijder: meestal komt ie pas in de vijfde versnelling boven de 2000 toeren.
Geplaatst: 05.12.2006 - 07:51
door fhaeften
Dat klinkt in elk geval goed.
Gisteren heb ik met de dealer contact opgenomen. Helaas gaf dat geen enkele inhoudelijke informatie. Het is mij nog steeds onduidelijk hoe al het afgevangen roet wordt verwerkt. Andere merken werken met tijdelijke hogere uitlaatgastemperaturen of vloeistoffen om roet bij lagere temperaturen te laten verbranden. In dit filter is dat blijkbaar niet nodig.
Zonder goede uitleg geeft me dit weining vertrouwen op de lange termijn. Komen we op termijn niet met een dichtgeslipt filter te staat?
Groeten, Frans
Geplaatst: 05.12.2006 - 08:21
door trompetje
Volgens mij:
Er wordt er (extra) diesel in het filter gespoten, om de afgevangen roetdeeltjes te verbranden (= dus hogere uitlaattemperatuur, eigenlijk)
Geplaatst: 05.12.2006 - 08:25
door fhaeften
Dank voor de aanvulling.
Kun je aangeven waar deze info vandaan komt? Heb je een beschrijving ergens? Volgens mij dient de software dan te worden aangepast. Wie heeft er meer informatie?
Groeten, Frans
Geplaatst: 05.12.2006 - 12:09
door Guestuser
Jammer dat ze alleen de nieuwere diesels voorzien van een filter.
Die motoren zijn schoner / efficienter dan de oudere diesels.
Lijkt me toch dat de noodzaak daar hoger is?
Maar dit zal een financiele overweging zijn

Geplaatst: 05.12.2006 - 12:43
door bart simpson
boba_fett schreef:Jammer dat ze alleen de nieuwere diesels voorzien van een filter.
Die motoren zijn schoner / efficienter dan de oudere diesels.
Lijkt me toch dat de noodzaak daar hoger is?
Maar dit zal een financiele overweging zijn

Milieubewust Volvo geeft naar die groep op het eerste gezicht niet thuis... roetfilters worden tenslotte vanaf 1995 gesubsidieerd en vrijwel alle Volvo diesels zouden daar dus nu voor in aanmerking moeten komen.
Geplaatst: 05.12.2006 - 13:13
door the fonz
Als ik het goed begrijp (van newf) dan betekend de roetfilter wel degelijk een vermogensverlies.
Wat ik me dan afvraag, welke verstandige volvisten (kijk dan naar bart simpson) kunnen hier meer over vertellen. De actie is gewoonweg geweldig van volvo, laat dat duidelijk. Echter wilde mijn vader hem er niet zo 123 onder laten zetten, gratis of niet. Dus wie weet wat de consequenties voor het vermogen is?
Geplaatst: 05.12.2006 - 13:22
door Ben
En ook ik mag m'n filtertje laten monteren
Geplaatst: 05.12.2006 - 14:21
door Gast
the fonz schreef:Als ik het goed begrijp (van newf) dan betekend de roetfilter wel degelijk een vermogensverlies.
Wat ik me dan afvraag, welke verstandige volvisten (kijk dan naar bart simpson) kunnen hier meer over vertellen. De actie is gewoonweg geweldig van volvo, laat dat duidelijk. Echter wilde mijn vader hem er niet zo 123 onder laten zetten, gratis of niet. Dus wie weet wat de consequenties voor het vermogen is?
En onderhoudskosten in de toekomst?
Geplaatst: 05.12.2006 - 15:02
door fluz
Vandaag wordt hij er bij mij onder gezet. De hierboven genoemde potentiele nadelen neem ik voor het milieu maar op de "koop" toe.
Bij de dealer de volgende zaken nog nagevraagd:
Er wordt bij dit filter geen extra brandstof ingespoten om de roetdeeltjes te verbranden. Dit is alleen bij de roetfilters die nu af fabriek geleverd worden. Het filter is naar zeggen van Volvo zelfreinigend. De temperaturen in het uitlaatsysteem zijn naar hun zeggen hoog genoeg om de afgevangen roetdeeltjes te verbranden. Oftewel geen hoger brandstofverbruik en geen reinigingskosten.
Op het vermogen van de auto heeft het filter geen invloed, ondanks gewijzigde tegendruk.
Deze vragen hadden ze zelf bij de dealer ook en hebben bovenstaande bevestigd gekregen van de importeur.
Nu maar afwachten of de auto straks nog bevalt,

hopelijk kan ik de gemiddelde Astra nog bijhouden :roll: .
Geplaatst: 05.12.2006 - 16:48
door Bover
hA fLUZ JE BENT ME NET VOOR.
iK HEB HETZELFDE VERHAAL van de dealer gekregen.
Ik rij 1200km per week.
Je snapt het al, binnen een week volgt hier een ervaringsrapport.
Ik bewaar het stukje pijp wat ze er tussenuit halen.
Kan ik het roetfilter later er nog uit halen bij tegenvallende reslutaten of anderzins.
Geplaatst: 05.12.2006 - 22:42
door nordicman
Kan het zo zijn, dat je nu bij RDW geregistreerd sta als KAT auto, en dat hij er bij elke APK onder moet zitten, zoniet afkeur?
Geplaatst: 05.12.2006 - 22:44
door bart simpson
nordicman schreef:Kan het zo zijn, dat je nu bij RDW geregistreerd sta als KAT auto, en dat hij er bij elke APK onder moet zitten, zoniet afkeur?
Dat denk ik wel ja, hij voldoet niet meer aan de omschrijving op het kenteken
Geplaatst: 06.12.2006 - 08:41
door Gast
bart simpson schreef:nordicman schreef:Kan het zo zijn, dat je nu bij RDW geregistreerd sta als KAT auto, en dat hij er bij elke APK onder moet zitten, zoniet afkeur?
Dat denk ik wel ja, hij voldoet niet meer aan de
omschrijving op het kenteken
Dan zou dan betekenen dat na het monteren van een roetfilter, je ook een nieuw kentekenbewijs krijgt?
Ivm Milieucode.
Roetfilter = KAT?
We hebben het toch over een filter?
Geplaatst: 06.12.2006 - 12:38
door Bover
IK heb de filter er net onder.
Je wordt gemeld bij de Apk afdeling of zoiets en dan moet die er elk jaar onder zitten.
Ik heb oude dempertje meegenomen die er tussenuit is gehaald.
Met 100.000km zou de roetfiltervol kunnen zitten zei garage. en vermogen is sterk afgenoemen neem ik aan..
zal zien hoe auto reageert,.
Geplaatst: 06.12.2006 - 12:46
door bart simpson
AlexV70 schreef:bart simpson schreef:nordicman schreef:Kan het zo zijn, dat je nu bij RDW geregistreerd sta als KAT auto, en dat hij er bij elke APK onder moet zitten, zoniet afkeur?
Dat denk ik wel ja, hij voldoet niet meer aan de
omschrijving op het kenteken
Dan zou dan betekenen dat na het monteren van een roetfilter, je ook een nieuw kentekenbewijs krijgt?
Ivm Milieucode.
Roetfilter = KAT?
We hebben het toch over een filter?
vul je eigen kenteken eens in op de RDW site en kijk eens welke toevoegingen er tegenwoordig bij staan, die classificatie zal mogelijk in de toekomst bepalend worden voor een extra milieuheffing c.q. verbod/toestemming om nog in een stad te mogen komen.
Geplaatst: 06.12.2006 - 13:53
door fluz
Gisteren is 'tie dus ingebouwd en mijn ervaringen zijn gelijk aan die van van trompetje.
Motor loopt als een zonnetje (beter als voorheen), maar er is ook een grote (200.000 km) beurt gedaan.
Bij mij is er een klein kapitaal vervangen, waardoor de auto nu duidelijk anders aanvoelt dan voorheen. Qua trekkracht en vermogensopbouw merk ik (subjectief natuurlijk) geen probleem.
vul je eigen kenteken eens in op de RDW site en kijk eens welke toevoegingen er tegenwoordig bij staan, die classificatie zal mogelijk in de toekomst bepalend worden voor een extra milieuheffing c.q. verbod/toestemming om nog in een stad te mogen komen.
Nou bij mij staat in 't lijstje bij roetfilter nog gewoon nee...
De auto wordt in ieder geval bij de RDW geregistreerd om daarmee de € 500,- subsidie veilig te stellen. Na aanmelding kan de auto gecontroleerd worden of het filter inderdaad geplaatst is.
Geplaatst: 06.12.2006 - 13:56
door bart simpson
fluz schreef:Nou bij mij staat in 't lijstje bij roetfilter nog gewoon nee...
Deze mutaties zijn om de een of andere reden niet "real time"
Dit staat bij de mijne vermeld:
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2400 cm3
Vermogen 136 KW
Roetfilter Ja Affabriek
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel D